Trailer {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har en sød hest, som nogle gange bare går direkte ind i traieleren (No problemo) men andre gange, stejler, stikker af, og "Stener" hun, og nægter så meget, som bare at nærme sig traileren! Det er et stort problem, for når hun ikke vil ind i traileren, bliver alle så pissesure... får undervisning en gang om ugen, hvor vi bliver hentet i trailer.
-Det er IKKE noget med at stå alene/sammen med en, for hun har nægtet, og gået direkte ind med en hest der allerede var derinde, og alene
-Det er ikke noget med mørke/lys, for der har hun også delte meninger..
-Det er ikke noget med hun gerne/ikke vil hjem, eller afsted, for der er OGSÅ delte meninger....
De gange hvor hun nægter at gå ind, prøver vi ALT. Træk, slip, træk slip osv. Og når hun så har stået der i en halv time, begynder vi og "jave" hende derind, hvilket sker med både stejl og hvor hun stikker af..
-Hvad tror i problemet er?
-Hvordan får jeg hende til at gå ind i traileren hver gang?
dec 2006
Følger: 89 Følgere: 113 Heste: 5 Svar: 407
altså trækker du i hesten, og slipper NÅR hun går frem, eller slipper du fordi der ikke sker noget, og trækker så igen?
Nu ville jeg aldrig nogensinde vælge at "jage" en hest ind i traileren, da det - for hesten! Er det dummeste sted i hele verden, at stå forhold til dens naturlige instinkter.
* Hesten går ind i et lille rum
* Der bliver oftest lukket lige efter hesten er kommet ind - kan skabe forskrækkelse
* Hesten har ingen mulighed for, at flygte hvis den bliver "angrebet" af en løve (her taler jeg jo hestens flugt instinkt)
* Mange glemmer hvor vigtigt det er at køre MED DET SAMME, når hesten er kommet ind i traileren
Men jeg vil gerne have beskrevet din "træk, slip, træk, slip"
mar 2011
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 6 Emner: 47 Svar: 798
-Vi kører altid med det samme.
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
mar 2011
dec 2006
Følger: 89 Følgere: 113 Heste: 5 Svar: 407
Jeg synes du bør indlære (et andet sted) et godt frem-signal, og øve trailerlæsning UDEN hesten skal transporteres.
Når hun så går lidt frem, lad hende endelig stå der, giv hende evt. noget af det hun bedst kan lide.
Beløn hende for det, bak derfra, forsøg at gå op igen. Hvis hun går længere end sidst ros hende, hvis hun går dertil hvor hun var før, ros hende.
Jeg klikkertræner mine heste til, at gå i trailer. De har klassisk betinget at når de går frem siger jeg min "klikkerlyd" som er "dygtig" og giver dem et stykke af en gulerod. Nu har jeg faktisk heste, der nærmest selv løber op i traileren.
Mit næste skridt er at lære dem fra jorden at "Bliv" betyder "bliv stående hvor jeg har parkeret dig" så jeg kan lærer dem, at så der og forsat være afslappet, lukke bag dem, åbne igen og lade dem komme ud igen..
Jeg tror måske din hest har følt sig for presset mange gange, og derfor nogle gange ikke vil læsses :)..
mar 2011
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
mar 2011
Trailer