{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.721 visninger | Oprettet:

Hvad skal en 6 års kunne? {{forumTopicSubject}}

Da jeg var ude at ride i dag, reflekterede jeg over et spørgsmål, som jeg egentlig tit tænker på...

Hvis vi nu snakker om 6 års heste/ponyer, som har været redet i 2 år, rider LC niveau til stævner, men kan øvelser til LA1 + LB1. Så det vil sige overordnet, vi gør alle 6 års heste ens!

Jeg ved godt selv, at der er forskel på hvornår hesten blev tilredet og hvordan den overordnet klarer niveauet.

Jeg har rigtig mange hesteveninder - og de har, og jeg har, selvfølgelig også forskellige meninger ang. hvad en 6 års skal kunne eller hvad man synes den "burde" kunne.

Min egen hest, på 6 år, rider LC niveau, men skal snarest til LB niveau, han kan det basale, øgninger, dog ikke noget jeg har arbejdet med, men han kan! - anspring fra skridt - galop, og 70% schenkelvigning i skridt og i trav. Han kan ikke changementer osv.. smiley

Jeg har nogle eksempler.

En veninde af mig, har en pony. Ponyen er 5 år gammel. Hun får undervisning af en underviser, som rigtig gerne vil have der skal ske fremgang - og gerne gang for gang! Ponyen rider med kandar, kan changementer, galoppirouetter - og jeg kan blive ved!

En anden veninde af mig, er helt anderledes hvad angår dette. Hun siger, at en 6 års ikke skal ride LA niveau, det er simpelthen for tidligt. Det skal de først ved 8 års alderen. Underviseren hun har, er den samme som min, her skynder vi os ikke, vi tager det i den rigtige rækkefølge og vil helst have, at alle småting / grundridningen sidder i skabet, før vi begynder at træne øvelser (schenkelvigninger osv...)

Hvad synes du en 6 års skal kunne? Jeg ved det er svært at se overordnet og "lege" at alle 6 års er lige uddannet!

Men hvad forlanger i af jeres / en 6 års pony/hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal en 6 års kunne?
  • #1   13. jul 2012 Hvis den er professionelt redet skal den kunne changere som 6-års.. De skal jo kunne gå 6års championatet som går i MB0.
    Jeg vil mene at den - hvis den er tilredet som 3års og ikke har haft længere pauser - skal kunne gå LA. Men det kommer jo også an på hvem rytteren er, hvordan hesten er, og de andre hunerede af andre ting der har gjort hesten. (-:

    Det er selvfølgelig en hest ^^
    Har ikke rigtigt nogle meninger om ponyer. De skal kunne grundøvelserne i LA men det er også det jeg har en mening om... smiley


  • #2   13. jul 2012 I DSA skal 6-års heste konkurrere på middelsvært niveau.
    Min 6-års, Saniro, går LA4 og forventes at starte i sin første LA5 efter sommer.
    Da Lotus var 6 år, havde hun prøvet at gå en enkelt MB0.
    Dog går hun stadig LA-klasserne nu her, for at få rutinen på stævnebanen.


  • #3   13. jul 2012 Inde på dansk rideforbund står der at 6 års må deltage i sværhedsgrad 0, 1. 2 og 3 så ville også sige som Maria Gludsted - NÆST at den skal kunne gå en LA

    Men syntes dog det du skriver med din vens pony, det syntes jeg er helt blankt undskyld jeg siger det..
    En Pony skal ikke kunne rider med kandar Eller galoppirouetter det er de ikke bygget til som en hest er... og slet ikke en 5 års pony.

    Det rigtig at i Kür skal de lave En Halvpirouette men det er i skridt ikke galop.
    Men ved du hvorfor hun rider med kandar på den ?? det skal hun ikke til nogle pony stævner..


  • #4   13. jul 2012 6-års skal kunne gå en MB0 til kåring. Men ja som Trine skriver fuldkommen rigtigt.

  • #5   13. jul 2012 Nej de skal ikke kunne gå MB0 til kåring, men når de er på holdet med 5-års hopper og ældre, skal de bare vises i en holdning og samlingsgrad som hesten fungerer bedst i. Men det forventes nok at de går mere samlet end i remonteridning.

  • #6   13. jul 2012 Tak for svarene..

    Jeg tror, at hun rider med kandar på hendes pony da underviseren mener hun er klar til det og i min verden er det uacceptabelt at en pony på 5, rider med kandar... smiley


  • #7   13. jul 2012
    Den skal intet bestemt kunne - den MÅ gå noget bestemt, men det er ikke ensbetydende med at kræet også skal kunne det ;o).


  • #8   13. jul 2012 Louise og katja J - Det kan godt være men hvis du nu læste hvad jeg skrev stod der at 6års championatet går i MB0. Intet om hvad de normalt må gå.

    Jeg mener også at det er for tidligt, men de professionelt redet heste skal gå på det niveau når de er 6.
    Det var det jeg sagde - bare lige for at gentage mig selv (-; ^^


  • #9   14. jul 2012 tak for svarene smiley

  • #10   14. jul 2012 Det er også meget forskelligt fra hest til hest, nogle heste er klar til at gå MBO som 6 års og har let ved changementer osv. mens andre ikke har.
    Jeg har en 6 års i ridning der har super nemt ved changementer, den gik 6 års champ. i år, og kan allerede lave serie byt (3'er). Også har jeg andre der bare slet ikke er klar til det oppe i hovedet. Så det handler også meget om føling med den enkelte hest. Begynder man at presse den til noget den slet ikke er klar til, giver det bagslag på den lange bane, men syntes hesten det er sjovt, kan man sagtens lege lidt med det, også kommer resten som regel nemt smiley


  • #11   14. jul 2012 Kommer an på om du mener hvad den i manges øjne skal kunne (når folk kalder at de er aldersvarende uddannet), så kan man følge DRF's regler for hvad de må..
    Men vil mene det kommer an på både hest og rytter, hvor god rytteren er og hvor egnet og hurtigt lærene hesten er.. jeg mener hesten skal kunne det den er klar til og har bæringen til..
    Kan dog slet ikke se ideen i kandar på en ung pony, da den aldrig skal gå på det til stævner.. fint nok at man bruger det til at finpudse til på en godt uddannet ældre pony, hvis man er god nok, men ingen ide på en ung pony, der altså først bør lære samlingen på trense og som 5 års ikke kan være uddannet til korrekt høj samling på trense..


  • #12   14. jul 2012 Tak for svarene folkens smiley

  • #13   15. jul 2012 For min 6-års er niveauet LB til stævner - nok LA1 efter sommerferien smiley

    Hun er tilredet da hun var 4½, pause hen over vinteren og i gang igen i midten af marts, hvor jeg fik hende hjem i april, efter 14 dages proffesionel ridning og tre ugers "amatør"-ridning hjemme hos avler. Vi havde en tvunget pause fra midten af august til midten af oktober (forstrækning i ryggen + hovbyld + sadeltilpasning), hvor jeg god longerede hende, for at opbygge + holde en god overlinje på hende - så hun har først været fuldtidsridehest siden midten af december sidste år...

    SÅ alt det taget i betragtning synes jeg hun er laaaangt i sin uddannelse, versader trænes og schenkelvigningerne i trav bliver bedre og bedre og galopanspringene fra skridt er ved at være stabile smiley
    Det er så langt vi er nået i dressuren smiley


  • #14   15. jul 2012 En 6 års må gå MB smiley Så jeg mener at en 6 års med potensiale til de store klasser, burde kunne gå MB-nivau..

    Min blev tilredet på foråret som 4 års, hvor jeg selv har gjort alt.. Han sto stille i nogen mndr efter 4 års championat og egnethedstest, og igen nogen mndr efter han gik i Herning som 5 års. Red så nogen mndr sommeren som 5 års, før sadelen ikke længre kunne passe, og så stille igen i 2 mndr.
    Nu har han gået siden november, og til nu. Og han har været ude i MB, og klarer nivauet rigtig godt.. Han er dog en hest der ikke er præsset til det, han bare har så nemt for alt, at det er helt vildt.

    Så de behøver ikke at være redet siden 3 års proffesionelt for at være MB klar som 6 års, uden mange pauser.. smiley De skal bare ikke præsses ud over hvad de er klare for, og de skal have muligheder for tænke- og voksepauser.


    En pony skal kunne gå LA4 eller LA6 som 6 års? Ville aldrig sat kandar på en pony, om jeg ikke skulle ride MB mod heste. De skal ikke bruge kandar i ponyklasser, så for mig er det bortkastet at indlære, når nu ponyer har mindre plads i sin mund end heste... smiley


  • #15   15. jul 2012 Tak for svarene. Jeg er enig :-))

  • #16   1. aug 2014 okay jeg vil lige sige at uanset hvor gammel en pony er, så skal den absolut ikke gå med kandar og øve changementer fordi det er der ingen ponyer der skal i til nogle pony-stævner, heller ikke internationale stævner. I forhold til det med hesten så har jeg selv en 6-års vallak, han har gået 1 MB0 og jeg startede med en LA-klasserne da han var ca. 5 år gammel, men jeg mener dog at inden man begynder på noget af dette skal hestens grundridning sidde der 100 % og selvom jeg ridder disse øvelser, holder jeg grundridningen ved lige og rider grundridning 3 gange om ugen. Men han er meget lærenem og det er rigtig forskelligt hvornår heste er klar til de forskellige øvelser og niveauer.

Kommentér på:
Hvad skal en 6 års kunne?

Annonce