{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.591 visninger | Oprettet:

Ang. gangsætning af islænder? :) {{forumTopicSubject}}

Hej venner! smiley

Jeg har min 16 årige hoppe Frigg, og jeg ved aldrig om hun er blevet gangsat som ung da hun kom i tilridning smiley

Jeg ved ikke noget om hendes tidlige barndom og tror ikke jeg kan finde ud af det da stutteriet er gået fallit men efter det blev hun solgt til et sted hvor de red med turister og hvor hun bare har fået lov til at gå i den gangart der nu passede hende dvs. grissepas osv. smiley

Jeg har ikke den fjerneste føling for hvornår en islænder traver, tølter eller passer og min mor og jeg har planlagt undervisning snart på den lokale islænder ridecenter men jeg kom til at tænke på at hvis Frigg aldrig er blevet gangsat om hun måske skulle eller om det er noget man kun gør når de lige er kommet i tilridning? smiley

Hvis det er tilfældet vil hun selvfølgelig blive sat i professionel træning smiley

Jeg har ikke så voldsomt meget forstand på islændere, men jeg vil helst ikke høre at så burde jeg ikke have fået skaffet mig en osv. smiley Hold det venligst i en pæn tone, mange tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. gangsætning af islænder? :)
  • #1   21. jan 2013 Hvis den er redet, smidig og stærk vil du sagtens kunne sende den ud og få den gangsat.
    Prøv evt. at låne en hest som kan tølte, få forklaret hjælpen og se om du kan få din egen til at tølte et par skridt. Det er ofte nemmest at gøre fra skridt.


  • #2   21. jan 2013 Jamen er det nødvendigt at få hende gangsat? smiley Nu ved jeg ikke om hun er blevet gjort det før men hende vi købte hende af havde ikke trænet tølten men hun havde vist den nogle gange smiley

    Som jeg siger så skal jeg have undervisning så det er ikke noget problem smiley


  • #3   21. jan 2013 Det er sådan set ikke strengt nødvendigt. Bare en luksus så man ved det bliver gjort rigtigt første gang.
    Hvis du har en underviser som kender til gangsætning kan I sagtens klare det selv.


  • #4   21. jan 2013 Okay smiley

  • #5   21. jan 2013 den er i familie med min, kan jeg se. min er 3 gænger og jeg savner ikke tølten ejeheller pas. så nyd hinanden og glem alt bøvlet med gangartstræning.

  • #6   21. jan 2013 Jeg har heller ikke brug for tølten eller passen, men problemet er at hun går grissepas for det meste (tror jeg, det gjorde hun i sommers) og jeg skal sådan set bare bruge traven men jeg kan ikke mærke når det er hun grissepasser eller traver.. smiley

  • #7   21. jan 2013 det er godt i fandt en løsning smiley

    dejligt at høre du kan få undervisning nu smiley


  • #8   22. jan 2013 du behøver ikke sende hende i gangsætning... det bedst du kan gøre er at lave grundarbejdet..styrk hende så hun løfter ryggen, bær sig rigtigt.. så vil en dygtig undervise, kunne vejlede hvordan du støtter hende bedst til en tølt eller trav.. det vigtigste er nok at du lærer at mærke forskellen på gangarterne, så du kan tage hende ned i skridt når hun grisepasser... eller har en til at se på når i ride som kan fortælle hvornår det er rigtigt... jeg har selv lige redet en hoppe som blandede gangarterne..faktisk så kunne hun galloppere på forparten og tølte/trave på bagparten.. ;-). men ved at tage hende ned i skridt når gangarten var forkert og ved at have meget tydelige signaler så tølter og traver hun fint nu... mine signaler var hænderne nede på skulderen og lidt fremadlænet for trav.. og lidt tilbagelænet/meget ret og hænderne løftet for tølten.... hmm svært at forklare.. men jeg mener ikke der er grund til proffesionel hjælp før du har afprøvet hvordan jeres undervisning kommer til at gå... hvordan på folden, er det også grisepas??

Kommentér på:
Ang. gangsætning af islænder? :)

Annonce