{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.804 visninger | Oprettet:

Piaff og passage på islænder {{forumTopicSubject}}

"En islænder vil aldrig kunne komme ret langt i dressur da den ikke er bygget til det"
Ja, jeg må som islænderrytter høre på rigtig mange fordomme herinde fra omkring islændere og hvad de kan og ikke kan. Men faktum er at det alt sammen bare er fordomme.
Derfor vil jeg idag vise jer nogle billeder af en islænder der trænet efter akademisk dressur er komet op og gå de svære øvelser. blandt andet piaff og passage.
Her er billederne:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150752574940548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124730&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150752574895548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124730&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150752574155548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124730&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150752573980548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124730&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150752573905548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124730&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150824653940548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124704&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150824653825548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124704&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150830704945548&set=pb.873550547.-2207520000.1348124692&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=17303445547&set=a.12995225547.48571.873550547&type=3&theater

Og det utrolige er, denne islænder er ikke noget ekstraordinært. Når man ser den i boksen eller bare blive trukket, tænker man ikke at den er noget særligt. Den har ikke det stor gangartsmæssige potentiale, den er bare trænet godt.
Håber at det kan være en øjenåbner og inspiration for nogen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Piaff og passage på islænder
  • #2   20. sep 2012 aj øv øv øv...man kan ikke se dine billeder da de ikke er tilgængelige.. du skal vist ind og gøre dem offentlige før vi kan se dem.. jeg vil glæde mig til at se dem...

• #3   20. sep 2012 Jeg kan desværre ikke se billederne, men lyder vildt godt! Har selv redet islænder i nok 4-5 år :-))

• #4   20. sep 2012 ja det er det samme med mig..kun det sidste...som ser rigtig godt ud... smiley

• #5   20. sep 2012 kunne sagtens se dem.
    respekt, selvom jeg ikke går ind for den slags træning med bid.

• #6   20. sep 2012 kan heller ikke se billderne og ville vildt gerne se dem da jeg selv træner Piaff, versader og travversader og en masse akademiskik dressur

• #7   20. sep 2012 For pokker! Gør det nogen forskel om i selv er logget ind på facebook?

• #9   20. sep 2012 jeg tror du inde på facebook skal sætte indstillingerne for det album på offentlig.. så tror jeg vi kan se dem...

• #10   20. sep 2012 jeg kan se dem alle... smukke billeder...

• #11   20. sep 2012 Her er de: http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/384620-allround_islaendere Nu burde i kunne se dem smiley

• #13   20. sep 2012 Jeg kan godt se alle billederne..
    -Og kan fortælle jer de ikke kan se dem, at det ser godt ud smiley

Mvh

• #15   20. sep 2012 Hvis i andre kan dele nogle billeder der kan hjælpe til at få udryddet nogle fordomme omkring islændere, så må i meget gerne det smiley

• #16   20. sep 2012 Tja alle heste kan jo lave det men at hesten så ikk bærer sig selv ordenligt imens det så en anden side.. men fakta er jo en islænder ikk ville kunne gå så høje klasser som dem som er lavet til det. den har ikk gang til det eller bygning.

Det siger jo sig selv..

Det er ikk en fordom men fakta.
    De er jo avler til andet formål siger jo sig selv.

det det samme som og tage en sten som hovedpude. Jah den kan bruges men er den lige så god som en rigtig hovedpude NEJ er den ikk..

det jo ikk fordi islænderen er dårlig men fordi den er avlet til noget andet..

Det lige som en DV nok ikk ville klare sig godt på en travbane. det ville nok være ret komisk..

Forstå ikk hvorfor har så travlt med og kalde det fordomme nå det jo ikk er fordomme men fakta forstå ikk hvorfor man ikk bare kan indse at hestene er avlet til forskellige formål og sådan er det.

• #17   20. sep 2012 Katrine er en eminent hestetræner, og har gjort et flot stykke arbejde med Komma.
    Men tilslutter mig Camilla og hendes ide om at heste er avlet til et bestemt formål hvor de så har mulighed for at skinne igennem... Ikke at det er synd at bruge dem til andre formål, men måske det ville være smartere at vælge en hest der passer til den ridetype man dyrker?
    Er ret sikker på at Katrine fik Komma før hun for alvor blev dressur-interesseret og så er det jo smukt at hun beholder hesten og uddanner den så langt hun kan uden at gøre skade på den... men mener så også at hun har en ung PRE stående som jo kommer til at passe meget bedre til hendes ridestil smiley

• #18   20. sep 2012 Det er så din holdning.
    Islænderen kan ikke klare sig imod en DV'er, det er klart. Men en islænder kan sagtens klare øvelserne og stadig bære sig korrekt. Jeg har set Katrine og Komma som er på billederne til en live opvisning, og hesten bar sig perfekt. Bedre end nogle af dem jeg så til OL i dressur...

• #19   20. sep 2012 Jah men ingen siger jo at hesten ikk kan.. alle heste kan jo i og for sig lærer alle øvelser der findes. så en lille pony til storehestedag som også lavede noget pjaff pasage. at denikk var noget vidre er så en ting MEN den gjorde det. og det var altså bare en lille pony en blanding højst sandsynligt..

Men ligemeget hvordan man vender og drejer det så er heste avlet med forskellige mål så derfor er det jo ren fakta at det ikk vil være islænder som bliver den næste dressur stjerne race.

Har intet imod islænderen eller traver eller nogen som helst andre heste.

Og sys også den på billederne ser super dejlig ud og ser ud til og går rigtig fint.
    Men laver jo stadig ikk om på det faktum at hesteracer laves til forskellige formål. =) Og brude så vidt muligt vælge en hest som er avlet til det formål man gerne vil og siger ikk at man derved ikk må have en islænder og ride dressur på den eller have en traver og springe på den..

• #20   20. sep 2012 Jeg synes forresten det er noget snobberi at sige at det er bedre at vælge en anden type hest hvis man vil ride akademisk dressur. Man kan sagtens med en islænder og sikkert også mange andre racer, så måske skulle man bare tage den race man bedst kan lide. Islænderen har jo en ekstra kvalitet i form at gangarter, som man godt kan have lyst til at gøre brug af samtidig med at man træner akademisk.

Forresten har Katrine flere heste, ja hun har en PRE, men hun har også flere islændere. Min pointe er bare at man kan hvad man vil og man behøver ikke nogen bestemt race for at nå langt.. Og nu snakker vi ikke konkurrencemæssigt. Nu snakker vi i træningen..

• #21   20. sep 2012 Der er da ikk noget snobberi i og sige man burde vælge den hest som er avlet til det som man gerne vil ride det da logik for burhøns.

At folk så tager en anden race og prøve med den det er de da hjertelig velkommen til hvis de har lyst til det er jo helt klart deres ejet valg ser bestemt ikk ned på dem af dengrund.. jeg rider selv pony =) hehe sååh =)

Men det er jo logisk og vælge den hest som vil klare sig bedst og har lettest ved det inde for den sport man gerne vil vælge.. En som gerne vil køre travløb skal jo heller ikk købe sig en dv vel? altså kan han godt men hvad ville have få ud af det ingen ting. Hvis det bare er til kørsel derhjemme jamen så det jo fløjtende ligemeget.

• #22   20. sep 2012 Det kan være man prioriterer andre kvaliteter ved den race man vælger, derfor behøver man ikke være fastlåst til én bestemt ridestil, bare fordi det er en bestemt type hest man er faldet for...

• #23   20. sep 2012 Simone. Nemlig! Men det er åbenbart ikke alle folk der ser sådan på det.
    Jeg hører for eksempel stadig af og til fra folk herinde der mener at det eneste man kan med en islænder er at ride skovtur.

• #24   20. sep 2012 Lady Blacksheep.. har du set hvilken hest jeg har? Og min passion er dressur smiley Så jeg siger hvad jeg MENER men ikke hvad jeg nødvendigvis selv gør.

Nu er jeg RET sikker på at Katrine undgår at tölte på sine egne ismuler da det er ret skadeligt for de andre gangarter og det er ekstrem svært at ride en tølt der er gavnlif for hestens fysik.

• #25   20. sep 2012 HELT enig med Camilla !

Forstå mig ret.. "Selvom du sadler en ko op og ridder en tur på den, så betyder det ikke, at du kan sadle hele folden op. "
    Det er da nydeligt, at der nu er en islænder der kan det. Men hvorfor tror i, at grunden til er, at vi ikke ser flere det går passage og piaff ?

Det er fordi, at de slet ikke er bygget til, at gå så samlede øvelser. Jeg synes det er forkert, at begynde og alve islænderen om. Man lære da heller ikke en jyde at piaffe !!! Det er den ikke bygget til !

Islænderen er lavet, så den er udholdende og stærk både fysisk og psykisk.. Nu håber jeg ikke, at folk begynder at finavle den ENDNU mere og lære den at gå som en dressur - varmblodshest..
    Det vil være synd for racen..

Igen .. Du lære heller ikke en jyde at gå piaff ...

• #26   20. sep 2012 Katrine, nej det gør hun ikke, og det er også en fordom at tölt er skadeligt, det er den kun hvis man ikke træner den og bruger den korrekt eller begynder at træne den for tidligt. Du skal tænke på, at tölt ikke skal ses som en grundgangart på samme møde som trav og galop.
    Tölt skal ses som en øvelse af sværhedsgrad og niveau som passage.

Pixels. Der er noget du har misforstået. Faktisk er der flere ryttere der træner akademisk med deres islændere, måske du skulle prøve at søge på det.
    Islænderen er skam fint bygget til samlende øvelser og korrekt tölt kræver også en enormt stor samlingsgrad.
    Forresten er man for længst begyndt at avle islænderen finere og større.

• #27   20. sep 2012 Jeg tror faktisk ikke der er nogen heste der ikke egner sig til dressur. Det er mere et spørgsmål om at de ikke har lært det endnu.
    Faktisk er det blevet meget mere normalt at ride dressur når man træner sin islænder. Alle heste har vel brug før at blive blødgjort og løsgjort, og man kan da også tydeligt se forskel i gangarterne på dem der er blevet trænet godt i dressur og den der ikke er.

• #28   20. sep 2012 Der er ingen som siger hesten ikk kan i læser hvad i selv vil læse..

Som en anden skriver man lærer heller ikk en jyde at pjaffe.. Derudover så selvom hesten kan springe må man jo heller ikk springe noget vidre på den da den ikk kan tåle det i bene da det er en estremt vægt den få på sine forben. Så derfor hvis man vil spring er det ikk racen det betyder ikk man ikk kan tage jyden kurt og hoppe lidt for sjov spring ude på marken eller starte en lille 30-50 cm stævne.

• #29   20. sep 2012 Men hvorfor skulle man ikke kunne lære en jyde at piaffe? Okey, måske det ikke er så hensigtsmæssigt, men i princippet.
    Jeg synes også det er meget groft at sammenligne en så fin og hurtig hest som islænderen med så tung en hest som jyden... Jyden vil måske kunne tage skade af det, det skal jeg ikke kunne sige. Men islænderen tager i hvert fald ikke skade af at gå akademisk dressur. Tværtimod, det er nemlig rigtig godt for dem at blive trænet korrekt i dressur.

• #30   20. sep 2012 Smukt! Tak for linket smiley
    Det hvade jeg faktisk ikke set for, men det er godt vi kan få udryddet nogle fordomme smiley

• #31   20. sep 2012 Alle heste kan jo lærer det. Det jo ikk det jeg skriver. Som sagt i læser kun det i vil læse og ikk det som der faktisk stå

• #32   20. sep 2012 alle øvelser i dressur er ting heste kan fra naturens side.
    så derfor kan ALLE heste lære fx. piaff og passage...

selvfølgelig er forskelige racer avlet forskeligt og nogle er mere heldig med hensyn til bygning og så vidre, og nogel har letter ved tingene end andre.

men vi kommer ikke uden om at alle heste i prinsippet kan lære de fleste øvelser med en rigtig god træner.
    piaff og passage er i bund og grund ikke så svær, det sværeste i øvelsen (hvilket så også er ok svært/hårdt) er samlingen og at de skal sætte sig meget, rasten er jo bare at løfte benene. men selvfælgelig skal hesten havde styrken smiley

efter min mening

• #33   20. sep 2012 Camilla, så tror jeg ikke du formulere dig klart nok.
    Sarah&Dharma, god point, tak for indput smiley

• #36   20. sep 2012 Tine, der var ingen der snakkede om konkurrencer. Det jeg ville pointere, var bare at man kunne bruge sin hest til hvad man ville, og man altså ikke er tvunget til en bestemt type ridning fordi man har en bestemt hest.

Men faktisk er det jo bare et spørgsmål om at ændre konkurrenceformen for at de kan være med. Det handler bare om at man skal starte imod heste i samme størrelse og type. Eller ændre den måde man bedømmer efter, så man bedømmer i forhold til hestens kapacitet. Det kommer nok ikke til at ske indenfor DRF, men der er jo mange andre rideklubber at vælge.
    Hvis det blev populært kunne man starte en helt ny klub for det. Hvem ved. Men det var et sidespring.

Forresten er jeg ikke sikker på at man afholder stævner indenfor akademisk dressur???

• #37   20. sep 2012
    Ja, selvfølgelige kan en islænder lave piaffe og passage.
    Det kan alle heste for mig og se. Der hvor de og andre racer kommer til kort er på gangen, gang er en del af bedømmelsen og hvis man ikke er medfødt gummibold kommer man ikke så langt. At jeg så ikke forstår hvad gang laver i bedømmelsen, er noget andet.

Der findes SÅ mange varmblodsheste og tror kun jeg endnu har set 5 stykker heste sætte sig ordentligt i piaffe og passage trods de skulle være lavet til det og går internationalt dressur. Men sætter sig overhovedet ikke på numsen.

Så at sige den ikke kan er noget pjat. Hesten kan sagtens - alle racer kan sagtens, alle kan lave en piaffe hvor de sætter sig ordentligt, at størstedelen så bare står og stamper lidt på stedet, det er noget andet.

Alle racer kan - her er det for mig og se bare gangen der sætter en stopper for at de kan konkurrere imod en "sæt dit lands navn foran varmblod".

• #38   20. sep 2012 Man kan lære alle heste selv de sværeste dressur-øvelser, men det gør ikke racen mere dressuregnet.

• #41   21. sep 2012 Simone, hvad er din pointe med det link?

• #42   21. sep 2012 Christina, man kunne jo vælge at gøre begge dele. Det er ikke nødvendigvis enten eller. Desuden er det ret irrelevant hvad folk synes om det. Emnet var til for at oplyse folk om at det ER MULIGT. Da jeg flere gange har oplevet at folk ikke mente det kunne lade sig gøre.
    Som islænderrytter må man finde sig i at blive diskrimineret rigtig meget imod, og det synes jeg ærlig talt ikke er fair, bare fordi vi har valgt at lægge mere vægt på nogle andre værdier og vores valg af hest.

• #43   21. sep 2012 det er da ærgeligt at lade sig gå på af nogen, der ikke ved at alle racer selvfølgelig kan trænes op til piaff/passage hvis bare man har tid nok.
    Det viser jo tydeligt allerede der at det er DEM der ikke har heeelt styr på teorien.

• #44   21. sep 2012 Jeg lader mig heller ikke rigtig gå på af det, prøver bare at forklare og oplyse så godt jeg kan. Det er jo det eneste man rigtig kan gøre smiley
    Men jeg synes det er lidt irriterende og jeg forestiller mig at nogle mere følsomme personer godt kunne blive såret over nogen af de kommentare man får.

• #45   21. sep 2012 Jeg har det på samme måde som dig smiley Jeg er selv islænderrytter og træner nok hovedsageligt efter akademiske og horsemanship principper, men jeg får også undervisning i klassisk dressur ind imellem på min mors hest og har også en overgang gået til westernridning.

Men hvis mit lille opslag i forum kunne være med til at sprede lidt oplysning, så er det jo bare en god ting. Selvfølgelig vil der altid sidde en eller anden stædig-per og nægte at åbne sin horisont, men det er jo så bare deres tab.

• #46   24. sep 2012 Flotte og dejlige billeder (-: Dejligt at se sådan en fin islænder blive brugt!
    At jeg så ikke er tilhænger af den sænkede ryg på nogle få billeder, det er så noget andet (-: Men man kan ikke betvivle det gode arbejde, trods jeg mener, at nogle heste er mere født ind i dressurens verden end andre.

• #48   30. apr 2013 Alle heste kan ride dressur!

Forskellen ligger bare i hvilke fordele racerne har ifht Dressuren i sin konkurrenceform. Og der MÅ man sige at heste der ER avlet til formålet er LANGT bedre stillet, end dem der ikke er. Det er svært at benægte.

At man vil ride dressur på Islænderen eller andre racer alligevel, må jo være ens egen sag. Det kan man jo godt.

• #49   29. jul 2013 Bare fordi islænderen er en islænder, skal den jo stadig rides korrekt og bære sig m.m., for egenligt er det jo bare en hest som alle andre. Og ALLE heste skal rides så gavnligt som muligt ... Hvilket man gør via dressur - så kan det være at nogen er bedre bygget til det ene andre, men teoretisk set burde alle være næsten lige gode for en hest er jo en hest, det handler bare om den rigtige uddannelse smiley
    Ligesom dem der siger - puha dressur o: jeg er spring rytter!
    Amen Jesus! Du kan da ikke forvente at springe uden at ride lidt dressur..
    Og selvom nogen helst vil hygge ride og egenligt bare vil deres heste det bedste, bliver det efter min mening aldrig det bedste, for som de burde vide går hesten jo ikke naturligt så hensigtsmæssigt som muligt for dem selv..

Det handler vel også om, at det bare ser lidt bedre ud at lave diverse øvelser på en dv end en clydesdale ^^

Vi har en islænder som er redet af en dressur rytter - og damn hun går lækkert i sin dressur !

Mistede lidt overblikket over kommaer og mine udtalelser undervejs - så vær søde at bære over med diverse fejl smiley

• #50   29. jul 2013 Ja og undskyld mit lidt for sene svar - men måtte ud med det smiley

Kommentér på:
Piaff og passage på islænder

Annonce