{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.068 visninger | Oprettet:

Kan han være bange for rideskoler? Eller have stress? {{forumTopicSubject}}

Hej
Det er sådan at jeg lige har lånt en pony. Han er derfor blevet flyttet til en rideklub. (Før stod han på en travbane, men var dog ikke travhest)
Ejeren Jeanne har købt ham af Hirtshals rideklub. De ville have brugt ham som rideskole hest, men da de ville tilride ham blev han ved med at stejle og bukke og sådan noget. Efter han så er flyttet med mig ud på Fristrup rideskole er ham blevet sådan igen. I går smed han min veninde af, hvor hun forstuede hendes finger. Han spænder op i ryggen når man bare læner sig op af ham. Han er bare generalt ret rolig.
Han er vand til at der er meget ro, for det var der på travbanen + at han har gået med den samme hest hele tiden siden Jeanne købte ham, men nu er de jo blevet skilt fra hinanden da jeg har lånt Joe

Mine spørgsmål er så:
Skal jeg bare give ham tid til at falde til, elller kan han bare ikke lide at være der?
Skal jeg give ham en pause fra ridningen og lave noget jordtræning?
Kan han godt savne sin ven fra travbanen nu hvor de er væk fra hinanden?
Er han stresset eller bare utryk?

Bonus info:
I går sked han i krybben, hvilket han adrig har gjort før.
Jeg vil helst ikke flytte ham, for hvis han skal det, så kan jeg ikke ride ham mere. Hvis han ikke har det godt vil jeg selvfølgelig gøre alt for han får det bedre, men så betyder det så bare at vi skal sige farvel over vinteren.

Jeg håber i vel hjælpe, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!

-Laura og Joe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan han være bange for rideskoler? Eller have stress?
  • #1   11. nov 2012 en rideskole er et stresset sted med mange mennesker. Dette kan godt være grunden, nogle heste trives bare ikke sådanne steder med larmende børn og mennesker hele tiden. HVordan var forholdende på travbanen?

  • #2   11. nov 2012 Min hest gik som rideskolepony fra han var 3 til han fyldte 4 og blev tilreddet og indsprunget der.
    Det tog ikke mange uger efter jeg fik ham hjem fra at hans temperament skiftede HELT vildt og nu er han for det meste en meget rolig diva-bøssehest.

    Jeg tror godt hesten kan være stresset, det var min i hvert fald tror jeg. Der sker jo noget hele tiden på en rideskole.


  • #3   11. nov 2012 På travbanen var der meget ro. Der var dog løb hver anden uge, men ellers næsten helt stille. Han gik også på fold rigtig meget får, mens at han nu kun går 4 timer om dagen.

  • #4   11. nov 2012 Hvis han så er stresset, bliver jeg så nød til atflytte ham tilbage?

  • #5   11. nov 2012 Ikke nødvendigvis. Hvor længe har han stået på rideskolen?

  • #6   11. nov 2012 Han kom d. 1 november, så 11 dage.

  • #7   11. nov 2012 en rideskole er et stresset sted med mange mennesker. Dette kan godt være grunden, nogle heste trives bare ikke sådanne steder med larmende børn og mennesker hele tiden. HVordan var forholdende på travbanen?

  • #8   11. nov 2012 Så giv ham et par uger endnu. Er der evt. en stald i nærheden af rideskolen hvor han kunne stå og så kunne du benytte dig af rideskolens faciliteter uden at der var så meget stress på? Eller en privatstald på rideskolen?

    Den med mindre foldtid tror jeg også har noget at skulle sige. smiley


  • #9   11. nov 2012 uuuh er han flyttet? Glæder mig til at se ham smiley

    Træls han reagere sådan, håber han kommer over det.
    Hvis det var mig vil jeg give ham lidt tid til lige om finde ro, hvis du forstår? Og evt, hvis du skal ride, så rid alene uden for et sted, måske på dressur banen. Eller tag den lille ridehal, så han hvert fald ikke er stresset under ridning:)
    Hvor står han henne i stalden?
    Hvis han står inde i den store stal, inde ved højet, kan det være han fx. er stresset over traktoren når den kommer ind, men jeg ved ikke. Nu har jeg ikke set hvordan han er, osv.

    Må jeg spørger om hvem han smed af? smiley


  • #10   11. nov 2012 jeg vil skyde på at det er rideskolen, men tjek evt lige sadlen også..
    men ja fristrup rideklub er der lidt mere larm og stress på end ude på travbanen..
    giv ham evt så meget fold tid så muligt, og så forsøg og få ham flyttet til en meget rolig boks, evt en hjørne boks hvor der ikk sker så meget, og så måske noget legetøj i boksen eller høet i hønet


  • #11   11. nov 2012 Tak for svarene smiley

    Celina: Han smed Maiken af i går og hans står i Hokus' gamle boks, lige derhvor alle går forbi smiley

    Jeg tror også vi flytter boks. Der hvor han står nu er idenstald alle går i gennem. Han stpr lige ved porten ind til ridehallen og alle går forbi ham hele tiden. Jeg håber på at vi kan flytte ham tilen hjørne boks længere væk fra det hele. Ellers har vi nogle venner 200 m fra hvor jeg bor hvor vi kan sætte ham ud. Der kan han stå i løsdrift sammen med 3 andre heste.


  • #12   11. nov 2012 min egen brugte også god tid (ca en måned) på at falde til. Tag det stille og roligt, gå en masse ture, sørg for at han har en stabil flok og stabil fold. Giv ham evt et "boksgardin" som hænger ud mod staldgangen så der er skærmet lidt af. og så ellers bare massere af hygge og ro smiley

  • #13   11. nov 2012 Han får også hø for hest, så han har lidt at lave smiley

  • #14   11. nov 2012 Det med at flytte ham ud til vennerne i løsdriften synes jeg lyder smart hvis han ikke falder til på rideskolen. Men så skal du nok flytte ham nu her så han kan sætte pels. smiley

  • #15   11. nov 2012 Tusind tak for hjælpen. Jeg laver en masse hygge om ham og gør alt hvad jeg kan få at han kan få det godt derude smiley

  • #16   11. nov 2012 Det lyder umiddelbart som stress - det kan gør rigtig mange skidte ting - tænk på menneskers reaktion på stress. Ville få dyrlæge forbi og kigge på ømhed o.lign. og høre om det evt. er stress - hvilket jeg vil tro. Så må man jo tænke på hestens bedste og flytte den til mere roligt sted.
    Fordelingen på folden, kan også være stressende, hvis han ikke trives med sine foldkammerater.


  • #17   11. nov 2012 Jeg tror han stresser over at være blevet flyttet smiley Prøv at giv den noget tid og bliv gode venner med den smiley

  • #18   11. nov 2012 Jeg vil give ham lidt tid, nu når du ikke har været der i mere end 11 dage. Det er en stor omvæltning for hest at flytte til et nyt sted og omgivelser man ikke kender. Har selv prøvet det med vores tidligere hest Romeo, som blev flyttet fra et lille landsted til en stor rideskole. Tidligere gik han på fold hele tiden og var kun inde om natten og på ride skolen var der kun 4 timers foldtid per hest. Samtidig havnede han i en meget hektisk stald og lignede ikke sig selv. Var sur på andre heste og lignede i det hele taget ikke sig selv. Der blev heldigvis lavet en aftale, så han kom på fold det meste af dagen og det hjalp lidt. Senere blev han flyttet til et landsted igen, hvor der var ro og han blev sig selv igen.

    Så mit umiddelbare råd ville være at undersøge om der ikke er en stald med minimal aktivitet, evt. på rideskolen, så han kan få lidt ro, da larm for mange heste kan være en stor stressfaktor, især når han kommer fra et sted med ro. Samtidig ville jeg undersøge mulighederne for mere foldtid eller om det er muligt at din pony og dens foldkammerat kan rende frit i ridehuset i noget tid sammen, så de får lidt frihed og ro på den måde. Ville ikke droppe ridningen, men forsøge at finde et sted uden så mange mennesker og heste, så ridningen bliver hans frirum fra larmen i stalden og måske finde et sted, hvor der er ro og sadle ham op, så han er afslappet inden ridning. Var i hvert fald det vi gjorde med Romeo, for at gøre det mest roligt og optimalt for ham, for at undgå stress.

    Undskyld det blev så lagt, men håber du kan bruge det til noget smiley


  • #19   11. nov 2012 Du skrev at ved dem der ville tilride ham stejlede og bukkede han. Så kom han med dig og udviser samme adfærd.

    Hrtshals kunne ikke ride ham, så købte Jeanne ham - har hun haft redet ham og hvor længe har den været i ridning?



  • #20   11. nov 2012 Han har været i sådan rigtig ridning i et år.

    Jeg prøver på at få en anden boks til ham smiley


  • #21   11. nov 2012 Min var også vildt stresset det første stykke tid da jeg flyttede hende på nejst (hun var vant til og stå på privat gård med maks en 4-5 andre heste..

    Hun blev flyttet helt ned i en hjørne boks, og så faldt hun til ro smiley
    Så det kan godt være det hjælper og flytte i en anden boks..


  • #22   11. nov 2012 En rideskole er jo et stresset sted, der er nærmest folk hele tiden.. Det er næsten meget få timer om dagen, hvor der er ro ved hestene.. Så nogen heste kan ikk klare at stå på rideskole, fordi det er for stresset for dem.. Prøv og flyt i en hjørne boks og se om ponyen falder til ro, hvis ikk.. Så ska du nok flytte ponyen, til et mindre sted

  • #23   12. nov 2012 jeg ville sætte meget pris på og være opdateret, det er trods alt min pony:) !
    Du skal tænke på ude på travbanen er der meget mere stress, der er træning hver dag, løb, og lys og højtaler masser af heste både med vogn og rytter, lastbiler og menesker, men han har vand til og gå meget ude.....

    Du skal huske på joe er IKKE tryk ved nye menesker, han er ikke god til fremmede bare hopper op og rider, han skal have tillid ellers bliver han bange, og spænder, og har set det mange gange når måske lidt uerfaren rytter rider ham, de klemmer med læg musklerne fordi de er utrygge, og joe reagere med det samme og bliver endnu mere bange, joe skal have en rolig hånd, en føre der kan vise ham det her er ikke farligt, og sådan har han altid været smiley
    Jeg ville være ked af hvis du sætter alle mulige op på ham med mindre de er gode til og ride, og du husker at fortælle dem hvordan de skal håntere ham, for husker du det med dine ben, så han go som dagen er lang smiley
    (det self nok min egen skyld, skulle have fortalt det, men troedefaktisk jeg havde sagt det engang til dig)


  • #24   13. nov 2012 Kom til og se du skrev kun 4 timers fold, det er ikke meget, han skal min ud fra 9-17, meget gerne mere, troede faktisk de gik ude fra morgen til aften, lød det til sidst vi var ude og besøge jer?? smiley

Kommentér på:
Kan han være bange for rideskoler? Eller have stress?

Annonce