1.723 visninger
|
Oprettet:
Irish Cob - Tilridning hvornår? {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften siger, hvornår anbefales det så at jeg kan begynde at tilride min Irish Cob?
Hun fylder 3 år i næste måned.
Er der ikke noget med at de tunge racer først er færdig med at vokse i 5-6-7 års alderen, så hvornår kan jeg så småt begynde at have lette ryttere på ryggen af hende?
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
Det stemmer sådan set over ens med meget af det vi fortæller hinanden, så jeg ville nok begynde at belaste den let, og så begynde at ride den når den er mellem 3½ og 4.
Det her studie på islændere viser at de sidste vækstlinjer er lukkede i alderen 3 år og 4 mdr. http://www.actavetscand.com/content/49/1/19
Der findes flere studier af denne type, som dokumenterer hvornår forskellige vækstflader lukkes, og der var en god tråd om det på et tidspunkt, hvor der var lavet en samling af forskningsresultater.
feb 2009
Følger: 549 Følgere: 593 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.587
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 74
Hun skal ha fjernet 2 ulvetænder til maj, så jeg tænker om det vil være okay at tilride hende hen over sommeren, eller i hvert fald begynde på det. Hun er fuldstændig cool med alt hvad jeg har udsat hende for, så tror ikke der vil opstå problemer, og idet hun er så nem vil jeg forsøge at tilride hende bidløs
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Gå efter din egen mavefornemmelse og hesten. Ser den færdig ud? Virker den klar i hovedet?
Mange undersøgelser viser at hesten bliver stærkere af at begynde træning tidligt. Dermed ikke sagt ridning, men det kan jo være forberedne øvelser fra jorden, som longering, løsspring og løsgørende dressur øvelser.
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 74
Irish Cob - Tilridning hvornår?