{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.922 visninger | Oprettet:

Åbne for rollkur {{forumTopicSubject}}

Herinde på hestegalleri er der en kæmpe debat som går på mishandling og misvedligeholdelse af heste. Jeg synes at man skal være åben over for nye metoder/ udvikling, eller i i hvert fald ikke angribe dem som prøver det af.
i "rollkur-tilfældet" har mange valgt side, uden i virkeligheden at have erfaring med det eller baggrunds viden, man har fulgt flokken. Jeg har ikke før indgået i sådan en debat da menneskerne der starter dem, herinde, altid er de samme, altid de samme argumenter og altid den samme tone og grund. Jeg er så uendelig træt af disse angreb på ekvipager der udøver dressur på et højere niveau. dressur er blevet en voldsport i manges øjne, herinde, og det er på tide at få smidt mange af angrebene ud og give flere kritikere forståelse for hvad det hele går ud på.
For en ny diskussion, forhåbentligt på et højere sprogligt niveau, har jeg altså derfor lagt et link ind som giver kritikken af en forbøjet hest noget at tygge på.... :

http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=12212

og et inertwiev med anky:

http://www.youtube.com/watch?v=j8zNpJaXSeo - læg mærke til definitionen af gymnaster =heste

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Åbne for rollkur
  • #1   9. nov 2011 .. et eksempel på en rund og ekstremt dyb hest... ryggen løftes i bøjningen.. : http://www.youtube.com/watch?v=daWRFigfh9Q&feature=related

• #2   9. nov 2011 Jeg udtaler mig aldrig om noget jeg ikke har sat mig ind i da jeg ikke ønsker at diskuttere med tomme agumenter. Jeg har længe nu studeret både rollkur, bid, brug af sadel og meget mere.

Jeg kan kun sige at folk der mener at Rollkur er O.K ikke er gode heste mennesker i min bog, ganske enkelt. En ting er at strække hesten. En gymnast står stille og strækker ben og muskler. De render ikke rundt i 10 minutter og forstrækker deres muskler i så ekstrem grad og da slet ikke i hals og nakke hvor at så mange muskler, følsomme knogler, luftrør og spiserør sidder...

• #3   9. nov 2011 Ja hesten bliver ikke stresset af det, men der står at temperturen på de overbøjet nakker er højrer end dem som ikke er. Hvilket ikke tyder på noget godt. Desuden står der at det kun var kortvarrig rollkur der ikke gav stress hos hesten, der står intet om længdere varrigt.

Jeg vil på ingen måde gå hen og sige at det er sundt for hesten at være krøllet helt sammen, prøv selv at bøje nakken til du ikke kan mere og løb rundt, vejrtrænkningen bliver beværeret og efter længdere tid begynder du at få ondt i nakken.

• #4   9. nov 2011 jeg giver dig fuldstændig ret!! jeg er hverken for eller imod denne træningsform.

Men lad os se hvordan det udvilker sig.
    Min eneste tanke i det her er: hun er kommet så langt og er en af verdens bedste ryttere. Noget må sgu være rigtig i hendes træningsmetoder!!

Jeg forstår godt folk råber op når de ser voldsomme billeder og videoer af dette, men er det måske ikke bare fordi det er nyt? og nej selvfølgelig er det ikke "naturligt" for hesten, men det er dressur bare ikke, det er først noget vi sidenhen har avlet hestene til at "bedre kunne holde til".

eller er jeg het galt på den?? smiley

• #5   9. nov 2011 Bornhøft: Bare fordi man er kommet langt betyder det ikke man gør noget rigtigt. Der var også engang man hørte om ryttere med glaskår i bandagerne og nitter i hovedtøjerne, de kom også langt fordi hestene gik kontrollerede med høje benløft, men det betyder jo ikke at det er korrekt. Ligeosm barring, det mener du vel heller ikke er korrekt selvom det får hestene til at springe højere? smiley

• #6   9. nov 2011 Bornhøft: Er det så også godt at lægge alt muligt i gamacherne på springhestene så det gør mere ondt når de rammer bommene, så de bare lærer at løfte benene bedre? Det har nogen af de tidligere verdens kendte springrytterer gjort - det gør det da ikke til en god træningsmetode?

Jeg har ikke noget i mod LDR (Long-Deep-Round) men Rollkur er bare ikke OK, en hest skal ikke gå med næsen næsten mellem forbenene det siger sig selv at det ikke er sundt for kroppen.

• #7   9. nov 2011 10000% enig med Camilla Stormont. Kunne ikke selv sige det på en bedre måde!!

• #8   9. nov 2011 som min kæreste plejer at sige det, hvis hesten ikke kan lide det kunne de nvel bare kaste rytteren af....

Men nu til det lidt mere faglige, jeg kommer aldrig til at tro på at rollkur eller hyperflexion for den sags skyld vil kunne gavne noget som helst for rytteren eller hesten, ihvertfald ikke inde de principper jeg selv træner efter.
    men ja det er vigtigt at være åben for nye metoder, jeg kan bare ikke se hvad metoden eller fidussen i at hesen skal være så sammenkrøllet skulle være

• #9   9. nov 2011 nu syntes jeg der er langt fra at smide glasskår osv i gamacherne og så til en anden måde at ride hesten på!!

jeg tror der vil blive undersøgt mere og mere i denne metode og jeg syntes folk skal passe på med at dømme den så længe de intet aner,

Team Grafik * Distanceteam* : du skriver at det siger sig selv det ikke er sundt for kroppen, hvor meget ved du EGENTLIG om det. Det er heller ikke "sundt" for hesten at gå med rytter. det er ikke det den er skabt til fra naturens side.. men fordi så mange har gjort det er der flertal for det. Det jeg vil fremtil er at jeg er bange for folk ikke tør komme med deres EGEN mening. de følger bare med strømmen og sir som alle andre.

flere og flere beviser kommer at det ikke er skadeligt for hesten. måske en dag vil der komme andre beviser og så er vi blevet klogere.

men sammenlign ikke en ridemetode med ren mishandling såsom glasskår osv.
    men det er standart at hvis man ikke følger med strømmen så bliver man bommet herinde.

lad os nu se hvad de kloge finder ud af. Imens vil jeg da fraråde folk at benytte denne metode da man ikke ved mere. men dermed ikke sagt jeg er imod. men lad folk der er uddannet og ved mere end os andre finde ud af hvorvidt det er skadeligt.

• #10   9. nov 2011
    - Det er jo ikke for sjov, at det er blevet ulovliggjort smiley

• #11   9. nov 2011 hvor står det at det er ulovligt??

jeg syntes det er fair hvis det er blevet ulovliggjort, vi ved jo ingenting endnu.

men hvordan kan vi så have en sikker mening om det når vi intet aner. dressur er sgu hårdt for hesten, så folk der går helt på bagbenene over dette, ved vist ikke hvad dressur generelt indebære for hestenr"!!!

• #12   9. nov 2011 Bornhøft: her står det http://www.heste-nettet.dk/nyheder/6107/

• #13   9. nov 2011 Jah - Russerne sagde også deres gymnaster var kvinder og Kina svor at deres kvindelig gymnast virkelig var 16 - Sporten er blot et sted hvor folk vil gå langt for at vinde, koste hvad det det vil!

At Anky rider på så højt niveau med en træningsmetode - der historisk set, kun skulle bruges til udstrækning og opvarmning i kortere perioder - gør hende i mine øjne ikke til en dygtig rytter, men til en der forstår at udnytte noget til det maksimale. (godt/skidt er vidst op til den enkelte)
    Jo vidst hun kunne sikkert gøre det rigtig godt, for hun kan noget! Hun kan jo ride, men at hun så vælger lige præcis at ride på den måde, det kan jeg desværre ikke have respekt for... Hun kunne gøre det så godt, meeeeen ja smiley

Men det er jo lettere bare at få hesten til "kue sig" og så - show attitude!

• #14   9. nov 2011 okay. syntes det er fuldt forståeligt at de gør dette!!!

så længe den ikke er undersøgt helt til bunds skal den heller ikke benyttes.

• #15   9. nov 2011 Bornhøft: det har du helt ret i

• #16   9. nov 2011 Bornhøft: At der udvilker sig varme i nakken på de overbøjet heste tyder på smerte, enten i musklerne eller i huden som de beskriver folder helt sammen. Erko er Rollkur dyrmishandling. Desuden vil hesten ikke gå der inden uden at have en tvungen hånd i tøjlen. Har ALDRIG set en hest i rollkur hvor kandar-stangen ikke er vendt helt tilbage i munden.

Jeg ser ikke Anky som en af verdens bedste ryttere, jeg ser hende som en der bruger "alle midler" for at vinde.

Som sagt har jeg ikke noget i mod LDR, som er GODKENDT at bruge, men Rollkur er for overdrevet. Og det siger sig selv at det ikke er rart for hesten at gå med hovedet helt inde i bringen. Prøv selv at buk nakken så meget du kan, gå rundt sådan i lang tid, vejrtrækning bliver svært og det trækker i nakken som så til sidst gør ondt.

• #17   9. nov 2011 <b>Team Grafik * Distanceteam *</b>
    Kan du forklare lidt om LDR i forhold til roll-kür?
    For jeg kender ikke forskellen.

• #18   9. nov 2011 1: Hesten har sværere ved at trække vejret, idet den bliver bukket helt ind til bringen.
    2: Det er videnskabeligt bevist gentagne gange at en hest der er udsat for rollkur, er væsentligt mere stresset og letpåvirkelige end en hest der går i lod og rigtigt samlet.
    3: Idet den bliver bukket helt ind til bringen, er det praktisk talt umuligt at få bagparten med - dette går at hesten primært går på forparten, og dermed bliver belastet.
    4: Hesten har ikke mulighed for at sætte de rigtige muskler over longisimus dorsi, og dermed bliver den endnu mere forpartsbelastet.
    5: I svære tilfælde er det sket at hesten har brækket og flækket kindtænder, når de bliver trænet op til rollkur, da tøjlen skal strammes UFATTELIGT meget.
    6: Det er ulovligt.
    7: Anky van Grunsven er et utroligt dårligt forbillede for dressur - hun har absolut intet begreb om hvad der er godt for en hest; i mine øjne er hun et af de mest modbydelige mennesker på jorden. Hun træner livet af hendes heste, og da rollkur blev forbudt, kaldte hun det bare noget andet: LDR.
    8: Det er overhovedet ikke særlig pænt at se på.

Men disse 8 punkter er bare min mening.

• #19   9. nov 2011 LDR er en forkortelse af Long-Deep-Round, i præncippet lidt alla rollkur og alligevel langt fra. Man hyperflexere ikke nakken. Hensigten er at hesten skal være lang og rund i halsen for en fri tøjle, ikke kort og køllet helt sammen fra en tvungen hånd

Jeg har haft brugt LDR på min palomino, han blev meget stærk fortil når han gik i den lodrettte holdning og kæmpede i mod alle mine hjælpere. Så vi lod ham placere næsen en lille smugle - Meget lille - baglod og gjorder ham lang i halsen og begyndte helt forfra i alt arbejde. Da han slappede helt af begyndte vi så at få gravist mere bærring bag fra, men stadig lidt under lod og lang i halsen. Nu kan jeg ride ham i lodret og med fin bærring uden han bliver stærk og bryder ud i skulderne.
    Varmer altid op med LDR for at få ham løsnet i 5 minutter skridt og ca 10-15 minutter i trav.

• #20   9. nov 2011 Roamer: Den rigtigt LDR er langt fra rollkur, desværre bruger mange det som rollkur uden at bøje næsen helt ind. Men det er to vidt forskellige ting.
    LDR er den form man bør ride westerenhestene

• #21   9. nov 2011 Anky bruger det forkert så - for alle hendes heste ser frygtelige ud, når de bliver redet.

Men okay, har ikke sat mig så meget ind i LDR, men udfra hvad jeg har set Anky gøre, så ser det ud ligesom rollkur smiley

• #24   9. nov 2011 Roeamer: Det gør hun også, hun udøver stadig rollkur bare ikke så voldsom grad som før. Jeg bruger som sagt LDR, men kan ikke fordrage rollkur smiley Jeg syntes heller ikke LDR er lykken, men det fungerer for Trigger, og har ikke tænkt mig at bruge det på alle heste og bruger det kun i en mild grad smiley

Camilla DM: Jeg er helt enig

• #25   9. nov 2011 (link fjernet)

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/7/artikel/alt-om-rollkur-hvad-ved-man-hvad-er-tilladt/?tx_ttnews[backPid]=277&cHash=4d6f9877b70dace6aaec73c8bcb112f0

(link fjernet)

(link fjernet)

http://www.wdr.de/tv/home/videopodcast/vodcast.jsp

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

http://epona.tv/dk/nyheder/vis/browse/8/artikel/dressur-eller-ej/?tx_ttnews[backPid]=277&cHash=63b289fec5835552f73018435ef4bb02

For mig at se i det sidste link trådstarter linker til løfter hesten først ryggen når halsen er strukket laaang og mulen er mellem forbenene, så hesten må læne vægten tilbage på bagparten - hvilket så tydeligt ses fordi der er en stald"scene" først.. Mig bekendt bliver rollkür heste aldrig redet med halsen strukket lang og slet ikke med mulen mellem forbenene..
    Som der også nævnes i trådstarters artikel bliver hestene varme i nakkeregionen under KORT tids arbejde.. Personligt bliver jeg da også varm i musklerne inden de bliver ømme og det er vist et kendt fænomen hos mennesker? Der er i midlertid flere fejlkilder i den undersøgelse som er af væsentlig betydning, hestenes alder og vanlige træningsmetoder for eks. Hvis hesten er vant til at arbejde under rollkür principper vil den sandsynligvis ikke stresse mere over det end den vil i andre vante situationer..
    Rollkür går mig bekendt ud på at "accepterer den vægt hesten tilbyder". Ovenover har jeg linket til en artikel om tøjletræk. Ud fra den artikel må man konkludere at hesten ikke "tilbyder" vægt i tøjlerne og ikke engang mad kan få den til det.. Inde i mit hoved giver det udemærket mening at hesten så vil trække næsen længere og længere ind mod bringen for at slippe for trækket i stedet for at trække i mod.. Og hvis presset tilmed slækkes en smule når den går derinde får den jo "fred" i munden..

At rollkür får hesten til at løfte ryggen holder heller ikke.. Jeg tillader mig at citere en artikel jeg tidligere har linket til:
    "Hvordan kan det være forkert at ride hesten med næseryggen bag lodret, når nu det føles rigtigt? Sådan spørger mange ryttere, fordi de har mærket ryggen komme op under sig, når hesten bukker nakken. Forklaringen er enkel: Hestens nakke og -rygbånd rejser den portion af rygsøjlen, som er lige under sadlen, når mulen flyttes ind mod bringen. Men det er som at tisse i bukserne for at holde varmen, for én af bivirkningerne er, at hesten flader sit bækken ud, og bliver ude af stand til at samle sig bagfra."
    Her er et yderligere indslag med uddybende forklaring:
    (link fjernet)

Det er ligeledes korrekt at heste redet efter "frem og ned-principper" kommer på forparten, men det regnes som en fase der vil ændre sig efterhånden som hestens styrke og træningsmæssige præstationer forbedres - rollkür heste regnes som værende på bagpart fra starten selvom det meget tydeligt ses i dette klip som trådstarter selv linker til at det er de ikke i den "ønskede" position, men derimod først når de skal strække hovedet ind under maven for at få godbidden.
    http://www.youtube.com/watch?v=daWRFigfh9Q&feature=related

Ligeledes kan dette være af interesse:
    (link fjernet)

Og her er et link så du kan se de videoer og artikler jeg har linket til..

(link fjernet)

• #26   9. nov 2011 LDR kunne i princippet være et godt redskab... Det er dog bare blevet et skalkeskjul for rollkür og man kan læse om på flere side se videoer, hvordan folk opmuntre til LDR som en direkte træningsform ikke som det redskab det er...

Anky rider feks LDR og man kan melde sig til LDR kursuer ved Pia Munck, som gerne fortæller, hvordan hun synes LDR skal forgå..
    Jeg bliver ALDRIG enig med den måde bla disse to mennesker udnytter LDR..

• #27   9. nov 2011 <b>. MLC .</b>
    Er det ikke rollkür Munck snakker om?
    .. eller det er måske ændret efter det blev ulovligt? x)

• #28   9. nov 2011 ©AM .

Neeeeeeeeeeeeeeeeeej det er da LDR... Rollkür er jo ULOVLIGT.... Så det er jo LDR....

Desuden findes Rollkür ikke det ER jo bare UHELDIGE momenter af LDR, hvis jeg DA lige skal genopfriske DIN hukommelsen smiley

• #29   9. nov 2011 <b>. MLC .</b>
    JA, det er jo RIGTIGT!
    Det er kun MODSTANDERE af rollkür der ser noget GALT i det!

Er der NOGLE der ved HVOR man kan SE Muncks KALENDER? For jeg kunne GODT tænke mig at VIDE hvor hun NÆSTE gang holder foredrag smiley

xD

• #30   9. nov 2011 . MLC . og ©AM . - jeg vil fakkertalt godt vide altså, hvor at i har det dersens fra?! Fordi det er altsår fakkerkert, fordi altsår at det er det bar'! smiley ..
    Feel the sarcasm smiley

• #31   9. nov 2011 ©AM .

Du kan bestille hende smiley Det er gratis!
    Hun spreder det glade budskab om LDR alle steder, det kræver bare en rideklub, at man ikke stiller kritiske spørgsmål og evt en der gerne vil prøve Pia Munks LDR...

Se det er så noget man så kunne lære af!!
    Tænk at hun gør det ganske gratis, bare fordi hun gerne vil sprede budskabet om LDR, hvad koster det ikke lige at få en akademisk udannet ud og holde kursus...

• #32   9. nov 2011 Roamer ~Stald Elmegård~ .

Næh nu om jeg må bede!!!!!!

Intet er FORKERT.. Alt er RIGTIGT... Fordi jeg siger det og det kan ikke diskuteres og hvis du spørger, så kan jeg da lige sige det samme IGEN, med CAPS LOCK slået ENDNU MERE TIL...

• #33   9. nov 2011 . MLC . - NÆH, JEG HAR OGSÅ EN CAPS LOCK - betyder det så også jeg har fakkertalt fakkerigtigt? Fordi altsår, kan altsår ikke forstå at bare fordi.. Ja, CAPS LOCK!

• #34   9. nov 2011 <b>. MLC .</b>
    Jeg har bare på FORNEMMELSEN at hun ikke GIDER komme ud til vores GÅRD kun for at fortælle MIG -en MODSTANDER- om LDR.

JEG har PERSONLIGT altid CAPS LOCK på, alt jeg skriver ER skrevet med SHIFT nede. Sådan er SANDHEDEN.

• #35   9. nov 2011 @AM - JEG har generelt RET, fordi MIN caps lock er ENDNU mere nede end JERES er!

• #36   9. nov 2011 Roamer ~Stald Elmegård~ . & ©AM .

Ingen har RET undtaget MIG... Jeg har ALTID ret... Sådan er LOVEN... Hvem lov, ja min LOV for jeg er LOVEN.... Det kan IKKE DISKUTERES!

DOG en ting kan vi BLIVE enige om CAPS LOCK er GUD... OM den så rider LDR eller EJ xD

PS det behøver ikke give mening, det behøver bare være - citat slut

& ©AM .

Hun VIL eeeeeeeeeeelske at komme ud til dig!!! I knows it girl!!!!!

• #37   9. nov 2011 Ej nu må i da lige, ekstrem LDR er jo laaaangt fra rollkur og ingen af tingene skader hestene, de smiler jo af ren glæde smiley Man ser jo heller ikke nogen skader som følge af rollkur på hesten, de slår bare en prut på folden og derfra stammer alle forben/nakke/bagbens skaderne - det burde i jo alle sammen vide xD

- Bemærk eronien

• #38   9. nov 2011 Nu har jeg ikke studeret alle de teoretiske og videnskabelige artikler som underbygger hvorfor roll kur og lign. er skadeligt.

For mig er det logik, at når mennesket i over 2000 år har brugt hesten som ridedyr med forskellige formål, så må man også regne med at ALT er afprøvet. Mennesket er desværre en doven skabning som gerne skyder genvel hvor det er lettest. Opfindsomheden er stor hvad det angår, og dyreetikken har undervejs kunnet ligge på et meget lille sted. Så roll kur er bestemt heller ikke en ny opfindelse.

Selvom man ikke i alle 2000 år har haft mulighed for at lave anatomiske videnskabelige undersøgelser, så må der jo nok siges at være et vist erfaringsgrundlag. Holdbarhed og anvendelighed har i alle hestens brugsformål altid været et issue. Derfor er dressur blevet udviklet og senere er FEI's fordringer blevet nedskrevet som et samlet mål til hvordan det bedst muligt opnås, bygget på over 2000 års erfaring !!!
    Heri kan man finde alle de redskaber man skal bruge, for at opbygge en dressurhest på en anatomisk korrekt måde.

Der findes ingen genvej !!!
    Dressur tager lang tid, kræver hårdt arbejde og masser af selverkendelse.

Hvad Anky angår; Nej så mener jeg bestemt heller ikke at hun er verdens bedste. Hun er desværre bare verdens bedst bedømte. Men det er en helt anden diskussion....

• #39   9. nov 2011 <b> Team Grafik * Distanceteam * </b>

Er helt enig har set flere heste der har fået forkalkninger af grimeleg.. Det er voldsomme ting der sker derude på folden! Fold burde forbydes!

Desuden får hestene jo mega meget selvtillid af grundig LDR de gå jo og kysser og savler på sig selv eller kysser deres rytter på støvlesnuden "tak dejlige rytter, fordi du lader mig ride LDR!"
    Se det er ren taknemmelighed smiley

<b> Gitte B </b>

Det sidste to ting du har skrevet - Thumbs up smiley

• #40   9. nov 2011 <b>. MLC .</b>
    JA, der er ENDDA billeder af en SELVGLAD hest i mit nyeste FOTOALBUM

• #41   9. nov 2011 Meget selvglad hest, og se lige? Ørene er fremme hele tiden, den ælsker det jo. Kunne den ikke li det ville den jo lægge ørene tilbage også smide sin rytter af.

• #42   9. nov 2011 Hej alle....

1) denne metode bliver ikke brugt for at vinde.... den bliver brugt fordi det smidiggører hesten.
    2) som gymnast eller ekstrem idrætsudøver er der større krav. en hest kan for det først sagtens ligge i bøjningen og er ikke skadeligt.
    3) der var en der sagde længerevarende rollkur.. du har ikek sat dig ind i det, da Anky selv udtaler at det bliver brugt som elastik.. hesten skal kunne gå i lod, under lod, lang, kort... det er ikke en konstant holdning...
    4) hesten bruger ryggen, det er jo bevist .. det er umuligt når hesten går så dybt at sænke ryggen... - når vi snakker om rigtig hestemennesker, så må folk med stive, lange usammenhængende heste være inklusiv... det er da tarveligt at bede hesten om at bære dig og udøver sport, hvis den ikke får lov at strække ud.
    5) hesten har lige præcis brug for at strække ud og smidiggøre i bevægelse. det er jo bevøgelserne, ryggen ben skulder og lår som skal trænes.... er det så også forkert at lave sidebevægelser? det er også en smidiggørende øvelse, hvor man beder hesten at træder maksimalt over eget spor???????

• #43   10. nov 2011 husk på at Anky har heste som lever over de 20 år... og har en af den højst gennemsnitlige konkurrence alder for sine heste.... hvordan kan det være at de fungere helt til de er 20 år som top konkurrence´heste, hvis det er skadeligt?
    .. gennemsnittet ligger på 16 år skal jeg huske at sige ;-)(som toppræsteren)

• #44   10. nov 2011 Fei har ikke 2000 års erfaring.. Vi har dyrket landbrug ligeså længe... det betyder ikke at der ikke kommer nyere traktore, mere praktisk gødning eller så-måde? er alle sange fundet på, bare fordi der er gået 2000 år ???

• #45   10. nov 2011 Okay.. lad mig sige det på en anden måde.. hvem, af dem som udøver akademisk dressur ect., rider på topplan... ? PÅ INGeN MÅDE FORDI DET SKAL LYDE KRÆKENDE... men så må i hjælpe os til at forstå hvordan vi laver en topkonkurrence hest, som ikke må kunne gå bag lod....

• #46   10. nov 2011 Det ender hver gang med at det bliver mudderkast ISÆR fra dem som er imod det... der er manglende accept. Epona har en mening og målsætning.. og er derfor en dårlig kilde, da rollkur ect fremstår som helvede og regn. det må være objektivt hvis der skal kilder ind!!!!!!!!!!!!!

• #47   10. nov 2011 Klubmester: Sikke da nogle holdninger.. Og sikke nogle svar .. GODT du ikke rider mine heste, sorry ! Men dine holdninger siger desværre hvilken slags rytter du er. Du får det til at lyde som om AM's galleri med 'Andreas og den selvglade hest' er ligesom et modekatalog - At det SKAL se sådan ud! Føj. Sorry, men så kigger du vidst ikke på hvordan anky RIVER i hendes heste, så deres skum er helt mørkerødt af blod. Hvor meget ved du egnetlig om hende? For du har vidst ikke helt set Anky når hun virkelig er i 'kongurence humør' på opvarmningspladsen.

Men det jeg kan brække mig mere over, er at DRF ikke har sat en stopper for det. Ankys og Andreas ridemetoder burde forbydes - Og de burde ikke have lov til at håndtere en hest!.

• #48   10. nov 2011 Og lige et sjovt svar til det med alderen med hestene:
    Det er squ da fordi de ikke tør at dø, medmindre hun tillader det! Prøv lige at tænk på vis de ikke har gjordt det godt nok, når hun så dør.. Så får de bank i heste himlen! xD

• #49   10. nov 2011 Jeg må så konkludere at mit indlæg ikke er blevet læst.. Jeg citerer igen:
    "Hvordan kan det være forkert at ride hesten med næseryggen bag lodret, når nu det føles rigtigt? Sådan spørger mange ryttere, fordi de har mærket ryggen komme op under sig, når hesten bukker nakken. Forklaringen er enkel: Hestens nakke og -rygbånd rejser den portion af rygsøjlen, som er lige under sadlen, når mulen flyttes ind mod bringen. Men det er som at tisse i bukserne for at holde varmen, for én af bivirkningerne er, at hesten flader sit bækken ud, og bliver ude af stand til at samle sig bagfra." citat slut
    Her er et yderligere indslag med uddybende forklaring:
    (link fjernet)

• #50   10. nov 2011 Amaja:

FEI's fordringer er en OPSUMMERING af 2000 års samlet erfaring, og desuden underbygget af mange forskere. Dette er den mest hensigtsmæssige og anatomiske korrekte uddannelsesskala i dressuren og der indgår roll kur IKKE.
    Tror du virkelig at hesten er lavet af gummi??? Nej, den er lavet af det samme materiale som den har været i alle 2000 år. Det kan ingen udvikling lave om på!
    Der er grænser for hvad den tåler uden at tage skade.
    Når du rider din hest bag lod kan man sige at du "knækker fjederen". Dvs. at du mister forbindelsen til bagparten og at du ikke længere kan få hesten til at fungere som en hel hest. Noget der har kendetegnet Anky's heste altid. Uanset at hun kan fremvise dem i "konkurrenceholdning", så fungere forpart og bagpart ikke længere i harmoni.

Hastens alder kan vi desværre ikke bruge som parameter for hvor god træningen er. Du ved ikke hvor mange heste der er gået til undervejs og hvor mange penge der bruges hos dyrlægen på at holde hestene gående. Der er jo også mennesker der lever et langt liv, selvom de mishandler deres krop med ting vi godt ved er usunde.

Når du ikke ved hvordan du skal lave en tophest uden brug af roll kur, vil jeg anbefale dig at finde en træner som ved det. Det er den eneste måde at lære det på.

• #51   10. nov 2011 Klubmester: jeg ser ingen mudderkastning, jeg ser gode agumenter fra folk der har sat sig ind i tingene. Tilgengæl læser jeg i dine udtalelser at du er utilfreds med at størstedelen er imod din mening. Men nu har du jo selv oplagt til debat smiley

• #52   10. nov 2011 Klubmester: Det er noget helt andet at stå på staldgangen og få hesten til at strække sig igennem ved at lade den finde en godbid under forbenene.
    Ja hesten løfter ryggen, men det betyder ikke den bruger den. Når en hest bruger ryggen kommer det af at den træder bagbenene ind under sig og derved løfter ryggen BAGFRA. En Rollkur hest går på FORPARTEN og har ikke det fjerneste løft bagfra.

Og igen vil jeg bede dig om at krølle dig helt sammen i nakken også løb lige rundt sådan i en time, så oplever du da lige hvordan Rollkur hestene har det, for sjovt nok sidder deres lufrør på samme måde som vores.

Faktisk har jeg set Ankys "5min" Rollkur på opvarmningbanerne, ja det sjove var at det såkaldte 5 minuttter varede hele opvarmningen, hun løftede den først op da der var 5 minutter til hun skulle ind på banen, så måske 5min-reglen er at hesten kun skal kunne gå normalt i 5 minutter?

• #53   10. nov 2011
    Epona er ski da ikke en dårlig kilde når der er linket til en undersøgelse der ikke har noget med epona og gøre - derimod en undersøgelse der også er bragt på hest-online og andre steder...

Desuden er der også det fact at hesten ikke kan se noget som helst når den rides i roll kur.. Og ja, det fact at heste vil gøre alt for at undgå pres- endda vælge mad fra.

Her er Anky i hendes såkaldte "varrierende positioner"
    http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=Wm-vYMKKyZM&feature=related
    www.youtube.com/watch?v=QrX6jhkLpiI&feature=related

Edward Gal kan findes på klip med Gilbarldi i samme stil.

Eller det famøse klip hvor hun siger " det skal ikke være en kamp " men klippet siger noget andet:
    http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

• #54   10. nov 2011 http://www.youtube.com/watch?v=QrX6jhkLpiI&feature=related
    Manglende bagpart, ingen variation af halsholdning, protestere i starten af videoen, KÆMPE taktfejl..

http://www.youtube.com/watch?v=QzwOEhZzUn4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=related

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/3103/

http://www.hippodot.com/2010/ridesport/fei_rollkur_roundtable_10.html
    Citat "Rollkur betegnes fremover som bøjning af hestens hals opnået ved aggressiv kraft (aggressive force)."citat slut
    citat "Generelt var gruppen enige om, at enhver form for "aggressiv" ridning skal straffes - og det ikke var nødvendigt at ændre FEI's regler." citat slut

Jeg kan på ingen måde se at du kan argumentere mod dette:
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2613&urlinfo=Lene+Ladegaard+Larsen-Rollkur+og+hyperflexion+forbydes

• #57   10. nov 2011 Til trådstarter - sig mig, har du slet ikke læst nogen indlæg? Og jeg vil gerne vide hvordan rollkur/hyperflexion/ldr smidiggøre hesten?! Det er jo netop videnskabeligt bevist at det netop ikke gør andet end at låse hesten til den position! Kan overhovedet ikke forstå dine argumenter for den ridning - jeg rider selv klassisk dressur, du ved; den almindelige måde at ride på? Uden at hesten går og savler sig selv på bringen?
    Anky er virkelig et rigtigt dårligt eksempel på, hvor langt man vil gå for at vinde. Kan garantere dig for at, hvis man fik en uvildig dyrlæge ud og så på hendes heste, kunne han konstatere at musklerne i nakke og ryg er beskadiget pga. overdrevet virkning.

Synes du selv burde prøve hvordan det er for hesten at gå sådan, bare prøv det i 10 min.

Undskyld, men med de udtalelser du kommer med, så er jeg helt i tvivl om du i det hele taget har læst noget om det, eller om du bare sætter Anky van Rollkur på en piedestal.

• #58   10. nov 2011 Klubmester: Du ved heller ikke om Anky's heste ofte bliver tilset dyrlæge og får ledbehandling i nakken.
    Gør jeg heller ikke, men kunne ikke forstille mig at det er anderledes end de bedste distanceheste. Der er mange der lige får en ledbehandling inden de skal til ridt, også det ikke er doping, men vis hesten var sund og rask skulle dette ikke være nødvendigt.

• #59   10. nov 2011 Klubmester SIV 2010 D

Jeg ser heller ingen mudderkast smiley

Jeg synes faktisk LDR kunne være en rigtig god ting (tror jeg fik skrevet det et par gange).

Det er alletiders redskab, når hesten feks har gået samlet i lang tid og skal strækkes ud i hele overlinen og skal strækkes til siden...
    Eller i en opvarmning, hvor man har skridtet/travet godt varm og vil strække tilsvarende ud i et minut eller 2....

MEN det er jo ikke det LDR bliver brugt til når vi taler scandinavian dressage, Anky eller andre der måtte praktisere efter deres fordringer....

De bruger ikke LDR som en simpel udstrækning, men som en decideret trænings metode, hvor hesten skal gå i LDRs forskellige former i længere tid!
    Ikke acceptabelt i min verden og ikke gavnligt overstræk gavner ikke...
    De har så desuden også formået at putte Rollkürs positioner ind under LDR så er det jo helt acceptablet... Nej det er det heller ikke, men nej så er det bare et uheldigt moment af LDR, selvom det bliver taget på video...

Dette er ikke mudderkastning, det er som jeg ser det... Uden jokes denne gang smiley

• #60   10. nov 2011 Når man bruger LDR lægger man også vægt på LONG-DEEP og lidt på ROUND smiley MEn rollkur-LDR har kun vægt på ROUND.
    LDR i sig selv er som MLC siger ikke skadeligt, jeg bruger det også på min ejen hest, men når man laver det ekstremt så det enlig kan betegnes som rollkur siger jeg stop.

Ingen mudderkastning.

• #61   10. nov 2011 Klubmester: Hvis du mener at Epona er en dårlig kilde, kunne du så ikke komme med nogle gode kilder der støtter din sag ?

Fordi i mine øjne er det kun Rollkür folk der smider med mudder konstant. det er bare det jeg har set på forums rundt omkring. Jeg ser aldrig en Rollkür-rytter komme med dokumentation for deres sag.

Jeg vil ikke gentage alle dem som allerede har argumenteret, dokumenteret og lagt alle former for forsknings resultater foran dig.

Men du er nød til at forstå det matriale der ligger for dig.
    Rollkür er skadeligt for hesten. Det er derfor de gør det ulovligt.
    det er jo ikke pga. at det ikke er "in".

Jeg synes du skal læse de indlæg igennem der er og derefter svare.
    Fordi du mangler en forståelse for hesten og alt hvad der tilhøre.

• #62   10. nov 2011 Mads L: Godt sagt smiley

• #63   10. nov 2011 <b>Klubmester SIV 2010 D</b>
    Nu citerer jeg lige dig og vil høre om du kan forklare mig hvad det er du reelt mener:
    "<i>1) denne metode bliver ikke brugt for at vinde</i>"
    "<i>så må i hjælpe os til at forstå hvordan vi laver en </i>topkonkurrence <i>hest, som ikke må kunne gå bag lod</i>
    - jeg læser det som to meget modsigende sætninger.

Og jo, man kan SAGTENS få en tophest uden LDR og rollkür - bare tag ud og se på opvarmningsbanerne!

• #64   10. nov 2011 . MLC .
    Er du sød at uddybe LDR??? For jeg har nemlig endnu ikke set lyset...

Ethvert arbejde som bringer hestens næseryg bag lod, og/eller på forparten, er formålsløst og i værste fald skadeligt. Dette er hvad jeg altid har lært !

Det er skam fint muligt at lave topheste uden brug af roll kur, LDR, støvsugerridning og andre ekstreme metoder. FEI og DRF har jo netop lavet sværhedsgraderne i dressur så man burde kunne bruge dem i hestens uddannelse forløbende (at der så lige har været et par kiks her og der, er så noget andet). De skulle indeholde alle de øvelser man skal bruge for at uddanne sin hest til en harmonisk, sund og velfungerende atlet, hvis man vel at mærke bruger sin sunde fornuft i sine træningsmetoder.
    De kan naturligvis ikke have alle kombinationer med, og det står da den enkelte rytter frit i sin træning at øvelserne tingene så de virker mest formålstjenesteligt til den enkelte hest. Men man behøver ikke mere end det!
    Alle dressurøvelser har jo et formål; nogle virker løsgørende, nogle virker samlende og nogle virker smidiggørende osv. Øvelserne er altså ikke lavet for at øge rytterens underholdningsværdi, men for at bringe hesten nærmere målet: ægte samling !

• #65   10. nov 2011 En upser:
    De kan naturligvis ikke have alle kombinationer med, og det står da den enkelte rytter frit i sin træning at ***øvelserne tingene*** så de virker mest formålstjenesteligt til den enkelte hest

*** = kombinere øvelserne***

• #66   10. nov 2011 Gitte B

Jeg tror du misforstår mig, som de fleste gør når vi snakker LDR smiley

LDR blev skabt for at udstrække, ikke for at træne!

Deri er den simple forskel, LDR noget man kan bruge i sin ridning ikke noget, man i mine øjne bør ride decideret efter, som jeg ser feks Anky gøre...
    Man kan vel sammenligne det med Yoga, hvis vi nu skal sammenligne det med noget, der overstrækker man også og holder strækket meget længe, og det er blevet bevidst at det ikke hjælper en fis, jo man bliver mere smidig, men det gør man også af pilates, hvor man ikke skal holde strækket så længe..

LDR blev skabt for at hjælpe hesten, ikke for at man skulle ødelægge den.
    De personer, som har tager LDR og løbet med den i den dårlige retning har bare kunne se muligheden for at udnytte LDR, til det de gerne ville og det har så bare gjort det til noget rigtig skidt!

Jeg holder stadig på at LDR kunne have været noget godt, men som med så meget andet, så vil ting blive udnyttet og tvistet.

• #67   10. nov 2011 . MLC . - kan godt forstå du mange gange bliver frustreret, når der er en klaphat der misbruger LDR, for inden jeg læste om det her i tråden, havde jeg også den forståelse af at det "bare" var rollkur med et andet navn.

• #68   10. nov 2011 Roamer ~Stald Elmegård~ .

Der er så meget der bliver misbrugt i denne verden så det smiley

Det må tilgengæld være surt at være ham, der har opfundet metoden smiley

Men ja, LDR er blevet et skalkeskjul for Rollkür og det er lidt ærgerligt, når det nu i virkeligheden ikke er det samme - Ihvertfald ikke såvidt som jeg har kunne finde frem til smiley

• #69   10. nov 2011 . MLC . - ja, det må sgu være rigtigt surt smiley .. Men vil da sprede budskabet, at LDR på ingen måder er det samme som rollkur smiley Minder det i og for sig ikke lidt om remonte?

• #70   10. nov 2011 . MLC .
    Jeg har stadig ikke forstået det. Alt er vel skabt for at hjælpe hesten. Hvad er LDR??? Hvordan ser det ud??? Hvordan er den fysiologiske forklaring??? Hvordan udføres det??? Hvorfor er det bedre end traditionel ridning???

En hest strækker fint ud ved brug af ganske almindelig remonteholdning. Remonteholdning = frem og ned, næsen på højde med bovspidsen og næseryggen foran lod, nakken som øverste punkt. - Bare for at det ikke bliver forvekslet med støvsuger ridning ;0)

• #71   10. nov 2011
    LDR er med en hest bag lod - remonte er med en hest der ALDRIG får næsen bag lod, altid foran :o)

Personligt kan jeg ikke se fordelene ved LDR, netop fordi det er bag lod. Hvorfor ride bag lod, når man kan ride lidt foran?

• #72   10. nov 2011
    Gitte - støvsugerridning og remonte er samme ting :o)
    Det er nogle mennesker på HN der gav remonte dette øge navn da nogle af hestene der blev redet i remonte til tider gik sådan.

Så vidt jeg har forstået, så er det komplet ligemeget hvor hesten har sit hoved - bare den er afslappet.
    Nogle har brug for at stikke snuden meget langt ned, andre bare en vandret hals.
    Også løfter man dem slf. med tiden smiley

Remonte, frem og ned, støvsugerridning - same thing.

• #73   10. nov 2011 Gitte B

Det er jo ikke bedre end traditionel ridning...
    Det er ikke bedre en remonte...

Igen en misforståelse... LDR er jo ikke, rent teknisk, en rideform, som feks akademisk ridning eller western... (at det så måske har fået det stempel, er så noget helt andet)

Dette ville jeg sige var LDR:

http://i255.photobucket.com/albums/hh143/bjala1/6164coolingdown1.jpg

Dette ville jeg sige ikke er:

http://www.hest-online.dk/billeder/450x0/10320.jpg

Det er bare... Ja... Men det er der så andre der vil mene er LDR...
    Og husk nu for søren at læse hvad jeg skriver!!!
    Jeg går jo netop ikke ind for overstrækning og overholdning!
    Du går helt galt i byen, hvis du tror det...
    Alt er ikke skabt for at hjælpe hesten, men mange for at hjælpe mennesket smiley

Det med at strække, det vil jeg så gerne pointere at man jo også har mange forskellige måde at strække hesten på, feks gulerodsstræk, men man rider jo for søren ikke derinde!!!!!

Ligesom man heller ikke går ned af gaden i Lotus stilling...

• #74   10. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Nej, det er bestemt ikke det samme. Nu behøver det ikke at være nogen hemmelighed at jeg er en del ældre end dig, og i min tidlige ungdom red man remonte på alle unghestene. Remonteheste var et militært udtryk for ungheste i 5-7 års alderen, som skulle rides i en løsgørende holdning uden egentlig samling. De har aldrig redet med hovedet nede i sandet på militærheste! Udtrykket er som så meget andet blevet overtaget af folk med en yderliggående rideretning.

. MLC .

Nej, jeg misforstår ikke noget og jeg har ikke troet noget. Jeg bad om en forklaring som jeg stadig ikke har fået. Det er fint du viser et billede. Tak, det løser lidt af mysteriet. Jeg ser her en hest som falder på forparten og har næsen bag lod. Jeg vil medgive dig at det ikke er så skadeligt som roll kur, særlgt ikke da tempoet ser ganske moderat ud, men jeg kan stadig ikke se formålet. Til gengæld kan jeg se en hest som lærer at unddrage sig biddet, og som sikkert vil forsvare sig med det, når der lægges pres på i en mere normal holdning. Bruges det i længere tid, vil hesten tilmed begynde at udvikle forkerte muskler, som yderligere vil forstærke problemerne...

Tilbage har jeg stadig spørgsmålene:
    Hvad er LDR??? Hvordan er den fysiologiske forklaring??? Hvordan udføres det???

• #75   10. nov 2011
    Gitte B - Igen, vil blot konstatere at støvsugerridning er et øgenavn for remonte heste. Nogle folk inde på HN kunne ikke se fidusen i det, syntes det var noget underligt noget.

Det er skam heller ikke noget de SKAL, det med snuden i sandet ;).
    Ved godt hvor ordet remonte kommer fra smiley

• #76   10. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .
    Ok, så har jeg misforstået det. Har nemlig kun set billeder af støvsugerheste med næsen under bringehøjde. Hvad kaldes den form for ridning så???

• #77   10. nov 2011
    Hvad kaldes hvad?
    Når de har snuden i sandet? Det er bare frem og ned/remonte - hvor hesten også får lov til at tage hovedet ned, det kan nogle heste have brug for i starten eller hvis de bliver trætte. smiley

At du så ikke mener de må komme derned, ikke har lært de må det, fair nok ;).

Hvis zolo strækker sig helt derned, så lader jeg ham komme derned, da det ofte betyder han er træt, ikke kan bære meget højere og vi derfor skal trave af og slutte.

• #78   10. nov 2011 Åh, jo. Hesten må skam gerne sænke og strække halsen helt og få løse tøjler. - Når vi skidter af, eller holder pauser! Men at lade hesten søge helt derned i højere tempo end skridt, kan jeg kun se bringer den forparten og belaster forbenene unødigt. Jeg kan desværre ikke se det anatomiske formål i forbindelse med en dressurhests uddannelse.
    Det hører ikke ind under remonte hvor hesten skal rides løsgjort i arbejdstempi og i balance.

• #79   10. nov 2011
    Hesten skal slf. ikke spæne der ud af med 140 i timen, normalt grund tempo.
    På det punkt er vi uenige, fair nok :o)

• #80   11. nov 2011 Gitte B

Jeg har på intet tidspunkt erklæret mig LDR ekspert, husk det smiley

LDR er bare et middel til at strække, som et gulerodstræk..

Ikke andet.. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal forklare andet så?
    Hvorfor skal jeg forklare at den falder på forparten, den skal jo ikke rides på forparten, man rider ikke LDR, hvorfor skal jeg forklare forkerte muskler, det er næsten umuligt at opbygge forkerte muskler ved kortvarigt stræk!

Det er derimod rigtig muligt at hesten bliver redet på forparten, hvis hesten bliver fastholdt i LDR og ikke bliver redet ud af stillingen..
    Så snakker vi noget helt andet!

Jeg har forklaret det, ihvertfald sådan som jeg har forstået det, originalt set skulle bruges smiley

• #81   11. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .:
    Det hører stadig ikke under remonte at hesten skal have næsen helt nede i sandet.
    Kunne vi ikke finde på et nyt udtryk til denne form for ridning??? Du må gerne starte :0)

. MLC .:
    OK, så må du undskylde. Jeg troede at du havde sat dig ind i tingene når du nu taler så varmt for det. Det fik mig til at tro at jeg kunne få en god forklaring hos dig, når jeg ikke har kunnet få det andre steder.

I almindelig fysiologi er det sådan at når du strækker musklerne på den ene side af et led, trækker musklerne sig sammen på den anden side. Ellers kan man jo kun bevæge leddet i en retning og aldrig tilbage. Derfor opbygger du stadig muskler når du strækker, men mange flere når du overstrækker!

Når du sammenligner det med gulerosstræk kan jeg ikke lade være med at tænke på den enorme belastning hestens ben udsættes for hver gang den lander i et skridt, når mennesker har en belastning på 5 ton ved landing i alm. gang....
    Derfor mener jeg at der er en verden til forskel på om du laver gulerodsstræk på staldgangen eller om du efterligner det i bevægelse med en rytter på ryggen (ekstra 5 tons belastning!)...

• #82   11. nov 2011
    Igen, det er jo ikke en form der siger hesten skal have næsen i sandet - det tillader blot hesten og gøre det. smiley

• #83   11. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .:
    Remonte tillader ikke hesten at have næsen nede i sandet.
    I remonteholdning skal hesten være i balance og kunne gå i arbejdstempi.
    Hvis du rider din hest i arbejdstempi med næsen nede i sandet blvier din hest voldsomt forpartsbelastet = den er ikke længere i balance. Og det har aldrig været meningen med remonte, da det skal løsgøre og forberede hesten på samling bagfra.

• #84   11. nov 2011
    Igen, det er ikke i arbejdstempo der arbejdes der - typisk undertempo for at opmunte en tilredet hest,hest med højstillet hals eller hest der er vant til at spænde imod, til at søge ned smiley

Der skal ikke drønes der ud af i normal trav fart :o)

• #85   11. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .:
    Nååeh, jeg synes ellers du skrev normalt grundtempo længere oppe...
    Det er stadig ikke remonte, så det vil være på sin plads at kalde det noget andet for at der ikke skal opstå alt for mange misforståelser.

• #86   11. nov 2011 Gitte B

Jeg taler ikke varmt for LDR... Synes det er sjovt, du har udledt det af det hele... Jeg har ellers forsøgt at holde mig neutral (jo okay bortset fra de jokes længere oppe)

Jeg diskuttere det og har undersøgt det, men nej har ikke sat mig super grundigt ind i det, men er villig til at sætte lidt gang i en debat smiley
    Det indrømmer jeg gerne...

og tak for den lille fysiologi time smiley Kunne godt lide den med bøj og stræk...

Men ved overstræk og hvor du holder den er jo netop ideen bag - ja øh den nye LDR ikke den gamle LDR, der er det jo bare bøj, stræk, og slip hvor den nye er bøj, stræk, bøj og hold..

Jeg holder på det ikke er det samme...

Vi skal jo forresten heller ikke, være helt plimmelim og lade hesten løbe med hovedet ned mellem forbenene, som ved feks et gulerods stræk smiley
    Nu ikke tage alt heeeelt så bogstaveligt...

• #88   23. dec 2011 <b>Sanne S</b>
    Mine reaktioner når jeg læser ting fra Pia Munch er altid en blanding af lårklaskende latter og rysten på hovedet. Det er så sørgeligt, at det næsten er sjovt.

• #89   28. dec 2011 bum,bum,bum... Det er super svært at sige om jeg her for eller imod rollkur fordi at der er så mange forskellige måder det bliver brugt på, jeg er derimod ikke glad for at hesten skal gå i den samme holdning hele tiden, og det er både hvis holdningen er med hovedet oppe eller nede. Med det sagt betyder det ikke at jeg er for rollkur, men jeg mener dog ikke at hesten bør tage nogen skade af at blive redet meget dybt, blive bøjet til begge side o.s.v, så længe hesten bliver redet derned og ikke bliver revet derned. Jeg syntes personligt at når man læser forskellige debatter så er der en kæmpe forskel på hvornår folk mener det er rollkur, flere gane set debatter/videoklip m.m hvor folk går helt i baglås når de ser en hest der bliver bøjet og redet dybt, og der er det så jeg spørger mig selv om hvor vidt skal det gå før det bliver set på som "dyre mishandling".. Misforstå mig ikke selvfølgelig skal hesten ikke lukkes af i spiserørende og hvad har vi ellers (dog er det også synd hvis en hest for lov at rende med hovedet i sky uden at blive arbejdet med, men det er en helt anden snak) , og ja selvfølgelig er der også en grund til rollkur er ulovligt, meeeén der må bare også være en grænse for hvornår man begynder at "andgribe" folk for at ride rollkur og den grænse syntes jeg har rykket sig til den forkerte side på det sidste, hvis man må sige det.

En holdning fra en lettere splittet person smiley

Kommentér på:
Åbne for rollkur

Annonce