endelig kommet videre - mangler bare lidt råd nu :) {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
ja, sagen er den at min hest jo er i genoptræning efter en langvarig skade i bagknæet. hun er lige påbegyndt galoppen, og hun går rigtig fint i traven, hun mangler bare en fandens masse muskler over det hele
MEN... hvordan får jeg hende lige til at aktivere bagparten noget mere, så overlinjen kommer mere op end den er i forvejen? hun falder nemlig på forparten nogle gange hvis hun har samlet sig let i fx 1 min, og så det forfra, fordi vi skal have lagt vægten tilbage. hun må kun trave i 2 min ad gangen pt. bliver sat op i næste uge.
dertil vil jeg gerne have nogle råd til, at få hende til at søge ned i galoppen, for der går hun med snotten i vejret og uanset hvor meget jeg driver, støtter mv. så kommer det altså ikke ned, så hun kan slappe af. hvordan får jeg trænet dette? bare halvparader, eller er der andre fikse tricks?
ved hun mangler meget balance endnu, men det arbejder vi på med forskellige øvelser
På forhånd tak
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 184
-Så en masse bomtræning
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis hesten lige er påbegyndt galoppen i galoptræning, ville jeg slet ikke begynde at tænke på og aktivere bagparten mere når den ikke er længere :o).
Løber hesten med hovedet i vejret i galoppen, så ville jeg ej heller begynde at aktivere bagparten mere men fokusere på at få hesten afslappet. Des langsommere galop, des lettere er det for hesten at slappe af.
Er du lige kommet ud af genoptræning er balancen nok heller ikke den bedste så ville ride galop på tur, rolig galop. Samt ikke gøre volterne mindre end 20 meter volter og ikke fokusere på hvor hesten går med sit hoved.
Men fokusere på en rolig galop og på at hesten kan lave rolige overgange mellem galop og trav.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Desuden, når du ikke er oppe på mere end 2 min trav, ville jeg nok vælge bare at lade trav være trav.
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.844
hun kan ikke gå helt langsom galop, da hun så falder i trav - tror det er for hårdt for hende endnu. Jeg kan IKKE galopere på tur pt. da der er alt for glat!
rider kun på hovslag og 20 meter volter
temposkift sker i og med at det er interval træning, men ja, flere vil komme på
bomarbejde kunne måske være en god nok ide
maj 2008
maj 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Når hun ikke er færdig med genoptræning så er det klart at balancen ikke er der, hun slapper derfor ikke så meget af i galop og derfor ville jeg ej heller tænke på mere bagpart.
Husk på at hovedet måske er nede, men hvis det er nede grundet at man har pillet, nykket, taget eller givet osv. i bidet så har det ikke særligt tit noget med bagparten og gøre.
Hesten skulle gerne søge ned fordi den er afslappet, ikke fordi den vil slippe af med pres i dens mund.
Kender godt typen der kigger. Men som regel hjælper tålmodighed og en masse tilvænning til lyde, gentagelser.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
dec 2006
Følger: 89 Følgere: 113 Heste: 5 Svar: 407
maj 2008
og nej ved godt det ikke nytter noget at pille. som sagt så går hun efterhånden rigtig fint i traven, og kan hurtigt mærke om ryggen kommer med op, da hendes gang bliver meget mere elastisk at være på.
men jeg vil give hende noget mere tid og så arbejde stille frem med lidt bomme osv. og så se
maj 2008
endelig kommet videre - mangler bare lidt råd nu :)