{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.050 visninger | Oprettet:

Hvordan træner i? (spring) {{forumTopicSubject}}

Ja, nu tror jeg det er ved at være på tide, at jeg omskoler mig selv og bliver springrytter.
Det har altid været en lille pige drøm, at jeg en dag ville springe en bane på i hvert fald over 100cm.

Nu har jeg så købt en hest der springer 110-120 bane, og 130 enkeltspring, så tænkte jeg nok hellere måtte komme igang.

Jeg kan godt lide at have styr på mine ting, og især træning med min hest, og nu er jeg ved at finde part, og så synes jeg det kunne være rigtig lækkert at få lagt et trænings program.

Men ville lige høre hvordan jeres uge ser ud med jeres hest? Altså jeg havde lidt planer om:

Mandag: Tur
Tirsdag: Dressur
Onsdag: Spring (undervisning)
Torsdag: Fri/tur
Fredag: Dressur
Lørdag: Spring
Søndag: Tur

Ville egentlig bare gerne høre jer - springryttere - hvordan i træner jeres heste, så de ikke bliver overbelastet osv. Og helst gerne fra nogen der ved hvad de snakker om, og har haft med heste at gøre længe. Mest af alt ford jeg ønsker et program jeg kan følge, og et program som ikke går ind og ødelægger min hest.

Jeg vil selvfølgelig også snakke med min underviser om hvad han synes, men det jo altid rart at have lidt flere meningerne om tingene.

Tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan træner i? (spring)
  • #1   4. aug 2011 Sæt det din underviser siger først!

    Med min rutinerede hest springer jeg næsten aldrig udenom stævnene, jeg rider kun bomarbejde. Det fordi jeg vil spare hans ben... Hans uge kan se sådan her ud:

    Dressur
    Intervaltræning
    Bomarbejde
    Intervaltærning
    Dressur
    Tur
    Dressur/bomarbejde

    En stævneuge ser tit sådan her ud

    Dressur
    Tur
    Bomarbejde
    Dressur (på stævnepladsen)
    Stævne
    Stævne
    Stævne

    Skridter ham altid eller rider lidt løsgørende arbejde dagen efter stævne...

    På min unghest springer jeg ca en gang om ugen og rider af og til også bomme en dag eller to. F.eks

    Dressur
    Bomarbejde
    Tur
    Spring
    Dressur
    Tur/fri
    Dressur/Bomarbejde

    Stævneuge (en dags):
    Dressur
    Fri
    Spring
    Dressur/intervaltræning
    Fri
    Bomarbejde
    Stævne

    Stævneuge (tre dage)
    Fri
    Dressur
    Bomarbejde
    Dressur (på stævnepladsen)
    Stævne
    Stævne
    Stævne

    Jeg synes det er fint at ride bomarbejde dagen inden man tager til stævne smiley
    -TR


  • #2   4. aug 2011 Det skal lige siges at den første hest springer 130-140 internationellt, og jeg har selv redet den op til det, så vi kender hinanden rigtig godt i springningen, og derfor heller ikke trænger øve så meget på det at springe spring, men hellre at kontrollere imellem springene osv... Derfor er bomarbejde rigtig godt til den hest..

    Den unge hest er nu 6 år, den er lidt langsomt udviklet og han har ikke den største arbejdsmoral... Derfor rider jeg den ikke særlig længe hver gang (vil ikke ride den overtræt), og den holder lidt mer fri end jeg gerne vil sådan uddaningsmæssigt (det tager jo længre tid at få den dit jeg vil når vi træner mindre), men det er det bedste med den hest i længden... Den går på døgnfold og jeg vil forsøge at have den i løsdrift til vinter da den er en hest der skal bevæge sig meget (men ikke synes træning er særlig sjovt, dvs det er en doven hest..). Den har pt. gået LA spring..

    Håber du kunne bruge dette til noget!

    Hvis du vil blive god er mit bud at spørre din underviser om du skal lave noget bomarbejde mellem træningene og at få nogle øvelser fra ham/hende så du kan øve dem derhjemme smiley Bomarbejde er genialt fordi det ikke slider hestens ben samtidig som det er sværere at træffe en bom end et spring (heste hjelper tit mere til når det er noget rigtigt at springe over) så man får et godt "øje" for stegene som rytter...
    Held og lykke!
    -TR


  • #3   4. aug 2011 Mange tak for svar.

    Selvfølgelig er det underviseren der får det sidste ord, men det var rart at se hvordan folk træner herinde. Så der måske også er lidt at sammenligne med.

    Lige pt har vi ingen planer om at starte stævner, da vi gerne bare lige vil nå at lærer hinanden at kende på springbanen først. Regner med at få min første undervisning på onsdag, og så lige få snakket med underviseren om hvad han synes osv. For har ingen planer om at vi skal springe LA eller M endnu, slet ikke.

    Men ja, mange tak. Bomtræning vil helt sikkert også være noget vi kommer til at bruge meget.


  • #4   4. aug 2011 nu springer jeg ikke rigtig med min 4 års men med min springpony sprang jeg 1 gang og ugen til undervisning og så i weekenden hvis der var stævne. og ellers var det så tur og dressur (:

  • #5   4. aug 2011 Springer mine 1 gang om ugen, og ellers er det dressur inkl. lidt bomarbejde kavalettis osv smiley

  • #6   4. aug 2011 på min springpony springer jeg en gang om ugen - hvis jeg skal til stævne springer jeg ikke til træning der hjemme, i den uge (-: ellers rider jeg tur ca. en gang om ugen og så har hun også fri en dag og rasten af dagene rides der dressur !(-:

  • #7   22. aug 2011 Ugen for mine heste ser således ud:

    Felix:
    Spring.
    Tur.
    Fri - eller trække tur, bomarbejde mm. INGEN ridning.
    Dressur.
    Dressur eller tur.
    Part - Spring/Dressur.
    Part - Dressur/tur.

    Harald:
    Spring.
    Tur.
    Fri - trække tur, bomarbejde mm. INGEN ridning.
    Dressur.
    Dressur eller tur.
    Part - Spring/Dressur/Tur.
    Tur eller Dressur.


Kommentér på:
Hvordan træner i? (spring)

Annonce