{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Booste hestens selvtillid - Hvordan???? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger, hvordan booster man lige hestens selvtillid???

Blanca er normalt en hest med massere af selvtillid, hun ved hvad hun vil, hun ved hvad hun ikke vil, og hun er ikke bleg for at slå fra sig på folden, og jage alt og alle væk, så hun kan have halmen for sig selv. smiley

Men, så snart hun skal trænes, vælter selvtilliden totalt!!
Hun er mere end villig til at lære, elsker at lave noget, og gør hvad hun kan for at tilfredsstille, hvilket jo bare er SUPER, og man skulle jo så mene at der ikke skulle være noget med selvtilliden.
Men så snart vi skal til noget nyt, bliver hun usikker på sig selv, glemmer alt omkring hende, og mere eller mindre glemmer hvad hun har lært.

Træningen idag er et meget godt eksempel.
Blanca bliver trænet i lange og korte liner, og vi skal nu til at igang med traven.

Jeg prøvede først traven i lange liner, for ca en måned siden, hvor vi fik ialt ca 4-5 trav trin, over 3 gange. Jeg var selvfølgelig ganske tilfreds med dette, da jeg jo ikke kan forlange at hun tager 10 meter i trav første gang. smiley
Men bliver enig med mig selv om, at jeg ville indlære det i korte liner først, og så "overføre" det til lange liner.

Så idag besluttede jeg mig for, at nu skulle det være!
Jeg startede træningen som jeg plejer, som går ud på bare at følge hovslaget, og lave et par volter hist og her, og det gik helt fint. smiley

Da vi har gået 10-15 minutter beslutter jeg mig for at sætte hende i trav. Hun kommer relativt hurtigt i trav og tager 4-5 skridt, hvor jeg bare lader hende løbe den retning hun nu vil (som var ind mod midten), da jeg mener at det er bedre at hun først lærer at trave, og så derefter styre hende. Da hun stopper, skynder jeg mig at give hende MASSERE af ros, og forsætter derefter i skridt.
Et par minutter efter, prøver jeg at sætte hende i trav igen, men her vender hun straks ind mod midten, og forsøger at stille sig ind mod mig, hvilket er en ting hun gør når hun bliver utryg. Jeg beroliger hende selvfølgelig og står og nusser et øjeblik.
Jeg retter hende så ind på hovslaget igen, og sætter hende i skridt, og forsøger igen med trav, her lykkes det mig dog at få hende i trav hvor hun tager 2-3 trin, og stopper. Og igen MASSERE af ros. smiley

Men her efter bliver hun nærmest umulig, går den vej hun vil, vil ikke stoppe, og generalt ikke høre efter.
Så jeg stopper selvfølgelig træningen, inden vi begge ender med at blive sure, og det så bare går helt galt.

Så jeg smækker et lille spring op, og løber og leger med hende, for at få hendes tanker på noget andet. Hvilket hun rigtig nød, og fik sin selvtillid igen.

SÅ, kære HG! Hvordan booster jeg lige hendes selvtillid?
Ville jo gerne at hun har den selvtillid hun har på folden og i stalden, hvor man ikke er i tvivl om at hun er en selvsikker dame, der tror hun er hele verdens dronning. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Booste hestens selvtillid - Hvordan????
  • #1   3. jan 2012 Tror først og fremmest du skal rose noget før. Du skal ikke rose når hun stopper, men rose når hun går frem først og fremmest smiley

  • #2   3. jan 2012 Det gør jeg selvfølgelig også, så snart hun går i trav får hun ros, og sørger for at opmuntre hende til at lave de forskellige øvelser, især når det er noget nyt. smiley

  • #3   3. jan 2012 Super! smiley
    Når hun slår ned, så "ignorer" det og gå videre med noget hun er sikker på. Hun skal hverken roses eller skældes ud for at hun bliver usikker, men gå videre til noget hun er god til, så hun igen kan få masser af ros smiley


  • #4   3. jan 2012 For at opbygge selvtillid:
    Stil en masse små og nemme udfordringer, og ROS den meget, når den klarer hver enkelt udfordring smiley den eneste vej frem er succesoplevelser på stribe smiley


  • #5   3. jan 2012 Og ja, du skal rose, når den går frem. Ikke når den stopper, medmindre du selv har bedt den om det.. ellers lærer den jo, at den skal stoppe for at få rosen smiley

  • #6   3. jan 2012 Gå efter succes oplevelser..
    Gør det nemt for både hende og dig og så lad være med at spar på rosen.. Start i det små, så rod for at hun går frem, ros for at stoppe..
    Det vigtigste er at få hende til at blive ude på hovslaget og så få hende til at skridte der.. Selvom det ikke lykkes de første 50 gange, så husk hele tiden mens du går og rose, og så snart hun forlader hovslaget uden din kommando, så koriger og ros når hun er på plads igen.. Når alt er på plads i skridt, og det kan tage mange dage, så prøver du i trav..
    Koriger når det er forkert, ros LIGE MED DET SAMME, hun så gør det rigtige.. Ros behøver ikke være klap eller strøj på halsen, det kan lige så godt være din stemme, så du kan rose mens i går fremad..


  • #7   5. jan 2012 JustADreamer og BECK: Okay, det vil jeg prøve. smiley

    Sanne: Hun kan sagtens blive på hovslaget i alm vant træning, det er når hun bliver usikker at hun forlader det. Da jeg skulle vænde hende til linerne fik hun også bare lov til at gå indtil hun var tryg ved det, og så derefter arbejdede vi på retningerne, og det fungerede rigtig godt, og det er også derfor jeg har valgt at gøre det nu. smiley

    Fededyret: Som du selv siger, kender du hende ikke. ;P Smiler.
    Men det er netop for at blive "trøstet" at hun gør dette, det har hun altid gjort, ved både min far og mig. smiley
    Hvor imod hvis hun er "doven" eller mener at nu har hun gjort det godt nok, så stopper hun bare, og mere eller mindre nægter at gå frem. smiley


  • #8   5. jan 2012
    Du roste hesten da hun stoppede, dvs. du roste hende for at trave ind til midten og stoppe smiley
    Måske din timing ikke altid er god?


Kommentér på:
Booste hestens selvtillid - Hvordan????

Annonce