Ungheste hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Hvis nogen skulle bide mærke i det, så har jeg skrevet et opslag herinde før.
Jeg har købt en vallak på 3 år, og har en lille teori om at det ikke er voldsomt lang tid siden at han blev kastreret (så lidt vildbasse er der i ham til tider). Men jeg er faldet pladask for ham.
jeg har diskuteret meget med folk der er meget for og meget imod, f.eks. det med at bruge pisk osv. jeg mener selv at pisken ikke skal være et redskab man bruger for meget, men at han samtidig også skal have respekt for pisken. (for det har han bestemt ikke nu).
Men basale ting som et stå bundet, gå alene på fold, have sin opmærksomhed på den der går med ham, stå stille, ved han ikke rigtig hvad går ud på.
Jeg håber i derude har noget erfaring i gerne vil dele lidt ud af. Måske noget specifikt man kan træne, hvis man f.eks. vil lære hesten at stå bundet.
Håber i kan hjælpe mig :0)
okt 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 84 Svar: 467
Og hvis du vil betale for at få lidt hjælp, så kan jeg anbefale Vicki Støvhase, hun har gjort mega meget i sin tid, da jeg havde brug for hjælp til Max.
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.598
med unghest er der jo ikke noget du ikke skal træne (udover at stejle og andre tossede komandoer ;)) så det er da bare at gå i krig. og jeg ville da starte, men stop, stå osv.
Parellis 7 lege er også fantastiske til opstart af unghest!
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.471
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 80
Det lyder til at din situation lyder meget som den jeg også er i. Min vallak på 3 har heller aldrig været i hænder, før jeg fik ham. jeg har heller ikke haft ham i så lang tid, så jeg ved også godt jeg ikke kan forvente det helt store endnu.
måske det var lidt vovet at tilføje pisk i et opslag, for jeg ved der er så mange delte meninger omkring det. Og jeg har ikke i sinde at tæve løs på min hest. aldrig.
Jeg er generelt imod pisken, hvad angår ridning, men det er ikke ridning og pisk der er relevant nu. Men jeg mener bare en hest skal have respekt for pisken. Det er ikke et redskab den skal gå od bide i, eller noget andet. et signal med en pisk, er et signal med en pisk. og det adlyder man. (og jeg håber ikke jeg lyder for hård, for det er bestemt ikke min hensigt).
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.471
maj 2008
Følger: 114 Følgere: 105 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 98
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 80
Jeg har da fået lidt redskaber til nogen aktivitet og træning jeg kan lave med ham :0)
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 260
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.144
Da jeg skulle lære min ung pony at stå bundet startede jeg op med at når hun kom fra fold foregik det i snor og når jeg trak i snoren indenfor porten skulle hun stå stille så jeg kunne få lukket porten bag hende...i starten slåssede vi lidt fordi hun ikke forstod pointen men ret hurtigt lærte hun at når hun kom ind af porten skulle hun ved det mindste træk stå helt stille og vendte til jeg havde lukket og igen kom op på siden af hende...alt til og fra boks foregik også i snor med masser af standsninger...da det kørte på skinner (her taler vi ikke måneder men blot dage) så kom hun på staldgangen i et træktov og skulle stå stillee og ret hurtigt kunne hun stå bundet uden problemer....hun var helt og absolut rå da hun kom hjem...havde altid fået lov til selv at gå ud og ind fra fold og aldrig været trukket med
Ungheste hjælp!