xX Træning af plag? Xx {{forumTopicSubject}}
Da jeg er bevet lidt intresseret i hvordan fol egentlig træner med deres plage/føl og hvornår og hvordan osv i gør hvad?
Jeg kunne super godt tænke mig at lære så meget som muligt inden jeg får min egen, SÅ hvordan gør i med jeres fæl, hvor tit træner i dem, og når i træner dem hvordan?
Håber der kommer nogle dejlige lange indlæg jeg kan bruge hele min aften på at læse og lære af
Jeg har selv en idé om at man sagtens kan træne et føl hver dag, så længe det er på dens prencipper? Men er det rigtigt, ved godt at man self. ikke træner den flere timer, men nærmere 10 minutter eller noget i den dur.
Men fortæl gerne hvordan i forbygger alt det med lyde, trafiksikkerhed osv. osv.!
Mvh!
maj 2011
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 126
og så træner jeg ham måske 2 -3 dage med at få skyllet hove,
også går jeg ture med ham ude ved vejen 1 gang om ugen måske.
også nogen gange vist jeg lige har lidt ekstra tid. prøver vi måske lige hovedetøjet på,
men ellerst gir jeg ham fri. onsdag og fredag, og nogen gange søndag også vist han er meget stresset, for ellerst blir han bare meget forvirret, vist jeg også begynder at træne for meget med ham:)
og han er ca 2 år gammel min Baily.
Håber du kunne bruge det til noget
jun 2008
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 91
og efter det kom de på døgnfold igen. de er så kommet ind midt sep på boks og bliver nu trukket hver dag til og fra mark. ( ca 300 m hver vej) hun bliver striglet lidt og løfter ben og så trak turene til og fra mark. de var det sammen med føllet fra sidste år og hun er nem og sød her som 1 års.
jeg tror man skal lade dem være føl men samtidig hygge om dem og sørge for daglig kontakt.
mine går på mark ved en vej og skal derfor krydse vejen. og sådan er de blevet vant til trafik. de kender lydene da de går på mark ca 50 m fra vejen.
jeg ligger også gerne et underlag eller et lille tæppe( pony str) på dem så de er vant til det og tager grimen af og på.
mine er også vant til havetraktor både i stalden og på marken og den er de glade for da den kommer med hø/wrap ude på marken.
mvh alice
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Hun bliver trænet i ALT det grundlæggende - rense hove, strigles, stå bundet, blive vasket, rørt over alt, have underlag på, trense på, trækkes ture på forskelligt underlag, gå over en bom, trailerload, set i munden, trafiksikkerhed, vige for tryk, dækken/tæppe på, vænnes til farlige ting - paraplyer, bolde, plastiv, at jeg hoppe som en tosse, forskellige lyde, kørsel i lange liner (begynder vi så småt på her som 18 - 20 mdr. ), sadel på osv.
Træner dog kun 15 min af gangen ca.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
Derudover trænede jeg sådan ca 3-4 gange om ugen.. Ikke mere end 20-30 min.. Enten gik vi en lille tur for at vænne ham til biler, mennesker, cykler osv., eller også gik jeg i ridehuset og trænede ham i at "blive trukket", følge mig og især at stoppe når jeg stopper, uden at han gik ind i mig, altså at han skulle blive ude af "mit rum". Jeg trænede, og træner stadig meget sådan noget med at han skal blive ude af mit rum, da han er meget påtrængende og gerne vil "bestemme".. Kalder ham bitchy, da han godt kan blive "tøsesur" (forstå mig ret!) når jeg bad ham om at flytte sig, uanset hvilken retning det var.. Andre heste kunne heller ikke kue ham, hvis nogen kom for tæt på, vendte han rundt og sparkede..
Man skal være konsekvent med føl/plage og ikke bare lade dem gøre som de vil, selvom de er små, for det bliver de ikke ved med at være.. Det er som små man skal lære dem basis, så som at mennesker altså ikke er til at tygge i, vade ind i eller skære tænder af
Nu er min så 1 år og jeg træner gerne 4-5 gange om ugen.. Meget i ridehus, da jeg træner showmanship at halter, en westerndisciplin hvor hesten skal kunne trave, stoppe, bakke, dreje rundt med indvendige bagben i jorden (spin) og stille op med alle fire ben lige ud for hinanden. Det er god lydighedstræning, men gør det sjældent mere end 20 min ad gangen, da det kræver meget hjerneaktivitet
Han har også haft elastikgjord på flere gange, da det er god forberedelse til sadel osv
Håber der var lidt du kunne bruge
xX Træning af plag? Xx