{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

KRISE {{forumTopicSubject}}

God aften! jeg håber at alle nyder deres weekend.
(undskyld hvis indlægget er lidt langt)

Idag har jeg været ude at se og prøve en hest. Hesten var alle tiders og lige det jeg ledte efter, prisen var rigtigt, temperamentet var perfekt og vi fandt (tilsidst) hinanden fint i alle gangarter. MEN..

Jeg har aldrig brudt mig om at ride med spore og/eller pisk. Det er mig så fjernt, at det virkeligt skal være nødvendigt. min ridelærer "tvinger" mig til at bruge pisk en gang imellem ellers prøver jeg virkelig at undgå det. spore har jeg brugt én gang fordi man SKULLE til et ridestævne.

denne hest bliver altid redet med spore og nogen gange pisk. det er en tungere race, 11-årig vallak og ikke særlig fremadgående (stille og rolig - ligesom jeg leder efter). hmm.. jeg rider hesten, men har svært ved at drive og holde den oppe i tempo.. ejer spørger om jeg vil låne et par spore, de første par gange siger jeg nej tak.. men senere insistere hun, jeg får dem på og hesten går som en drøm! smiley

det går jo simpelthen imod alt, hvad jeg synes og mener.. men hesten gik jo perfekt og steg lige flere grader i dressuren.

Er det mig der er alt for blød, synes at det er synd, at det burde være unødvendigt og osv..

jeg glæder mig til at læse jeres kommentar og tanker..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KRISE
  • #1   24. sep 2011
    det kan jo være dem mangler energi fra fodret og bliver doven..men nogle heste fungere altså bare bedre på spore om man vil elle ej.. måske skal den bare lige lære dine signaler smiley

Så måske bliver den din nye hyp..

• #2   24. sep 2011 ja det kan måske godt være, at han bare skal lære mig at kende.. jeg får svar imorgen om han er solgt til mig. og må indrømme at jo længere tid der går fra jeg prøvede ham jo mere håber jeg!

• #4   24. sep 2011 det er ikke alle der har tid til at lære hestene at der er forskellige tempo, også er det nemmer at tag spore på.
    Nu kender jeg jo ikke hesten men vil mene at den er blevet døv for schenklerne.
    har også engang redet en der var det, så øvede vi at jeg i opvarmningen kun red med benene. og det hjalp hende.
    det kunne du jo prøve hvis det er. smiley
    men nej jeg syntes ikke du er for blød.

Vh Louise

• #5   24. sep 2011 min varmblods hest havde også altid været redet med sporer da jeg købte ham hjem, jeg har aldrig været imod sporer (hvis rytteren forstår at bruge dem korrekt det samme gælder pisk)
    men tilbage til sporer, min dreng havde for vane indimellem at sparke opunder sig for at ramme mit ben/spore, han er absolut ikke varm nærmere en sløv padde, men jeg besluttede mig for at bytte sporerne ud med en pisk. der gik ca 10 dage før han forstod fremdriften for mine schenkler uden spore, herefter lagde jeg pisken og nu ca 3 uger efter starten af dette lille projekt kan han rides uden spore og pisk.
    altså kan det lade sig gøre at lære hesten at blive redet uden disse hjælpemidler.
    så hvis jeg var dig og du er overbevidst om at dette er hesten for dig ville jeg købe den også stille og roligt lære den at reagerer uden sporer og pisk
    held og lykke

• #6   24. sep 2011 Spore og pisk skal ikke bruges som afstraffelse, men som en finere hjælp!

• #7   24. sep 2011 louise - tak for rådet om opvarmning. må se om det virker hvis jeg får ham.
    tak- mener heller ikke at jeg skulle være speciel pivet eller blød smiley

• #8   24. sep 2011 Natacsha - fint projekt og tillykke med resultatet. jeg mener bestemt at hesten er noget for mig og vi vil prøve at efterligne din træning

• #9   24. sep 2011 jeg har IKKE fornemmelsen af at hesten er blevet straffet ved ridning vis disse hjælpemidler.. han går meget fint, det var derfor jeg kom sådan i tvivl om nødvendigheden af dem.

han er dog ikke altid blevet behandlet helt godt. han er bange for smeden

• #10   24. sep 2011 det kan nok trænes væk, hvis du har tid og tålmodighed til det?

• #11   24. sep 2011 Min gamle hest gik med sporer, men brugte dem ikke.. hun vidste ligesom bare at de var der.. Det samme med pisken..
    Desuden var hun ikke vild med at blive sparket med en stor støvle, i forhold til en lille hjælp fra sporerne..

Min unghest rider jeg ikke med sporer på, men begynder da på det lige så snart han skal gå med det til stævner..

Hvis hesten er vant til det, kan jeg ikk se problemet i at ride med sporer.. så behøver du jo ikke at sidde og sparke til den hele tiden..

• #12   25. sep 2011 Tror det er et spørgsmål om at indøve nye signaler til hesten, så den ved hvad du mener. Folk bruger ofte bare sporer fordi de tror hesten er dum, men det er ofte fordi hesten er forvirret og ikke ved hvad rytterens signal betyder. Sådan noget ville ikke holde mig fra at købe en hest smiley

• #13   25. sep 2011 Sporer og pisk er jo ikke synd for hesten, HVIS man anvender dem med omtanke og fornuft. Faktisk er det tænkt som hjælpemidler og ikke voldsmidler.

Jeg synes ikke, det er synd for hesten at ride med nogle af delene, så længe rytteren anvender dem med fonuft.

• #14   25. sep 2011 Jeg rider min med sporer og har lige lært at ride ordenligt med en pisk smiley
    Jeg var også rigtig meget imod spore på et tidspunkt men min træner anbefalede mig at bruge dem da vi skulle have bedre kontakt for schenklen smiley

• #15   25. sep 2011 Nogen heste har jo også bare brug for at vide at pisken/sporene er til stede, og så går de bedre.

Dermed ikke sagt at hesten kan vendes af med det smiley Synes det Natascha beskrev lyder rigtig fornuftigt!

Bryder mig ikke selv om at ride med spore, det kan jeg ikke holde mine ben nok i ro til xD

Men kan man det, og kan man bruge dem rigtigt. Ja så ser jeg intet problem i dem.

• #16   25. sep 2011 tak for alle jeres velovervejede svar.. jeg har lige fået afvide at hesten er min. så nu venter vi på handelsundersøgelsen smiley

• #17   28. sep 2011 Når man rider med sporer så får hesten signalerne på er lille og præcist sted, ikke med hele underbenet, derfor ved din hest måske ikke rigtig hvad du mener unden dem. Prøv at ride med sporer mens du lærer ham at kende. find ud af hvornår han er frisk, måske på tur, i skoven, på springbanen eller andet og så rid uden der. Måske skal i bare lærer hinanden at kende, men giver de andre ret, brugt rigtigt er sporer et hjælpemiddel, ikke en straf.
    Tillykke med ham.

Kommentér på:
KRISE

Annonce