At få bygget hestens muskler op rigtigt - hvordan? {{forumTopicSubject}}
Har lige et par spørgsmål som jeg rigtig godt kunne tænke mig at få svar på.
Min lånepony Antilla har gennem et halvt år stået skadet og den seneste måned har vi så genoptrænet hende lidt. Vi er igang med galoppen og hun rykker sig for hver dag men..
Før skaden var hun på la niveau både spring og dressur .,
Når vi så rider rundt tværer hun rigtig meget på bidet.. hvordan ville i mene man gør med sådan noget tværen på biddet?
Og når vi så traver rundt er det somom hun mister suget på biddet hvert andet sekundt.. altså suger godt og så slipper bidet og tværer.. Er det pga manglende muskler og balance?
Og til sidst.. Har i nogle gode øvelser som styrker muskler og balancen til hesten?
fortsat go aften!
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Gør hesten det kun når der er kontakt eller også med helt løse tøjler? Hvordan samler du hesten/får den i holdning? Er det kun med dig den gør det? Rides hesten mon for samlet, i forhold til den lige er gået ind i genoptræning?
Og hvad definere du som "sug på bidet" - skal hesten sutte på bidet, skal hesten strække sig frem til bidet eller?
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 121 Svar: 438
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
sep 2007
At hesten slår fra og ikke går stabilt kan have noget og gøre med for meget samling i forhold til muskler - nu du nævner at hesten er i gen optræning.
Så hvis du giver længere tøjler, evt. løsere og hesten ikke tvære, så kan det slet være det, eller for hård tøjle kontakt.
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
Jeg valgte derfor at stoppe med at få ham til at gå for meget i holdning, og rider ham i stedet frem og ned, så han får sat nogle muskler i ryggen, efter at vi har redet sådan, er jeg begyndt at få mere samling på ham, og han 'acceptere' biddet igen. Jeg rider ham med så løse tøjler som overhovedet muligt, forstået på den måde så at jeg rider med kontakt til biddet og stille arbejder med hans holdning. Han er kanon god til selv at sige fra når det er blevet for meget og så rider jeg ham igen lang og ned.
Tror han skabte sig så meget som han gjorde, fordi det gik lidt for hurtigt og fordi han simpelthen bare ikke havde de muskler der skulle til for at han kunne gå i holdning
I skridt og trav er han godt på vej - vi arbejder stadig meget med galoppen.
Metoden bruger jeg, fordi min tidligere underviser har anbefalet mig at gøre sådan
apr 2004
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 12 Emner: 23 Svar: 238
HAr lige haft en fysioterapeut til min "gamle" hoppe som kunne fortælle mig at skal en hest byge muskler op har den brug for et stof (som jeg ik ka huske hva hedder....dammit) men gi hesten soyaskrå eller lucerne (soyaskrå er det billigste) så er man sikker på at hesten har nok af det stof der kræves til opbygning af muskler.
Håber det kan bruges til noget.... :o)
nov 2008
sep 2007
At hesten er blevet skridtet før betyder ikke den har muskler nok :o)
Når hesten har stået stille har den måske kun muskler til at gå her:
(link fjernet)
Istedet for her, som når den er fuldt ud genoptræning og musklerne er på plads igen:
(link fjernet)
Jeg starter jo heller ikke ud med at løfte 50kg, hvis jeg ikke har løftet noget de sidste par måneder..
nov 2008
At få bygget hestens muskler op rigtigt - hvordan?