{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Genoptræning, urolig fortil - Opdatering, remonte? {{forumTopicSubject}}

Hej
Ja, oprettede jo et indlæg forleden dag om at min hest pt. er i genoptræning efter at have stået stille en måned.
Mit problem var at han var enten fuldstændig flad eller helt oppe at køre.
Når han var flad, kunne jeg ikke få ham frem - drev, drev og drev, men han puttede sig laaangt ned og var ved at falde på næsen jo mere jeg drev på ham.
De dage han så var ekstremt frisk, var han urolig fortil. Slog med hovedet, lagde sig tungt på biddet, trak tøjlerne ud af mine hænder.

Jeg fik så lidt forskellige råd. Deriblandt nogle der mente, at jeg skulle gå tilbage til støvsuger-stadiet.
Jeg har aldrig dyrket dette remonteridning før, men jeg synes det er i spændende i kombination med almindelig dressur som "mål", forstået på den måde at jeg ikke vil konventere til bidløs, bomløs og bare fødder. Jeg synes bare det ser fornuftigt ud som træning pt, til han er klar til mere.
Har også en fornemmelse af, at jeg har fået "udvasket" signalerne, fx frem-signalet. Så jeg tager denne genoptræning som en god, frisk start, hvor jeg kan rette alle mine fejl stille og roligt fra en ende af.

Nu har jeg været så heldig de sidste dage, at min hest har været rigtig tilpas ridemæssigt, nogle gange lidt frisk, andre gange lidt sløv, men ingen ekstremer.
Jeg er så simpelthen gået all in på nogle bestemte ting, som jeg føler fungerer. Men jeg kunne godt tænke mig at spørge herinde, om de ting jeg gør er rigtige? Selvfølgelig svært at vurdere ud fra tekst. Men skal da prøve at beskrive smiley

For at indlære ordentligt fremadsignal, har jeg ændret på min opstilling. Før sad jeg bare lige ned i sadlen med benene afslappet ned og nogle tæer, der hele tiden gled ud af bøjlerne, fordi jeg trak mine ben opad.
Nu træder jeg ligesom godt ned i bøjlerne og lægger underbenene lidt tilbage. Jeg drejer ligesom i lårene på denne måde, sådan så knæene ligger fast ind mod siderne. Mine lår presser også let ind mod sadlen. Mine underben bliver så naturligt skubbet udad, og jeg prøver at holde dem helt fri af hestens sider.
Når jeg så vil drive, trykker jeg lige hælene ind. Det reagerer han som regel ikke på. Så har jeg fundet ud af, at han reagerer når jeg lægger pisken let på hans hals. Det gør jeg samtidigt med at jeg trykker med hælene, og så roser jeg når han reagerer.
Er det korrekt at gøre det sådan? Eller presser jeg ham for meget med lår og knæ? Skal der være kontakt med underschenklerne også?

Hvis jeg har fat i tøjlen går han bag lod. Så når jeg traver har jeg faktisk bare fat i enden af tøjlen og så hånden fremme. Han går med hovedet DYBT nede mod sandet, men fuldstændigt stabilt. Jeg fokuserer bare på at drive frem uden at bekymre mig om tøjlen. Må han godt gå så dybt, eller skal han højere op? Jeg synes umiddelbart jeg har en rigtig god følelse i hænderne. Han strækker næsen frem foran lod og der kommer en lille smule "vægt"/sug som han 100% selv tager. Når jeg driver ham fremad, slipper han ikke suget eller løfter hovedet, hvilket jeg tager som et godt tegn.

Vil I mene, at vi er meget godt på vej? smiley Kom endelig med forslag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning, urolig fortil - Opdatering, remonte?
  • #1   26. dec 2011 syntes det lyder yderst fornuftigt..



  • #2   26. dec 2011
    Han skal bare gå hvor han går stabilt og slapper af :o)
    Om det så er med mulen i sandet, eller halsen vandret - det er ligemeget, på det stadie er pointen at han slapper af selv.

    Men har han mulen så langt nede, så skal tempoet ikke være særligt højt for så ryger han lige på næsen. Det skal bare være afslappet og roligt.
    Og ikke bare frem, frem, frem.

    Så hellere træne signalet frem som overgange. Dvs. fremmadsignal ,5 meter i lidt mere frisk tempo, så ned i alm tempo igen.
    Ikke lave en decideret øgning, men bare lidt mere tempo på.

    Hvis du presser med knæ og lår, så er jeg vant til det betyder stop?
    Men det andet er rigtigt, bortset fra man ikke bruger hælen normalt, men læggen. Dvs. du presser med læggen, der sker ingenting, så skal man ingen for 1-2-3 sek tjatte til hesten med pisken ( plejer jeg, på bagparten, bare så der er reaktion ), når hesten så reagere og går fremmad, så slippes presset med læggen og pisken fjernes, ellers fiser det ikke ind ( negativ forstærkning ).

    At han går bag lod når du har fat i tøjlen har jeg oplevet kan betyde to ting:
    1 - hesten er vant til at pres i tøjlen betyder buk nakken og bukker nu bare nakken meget hurtigt og automatisk for at undgå pres i munden.
    2 - smerte. Enten i munden, nakken eller halsen.


  • #3   28. dec 2011 Tusind tak for svar. Altid rart at man kan blive klogere herinde smiley

Kommentér på:
Genoptræning, urolig fortil - Opdatering, remonte?

Annonce