{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.253 visninger | Oprettet:

Genoptræning af hest med nyreslag... {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere smiley
Min fjordhest fik nyreslag midt i november måned og var desværre rimelig hårdt ramt smiley Min dyrlæge har dog sagt at han kommer sig helt, og at han blot skal have noget tid. Efter en uge gik vi i gang med at skridte med ham og det gjorde vi så i godt og vel en måned.
Da jeg syntes hans energi niveau blev en tand for meget, begyndte vi selv at begynde at træne ham yderligere op.

Vi har fulgt alle dyrlægens anvisninger angående foder, fold, massage, varme osv. Årsagen til nyreslaget er ukendt, da han ikke havde været udsat for nogen af de normale hændelser der forårsager nyreslag. Sagen er så den, at vores dyrlæge lovede os en genoptræningsplan. Den har vi aldrig fået til trods for, at vi har rykket for den 4 gange nu.

Jeg vil nu høre jer, hvad har I af erfaring med at genoptræne heste efter nyreslag?

Hans værdier ved seneste blodprøve viste tydelige forbedringer, dog en stor værdi på den der måler hvor nedbrudt musklerne er. Men det kræver jo blot tid og roligt arbejde.

Indtil videre har jeg trænet efter en plan der hed:
15-20 min skridt
2 min trav
10 min skridt
2 min trav
15- 20 min skridt

Jeg har dog lyttet til ham undervejs, så hvis han sagde noget til det agerede jeg derefter.
Puha, blev en lang smøre, men vil gerne høre om jeres erfaringer og om nogen har en genoptræningsplan i ærmet jeg evt. kan få lov at se..?
Grunden til jeg startede inden dyrlægens plan var fordi jeg ikke turde vente længere, da han begyndte at blive enormt urolig og svær at håndtere, så jeg var bange for at han ville blive syg af sine flip. Det er nu over ½ måned siden vi blev lovet planen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genoptræning af hest med nyreslag...
  • #1   6. jan 2013 Jeg synes, din plan lyder fornuftig. Men jeg synes til gengæld ikke, du overhovedet skal sætte træningen op så længe, hestens muskelværdier ikke er normale. Det tager tid - lang tid - men går du for hurtigt frem er risikoen for tilbagefald stor, og sker det, så er du sat endnu længere tilbage. Det er klogest at "skynde sig langsomt". Hvis hesten har været slemt angrebet, kan det sagtens tage et halvt år førend muskelværdierne er helt normale igen.

Giv tid. Og lad hesten gå på fold med rolig makker - gerne 8-10 timer dagligt.

• #2   6. jan 2013 Min dyrlæge siger han skal få på sygefold alene, så det gør han. Og at han skulle være klar omkring februar/marts.
    I træningen er jeg meget opmærksom på, hvor langt han synes det er behageligt at gå.
    Men mange tak for rådene smiley

• #3   6. jan 2013 Okey. Ja, jeg er jo hverken tilhænger af boksro eller sygefold. Mange heste trives virkelig dårligt med det grundet begræsning og social afskæring, hvilket kan få dem til at stresse, blive svære at håndtere, uvise uro osv.Og når hesten så endelig skal tilbage i flokken, er risikoen for skader meget forøget.

Jeg lader altid mine heste gå i deres små rolige flokken på deres egne marker trods en skade eller sygdom. Sådan går de mest roligt og sådan er de trivelige og afslappede, hvilket jo også er væsentligt ift at komme sig efter sygdom. Kun da min hvide hest blev opereret for et brækket ben, bød jeg ham boksro.

Men det er vel en holdningssag, og er man usikker, så må man rette sig efter dyrlægens ord (selvom de nu kan variere MEGET fradyrlæge til dyrlæge).

God bering.

• #4   7. jan 2013 Jeg kan sagtens følge dig og er heller ikke selv fan, men er bange for at han ikke vil holde sig i ro som dyrlægen siger han skal, på en alm. fold. Han er også meget legesyg, så det kan godt gå lidt vildt for sig. Desuden står jeg på rideskole så mulighederne er begrænset smiley

Jo tak smiley

Kommentér på:
Genoptræning af hest med nyreslag...

Annonce