{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
872 visninger | Oprettet:

Træning af fjordhest på 16 måneder {{forumTopicSubject}}

Jeg købte for 5 måneder siden en ung fjordhest der stort set aldrig var snakket med. (30-45 min om ugen)
Hendes første virkelige møde med mennesker var da hun havde smed første gang. men det var ingen succes vi fik historien fra tidl. ejere.
At smeden havde ordnet forhovene først som hun enlig tog meget pænt men da han skulle ordne baghovene gad hun ikke stå stille mere. istedet for at give føllet tid til at falde til ro igen så vælger han at ligge føllet ned og spænde det fast til jorden og ordne de sidste hove på den måde.
Samtidig gik hun med en grime str. shet. de første 5 dage vi havde hende så ville hun ikke i nærheden af os og vi kunne jo se at grimen også var meget lille.
Vi brugte 4-6 timer om dagen sammen med hende uden enlig at tage notist af hende vi sad på folden i hjørnet ikke så langt fra vandkopperne, men stadig med en afstand så hun ikke var tvunget direkte i vores selvskab.
Den 5 dag kunne vi fjerne den gamle grime der i øvrigt havde givet sår op til flere steder i hovedet. vi gav hende en cob grime på som der passede hende allerede der. Vi forlod hende så for at tage på arbejde, da vi nogle timer senere kom tilbage vrinskede hun efter os da vi kom og travede os enlig lidt i møde. hun stoppede dog igen efter nogle få meget. men der var gennembrudet.

Så startede vi ellers meget forsigtig op med at trække med hende. først satte vi enlig kun tovet i grimen og nussede hende ganske kort før vi tog tovet af hende igen. det gjore vi 4-5 gange om dagen i en lille uges tid. derefter begyndte vi at gå med hende, tage hende med ind i stalden og se den. Bare se og ud på marken igen.
Den store udfordring kom da vi begyndte at røre benene. først bare køre hånden over benene uden hun nødvendigvis skulle løfte dem men så hun lærte vi godt kunne røre dem uden der skette noget. det var fint med forbenene men bage vi gik mod bagbenene stak hun i galop og stressede helt op.
Så vi gik tilbage og startede forfra og kun rørte ved forbenene, vi havde aldrig ved bagbenene i den periode. og først da hun næsten selv gav og forbenene.
Så begyndte vi og se på bagbenene igen. hun var stadig meget nervøs ved bagbenene men lod os røre bagbenene. det tog os 3 uger at overbevise hende om at man kunne løfte hove uden at det var så farligt.
Derfra er tingene gået utrolig stærkt.
i samarbejde med hendes ven på marken har hun lært at gå over preseninger, stå i en boks (hvilket hun aldrig i sit liv før havde gjort), hun gik slalom (eller næsten) når hun gik frit i ridehuset mens vi gik med hendes ven, hun fulgte slalomeet 2 gange til hun opdagede det var nemmere bare at gå lige ud ved siden af. smiley

Idag bliver hun trukket til og fra fold både alene og sammen med andre. Hun kommer ind for at blive ordnet let strigling og rensen hove hver dag, hun står også glædeligt alene i stalden. Hun går pænt ved vores side, en gang er hun sprunget for os da naboens hund pluselig var løs og røg ud i 'hovedet' på hende, der sprang hun en gang men da hun fandt ud af hvad det var så var hun enlig ligeglad.

Jeg forlanger ikke mere af min hest end at hun godt kan trækkes forsvarligt frem og tilbage mellem stald og fold uden hun skal løbe om os og danse for at komme hurtigere frem. jeg arbejder ud fra tillid og forventer ikke at hun bliver en superhest der kan alt før hun er 2-3 år. men jeg ser ikke noget forkert i at lære hende forskellige underlag (astfalt, græs, jord, mudder, vand, halm, spåner, træpiller mm.) allerede nu. så hun ikke pluselig springer ved en uventet genstand under hoven.

Men en hest på 16 måneder må gerne kunne håndteres forsvarligt.

Nogle idéer til ting vi kan lege med til foråret?
Vi tænker vi vil presentere hende for banen og lige så stille lære betydningen af 'skridt, trav og galop'
Men der skal også være plads til at lege.

Om i gider læse det er jeres sag smiley
Jeg ville bare fortælle hvad vi har opnået med en ung hest der aldrig rigtig har haft menneskekontakt før på 5 måneder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af fjordhest på 16 måneder
  • #1   19. okt 2011 Dejligt at se der også er nogen der tager sig tid til at vise hesten stille og roligt at den kan stole på mennesker og at det ikke er farligt at blive rørt ved osv...

    Hvad med at prøve med nogle tricks til foråret? Eller måske trækture i skoven/ved vej så hun kan blive præsenteret for trafik? Jeg gik mange ture med min vallak da han var ung hvilket har gjort at han er totalt trafiksikker (eller så totalt som de nu kan blive) i dag. Selv første gang vi red en tur og mødte en stor lastbil reagerede han ikke smiley


  • #2   19. okt 2011 Hun er allerede med i trafikken når vi har en følgehest med for hun er ikke klar på egen hånd endnu. forstået på den måde at vi kan godt gå i skoven med hende alene, men alene på vej det er farligt hun stejler og sparker efter os, men jeg ser det kun som et sinal fra hende om at hun ikke er klar endnu. så vi har lånt os til en gammel olenborg der lige trækker ørene til sig ved lyden af en traktor men det er alt. så vil hun også meget gerne med på vejen og hun siger heller ikke noget til det.
    Vi leger allerede en smulle på banen. (mest for at hun kan lære det er okay og kunne se kammeraterne på folden uden man skal ud til dem) men vi skal helt sikkert have nogle idéer med her fra.


  • #3   19. okt 2011 Bliver nødt til at rose dig for at have en engels tålmodighed.. Det skal nok fortsat gå fremad for dig og din pony smiley !!

  • #4   19. okt 2011 Det lyder virkelig til i gør det bedste for den bette hest:-)
    Det er det helt rigtige i gør og i kan bare fortsætte på den måde:-)
    men husk at give den ro ind imellem hvor den bare går som hest og der ikke bliver krævet noget af den:-)


  • #5   19. okt 2011 Charlotte A :
    Hun er inde hver dag i noget der ligner 1 times tid hvorefter hun kommer på fold igen. Derefter bruger vi tid sammen med hende ude på marken med de andre heste.
    Samtidig har vi 1 gang om ugen så længe de går ude hvor vi slet ikke kontakter hesten, vi er og tjekke hun ikke halter og er syg.


  • #6   19. okt 2011 Det var slet ikke fordi jeg troede i ikke havde styr på det:-) Der er bare mange der glemmer i misforstået godhed at de har brug for lidt fred indimellem:-)

  • #7   19. okt 2011 Charlotte A : Det er helt i orden smiley


  • #9   20. okt 2011 Susanne: Tak for ros smiley

    Ja vi har jævnligt en kamp med hende men i øjeblikket tror jeg mest det er fordi at hun stadig er lidt usikker.
    Den virkelige kamp har vi til gode endnu. men den ser vi frem til smiley
    Nej, jeg vil ikke lære hende alt på ingen tid, alt sker i hendes fart. hun kan hvad jeg forventer af en unghest i den alder.
    : Trækkes forsvarligt til og fra fold og smeden kan ordne hendes hove uden han skal bruge magt for at holde hende. Det er i min verden det vigtigste.
    Vi har så som en bonus mulighed for at tage hende med på 'skovtur' sammen med en ældre hest, så hun allerede nu kan finde ud af at fordi det pusler i busken er det ikke nødvendigvis farligt.


Kommentér på:
Træning af fjordhest på 16 måneder

Annonce