{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Lærer hesten ikke at være bange? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg indrømmer det gerne - min hest er helt forfærdelig at ride 'udenbys'.
Så snart vi kommer væk fra vores trygge ridebane, bliver hun bange og forskrækket for alting! (Det kan være vejstriberne på vejen, fugle, blade, cykler - alting).
Så her forleden fik jeg kommentaren, "Ja man kan godt se hvordan hun er opdraget" (Ganske negativt ladet), da hun teede sig lidt på vej hjem.
Så nu tænkte jeg om man kan OPDRAGE/lærer sin hest at være modig?!
Jeg har trænet rigtig meget med hende hjemme efter Monty Robert og Kelly's principper og hun er begyndt at være rigtig lækker og afslappet hjemme, men er det stadig overhovedet ikke på tur. Derudover går jeg utrolig mange turer med hende - gerne den samme tur hver gang, men hun finder altid noget nyt at være bange for, selvom hun har været der mange gange før.
Jeg har altid fået af vide at hun har et meget varmt sind og at hun er en anelse 'skør'.
Men er der slet ikke noget jeg kan gøre for at få hende til at være en sikker tur-hest?

Har I nogen ideer? Øvelser? Hjemmesider? Erfaringer? Hvad som helst, der måske kan hjælpe os lidt videre? Eller er det bare umuligt, og skal jeg lærer at leve med det fordi det ligger så dybt i hende?
Glæder mig til at hører fra jer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lærer hesten ikke at være bange?
  • #1   6. jun 2012 Jeg bruger Susan Kjærsgård smiley

    (link fjernet)


  • #2   6. jun 2012
    Udsætte hesten for aaaalt muligt der hjemme; paraplyer, præssening, blomsterkummer, musik osv.
    Tag ud til nye steder og træne - altså andre rideklubber, men også ud i skoven, til stranden mm.

    Det er bare at blive ved - også handler det også om en selv.
    Hvis du tænker " hesten eksplodere sikkert på turen " - så gør hesten det også.
    Læste om et forsøg der var lavet med hest og menneske. Menneske trækker hest forbi en port 10 gange, de får afvide at der d. 10 gang kommer en mand springene ud med en paraly.
    Da de går forbi sker der intet, men alligevel så stiger både menneskets og hests puls betydenligt.
    Derfor; hvis vi forventer der sker noget, så går det lige ned i hesten.


  • #3   6. jun 2012 Det virker kan jeg sige..
    Så er der dig selv..

    Du skal slippe og slippe "frygten" så at sige, nu mere afslappet du er, ja nu mere afslappet er hesten også..
    Læg mærke til dig selv, har du fat i tøjlen hele tiden, sidder du med skuldrene helt oppe om ørene, benene er parate, kæben er stram osv osv, træk vejret og løsn op smiley


  • #4   6. jun 2012 Hvis din hest ser dig som dens "flokleder", så bør den ikke blive bange. Eller jo den må godt blive bange, men den skal blive tryg igen så snart du fortæller den, at der ikke er noget at være bange for.

    Så måske er den ikke tryg nok ved dig/respekterer dig ikke?


  • #5   6. jun 2012 Jeg har også en hest, som til tider godt kan se "spøgelser" alle vegne, også selvom han er vant til stederne.
    Kan også anbefale Susan Kjærsgård, det har hjulpet betydeligt på min, og han er ikke nær på "oppe på mærkerne", som tidligere smiley
    Men som der også bliver skrevet; vær opmærksom på at du ikke bliver nervøs, og at du slapper af ved siden af, og ovenpå hende smiley


  • #6   6. jun 2012
    Tenna ' - Hvis alt bare var så simpelt :o) Nogle heste er født kølige i hovedet, andre ikke. De skal tilvænnes til det.


  • #7   6. jun 2012 Tusind tak for svarene smiley Vil da lige se lidt rundt på hjemmesiden der er blevet anbefalet^^
    Dog har jeg lidt svært ved at give min indstilling skylden, i visse situationer (som eks. hvis vi skal forbi ting der siger muh), ja der må jeg nok indrømme at jeg bliver lidt nervøs, hvilket jeg så vil tænke meget mere over nu. Men ellers generelt vil jeg nok mene jeg er meget sådan 'Åh ikke igen' - agtig. Slet ikke nervøs, blot lidt opgivende måske da jeg meget nemt kan mærke på hende/se på hende, når hun har fået øje på noget, eller besluttet sig for at blive bange.
    Men må da lige se på min indstilling^^ Tak for svarene smiley


  • #8   6. jun 2012 Rid ikke på tom maven, altså hesten. Er den meget varm så lad den lige krudte sig af først, bare løs på banen inden i skal afsted. Lær og gentag små øvelser. F.eks giver jeg tit en gulerod når jeg laver parade. Så blir han bange stopper for noget, kan vi få fokus væk ved at sige bak tak godbid. Og var det så ikke så farligt har han derefter vglemt det. Er det mega farligt på min er det blå skilte og standere, så må jeg jo af, hen og kigge røre ved det. Godbid og rundt igen, når tingen ikke er farlig mere så det op igen. Tolmodighed er vigtig, at du er helt cool er vigtig, som en skriver spænder du det mindste, smitter du hesten.

    Men igen en god fyldt mave gør underværker på en frustret hest. God træning.


  • #9   6. jun 2012 Hey guys - jeg overvejer at få undervisning af hende her (mine penge er bare ikke til Susan selv, desværre) men kan ingen steder se hvor i landet hun hører til??
    http://www.bricksite.com/lenesaermark/support


  • #10   7. jun 2012 Hvad med at ride ture sammen med en meget rolig anden hest, så hun kan se at det ikke er farligt at være på udebane.

  • #11   7. jun 2012
    Hvis du søger en BBH instruktør, så skriv til Susan, hun sender gerne info med dem i dit område :o)


  • #12   7. jun 2012 the vegan way of life. : Jeg har selv fået underisning af Lene Særmark, og hun kan helt klart anbefales. Hun er super sød, og er rigtig godt til at forklare tingene smiley


Kommentér på:
Lærer hesten ikke at være bange?

Annonce