{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
808 visninger | Oprettet:

Til biddet? {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Et spørgsmål til jer, der får jeres hest "til biddet"/ i holdning via tøjlen - hvorfor gør I det? smiley

Jeg går ud fra dét princip, at det skal komme bagfra - når hesten har opbygget balance, styrke og træder under sig, giver jeg den selv plads til at søge ned fortil når den er klar, kun med en let støtte fra tøjlen. Det gør jeg af den simple anatomiske grund, at det er bedre for hestens ryg, samtidig med at det er sundere og mere komfortabelt for den, hvilket jo er hele idéen med, at den skal i holdning.

Men så ser jeg gang på gang folk, der rider hesten ned ved at pille i tøjlen. Her tænker jeg så - hvorfor? Af ren interesse smiley For hvis man rider hesten ned til biddet på tøjlen, har den jo stadig al mulighed for at smide ryggen, og dermed bevæge sig usundt. Så falder hele effekten af den korrekte holdning jo fra.

Så til jer, der rider den ned ved små bløde nyk på tøjlen - hvorfor gør I det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til biddet?
  • #1   27. mar 2013 jeg er ved og blive omskole til western og her vil vi have hesten til og gå ned ved bare pumpe lidt med benene og evt. tag lidt i tøjlen...

    fuck det er hurtig hesten lære det er bedst


  • #3   27. mar 2013 nu her i western..
    siger min træner at man ikke trivle en hest men kun hjælpe den på vej...


  • #4   27. mar 2013 Jeg er af samme overbevisning som TS, men jeg har ændret meget ridestil efter jeg er begyndt at lære om biomekanik og anatomisk korrekt ridning.
    Jeg har som så mange andre gået på rideskole og det var der jeg lærte at pille hesten i holdning med tøjlen. Jeg mener dog ikke at det er så slemt som at save hesten til biddet (som alt for mange ryttere gør selvom de ikke vil indrømme det!)
    Nå men jeg gjorde det altså fordi jeg havde lært at det var sådan man gjorde hvis man skulle have hesten til at "gå pænt" og for den uvidende så ser det jo også ganske pænt og professionelt ud.

    Så snart jeg lærte at det kun giver en falsk bøjning som skader mere end den gavner, og begyndte at kunne se tegnene, jamen så stoppede jeg det da med det samme.

    Det kan være svært at lægge noget på hylden når man ikke kender nogle alternativer, og hvis man er stævnerytter så bliver det endnu sværere, for det giver jo rosetter. Dommerne belønner falsk holdning højere end naturlig holdning!
    Desuden tager det jo længere tid at træne hesten op til at kunne bære sig selv korrekt i samlingen end bare at tvinge hovedet på plads.


  • #6   27. mar 2013 Jeg har endnu aldrig set en hest der blev redet på tøjlen gå korrekt..

  • #8   27. mar 2013 Det er bare den "lette" måde at få sin hest til at gå "pænt " på. Ved at rykke i tøjlen, og så ser man jo helt prof ud.... Alle vil jo gerne være dygtige, og have at det ser flot ud når man rider. Der er bare ikke nogen, der har tid til at uddanne sin hest på den rigtige måde, som tager et helt liv. Så er det lettere at rykke lidt i munden, og gemme tanken væk om, at det måske ikke liiige er såå fedt at være hesten.
    Til gengæld er det også rigtig træls, at se dem der bare smækker et sidepull på sin hest, tror at de ved bedst, og gør det bedste for ens hest. For når man bare har et bidløst hovedtøj, og er imod rollkür, så er man bare den bedste hesteejer.!

    Men herre gud, sådan har jeg jo selv været??? Man har det altid med at jagte folk, så man får det bedre med sig selv, og sin måde at ride på. Hvis jeg selv kunne vælge, ville jeg slippe min hest fri for evigt. Bare se ham gå på en åben eng, og gøre det han er bedst til - nemlig at være en vild hest. MEN så ville jeg jo savne min lille pruhest....;)


  • #9   27. mar 2013 Jeg modsiger dig ikke natasja & malou<3 . Det er sådan de fleste der rider moderne dressur gør. Men jeg har endnu aldrig set en hest der bliver redet på den måde gå korrekt.

  • #10   27. mar 2013 Jeg går på rideskole og der rider vi sådan(dsv) smiley

  • #12   27. mar 2013 Det er den nemme løsning ved at bruge tøjlerne og lade hesten smide ryggen og det er der en hel del der gør.
    Jeg var ikke engang klar over hvad jeg egentlig gjorde før jeg fik den underviser jeg har nu.
    Jeg selv bruger den anatomiske metode som TS skriver, uden egentlig at forvente at min hest samler sig, men det gør han når man arbejder som nævnt da det gør det nemmere for hesten selv.


  • #14   27. mar 2013 Forresten så blev jeg først klogere efter jeg droppede undervisningen helt og begyndte at søge viden selv i form af bøger og artikler. Her har hestegalleri også hjulpet meget. Men altså jeg kom ikke videre før jeg droppede undervisningen, for så blev jeg jo tvunget til selv at søge efter viden og sammen med det, nye metoder.
    Jeg havde en idé om at det var forkert meget af det jeg gjorde mens jeg fik undervisning, men jeg kunne ikke sige fra eller sortere i det for underviseren vidste nok alligevel bedre end mig, og jeg havde jo ikke selv nogle bedre ideer.


  • #15   27. mar 2013 Jeg rider både lidt western og lidt akademisk dressur.
    Træner vi western, slipper jeg tøjlen helt (giver dog ikke slip), og beder ham om at sænke farten og slappe af, ved at klemme med leggen smiley Ingen problemer der!

    Når jeg træner akademisk dressur (har fået undervisning af Lis Kristiansen, får nu af Juan Martin Vasquez), så "leger"/"aktivere" jeg biddet via den tøjle, som hesten skal søge ned til. Det er her vigtigt, at hesten går i et afslappet tempo, så den har plads til at søge ned. Giver den efter, så stopper aktiveringen på tøjlen prompte! Går hesten hvor den skal, skal den kun støttes i den holdning man ønsker - det gøres via kontakt på halsen.

    Jeg kan sagtens få ham til at gå afslappet og runde ryggen, når vi træner western, men den dag vi skal ud og starte dressur, hjælper det jo ikke noget, at han render rundt med hovedet i den højde han ønsker (som de jo gør i western). I dressur skal han lidt op med hovedet, og samle sig let i forhold til western, her er man altså nødt til at støtte om om tøjlen, da det ikke er en "naturlig" stilling for hesten at gå i - afslappet, ja, men ikke "naturlig", som hovedets placering er i western fx.

    Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med at søge ned via tøjlen TS, for i min verden er din beskrivelse af din ridemetode meget lig min, og som du selv siger "kun med en let støtte fra tøjlen". Ergo rider du den jo også for tøjlen smiley

    Måske du mener den lidt mere traditionelle "rideskole holdning", hvis man må kalde det det. Fik engang undervisning af en springtræner, som mente, at jeg bare skulle lukke fingrene om tøjlen og holde fast der, indtil hesten selv "bukkede i nakken" - er det det du mener? For nej, sådan nægter jeg at ride! smiley
    Men guider gerne min hest via tøjlen ved "aktivering"/"leg", som jeg lærer til akademisk undervisning smiley Jeg laver nærmest en bølgebevægelse med mine fingre (nedefra og op eller oppefra og ned), hvor man ca forskyder fingrene en fingers bredde. Lidt som her; http://makeupandbeauty.com/wp-content/uploads/2010/12/hands.jpg hvor det så skiftevis er pege og ringefinger, der er forrest. tøjlen er løs, så mine bevægelser giver bevægelser i tøjlen, som går ned og "aktivere" biddet. Der er på intet tidspunkt træk i tøjlen smiley

    Hold da op det er svært at forklare, når man ikke kan vise det! smiley
    Men ja, træner jeg akademisk rider jeg også via tøjle, men er ikke helt sikker på, at det er det du mener, når du skriver "via tøjlen". Har på fornemmelsen du mere mener metoden som ham springtræneren brugte? smiley


  • #16   27. mar 2013 Det skal lige siges at der, i mine øjne, er forskel på at aktivere tøjlen for at få hesten til at søge ned og frem og på at aktivere tøjlen for at samle hesten og bøje hestens nakke.

  • #17   27. mar 2013 Altså det er jo bare den måde man har lært at ride på? det at spørge "hvorfor gør i det?" synes jeg egentlig lyder lidt dumt, undskyld jeg siger det?
    Man kan vel regne ud at hvis man kunne gøre det på andre måder ville man ikke rykke i tøjlen? smiley

    Men bortset fra det så er det jo ikke fordi at man nødvendigvis sidder og trækker og hiver hesten i munden, hvis det var ubehageligt for hesten ville man jo ikke gøre det smiley


  • #20   27. mar 2013 Det er der også i min verden LadyB smiley
    Men men men, det er så her kommunikationen er et problem. For at "gå til biddet" er jo begge dele, og havde jeg fx skrevet, "ja, jeg får også min hest til at søge ned ved hjælp af tøjlen", hold da op en smøre jeg ville få igen, for folk ville med det samme forstå det som det der så ofte bliver betegnet som "sports-dressur" eller "morderne dressur", hvilket det jo langt fra er smiley


  • #21   27. mar 2013 Åh ja. Defination er en bitch herinde.

    Når hesten går til biddet betyder det jo kun at den følger tøjlen og det kan den sagtens gøre i samling, men det kan den også lige så godt gøre i frem og ned ridning.
    At hesten går i holdning er når dens hovede er korrekt placeret og med rundet nakke.
    Samling inkludere holdning men handler lige så meget om at bagparten er med og at hesten bære sig korrekt.


  • #22   27. mar 2013 Lige nøjagtigt smiley

  • #23   27. mar 2013 Hvorfor skal bidløs ridning altid blandes ind i diskutionen?
    Bidløs ridning er ikke det eneste alternativ og det er bestemt ikke ensbetydende med hygge ridning!
    Man kan sagtens være bidløs og seriøs rytter og man kan også sagtens ride korekt dressur med bid uden at pille hesten i munden..


  • #24   27. mar 2013 Jasmin skal bruges ben og fremdrift til og så vibrerer jeg i min indvendige stille og så holder jeg støtten. Hvis hun er i parade hjælper det ikke at polær i tøjle for at få hende ned, hun forstår det ikke, hun mangler benene som hjælp.

  • #25   27. mar 2013 så er der mig der aldrig rigtig har lært at ride "ordenligt". har bare lært at side fast og side rigtigt med ben, arme og hænder. Men jeg prøver at læse mig frem til det her inde, så er i ikke søde at forklare hvordan man skal få den til biddet. jeg kan få min part til "bidet", ved hjælp af tøjlen( eller, man kan vel egentlig ikke få en hest til bidet hvis man ridder i rebgrime smiley )

  • #26   27. mar 2013 altså til bidet bag fra, eller hvad i nu kalder det. en anden løsning end tøjlen smiley

  • #27   27. mar 2013 Altså det er jo ikke så lige til, men jeg kan prøve at give en kort overordnet beskrivelse.
    Man samler hesten og får den i korrekt holdning ved at samle den bagfra. Altså fokusere på at få bagparten med i samlingen og ryggen godt op. MEN dette kan først lade sig gøre når man har opbygget tilpas muskelstyrke, balance og smidighed.
    Altså så skal holdningen komme af sig selv til ALLER sidst, når alt andet er på plads. Det er derfor ikke et mål i sig selv, men en "bivirkning" er en veltrænet hest der rides anatomisk korrekt.


  • #28   27. mar 2013 Du kan godt få en hest til at gå til biddet i en rebgrime smiley
    Men det er rimelig umuligt at forklare over tekst hvordan man rider rigtig, men prøv youtube smiley


  • #29   27. mar 2013 Har lige set det første minut -. den virker til at være god, men prøv at se den smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys


  • #30   27. mar 2013 eller, det er forarbejdet til at få en hest til at gå korrekt til biddet smiley

  • #32   27. mar 2013 En hver form for "til biddet" der kommer af negativ forstærkning, er ikke noget jeg går ind for uanset hvad man kalder det.

    Om man kalder det klemme med tøjlen, arbejde med tøjlen, pille, nykke, tage og give, lede, guide, lege med tøjlen, aktiv hånd og jeg ved ikke hvad for nogle udtryk jeg har hørt om det.

    Det er negativ forstærkning der gør at hesten bukker nakken for at slippe af med pres i munden, ikke fordi bagparten er med.

    For mig skal hesten søge ned fordi den først og fremmest er afslappet, er den afslappet så søger den selv ned. Så kan man derfra arbejde med st få hesten mere på bagparten og via dette højere op i holdning. Des højere holdning, des mere på bagparten, ikke som i at hestens hoved bare skal trækkes op og er den der men som i at hvis en hest har nakken højere, så skal det vær en afspejling af hvor meget den er på bagparten.


  • #33   27. mar 2013 Og når ja, jeg har kontakt på tøjlen. Men det skal ikke være en hesten skal støtte sig til, være afhængig af. Den er ikke støtte, den er der bare.

    Og hvorfor folk gør sådan? Fordi de har lært det af deres underviser.


  • #34   27. mar 2013 okay tak smiley vil prøve at se videoer smiley


  • #35   29. mar 2013 Maia Neisig - Du synes, det lyder dumt at spørge om en grund til, at rigtig mange arbejder sådan med deres levende dyr? At det er fint nok ikke at have en grund, og alligevel bare gøre det? Der er vi da uenige, kan jeg høre.

    Jeg rider som beskrevet sådan, som jeg gør, fordi det gavner hestens ryg. Det er min grund. Ligeledes håber jeg da at andre mennesker har en grund, belæg, el.lign for at arbejde med dyret som de gør. Og det er denne, jeg efterspørger her. Bare at file hesten ned med tøjlen UDEN at vide hvorfor eller i så fald være modtagelig overfor andet, det synes jeg er langt mere latterligt og inkompetent.


Kommentér på:
Til biddet?

Annonce