{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
612 visninger | Oprettet:

Tilkørsel af rolig energisk pony {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
først lidt om ponyen..
Jeg har en 14 årig pony som er meget nem.
Meen hun kan ikke tåle bid så stejler og vælter hun, fandt vi ud af. Tandlægen har konkluderet grunden!!
Men grime er hun styrbar og rolig også under ridning på bane og i det fri.
Er hun lidt oppe og køre en dag kan hun kontrolleres i grime enda uden snor.
Vi fik afvide af en prof at bid var nødvendig til en kørehest.?
Meen i dette tilfælde???

Hun har haft trense med skyklapper på uden bid og hun tænder fuldstændig af og panikker over lyde. Hun vil se hvad der sker. Så hun kan slappe af og tage det der kommer.
hun er 500% trafiksikker og er kold over alt. kan enda vaske med højstryksrense ved siden hvor tingene flyver rundt. hun kikker bare mens hun gumler.
Men skyklapper var også et råd fra proffen at det var smartest, men er det så det når hun panikker over ikke at kunne se de ting hun kender lyden på.
vil lige nævne at når vi fx er på tur og der er lyde men ikke kan ses er hun kold. Det er simpelsthen de skyklapper der tager hendes tryghed..

Nogen garvede der vil dele evnt bidløs erfarring.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel af rolig energisk pony
  • #2   5. sep 2012 Det lyder sindssygt farligt

• #3   5. sep 2012 Hvorfor SKAL skyklapperne på? Det er langtfra alle ponyer der behøver dem.
    Men jeg vil være enig med Mia, og sige, at det lyder virkeligt farligt.

• #4   5. sep 2012 jeg sys umidlbart slet ikk den lyder så rolig når den stejler og bliver vild a skyklapper...

• #5   5. sep 2012 Lad være med at bruge skyklapper og lad være med at bruge bid bare sørg for at træne en sted hvor du ikke er til fare for andre første gang i kører

• #6   5. sep 2012 Hun er det roligste væsen. Men at miste en del af synet gør hende panisk. Dem tør jeg godt undvære.
    Hun trænes fra jorden i køreliner bla. med kommandoerne: frem, baaak, right, left, stå/woooh Det fungere fint. Men når klapperne kommer på bliver hun bange og eksplodere simpelthen og trumler alt OGSÅ ridebanens gode indhegning!!!. Jeg føler at hun føler sig blind og så mister hun kontrol og balance.

Men bidet. Jeg får avide at det er nødvændig. Men er det det hvis hesten er tryg og nemuden. Min datter 7 kan ride til byen i grime træksnor og uden sadel! Så rolig er hun. vi kan have hende med som håndhest i bilen i træs blæsvejre. Hun er nem og rolig jo.

Men de 2 ting kan hun ikke arbejde med.
    Holder jo mest til alm bidløs og så bare hygge derud af.

• #7   5. sep 2012 hun kan måske vænne sig til det, men en hest der reagere på den måde så må man jo stoppe inden hesten får traumer.
    Med bidet går hun bag over og smider sig. man kan trække hende i næsestykket og bede hende stå, ordne liner og så skridte. Når jeg drejer hende er det IKKE ved ryk i bidet men ved at lægge linen på måsen og sige right eller left. men hvis hun så drejer liidt for skarp kan linen jo rør i biden og der har vi fejlen. og hen hest der ligger panisk på jorden. Det er bare ikk i orden så det er vi holdt med.
    men helt klar så er der noget ved bidet hun går i chok over.
    Skyklapper= angst
    Bid=shok

Ville bare gerne der var nogen der kørte bidløs man kunne få lidt fif af. eller om andre har noget man kan bruge som ikke er tænkt over.

• #8   5. sep 2012 Freja k: arh dejlig så er jeg ikke alene i tanken. Har bare fået avide at det må man aldrig af en prof med 40 års erfarring. Så det er godt at høre.
    træner mest fra jorden og det kører fint lige ind til vi fik denne dejlige dame som har de 2 problemer som jeg nu skal lære at håndtere.

Ved nok tingene inderst inde.
    Men råd kan man aldrig få nok af.

• #9   5. sep 2012 Jeg havde præcis den samme opfattelse af Dixie, at hun ikke kunne lide at have bid i munden, at hun var 1000% trafiksikker at intet kunne tænde hende af.
    Indtil at en bus var ved at kører ind i os og Dixie tog flugten med vogn OG mig bagpå, hvor hun tilsidst endte alene, viklet ind i et hegn og decideret kæmpede for hendes liv. Indtil da havde det seriøst baregået super, og vi var nået dertil hvor vi selv uden trækker kunne komme rundt!
    Men nu, har jeg indset og lært af min fejl at selvom jeg har det dårligt med at lægge bid ind i hestens mund og endda et postkandar/stangbid
    Det har taget lidt tid for Dixie at vænne sig til det, men nu går det altså bare super, og jeg har det godt med mig selv, jeg udsætter ikke folk for så stor en risiko igen, især ikke dem der ejer hesten, sikkerheden SKAL altså være i top!
    Håber du kan bruge min erfaring til noget, og så bare tag det stille og rolig med at vænne til biddet smiley

• #10   5. sep 2012 Du kan have et sikkerhedsbid på? smiley
    Put et bid i munden, men hav grime udenover trensen, til at styre hende med smiley
    Hav så både tømmer i grime og bid hvis det bliver nødvendigt(altså så du kører med 2 tømmer, men kun bruger biddet i nødstilfælde) så vil du ligeså stille og roligt kunne gå over til evt. kapsun/rebgrime, da det er lidt stærkere i signalet smiley
    Evt. købe en trense der er beregnet til bidløs smiley
    Ville droppe skyklapperne helt, vi bruger dem heller ikke på vores mini smiley

• #11   6. sep 2012 det prøvede jeg i går og det gik ok. Mon en apple bid vil gøre det mere behagelig eller vil det være dumt. Har aldrig brugt sådan en. Men tænker om det måske kunne gøre overgangen nemmere og mere behagelig for hende

• #12   6. sep 2012 Gummistangbid er virkelig til at anbefale! Det fungere så fint hos min hest og er nok det blødeste du kan få smiley

• #13   6. sep 2012 Du skal faktisk, hvsi du beslutter dig for bid, gå efter et stangbid. Det jeg købte (postkandar - bulede gummibid) ligger stille i bunden, hvis du trækker i den ene side, kan du ikke trække biddet ud, som du kan med et alm bid. Derudover gør det at du ikke kan lukke for blodtilførelsen til tungen hvis du glemmer at give efter.
    Køb det og du kan ikke lave noget galt! smiley

• #14   7. sep 2012 det vil jeg bestemt kikke på, lyder som en max go plan. !!! Mange tak for info!!!

Kommentér på:
Tilkørsel af rolig energisk pony

Annonce