{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

dilemma {{forumTopicSubject}}

hej venner. jeg har haft den her diskussion med en (middelaldrende kvinde):

min hest er lidt tung i det med at få ind under hjælperne. jeg er ikke skide erfaren i at oplære en hest i "rigtig" dressur. men jeg prøver jo !

jeg mener man bør ride sin hest med så milde hjælper som muligt. jeg har en dressur pisk med kun til at lægge på skulderen hvis hun er for tung. hvis hun gør som jeg forventer får hun en kort kløtur eller et klap og med en lys stemme. og ja hun går ikke helt samlet nu, men jeg er tålmodig og optimist med at jeg nok skal nå det. jeg ér ret forsigtig (vil ikke ødelægge min lille basse).

hun derimod er af den generation der bare gav kræet en pisk i røven og så derud af. hun mener jeg skal give robina én i røven og høvle hende derud af så hun lærer at gå frem. (synes selv hun er OK fremadgående i hvert fald i traven, men åbentbart ikke nok). hun mener også jeg skal tage sporer på så jeg kan få hende frem og så at jeg skal bruge meget mere hånd.


er lidt i krise med det fordi hun jo siger jeg skal gøre sådan og jeg så ikke synes det er optimalt. men hun har trods alt MANGE års erfaring, og da også rigtig dygtig til at få hestens naturlige gangart forbedret. men synes ikke hun har ret i det med at jeg bare skal jerne til hende.

hun siger: "hun er jo en tung krække og så tager hun røven på dig hvis du ikke sætter hende på plads!" ... men hører tit at heste simpelthen er for dumme til at tage røven på en.

(billede er fanget i et af de gode momenter (efter min mening) fra en video)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dilemma
  • #2   8. dec 2012 Jeg har selv arbejdet med at få mere hest gangart i min part, og jeg har taget det stille og roligt. Brugt lidt schenkel, sæde også bare ride energisk frem som jeg kan læse at du gør. Så din metode lyder fornuftig nok, og da det er nyt for dig er det bedre at du gør det som du vil prøve at gøre.Det syns jeg selv man lærer meget af smiley
    Forsæt dit arbejde smiley


  • #3   8. dec 2012 det var da dejligt at høre smiley får bare heeeele tiden af vide at jeg er for forsigtig med hende fordi hun er lidt stædig. men det sker da også at så sætter de sig op på hende og lægger 100kg i hvert ben og en pisk i røven ... det eneste de får ud af det er at robina stiller sig lige hvor hun står og prøver at rage dem af med bagbenene . hæhæ

  • #4   8. dec 2012 få fat i en kvalificeret underviser der kan hjælpe dig - på din måde!

    hvis du lytter til andre, skal du huske først at spørge din mavefornemmelse ad smiley


  • #5   8. dec 2012 men jo, reagerer din hest ikke på de hjælpere du gir den, og er dens knapper ellers installeret rigtigt, så skal den også reagere... gør den ikke det, må du give den nogle tydeligere signaler, og kræve at den reagerer.

    eksempel.
    georg KAN 100% signalet til fx skift gangart fra skridt til trav. og han KAN 100% på fine hjælpere. reagerer den ikke, får den signalet een gang til - tydeligt og bestemt, indtil den flytter sig for hjælperne.
    jeg kan jo ikke opgive, bare fordi den ik lige var i humør til det.


  • #6   8. dec 2012 synes det er en god pointe det med at hesten kommer for forparten når man får for meget tempo på. og ja jeg er ikke perfekt selv som rytter men synes bare det lød for voldsomt.

    - jeg synes jeg fornemmer en generation af ryttere der bare ér mere tålmodige og forsigtige i den forstand at man passer på sin hest og rider den på hestens præmisser. ikke forstået som at man behandler den som silkepapir, men at man tænker sig om inden man gør noget , og om det er nødvendigt smiley


  • #7   9. dec 2012 det er super fint at du holder et roligt tempo på en hest der er ny i dressuren. Den skal have balance, runding og gå afslappet som det første, og det er umuligt for hesten at lære når den spæner af sted..... hvis du som damen siger driver som en sindssyg på den så kan du sikkert vinde nogle hurtige rosetter til klubstævner, men en dressurhest får du aldrig på den måde. Det tager tid at ride remonten, men den tid er godt givet ud når du står med en lækker smidig, stærk og løsgjort hest med sving på den anden side smiley

  • #9   9. dec 2012 hip hip hurra for dig... dejligt at læse om en rytter der lytter til sit hjerte og sin hest og ikke bare hovedløst gør som den "erfarne" underviser siger...for hold nu op, lige så mange gode underviser der er, lige så mange dårlige er der.. eller kombinationen dig, din hest og hende dur ikke, så kan hun sikkert være god for en anden ekvipage... og tempo er ikke en garant for at bagparten kommer med eller at hesten bliver samlet..ofte tværtimod... jeg vil anbefale dig at læse om den akademiske træningsmetode...

  • #10   9. dec 2012 Lad for guds skyld være med at gøre hvad hun siger! Det eneste du gør ved at smække den fremad på den måde, er at ride al balance ud af den! Det er helt uhørt! Tsk, tsk!

  • #11   9. dec 2012 morkaren: det var da dejlig info smiley det vil jeg tage til mig.

    - er meget glad for at i er enige med mig smiley for ja det virker da nogengange som om det går PÆNT langsomt med indlæring. men lige så stille giver det pote.


  • #12   9. dec 2012 Så må jeg spare op til undervisning af Anders chortzen. Han arbejder efter de principper og er dygtig (:

Kommentér på:
dilemma

Annonce