{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor skal hesten svede?
  • #1   5. nov 2012 så ved man det :'D

  • #2   5. nov 2012 Jeg sidder lige med den artikel Maja N snakker om, så jeg kan fortælle dig præcis hvad der står smiley

    Det er positivt, hvis hesten sveder på halsens underside - musklerne under halsen har indflydelse på munden, og hvis hesten er svedt her er det tegn på at hesten har tygget/suget godt på biddet.
    Det er normalt at hesten sveder i hovedet, men bag ørerne er pga. trensen og har intet at gøre med hvordan hesten bruger sig.
    Sadel og gjordleje er også normalt, da der er svært for hesten af komme af med varmen pga af sadlen - samme som med trensen.
    Mellem bagbenene er enten et tegn på ar hesten er for fed, eller er meget muskuløs smiley
    Sveder hesten på flanken er det tegn på at den bruger sine skrå mavemuskler, som bruges til at hæve og runde overlinjen.
    Og sveder hesten på ydersien af bagbenene, er det tegn på at den sætter sig godt og samler sig smiley

    Man skal selvfølgelig tage alt hvad man læser med et gran salt, men umiddelbart lyder det meget rigtigt smiley


  • #3   5. nov 2012 mange tak. jeg har nemlig aldrig fået forklaringen på sætningen hehe
    men hvad er det for et blad det står i?


  • #4   5. nov 2012 Det er i Hestemagasinet i denne måned smiley

  • #5   5. nov 2012 er findes nu ingen facitliste -bl.a. nævnes der længere oppe at hvis hesten sveder mellem bagbenene er den fed. Det er jo kun en halv sandhed. Axel skummer mellem bagbenene når han er i topform køre-mæssigt. Da han kun blev redet, svedte han aldrig der. Det skyldes ganske enkelt at når han bliver kørt meget, sætter han andre muskler, og der bliver trangt mellem bagbenene/lårene.

    Belgierne sveder osse der -de har, med eller uden træning, lår der "gnider" mod hinanden og det resulterer i skum mellem bagbenene.

    Martha sveder i øvrigt fra top til tå. Det er svært at finde en tør plet på hende når hun trænes. Og det til trods for hun er klippet og i ret god form.
    Hun sveder osse selvom hun blot løber lidt på marken.
    -det er ikke usædvanligt for koldblods at have lidt svært ved at komme af med varmen og derfor at de sveder meget.

    her om vinteren sveder Axel (kørehest) kun under selen og, hvis der virkeligt er arbejdet hård, en smule på halsen.. I sommervarmen kan han være temmeligt våd over det hele efter e hård tur.

    Så jeg synes altså ikke det er helt holdbart at sige "sådan sveder hesten når den bruger sig rigtigt"


  • #6   5. nov 2012 Michelle - Læs sætningen færdig: "Mellem bagbenene er enten et tegn på ar hesten er for fed, eller er meget muskuløs" smiley

  • #7   5. nov 2012 Michelle: Der står også i artiklen, at hvis hesten sveder mellem ballerne, er den ENTEN overvægtig eller meget muskuløs - jeg har også redet en hest der skummede meget mellem bagbenene, og han var absolut ikke fed, men i super god form smiley

    Det er som så meget andet, svært at sætte det i kasser og gøre det firkantet og sige at det er lige præcis sådan smiley Alle heste er individuelle og sveder i forskellig grad. Men det er godt at have en generel rettesnor smiley


  • #8   5. nov 2012 Skulle også lige til at sige - det passer altså ikke det der med at den er for fed.. For jeg rider en 4 års der bruger sine bagben helt vildt og hun skummer helt mellem bagbenene efter en ridetur - og hun er altså LANGT fra for fed, hun er meget muskuløs men ikke fed... Og min egen pony sveder der når vi springer og arbejder meget i galoppen i dressuren - og han har svært ved at tage på, så han er det modsatte af fed :-).

  • #9   5. nov 2012 Jeg synes bare ikke det er meget rettesnor at have, for hvor meget og hvordan heste sveder, er SÅ forskelligt, både fra hest til hest og altefter hvad de bruges til.

    Det eneste jeg ville være noget obs på, er hvis hesten sveder (meget) mere på den ene side end den anden.


Kommentér på:
hvor skal hesten svede?

Annonce