Tillidstræning.. {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg efter hånden set en masse videoer herinde, hvor folk træner tillid med deres hest.
Bortset fra.. I mine øjne er det ikke tillidstræning, hvis man har fat i den vel? Den skal da kunne have chancen for at kunne ''flygte'' eller gå væk, uden at være holdt fast?
Fx. Min hest Tiarco er dødbange for plastik og presseninger, Det har han altid været, men det er kun, hvis det bevæger sig.
Nå, men fordi jeg sætter pris på min store hest, stoler på mig, så træner jeg ofte med plastik
Men jeg holder ikke fast i min hest, for hvis jeg gør det, så siger jeg jo bare ,,Så kan du lærer det! og jeg tvinger dig til at blive venner med plastikken''.. Men det gør jeg ikke, jeg lader ham være fri, for så synes jeg tilliden trænes optimalt..
Eller har i en helt anden holdning?
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Først lader jeg hesten snuse til plastikken lige så lang tid der er brug for, mens jeg roser hende.
Derefter aer jeg hende med plastikposen over det hele. Sandsynligvis vil nogle heste blive bange og det er der de "flygter" (som regel kun i skridt). Så går jeg efter hesten med posen i hånden og går indtil hesten står stille. Herefter roser jeg hesten, går et par meter væk, og inviterer hesten til at komme hen til mig og posen igen ved at "hive" eller stryge hænderne på tovet.
Dette gentager man, indtil hesten kan røres over alt. Så kan man gå videre til at ryste posen mens man aer, men start altid med at ryste ca. 1 meter fra hesten.
Jeg tillader hesten at "flygte", selvom jeg har tov i grimen, og jeg kan samtidig bruge det til at invitere hesten over til mig.
Signe
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Tovet skal altid være løst og når hesten er helt tilpas med det stadie den befinder sig i, så opmuntrer man den til at tage et skridt nærmere det farlige.
Hvis man ser tovet som tvang bruger man det forkert.
Jeg har en hest der er trænet til at gå hen til alt farligt på eget initiativ, berøre det og gå videre hvilket fungerer fint for os.
Men nogen heste har ikke et naturligt behov for at tage de sidste par skridt men bliver i den afstand hvor de er trygge = du kan hjælpe dem med tovet til at forstå at de skal nærme sig genstanden.
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
Øh, siger du uden at komme med din egen mening..?
Så vælger at sige: Hvad ved du om det og det var ikke det emnet gik ud på.
Tillidstræning..