Halt på forben i longe ikke i bøjprøve ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har fundet denne dejlige hest som snart er 6 år. Han har det meste af sin tid gået i løsdrift, har været i ridning i ca 4 ugers tid, hvor han er blevet redet ca 8 gange for 2 år siden, han er hest som ikke har prøvet så meget og har ikke været i hænder de sidste par år og heller ikke inden han kom i ridning.
Jeg har nu fået ham på prøve med henblik på køb. Glad blev dyrlægen bestilt, bøjprøve gik han igennem på forbenene, bagbenene kunne ikke tages der sparkede han også selvom han blev bedøvet. Han kom i longe hvor dyrlægen sagde at han var halt grad 1 på højre forben ;0((( Dyrlægen sagde at det kunne være sko, havde smeden ude og han sagde at hesten havde super fine hove, så jeg valge ikke og smide sko på måske dumt.
Jeg ville super gerne købe denne hest men ønsker ikke og købe katten i sækken, er der nogle som har nogle gode råd eller måske erfaring til og rådgive mig...? :0)
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Du kan jo evt lade den gå i røntgen og se om det kunne forklare haltheden.
Jeg har oplevet heste gå gennem bøjeprøve uden anmærkninger, men i longen være halt. Det kan skyldes flere ting - faktisk mange, men som grundregel er det snart mere vigtigt at den er ren i longen fremfor bøjeprøven (alt efter hvem du rådfører dig med velsagtens).
Håber det kunne bruges
dec 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 8
Men rådet med at det vigtigst at de er rene i longe fremfor bøjprøve er rart og vide ;0)
Det med sko, der sagde de to forskellige ting, så derfor stod jeg ligevidt der ...
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
Men jeg vil ikke købe den så længe du ikke ved hvad det er, ellers skal prisen sættes der efter... Håber i finder ud af hvad der er med den
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 941
Derudover så vil jeg ikke købe en hest der ikke er rengående i longe. Men det hele afhænger af hvad man vil med hesten og så må man under alle omstændigheder finde ud af hvad den fejler så kan man vurdere derfra.
Jeg kan sagtens forstå du ikke vil poste vildt mange penge ud på en dyrlæge hvis hesten ikke ender med at blive din men kan du ikke lave en aftale med sælger? Fx at i deles om udgifterne?
Det kan tænkes den har fået en kronisk skade som kun giver halthed på buet spor og skal man bruge en turhest og dyrlægen vurderer det ikke er smertefuldt for den med sådan et liv er det jo fint nok. Men jeg ville aldrig købe en halt hest selv- slet ikke når jeg ikke ved nøjagtig hvad det er og hvorfor den er det.
dec 2007
Han havde ikke udstyr på så det kunne ikke være derfor. Det var på hård bund dyrlægen (hun er super god og er hestedyrlæge) så det, blød bund kunne hun ikke rigtig bedømme da der lå vand.....
Jo jeg tænker også det kan være tænder og evt stivhed ....men igen er hesten ung og ikke brugt. Jeg har endnu ikke redet ham for han skulle lige ha lidt jordtræning og opdragelse ;0) inden han skal rides.
Jo det er en super ide og kontakte sælger og hører om man kunne dele regningen ....for hvis jeg ikke køber ham står han jo lige vidt... men er bare bange for at det er mega dårlige tegn at han er halt....kan det virkelig være at det er tænderne som kunne være årsag?
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.010
Prøv og kontakt sælger, men ellers er mit bedste råd at sende hesten retur. At købe sig til økonomiske problemer og bekymringer er bare.. dumt!
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
I øvrigt synes jeg, at hesten bør trænes/opdrages således, at den kan løfte alle 4 ben, få foretaget bøjeprøve på alle 4, samt blive vist i longe og evt under rytter på et ordentligt underlag, for at man overhovedet kan bruge det til noget i en handelsundersøgelse.
Jeg synes bestemt, du skal sende hesten hjem.
dec 2007
Halt på forben i longe ikke i bøjprøve ?