{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Bliver 'bange' og løber {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har den dejligst 5-års, som har været redet i knap 10 mdr. Han er en hest med nerverne uden på tøjet, men efterhånden er han blevet en smule fornuftig.
Jeg har dog et problem: Når jeg rider på vores udendørs dressurbaner, bliver han 'bange' for ingenting. Når jeg rider i hallen eller på vores springbane, er der ingen problemer, og han bliver ikke bange for fx støtter, bomme osv. når de vælter. Han kan også rides langs veje med lastbiler, traktorer osv., men på de baner, bliver barrieren pludselig farlig, og han bliver utrolig sensitiv over for alt, der sker om ham.
Desværre sker der det, når han bliver bange, at han løber, og ikke er til at stoppe. Han hopper til siden, og løber derefter videre, selvom han ikke længere er bange, så løber han bare, og er ikke bleg for at springe over barrieren, fortsætte ud på vejen eller andet; og på et eller andet tidspunkt går det galt.
Jeg kan intet gøre for at stoppe ham, og et eller andet sted har jeg bare lyst til at smide et treringsbid i kæften af ham, men det er jo selvfølgelig ikke altid det smarteste at gøre...
Nogen, der har nogle tips?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bliver 'bange' og løber
  • #1   30. aug 2012 gå ture med ham udendørs. bare træktov i, og så gå.Det skulle du have gjort, inden han sku tilrides. det hedder stue dressur.

• #2   30. aug 2012 Prøv at bruge mere tid med ham på udebanen fra jorden af?

• #3   30. aug 2012 Der er ingenting fra jorden af...

• #4   30. aug 2012 så må du lave en kombi, og få en til at gå ved hesten mens du rider. Nogle heste bliver urolige og føler sig usikre, når de ikke ledes rundt fra jorden af, så start "forfra" med tilvænningen til udendørsbanen smiley

• #5   30. aug 2012 Jeg synes bare det er lidt noget pjat, for han kan rides trafikkerede, men han kan ikke gå på vores 3 dressurbaner. Kan det virkelig passe, at jeg skal have en ved siden af?!

• #6   30. aug 2012 Jeg ville vælge ikke at ride på den udendørs bane. Nogle gange har jeg haft stor succes med IKKE at byde op til konflikt eller sagt med andre ord - undgå de situationer, der skaber konflikt over en længere periode.

Jeg ville foretrække at ride hesten fx i hallen eller på udendørs springbane og så fx skridte af eller måske trække den på dressurbanen. Hele tiden sådan, at du er sikker på, at det ikke går galt. Det gælder om at bygge på de gode oplevelser og forsøge at undgå at give hesten mulighed for at fejle. Specielt med de unge heste....

Efterhånden som du kan trække heten eller måske skridte den på den udendørs dressurbane, kan du udvide fx med at longere den....måske ride der sammen med en anden hest og kun trave få invtervaller og så tilbage til skridt, hvor du er i kontrol...

Jeg ville med sådan en hest, du har - ung og kun redet lidt - undgå konflikt, altid være i "sikkerhedszonen" på det udsatte sted og bygge på gode oplevelser.... om et halvt eller helt år kan du så udvide kravene. Men lad være at gøre det til et problem nu smiley

• #7   30. aug 2012 Jeg ville starte med at ride den i ridehuset eller på springbanen også skridte den af på udendørs banen i et stykke tid

• #8   30. aug 2012 Drop udendørs banen i en periode, til den bliver ældre og mere erfaren under rytter.. så kan I starte stille op.
    Små skridt af gangen smiley

• #9   30. aug 2012 Jeg har netop holdt en 'pause' fra de baner på ca. 3 mdr., så jeg troede og håbede igår, at det ville gå, men nej.. Jeg må ty til de sikre zoner smiley

• #10   30. aug 2012 Nogle gange er det ikke nok bare at holde pause for så at vende tilbage som før...dvs ride dresur i alle gangarter. Nogle gange må man væk fra det, der kan skabe konflikt og udløse den uønskede adfærd men samtidig øge hestens tolerance og lydighed. Jeg tror, du skal bruge den undedørs dressurbane - du skal bare gøre det på en måde, så IKKE hesten løber afsted. Måske skal du starte med at trække, måske kan du skridte på den...men lad være at ride frem i trav eller glop, hvor du ved, der er risiko for at hesten løber afsted.

Altså - arbejd i sikkerhedszonen og byg på gode oplevelser smiley

• #11   30. aug 2012 synes ikke du skal holde pause. men derimod blive lidt stædig og får lidt den der "du skal lære at gå her" færdig basta! smiley Den har sikkert en god hukommelse og kan huske den er blevet bange og åske kan den fornemme du stivner op når i er på banen fordi du foventer den bliver bange og løber...

Jeg ville longere dyret der, gi den gulerødder mens i er på banen, hvis der er græs på den anden side af barierren så lad den æde noget.. Så den kan forbinde stedet med et rart sted at være hvor man får foder og ikke skal være bange... hvis du forstår. Det hjælper i hvert fald ikke at "gemme" problemet væk!

• #12   30. aug 2012 Hvordan har DU det? Gør det dig nervøs at ride på udendørsbanerne, når du nu ved din hest har en tendens til at stikke af (måske et dumt spg. tror det ville gøre de fleste lidt nervøse).

Mange følsomme heste lytter utroligt meget til deres menneske. Og her forplanter enhver ændring hos mennesket sig ned til hesten. Især når du siger at der intet er fra jord, så tænker jeg at du måske ubevidst spænder eller andet, når du skal ride udenfor og det fanger din hest.

• #13   30. aug 2012 Jeg er bestemt ikke bange af mig, så jeg sidder ikke og bliver bange. Men jeg ved jo, at han gør det, så måske er det det, han kan mærke? At jeg bare venter på at han løber?

• #14   30. aug 2012 Sådan er min hest i hvert fald. Han er egentligt ikke en nervøs hest, men han er utroligt følsom og reagerer utroligt meget på mig og mine bevægelser (selv ubevidste, som fx øget puls).
    Derfor arbejder jeg rigtig meget med mig selv og vejrtrækningsøvelser osv, fordi jeg ved at hvis jeg er spændt på den ene eller anden måde, så bliver min hest en del mere levende end ellers.

• #15   30. aug 2012 højst sandsynlig smiley

• #16   30. aug 2012 Det er det samme som med min, han bliver bange for ingenting udenfor, der er ingenting på tur eller vejen, når jeg ride bane så bruger jeg tre rings bid jeg vil anbefale at du prøver at bruge sådan et, jegkan styre min Fjordbolle med det

• #17   30. aug 2012 Har du prøvet at få en anden til at ride ham der?

Jeg tænker lidt at hvis han har løbet med dig en del gange, ¨sidder det både i dig og i ham. Det er ikke sikkert du er bange for ham som sådan men derfor kan du godt virke usikker, fordi du ved han vil gøre det og det smitter jo af.

Evt. må du få en til at trække el. longere dig, så han ikke bare får lov at løbe.

Lyder også til at du skal arbejde lidt på stopsignalet, evt. start på de baner hvor det fungerer smiley Så det bliver en succes.

• #18   30. aug 2012 Pontos pretos: Jeg plejer også at prøve at dreje ham, men han låser 100 %, jeg kan ikke gøre noget, andet end at ride ham mod nærmeste 'faste' ting. Det er jo heldigvis let nok i hallen, de få, få gange det sker, men udendørs er vores barrierer ikke engang 30 cm

• #19   30. aug 2012 Jeg er bare i tvivl om den ville virke på ham? Det er jo ikke et hårdt eller stærkt bid, så tror ikke bare en stang er nok... ?

• #20   30. aug 2012 Prøv at aktivere ham noget mere, med overgange, volter, tilbage vendningere, skråt igennem, osv. Nogle gange ved de der springe i luften heste er det en god ide at få dem til at koncentere sig om noget andet.. Få undervisning ude på banerne så du har en ved din side der kan hjælpe dig inden han sætter kræfter i og springer over det hele og løber sin vej.. Men nøglen for mig i de situationer har været at aktivere hesten så den ikke leder efter noget at blive bange for:)

• #21   30. aug 2012 Det har jeg også altid fået at vide, at han ikke må komme ind og kede sig. Jeg synes bare, at selv om jeg laver det ene og det andet, så finder han alligevel en sten der er farlig.. Ork, det er ikke sådan med de ungheste!! smiley

• #22   30. aug 2012 prøv om du ikke kan have en berider med ude på banen, for at aktivere dig og hesten.. for at han/hun kan hjælpe dig under hele processen.. for mig virker det som om han keder sig.. du er væk (altså på ryggen af ham), hestene er væk, og han går alene og keder sig og bliver lidt små bange for sig selv..

• #23   30. aug 2012 Når nu der ikke er noget med ham, når du træner fra jorden, så ville jeg kombinere det lidt. Starte med at træne lidt fra jorden, og så fra ryggen. Se om du kan nå at arbejde lidt med ham, fra ryggen, inden han render, og hop så af igen, og lav lidt fra jorden, og husk at rose ham, også mens du rider. Hele tiden vær positiv, og ros over selv små ting. Du behøver ikke være overstrømmende, bare en kort, positiv bekræftelse. Hvis han når at rende sin vej, så rider/trækker du bare tilbage til banen, får ham ned på jorden igen (hvis han er overgearet), og fortsætter med lidt jordarbejde. Når du så har lavet lidt med ham fra jorden, så op igen, og fortsæt ridningen. Nu skal du så helst gå over til jordtræning, eller stoppe helt, før han render igen, så det er ikke sikkert du kan få så meget ud af selve ridningen. Det vigtigste er, at du ikke stopper efter han er rendt, men fortsætter med jordtræning, og så lidt ridning. Om du så kun kan ride en enkelt runde, eller en halv, så er det fint, bare du når at stoppe, inden han render, og så er det meget vigtigt at rose, når det lykkes! Så burde du efterhånden kunne ride i længere og længere tid, før han render, og til sidst være helt fri for det.

Bare fordi det er en unghest, så burde han jo nok kunne rides på en udendørs bane, specielt når han også kan rides på tur.
    Der hvor jeg har hest, der har vi hverken hal eller bane, så alt foregår udendørs, og hvis vi vil arbejde lidt mere med hestene, end man kan på tur, så er det på marker, og brugbare områder i nærheden, og det gælder altså også unghestene.

• #24   30. aug 2012 Camilla: Jeg kan godt se din pointe smiley Men jeg tænker bare, at hvis han løber, og jeg så hopper af for at arbejde fra jorden, så vil han jo se det som en sejr? Han vil jo lynhurtigt fatte, at når han render, så hopper jeg af?

• #25   30. aug 2012 Nej, for han kommer stadig tilbage på banen, og skal lave noget. Og så hopper du jo op igen, så han finder netop ud af, at han ikke får noget ud af det, i sidste ende. Du skal kun lave jordtræning med ham, indtil han er faldet helt ned, og du har hans fokus, og så er det op igen.
    Det bliver kun en sejr for ham, hvis du stopper alt arbejde, efter han er rendt. smiley

• #26   30. aug 2012 Ja, okay, tak for svar smiley Han er slet ikke hidsig eller noget, han er helt nede på jorden det øjeblik, han står stille.

• #27   30. aug 2012 Okay, det er en god ting, så behøver du ikke bruge ret lang tid fra jorden, før du kan hoppe op igen. smiley

Kommentér på:
Bliver 'bange' og løber

Annonce