{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.881 visninger | Oprettet:

løfter ikke sine ben nok under ridning ?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

sad lige og kiggede nogle af mine videoer, plus har observeret det lidt når vi har redet på det sidste, og lagt mærke til at min hest ikke løfter sine bagben ordenligt over jorden? :s især i galop!!
Hun virker stivbenet i galoppen og spænder nærmest ben for sig selv nogle gange...

hvordan kan det være?

Jeg ved at hendes sener ikke fejler noget, da dyrlægen har haft undersøgt hendes ben, plus hun fint render gennem en bøjeprøve, så hvorfor pokker løfter hesten ikke fusser nok, for sandet flyver om benene på hende når vi rider på banen. jeg forsøger selvfølgelig at få hendes bagpart med, selvom jeg har svært ved det. dog er det blevet meget bedre (gamle videoer jeg har på min profil, plus at hun er umulig at samle op når vi springer) Ved godt det hedder træning, og der bliver også øvet i lange baner smiley

men nogle der har en ide på hvorfor dyret ikke løfter fusserne? er det KUN pga. manglende bæring, eller er hun stivbenet eller måske for kort i krydset?

Har snakket med Lene fra Back in balance, og hun kommer nok ud til hende i næste måned for at se om der er noget der sidder.

kom med forslag, for jeg ved sku snart ikke hvad jeg skal stille op når hun ikke er til at få løftet i bentøjet..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ny vandlås håndvask 600 kr.
  • Udskiftning af gulvvarmestyring 2.300 kr.
  • Stikkontakt med dæmper 1.250 kr.
  • Fjerne + ny fuge ca 60cm 700 kr.
  • Afmonter kogeplade i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løfter ikke sine ben nok under ridning ??
  • #2   23. apr 2012 Har det samme med min gamle hoppe. Hun fejler intet i bene, men har noget som sidder fast oppe ved hende bagben på indersiden.
    Har fået afvide at vi skal gå over bomme i skridt, og evt en pisk til at "slå" på bagbenene så hun får dem løftede højt op under sig. Det kan gøres i longe (:

• #3   23. apr 2012 har pisk med når jeg rider, og det virker også, problemet er bare at hun ikke bryder sig ret meget om den, så er lidt ked af at bruge den på hende smiley hun går bedre i longe end med rytter, men kun hvis hun har indspænding eller pessoa system på, da hun ellers bare går med snotten i vejret. hun går fint med især indspænding, og de behøver ikke strammes ind førend at hun samler sig og løfter ryggen (og benene). kan bare ikke få hende til det ordenligt endnu, under rytter. har dog underviser på som arbejder ihærdigt på at få os videre på det punkt smiley

• #4   23. apr 2012 Longere uden rytter og helst uden indspænder osv, så længe at du ikke beder hesten om noget vil den gå med snotten i vejret.
    Få evt en på jorden til at bruge pisken til at få den til at løfte bene, men pas på at hesten ikke bliver for irriterede og sparker ud med rytter på smiley

Men held og lukke med det (:

• #5   23. apr 2012 Det kan hjælpe med muskeltræning..
    Overgange og temposkift.. Red alm. arbejdstrav så kort ind 3-4 skridt, hvor du lige ligger pisken let på bagparten, så du kan mærke den lige løfte lidt ekstra i bagbenene.. så snart du har fået den effekt, så rid frem igen i alm. arbejdstrav.. Det er vigtigt du ikke giver efter for presset, men fortsætter til du får reaktionen..
    Så prøver du at ride lidt mere frem i trav og så korter stille ind, og så korter helt ind igen.. Det gør underværker, men husk ikke at træne det for længe når du rider, bare lige 2-3 gange og så lav alt mulig andet og så lige lav det 2-3 gange mere.. Du kan også lave det i galop..
    Havde lidt samme problem med Adisson da jeg startede med ham, men han kom efter det, efter en del træning på den måde..

Før: http://www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2611390.jpg?28-03-2012_20:58:15

Efter: (link fjernet)

• #6   23. apr 2012 Hvis du har fuldstændig styr på ALLE hestens fire ben når du rider, så har du løsningen - simpelt og enkelt... Problemet er bare at vi overser benene, og blot "følger med" hesten i ridningen. Hvis du kan sidde på din hest og styre hvilke(t) ben der skal frem/tilbage/til siden så er du godt på vej. Det er en langvarig proces, men resultatet er ikke til at løbe fra. Start med at lave en parade. Bestem dig så for, hvilket af de fire ben du vil have til at træde frem - kun ét! Når du/I kan flytte den givende ben frem, til siden og tilbage, kan du ligge to skridt ind. En anden god træning, som du kan gøre efterfølgende, er at komme i en langsom skridt, og gå direkte ind i en tilbagetrædning (Her er det vigtigt at hesten ikke på noget tidspunkt laver en parade, eller blot en stilstand), dette kræver snille og lydighed! Når du kan det, kan du begynde at lave overtrædninger med bagbenene - hvilke jo er en smal sag eftersom at der er kontrol over alle benene. For- og bagpartsvendinger er rigtig gode til at trænedig selv og din hest i at flytte benene korrekt (vigtigt at du giver dig tid til hvert enkelt skrigt, det gør ikke noget at hesten går i stå, bare den flytter det ben du koncentrere dig om).
    Når du føler at have styr på de fire stænger kan du sætte gang i tempoet (trav og galop), Det er vigtig at du kun sætter dig ét mål i hovedet - BENENE! Hvis du fokusere for meget på hoved og hals samtidig, inden hesten har lært at flytte/løfte benene, taber du hesten. Ro og overblik er nøgleordet, og lig en masse overtrædninger ind i dine øvelser (dem kender hesten nu fra skridt af). OBS giv hesten masser af pauser, da det nemt kan overbelaste hestens bagpart med for menge overtrædninger.

Det var en lille roman, men håber det kan hjælpe dig og din hest, på samme måde som det har hjulpet min hest og jeg.

• #7   24. apr 2012 nanna p: Det lød rigtig spændende (og svært) det der, og er sikker på at det er noget jeg kan bruge til noget smiley

tak i andre for jeres indput, vil forsøge at bruge jeres forslag og så se om jeg ikke kan få hende til at løfte sig bedre smiley kan tydeligt mærke når jeg har ryggen med på hende, for hendes gang bliver helt anderledes og svingende, så jeg ved godt hvor jeg skal have hende, det bare lige med at få hende til at blive der smiley

• #8   24. apr 2012 Nanna ... hvor har du bare ret... vi er tit meget fokuseret på målet og glemmer tit de små ting og processen derhen.. det lyder rigtig godt den måde du arbejder på er det centreret ridning??

men ellers vil jeg også anbefale bomarbejde...både fra ryggen og fra jorden af..og netop få hende til at blive bevist omkring sine ben ved at stille hende små men meget konkrete opgaver... en anden god ting er også et gammel cykeldæk som du skal have hende til at stå i med et ben af gangen/to ben og til sidst alle 4...

Kommentér på:
løfter ikke sine ben nok under ridning ??

Annonce