773 visninger
|
Oprettet:
ang. træning af 4 års. {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en Hoppe på 4, hun er sammenlagt redet ca. 6 måneder fra hun blev tilredet som 3 års. i Starten var hun god til at søge frem og ned. men hun har haft en pause og nu er hun begyndt at gå bag lod. Har i nogle gode råd til at få hende mere frem med næsen?
Herudover har hun en sjov ting, hver gang vi skal lave et galop anspring laver hun cha-che/sparkebagud, hvad kan det betyde? eller er det bare en uvane?
Håber i kan give nogle tips.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 574
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 574
sep 2008
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 13 Svar: 29
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
Ang. anspringet, så ville jeg ignorere det og bede den gå fremad i stedet for at lave ballede, bliver den ved så få en dyrlæge til at se på den
mar 2006
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 236 Svar: 1.346
aug 2006
Følger: 78 Følgere: 102 Heste: 6 Svar: 11
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg har aldrig forstået hvorfor en hest skal rides frem, frem, frem når den ikke har muskler til at bære den holdning man kræver af den. Så driver man den for mig og se lige på forparten da den så også skal holde styr på balancen + musklerne det kræver at holde balancen og hovedet i den "rigtige" position i øget fart.
Der er jo en grund til øgninger ikke er i en LC.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Ville redet masse overgange, både imellem skridt- trav- galopp, og fræm - tilbage i gangartene. Rid 3-4 steg frem i trav, og så tag den lidt tilbage.. Rid så frem igen nogen steg, og tilbage. Det er meget godt for at styrke hesten, og for at få aktive bagben og således en aktiv ryg der bærer.
Krikken: hovedgrunden til at jeg rider så meget frem er at jeg oplever jeg får en meget mere selvgående hest, som man nu ikke behøver at trykke meget til for at få til at gå. Det er nemmere for hesten å gå frem og til tøylen, om man nu bare støtter og rider frem. Hvis man sidder og tager tempoet ned vil de fleste heste lade bagbenene subbe i bakken og ikke gide at tage de rigtig med. Dog er det nemmere for den at "knække" i nakken og holde hovedet oppe fordi den nu ikke skal focusere på at få bagben med, bære sig over ryggen og gå af sig selv.
mar 2008
sep 2007
Jeg ville heller ikke forlange max. bagben af en 4 års - den skal kunne søge stabilt frem og ned i roligt tempo først, når den kan det, så kan man begynde at sætte noget tempo på.
Bare fordi man driver, så får man ikke bagparten med - det syntes jeg er ret misforstået. At hvis man bare driver, så træder hesten mere ind under sig også har hesten bagparten med, så er alt i skønneste orden.
nov 2009
Følger: 82 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 382
Hvad angår galoppen tror jeg det er en uvane, der kan du evt. prøve at springe hende an efter en 20 meter volte, altså lige inden du rammer hovslaget og stiller hende en smule ind af. så kan hun ikke koncentrere sig om at sparke bagud
mar 2008
Og nej, alt er jo ikke i den skønneste orden kun pga man rider frem, det er jo os derfor jeg siger hun skal ride mange overgange??
sep 2007
Når folk skriver frem, så opfatter jeg det som at drive hesten frem, mere frem end i det tempo den går i af sig selv. Og det er som regel " grundtempo ", det tempo man traver i i et dressurprogram.
sep 2007
Jeg forstår stadig ikke det med frem, men det er nok også fordi jeg ville starte et andet sted med en unghest og løse tingene anderledes :o)
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
De gør det, fordi de spænder i ryggen, så få den ned i tempo og slip tøjlen.
Min gik ekstremt bag lod, og hende fik jeg aflært det.
Min 3-års får foran lod, som de skal i LC som 4-års.
Anspring - den er nok kilden ved maven, som de fleste er. Brug sædet i stedet, du skubber frem med det ene sædeben! Altså det indvendige..
Første gang jeg havde lært det ved ARR/skævheds terapi, sprang min hest an fra skridt, og det skal hun normalt være i form for at kunne, så det er meget effektivt. Og drop ben-hjælpen. Evt. springpisk på skulderen, som Kirsten Hansen.
nov 2009
1. Du presser hesten frem i et højere tempo.
2. lige presse lidt til med schenklen, så den bliver opmærksom, og giver man så lidt efter, bliver den jo også opmærksom på, at kontakten til tøjlen ikke er helt optimalt og at den derved kommer frem med næsen for at finde den perfekte støtte..
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Kig evt. Gerd Heuschmanns bog, dyrlæge og berider, og den eneste, der har sat sig ind i det.
nov 2009
Folk er fantastisk gode til at hjælpe herinde, men vi rider hver på vores måde, det kan godt blive forvirrende...
Har du ikke en underviser?
sep 2007
non** * - Jeg har forstået idéen med det, men det er ikke noget jeg ser meningen i det :o)
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Uanset hvordan man får hesten frem, er det en øgning af hestens grundtempo, og det kan jeg slet ikke få til at passe med at man ønsker at hesten bliver mere afslappet, så de kan opbygge og træne de korrekte muskler.
Derudover vil du få en hest som ikke kommer ordentligt ind under sig, men i stedet "skovler" bagud. Det er så langt fra det optimale man kan komme....
De fleste heste som mangler balance vil tit forsøge at løbe sig ud af det, og på den måde bliver der hurtigt skabt en træls kobling med at rytteren har for meget fat i biddet, samtidig med at man driver = intet stop og farvel til lette signaler....
Mht til jeres galopanspring er det med meget stor sandsynlighed fordi den mangler muskler og balance. Det er et ærligt forsøg på at honorere dit krav og samtidig rede sig selv.
Alt i alt, lyder det som om der forlanges mere af hesten end den pt kan honorere. Så mit råd er at gå et par trin tilbage og skab et bedre grundlag for jeres videre ridning. Løsgørende arbejde og longering.
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.635
sep 2007
non** * - At man fokusere meget på at en unghest skal frem, frem og frem :o) Og at det generelt er løsningen på mange problemer som fx. en hest der går bag lod eller hænger på tøjlen.
sep 2007
Det kommer an på hvad vi snakker om?
Snakker vi tilridning/genoptræning/re-dressur så ville jeg i første omgang fokusere på at hesten kunne søge stabilt frem og ned for løse tøjler til at starte med så den selv søger ned og søger kontakten, dette kræver nogle gange langsomt tempo altså under grund tempo, andre heste har let ved det og kan sagtens i alm. grund tempo.
Hvis hesten så går i grund tempo er der ingen grund til at drive på, er den i under tempo kan man begynde at drive fremmad nogle skridt så dem kommer mere op i "normalt" tempo, det resultere også i at den løfter sig mere i nakken.
Putter en hest sig, så er det ofte fordi den har lært det eller fordi man kræver for meget også er det at drive frem for mig bare symptom behandling så og sige.
sep 2008
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 13 Svar: 29
Hvis jeg selv skal komme med en konklusion tror jeg det er fordi hun mangler muskler og at jeg bare skal give hende mere tid.
Nej jeg har ikke en underviser, da jeg gerne lige vil "træne" hende lidt op, inden man kal over til snobberne.
nov 2009
Så må du jo selv vurdere hvilken af metoderne du bedst kan lide
Held og lykke med det!
ang. træning af 4 års.