{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.102 visninger | Oprettet:

Unghest slæber begge bagben. {{forumTopicSubject}}

Har et problem med at min 5 års slæber begge bagben, utrolig meget!
I hallen kan jeg ikke mærke det, men forleden skridtede jeg af op af vejen, og da jeg vender om for at ride hjem, begynder han at trave, og kunne tydeligt høre og mærke at han slet ikke løftede sine bagben.

Jeg tænker at gå igang med bomtræning, for at få lidt gang i de ben, men hvor ofte skal man gøre det? Hvor mange bomme skal man ligge ud, og hvor længe skal man træne det? Altså er det 15 minutter eller 30 minutter.

Er der ellers andre måder at træne det på?
En foreslog at tage en pisk med, og bare ligge den stille på hans bagpart, så han blev lidt mere aktiv - hvilket resulterede i at han slet ikke var til at have med at gøre (så ja, vi skal også igang med lidt tillids træning til pisken)

På forhånd, tak for svar smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Unghest slæber begge bagben.
  • #1   3. feb 2013 Eventuelt en pisk som lige kan gøre at han "markere" med bagbenene, og får dem med smiley

• #2   3. feb 2013 jeg vil få fat i en kiroprakter.. min har også gjort det og han var låst i bagparten.. men det jeg startede med var at ride med lange tøjler og øve bom træning med ham, men jeg fortrød jeg ikke fik fat i kiropraktor

• #4   3. feb 2013 Bom træning kan godt hjælpe . jeg startede op med 2 gange i ugen på 15 minutter

• #5   3. feb 2013 Følger lige med

• #6   3. feb 2013 Som skrevet Sofie, så er pisken afprøvet.

• #8   3. feb 2013 Jeg ville få en kiopraktor ud, jeg har haft en unghest (3 år) der gjorde det samme, det viste sig at være wobler og han blev derfor aflivet.

• #9   3. feb 2013 Hvorfor skal der altid gøres et fysik problem ud af alt ???

Jeg har en 5 års på godt 1,80 m og han gør det også under ridning, men hvis han er i hopla humør, så skal jeg love for at kan løfte stængerne så man bliver helt "beruset". XD

Dovenskab længe leve, siger jeg bare. smiley

• #10   3. feb 2013
    Hvis hesten gør det når den går energisk frem og ikke kun gør det når den tøffer i sine egne tanker og hygger sig, så ville jeg overveje fysikken.
    Gør den det kun når den hygger sig, så er det bare at drive lidt på :o)

• #11   3. feb 2013 prøv at træne ham med en passoa? den skubber hans bagpart ind under ham.. smiley

• #12   3. feb 2013 En hest skal i mine øjne ikke slæbe bagbenene efter sig. Har du overvejet et dyrlæge tjek ?

• #13   3. feb 2013 ville også sige en dressurpisk, så du kan aktivere den bagdel. Moteren sidder jo i bagparten, så er det vigtig at du får den igang smiley

• #14   3. feb 2013 Er det uanset tempo, eller kun når han 'bare' tøffer afsted?
    Min gør det også, når han er i sit dovne hjørne. Og så er det uanset om jeg sidder på ham, eller trækker med ham. Bagbenene bliver nærmest slæbt hen af jorden.
    Men så når han bliver lidt hidsig, får noget mere tempo på eller rigtig skal vise sig, så skal jeg love for at han kan få løftet fusserne! Det er ren dovenskab, når han ikke løfter dem smiley

• #15   3. feb 2013 Min havde låsning i lænd og masser andet. Men ja som flere skriver kan jo være det ikke er fysisk.
    Men inden bom arbejde osv ville jeg få checket for synd. Hvis den har et problem at begynde og kræve en masse af den. Hvornår sidst smed kan have indvirkning.

• #16   4. feb 2013 Hvis den ikke kan løfte sine bagben når den er fri, ville jeg begynde at blive alvorligt bekymret. Men hvis det kun er under rytter og den ikke har smerter, er der flere ting der kan være galt og som kan gøres.

Ligger din sadel rigtigt? Den må ikke ligge i bagvægt, da du så belaster lænden og blokerer bagbenene.

Det handler om at styrke bagparten, så overgange, overgange, overgange i træningen. Giv den endelig god plads fortil, så du ikke kommer til at blokere lænden.
    Og bakketræning. Det er altid godt smiley
    Bomarbejde er også fint. Læg en lille serie som du rider over i ny og næ, men pas på med ikke at overdrive.

God ide at træne tillid til pisken. Den kan du få brug for senere, når den skal til at sætte sig mere bagtil.

• #17   4. feb 2013 Som Charlotte J, siger en kiroprakter.

• #18   5. feb 2013 Gitte B har skrevet et rigtig godt indlæg, som jeg er helt enig i smiley

• #20   5. feb 2013 Har nu kigget på ham, imens der var en anden rytter på.
    Når han får lov til at gå og trave, som det nu passer ham, så slæber han bagbenene.
    Hvis man beder ham lave lidt, og få ham frem ad, så har han et rigtig fint løft.

-Sadel ligger som den skal, der har været sadelmager og tjekke den smiley , så den er ikke med til at gøre problemet værre end det er.

Inden jeg kaster mig ud i kiropraktor også, vil jeg prøve at træne lidt bom træning med ham, og få vænnet ham til pisken, så jeg kan aktivere ham lidt bagfra - tænker også når man kommer op i de højere klasser, hvor pisken er "nødvendig".

Hvis der ikke er nogen forbedring vil jeg selvfølgelig tage fat i en kiropraktor, men indtil videre tror jeg selv på at det har været dovenskab.
    -Tak for alle jeres svar.

Kommentér på:
Unghest slæber begge bagben.

Annonce