KRISE {{forumTopicSubject}}
God aften! jeg håber at alle nyder deres weekend.
(undskyld hvis indlægget er lidt langt)
Idag har jeg været ude at se og prøve en hest. Hesten var alle tiders og lige det jeg ledte efter, prisen var rigtigt, temperamentet var perfekt og vi fandt (tilsidst) hinanden fint i alle gangarter. MEN..
Jeg har aldrig brudt mig om at ride med spore og/eller pisk. Det er mig så fjernt, at det virkeligt skal være nødvendigt. min ridelærer "tvinger" mig til at bruge pisk en gang imellem ellers prøver jeg virkelig at undgå det. spore har jeg brugt én gang fordi man SKULLE til et ridestævne.
denne hest bliver altid redet med spore og nogen gange pisk. det er en tungere race, 11-årig vallak og ikke særlig fremadgående (stille og rolig - ligesom jeg leder efter). hmm.. jeg rider hesten, men har svært ved at drive og holde den oppe i tempo.. ejer spørger om jeg vil låne et par spore, de første par gange siger jeg nej tak.. men senere insistere hun, jeg får dem på og hesten går som en drøm!
det går jo simpelthen imod alt, hvad jeg synes og mener.. men hesten gik jo perfekt og steg lige flere grader i dressuren.
Er det mig der er alt for blød, synes at det er synd, at det burde være unødvendigt og osv..
jeg glæder mig til at læse jeres kommentar og tanker..
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
det kan jo være dem mangler energi fra fodret og bliver doven..men nogle heste fungere altså bare bedre på spore om man vil elle ej.. måske skal den bare lige lære dine signaler
Så måske bliver den din nye hyp..
sep 2011
Følger: 8 Følgere: 13 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 116
dec 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 73
Nu kender jeg jo ikke hesten men vil mene at den er blevet døv for schenklerne.
har også engang redet en der var det, så øvede vi at jeg i opvarmningen kun red med benene. og det hjalp hende.
det kunne du jo prøve hvis det er.
men nej jeg syntes ikke du er for blød.
Vh Louise
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 253
men tilbage til sporer, min dreng havde for vane indimellem at sparke opunder sig for at ramme mit ben/spore, han er absolut ikke varm nærmere en sløv padde, men jeg besluttede mig for at bytte sporerne ud med en pisk. der gik ca 10 dage før han forstod fremdriften for mine schenkler uden spore, herefter lagde jeg pisken og nu ca 3 uger efter starten af dette lille projekt kan han rides uden spore og pisk.
altså kan det lade sig gøre at lære hesten at blive redet uden disse hjælpemidler.
så hvis jeg var dig og du er overbevidst om at dette er hesten for dig ville jeg købe den også stille og roligt lære den at reagerer uden sporer og pisk
held og lykke
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
sep 2011
tak- mener heller ikke at jeg skulle være speciel pivet eller blød
sep 2011
sep 2011
han er dog ikke altid blevet behandlet helt godt. han er bange for smeden
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.399
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
Desuden var hun ikke vild med at blive sparket med en stor støvle, i forhold til en lille hjælp fra sporerne..
Min unghest rider jeg ikke med sporer på, men begynder da på det lige så snart han skal gå med det til stævner..
Hvis hesten er vant til det, kan jeg ikk se problemet i at ride med sporer.. så behøver du jo ikke at sidde og sparke til den hele tiden..
jul 2007
Følger: 67 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.048
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg synes ikke, det er synd for hesten at ride med nogle af delene, så længe rytteren anvender dem med fonuft.
aug 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 55 Svar: 496
Jeg var også rigtig meget imod spore på et tidspunkt men min træner anbefalede mig at bruge dem da vi skulle have bedre kontakt for schenklen
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Dermed ikke sagt at hesten kan vendes af med det
Bryder mig ikke selv om at ride med spore, det kan jeg ikke holde mine ben nok i ro til xD
Men kan man det, og kan man bruge dem rigtigt. Ja så ser jeg intet problem i dem.
sep 2011
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 10 Emner: 49 Svar: 229
Tillykke med ham.
KRISE