310 visninger
|
Oprettet:
13. mar 2006 Følger: 107 Følgere: 97 Heste: 11 Emner: 88 Svar: 186
Hjælpe til mine føl? {{forumTopicSubject}}
Jeg købe 2 føl de er ikke vant til noget som helst med mennesker anden end det jeg har gjort i knap en mdr nu. Den ene har det hjulpet meget på men den anden er stadig urolig utryg og bange for at blive rørt. De var begge meget tynd og mere vild heste end andet nogen gode råd? De fik grime på for først gang den dag vi hente dem, og det var ikke let men nødvendig. Den dag blive de også taget fra ders mor
så ved det har været meget for dem.
Overvejer at finde en som måske har lyst til at hjælp med dem, som har vide om føl.
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 565
Født og opvokset på folden...
Fodret ved en spand på folden, og aldrig blevet rørt .
Jeg blev sparket, bidt og ikke mindst angrebet af hende.
Stor dv skimmel hoppe, som bare havde levet af kvæg foder og aldrig var taget fra hendes mor.
Det tog mig flere måneder for hende at kunne få grime på, at kunne strigle og løfte ben ...
Hun var jo en ren Vildhest.
Men jeg kæmpede med hende, og blev ved og ved...
Og nu er hun knyttet sig så meget til mennesker at hun er mere eller mindre idiot sikker.
Kæmp med dem hver dag lidt af gangen
Da den tidligere ejer skulle få hende ind i traileren, var hun bundet sådan her ..
Med et reb rundt om halsen
mar 2013
mar 2013
Kunne hun være alene i stalden og var så blid som et lam
mar 2013
mar 2006
Følger: 107 Følgere: 97 Heste: 11 Emner: 88 Svar: 186
mar 2006
mar 2006
mar 2013
De har alle haft de samme problemer som mig
Hvem har du købt dine efter ?
mar 2006
mar 2006
mar 2006
mar 2013
Jeg stod og ingen penge havde til sidst, og intet sted at bo. Og måtte tænke på min hund oh hest frem for alt.
Så min hund kom i plejefamilie her i min by, hos min kæreste mors kæreste
Min hest animanda, måtte jeg sælge til vores venne par, så vi ved hun har det godt og vi altid kan komme og se hende
mar 2006
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.447
En hest bliver ikke tam bare sådan. Start med at vinde deres tillid med foder, når det er gjort kan du nærme dig dem og træne binding. Lad være med at tvinge dem til at gøre noget for hurtigt - det tager lang tid at ''tæmme'' føl
mar 2006
For er klar over at det kræver meget tid og tålmodighed. Jeg er her for at få nogen gode råd og høre om ders vide. Men dit indlæg hjælper mig ikke.
At foder fra hånd og rør ved dem, det er en hver jo klar over.
mar 2013
Da økonomien er faldet på plads
Det skal lige siges den eneste grund til jeg købe animanda, var fordi hun så sådan ud og følte en trang til at skulle rede hende
mar 2006
mar 2006
mar 2013
- klik træne dem, hver gang de gør noget godt så klik .. Og gik derefter en gulerod.
Eller en anden form for "slik" når de for det, må de KUN få dem under træning eller lign. Ikke hvis de bare ser sød ud, fordi så er det ikke sjovt at få det
- brug 15 minutter ca hver dag på træning. Føl bliver meget hurtig urolige, hvis de skal gøre flere ting på en gang og i for lang tid
- gå tur med dem, op og ned af vejen, hvis de var som min ikke var specielt gode til at gå eller vil lege/løbe dig ned.
Så gå med en longe , hvis de begynder på noget så giv lang snor.
Jeg købte en rebgrime til hingste, hvor der var metal dutter, over bag ørene hvor grimen lå.
Når hesten gik for hurtig eller ikke gad med, træk jeg i den langsomt, hvilket gør at grimen spænder til, ved mulen og bag ørene , hvilket resultere til at det kunne gøre lidt ondt så de ville gå med, derefter klik og giv dem en godbid
- leg på ridebane/folden.. Te dig tosset og leg med dem, alt fra at gå over et bum til at gå over i det uhyggelig hjørne med Tønder.
Leg med bolde eller linge, når du kaster med armene og hopper rundt, gør hesten det også / slår med hovedet og bliver nysgerrig og glad
- hvis de ikke kan stå bundet så gå over til en bum, tag snoren rundt om det, og hold, hver gang hesten går tilbage så giv lidt slip, og bliv ved i et kvarters tid ... Hver gang den står stille så klik og godbid
Til sidst kan du lade en løs knude og begynde at røre hesten og hvis hesten bakker vil knuden løsne sig, ingen skade sket
Men klik og klik og klik og ALTID ha godbidder i den samme lomme altid, og altid den samme jakke på. Så de ved det er dig
Har så mange gode råd, men det er altid en start
- hvis de ikke kan løfte ben, så stril dem med en blød børste ned af benene og prøv at løft det i 2 sek og klik og hele tiden og derefter godbid
Hjælpe til mine føl?