9. mar 2008 Følger: 113 Følgere: 107 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 445
Galopovergange - hopper med bagparten {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Min skønne pony og jeg har kæmpet med et yderst irriterende problem de sidste 2-2,5 år. Når vi laver overgange fra galop til trav, smider han bagparten i vejret. Han bukker decideret ikke, men det er ligesom om at der er noget der generer ham.
Jeg tror efterhånden at det bare er blevet en vane for ham. Vi har haft kiropraktor på ham et par gange hvor han er blevet ''sat på plads'' i krydset. Det har ikke hjulpet meget. Vi har haft dyrlægen ude som sagde han var sund og rask og intet var galt.
Han var ren i røngten og handelsundersøgelse for 3 år siden da jeg fik ham, og det begyndte først ca 1 år efter jeg fik ham.
Han er 8 år nu. Jeg har brugt ham primært til springning, men også dressur, da min springning jo skal fungere optimalt.
Han går rigtig fint i galoppen og traven, og får sine bagben med. Lige nu er det stortset kun på venstre volte han gør det, og det er også den volte det har været slemmest ved. Jeg har prøvet alt, og min underviser er også på bar bund.
Vi har haft en healer på ham, som sagde at der var noget der generede ham i bagparten, så et eller andet må der jo være.
Nogen der måske kan genkende en situation som denne, eller har gode råd?
Mvh Josefine
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hvordan rider du dine overgange? Har du evt noget video af det?
mar 2008
Følger: 113 Følgere: 107 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 445
Ja, det har jeg også tænkt på. Har tænkt på om det var mig der var skæv? Eller min ridning. Det er lidt svært for mig at beskrive det, men rider ham som regel ind i overgangen via sædet, da jeg gerne har villet forhindre at han smed bagparten i vejret.
Han gør det også med alle andre der kommer op på ham, men det ender med at han vil have dem af. Bl.a. de undervisere vi har haft. Dvs han begynder at bukke vildt. Så det er egentlig kun mig der rider ham, men som der står øverst er det stadig et meget stort problem for os.
Men det første jeg tænkte på er også mig selv som rytter, da jeg godt kan have en tendens til at sidde skævt en gang i mellem.
apr 2008
Naturligvis skal du være opmærksom på, ikke at side skævt, ikke at komme til at spænde osv.....
Der er ikke grund til at "slås" med den om det...men mere fokusere på at bryde en evt dårlig vane og give hesten succes med en ting, den måske synes er svær....Det tager tid og masser af arbejde...Hellere få, men velforberedte og gode overgange end mange dårlige og fejlagtige overgange.
mar 2008
Følger: 113 Følgere: 107 Heste: 4 Emner: 50 Svar: 445
Men endnu en gang tusind tak for svarene
maj 2007
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 1.100
en helt korrekt overgang, hvor de rigtig er inde at sætte sig, er rigtig hårdt for bagparten, den synes min ikk er sjovt, så nogle dage hopper han også med bagparten i overgangene. Simpelthen for at undgå at sætte sig ordentlig.
Lige netop det k A skriver skal du øve. helt kort galop, lige på kanten til trav, så den bliver stærkere i bagpartiet.
Det lyder fuldstændig som det min gør. Min kan også finde på at gøre det i rigtig kort galop, hvis han synes det bliver for hårdt, og så slipper de lidt for at samle sig helt, ved at hoppe lidt med bagparten.
apr 2008
Galopovergange - hopper med bagparten