{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.723 visninger | Oprettet:

Irish Cob - Tilridning hvornår? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger, hvornår anbefales det så at jeg kan begynde at tilride min Irish Cob?
Hun fylder 3 år i næste måned.
Er der ikke noget med at de tunge racer først er færdig med at vokse i 5-6-7 års alderen, så hvornår kan jeg så småt begynde at have lette ryttere på ryggen af hende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Irish Cob - Tilridning hvornår?
  • #1   4. mar 2013 De tungere racer er ofte længere om at færdigudvikle sig, så jeg ville nok vente til den var 3½-4 år minimum smiley

• #2   4. mar 2013 Ud fra hvad jeg har kunnet finde af forskning på området - og det har ikke været meget, så er der ikke noget der tyder på at tungere racer (eller islændere for den sags skyld) skulle have vækstlinjer som lukker sig senere end andre racer. Her er de første færdige omkring 2½ års alderen, og de sidste omkring 5 års alderen. +/- ca. et år.
    Det stemmer sådan set over ens med meget af det vi fortæller hinanden, så jeg ville nok begynde at belaste den let, og så begynde at ride den når den er mellem 3½ og 4.

Det her studie på islændere viser at de sidste vækstlinjer er lukkede i alderen 3 år og 4 mdr. http://www.actavetscand.com/content/49/1/19
    Der findes flere studier af denne type, som dokumenterer hvornår forskellige vækstflader lukkes, og der var en god tråd om det på et tidspunkt, hvor der var lavet en samling af forskningsresultater.

• #3   4. mar 2013 Når hesten er klar både fysisk og psykisk smiley

• #4   4. mar 2013 Jeg købte hende da hun var 1 år og har gået tur med hende siden, og det sidste halve år har hun haft sadel på og hun har også haft børn på ryggen mellem 30 og 40 kg. Hun siger intet til det.
    Hun skal ha fjernet 2 ulvetænder til maj, så jeg tænker om det vil være okay at tilride hende hen over sommeren, eller i hvert fald begynde på det. Hun er fuldstændig cool med alt hvad jeg har udsat hende for, så tror ikke der vil opstå problemer, og idet hun er så nem vil jeg forsøge at tilride hende bidløs

• #6   4. mar 2013 Der er ingen videnskab der understøtter at nogle heste racer er senere færdigudviklede end andre, men der er visse studier som yder på det modsatte. Det er en gammel skrøne vil jeg sige.
    Gå efter din egen mavefornemmelse og hesten. Ser den færdig ud? Virker den klar i hovedet?

Mange undersøgelser viser at hesten bliver stærkere af at begynde træning tidligt. Dermed ikke sagt ridning, men det kan jo være forberedne øvelser fra jorden, som longering, løsspring og løsgørende dressur øvelser.

• #7   4. mar 2013 Hendes hoved fejler intet, tvært imod, hun er super dygtig og lærenem, men hun er langt fra lige så kraftig som hendes mor er, selvom der er sket meget med hende her hen over vinteren.

Kommentér på:
Irish Cob - Tilridning hvornår?

Annonce