samling for løs tøjle? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har gået og tænkt over... Er der en måde at få hesten samlet bagfra uden at pille den i hovedet på den ene eller den anden måde?
Jeg er ved at lære ridning ud fra Ellen Sands principper, hvor man gennem en halv parade (drift, anholdning, eftergift) beder hesten træde ind under sig. Ikke noget med at pille eller styre hvor hovedet er, holdningen kommer jo af sig selv når hesten bærer sig korrekt... Og når man har trænet samlingen længe nok, kan samlingen bibeholdes med mindre og mindre tøjlekontakt.
Men er der nogen der kender en metode hvor man ikke behøver bruge tøjlen som anholdning for at få samling, sådan fra starten af?
Jeg har tænkt på om anholdning fra sædet er nok, så man ikke behøver tøjlen? men synes ikke jeg har læst om det nogen steder. Er bare træt af at al dressurridning handler om tøjlekontakt....
Hvordan gør I når i samler hesten?
Hilsen Helene
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Man bør slet ikke pille hesten i hovedet :o)
Og hesten kan sagtens samles uden at man piller den ned med hovedet og det bør man også lade være med, da det giver falsk samling.
Hovedet skal komme ned som en bonus af at hesten har bagparten med, ikke fordi hesten forsøger at undgå og blive pillet i munden.
Når jeg samler hesten starter jeg med at ride frem og ned for løse tøjler, hesten for strukket sig godt - dette i let ridning.
Så sætter jeg mig ned, begynder at lave overgange skridt-trav-trav-skridt og volter og slange gange ( store volter og slange gang ). Og hesten sætter sig mere og mere.
Samler tøjlerne lidt mere op, laver halve parader så hesten flyttet vægten om på bagparten mere og mere..
Og til sidst har jeg fuld kontakt men har ikke pillet i hestens mund for at få den der.
Man kan sagtens, det handler bare om at finde metoden :o)
Man bør slet ikke pille i hestens mund, slet slet ikke - men alt for mange lære at sådan samler man en hest.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Og når jo; jeg laver halve parader med lår og bruger kun tøjlerne hvis den ikke går igennem
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 58 Svar: 441
Han samler sig super fint når man selv sidder som man skal, driver med sædet og bare sørger for at han holder tempo og runder ham med schenckler i hjørner osv.
Så det kan godt lade sig gøre, men hvordan hun har "lært" ham det, ved jeg ikke, men det er en utrolig lækker måde at ride på
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
apr 2006
Følger: 110 Følgere: 123 Heste: 4 Emner: 330 Svar: 2.259
Jeg har bare redet efter princippet frem og ned, og ja så går min hest ikke højtstillet med nakken og mine tøjler kunne sikkert også være 10 cm kortere, men den runder sig præcis ligesom alle andre heste.
Jeg behøver bare ikke sidde med vildt korte tøjler og flå i den
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 18
Når den har lært det bør du kunne samle den udelukkende på ben og sæde (med hjælpe fra tøjlen i starten nok
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Er det virkelig nok med overgange? Hvor lang tid tager det så før hesten "er der"? Og hvordan laver du dine overgange, er de hurtigt efter hinanden eller er der halve/hele volter mellem hver overgang? Synes det lyder spændende...
Simone: men hvordan får man hesten derhen at en anholdning for lænden er nok? Andet end at gøre som jeg gør, med den anholdende kraft fra tøjlen til den samler sig bagfra og man derefter kan slippe tøjlen mere og mere. Jeg kan jo godt få ham til at gå for løs tøjle når han først er redet frem til min hånd.
Line P: tja, ville jo bare gerne kunne uden at skulle have fat i tøjlen :o) Hvorfor synes du man skal have kontakt hele tiden? Hvis den gør det den skal er der vel ingen grund til det? Jeg mener ikke nødvendigvis at tøjlen skal hænge og slaske, det tror jeg også kommer til at irritere lidt, men den skal hænge i en blød bue.
Simone R: Ok, jamen jeg kan også godt når jeg har arbejdet ham varm og har fået mine halve parader igennem. Så bliver han lettere og lettere på tøjlen. Men jeg tænker mere hvordan man når derhen uden at røre tøjlen. Bruger jo tøjlen til at "vippe" hesten bagud hvis man kan sige det sådan.
mar 2010
Hvis hesten har lært en halv parade, som består af anholdning på tøjlen, klem med lår og trække lænden an, og den kan for fine signaler, vil jeg ikke mene at det er svært at gøre det uden tøjlen. Træner selv mine heste i at stoppe kun for klem med lår..
maj 2009
mar 2010
mar 2010
mar 2010
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.nevzorov-haute-ecole.com/images/photo/200707-503.jpg&imgrefurl=http://www.heste-nettet.dk/forum/3/291312/291312/&usg=__FsgXOz5_39ilBFZ54Jr9rvcRFY4=&h=400&w=600&sz=37&hl=da&start=8&zoom=1&tbnid=amdzBXWOs9beOM:&tbnh=90&tbnw=135&ei=0vEbTtXDNMaUOrS6hKoJ&prev=/search%3Fq%3Dsamling%2Bl%25C3%25B8s%2Bt%25C3%25B8jle%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1T4ACAW_daDK360DK362%26biw%3D1366%26bih%3D641%26tbm%3Disch&itbs=1
aug 2009
maj 2009
aug 2009
Ejeren af Chico, som jeg rider på, kan samle ham med en snor om halsen, så tror ikke man behøver et bid.... Men hun bruger stadig at "vippe" hesten bagover med snoren.
aug 2009
aug 2009
Parten jeg rider skal selvfølgelig rides som ejer synes, men derfor kan man jo godt kigge lidt udenfor boksen. Skal jo have min egen hest en dag :o)
mar 2010
Jeg tror som jeg også var inde på før, at når du har den halve parade på plads, så skal hjælperne gøres finere og derved kan du begynde at bruge tøjlen mindre.
Samlingen skal komme ud fra en kombination af fremad drift og anholdning. Dvs. når jeg får hesten mere under mig, klemmer jeg med lårerne momentvis, giver en anholdning på tøjlen samme tid. Derved ved hesten at den ikke skal stoppe, men bliver lydhør, kommer ind under sig og rejser sig mere fortil.
En enestående hjælp til at få hesten aktiveret bagfra, når den godt kan den anholdende hjælp, er jo at lægge pisken på bagparten.
Gode måder at øve det på, er jo i den almindelige arbejdstrav, at samle nogle få skridt og så videre igen.. Ved hele tiden at øve frem-tilbage-frem i tempo, lærer hesten signalerne bedre at kende.
Jeg håber at jeg har svaret nogenlunde på det du spørger om.
aug 2009
aug 2009
Men tak for alle svarene, det er så dejligt at få lidt forskelligt indput så man få noget at tænke over.
Hilsen Helene
maj 2009
Men held og lykke med din træning, og håber det lykkes for dig
aug 2009
samling for løs tøjle?