766 visninger
|
Oprettet:
29. nov 2006 Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.771
at passe på sin hest :-) {{forumTopicSubject}}
denne henvender sig mest til ryttere som rider på højt niveau.
hvad gør i for at gøre jeres heste mere holdbar?
fold hele dagen, indehest med kun lidt foldtimer?, bandageret i boksen, ringsko, cortaflex? beskyttelse på benene under ridning, mange skridtpauser, uderidning osv osv kom med alle de input i har
jeg sidder og har en diskussion med en veninde og vil høre hvad alle andres tricks er
dec 2005
Følger: 112 Følgere: 114 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.963
min hest går på fold hele dagen med klokker, rider altid med noget på benene og rider kun inde i hallen og en god skridttur i ny og næ..
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
I springtræningen har mine altid springgamacher på for at beskyte mod slag og nogle gange klokker hvis de træder på sig selv ellers rider jeg ofte med bandager i dressur.
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 65
Hun er på fold hver dag med nogle andre hoppe og uden noget på benene.. Det er de samme heste hun går med hver dag..
Når jeg rider har hun proff choice gamasher på alle 4 ben og klokker på forbenene. Når vejret tillader det, skridter jeg ofte af i terrænet.. Og en fridag bruges også ind imellem på en lang tur i terræn..
Jeg køler hendes ben efter vores rideture, men ellers gør jeg ikk så meget.. Hun står ikke med bangager i boksen, da jeg nok er lidt af den opfattelse at man kan gøre den mere sarte hvis man pakker dem ind konstant.. De skal også gerne lære at sætte deres ben så de ikk rammer sig selv, og det lærer de ikk hvis de konstant er pakket ind... Det er ihvertfald min overbevisning...
Jeg har været så heldig at min hest aldrig har været skadet, så jeg fortsætter på denne måde.... :o)
Mvh Laura
nov 2010
Følger: 91 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 230
Hun er først nu begyndt at få et tynd dækken på, og har siden juni fået lov at være hest.
Vi rider kun på bane på den, men skridter ned at markvejen hvis banen er tung.. Den kigger meget på tur, så det kan vi ikke lige overskue
Det er en sund og rask hest, der selvfølgelig får nogle skrammer engang i mellem, men come on, det er jo heste!
Det samme gælder min egen. Han går dog med klokker, da smeden anbefaler det i mod tabte sko..
nov 2010
Følger: 91 Følgere: 89 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 230
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 2.047
Og ellers så sørger jeg for at intervaltræne (for at styrke sener, muskler og kondition), bakketræne (kondition og muskler), galoptræne (kondition) og så får han gamacher og klokker på. Kan godt ske jeg er pylret, men han har allerede fået to overben, så synes ikke lige han behøver flere
nov 2006
Følger: 75 Følgere: 73 Emner: 91 Svar: 246
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
De stod med staldbandager, gik med gamacher/bandager under ridning og blev gået efter af dyrlæge/kiropraktor fast ca 1 gang om måneden (samt self efter behov).
De kom aldrig på "rigtig" tur, men blev i sommerhalvåret dagligt skridtet ca ½-1 time ud af asfalt- og markvej.
Dertil kommer self fornuftig fodring, regelmæssig smed osv.
Det er jo så en måde at passe på hesten på -at pakke dem ind og sørge for at de ikke kommer i situationer hvor de potentielt kunne gå hen og komme til skade.
Hjemme hos os (omend det jo altså ikke er på ultrahøjt niveau -et eller andet sted er det vel ligegyldigt. Tror jeg bliver lige så ked af det hvis min hest blev skadet, som min tidl chef ville have været hvis det var hans), kommer hestene på fold hver dag, bruges varieret (ridning, kørsel, ture i skoven, dressur på banen, svømning osv) og får lov at bevæge sig på varieret underlag (både på fold og på ture).
Dertil self ordentligt foder, regelmæssig smed og dagligt opsyn med evt forandringer/ændringer i deres trivsel.
Det tror jeg er den bedste måde at lave holdbare heste på -altså at de får lov at styrke sener, led, muskler osv, ved at bruge kroppen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Her er en artikel om statestik af dressurheste;
(link fjernet)
Som siger at varriet træning er bedst. Og varrieret underlag.
Og det undre mig egentligt ikke :).
Besides det, så kan hesten jo også hænge sig i grimen i boksen, sidde fast og brække benet i træmmerne på boksen osv.
Så sikre bliver vi vist aldrig, selvom vi gerne vil bilde os det ind.
at passe på sin hest :-)