{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Rækker tunge - bid? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har part på en skøn hoppe. Hun har i alt den tid jeg har redet hende rækket tunge ( ca 3 måneder nu), også når vi skridter varm før jeg overhovedet har fat i tøjlen kan man ane tungen. Det har også været et problem før jeg kom til, for hun går med et bid med to slags plader på som ejer mener skulle hjælpe - det har det så ikke gjort.
Jeg synes det er synd hun skal have det monstrum i munden, for det er jo tydeligt at hun ikke kan have den i munden og at hun har ondt.
Jeg red i dag med en hjemmelavet bidløs trense - dog stadig med bidet i munden så jeg altid kunne tage den tøjle hvis jeg ikke kunne stoppe hende, den blev der dog ikke brug for - og det gik rigtig fint! Tunget hang dog stadig en smule ud af munden.

Nu tænker jeg bare: Skal jeg prøve et alm. lille bid? Det hun går med er kun delt et sted, skal jeg prøve med et to-delt så den kan give sig noget mere? Eller har i nogle andre bud?
Eller skal jeg helt droppe bidet en tid og ride bidløst noget tid/for altid?

Undlad venligst diskussioner om bid vs bidløst, tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rækker tunge - bid?
  • #1   24. apr 2013 et 3 delt bid kan bevæge sig mere. det kan du prøve.
    ellers så se hvordan hun er uden'!:)

• #2   24. apr 2013 HS har lavet et bid med en rulle på midten - der er nogle heste det hjælper på fordi de så kan lege med tungen på rullen inde i munden.

• #3   24. apr 2013 Nu er jeg ikke ekspert på området, men måske et bid med tungefrihed ville hjælpe? smiley det kan være hun gør det, fordi hun ikke har plads til sin tunge i munden, når biddet også er der?

• #4   24. apr 2013 Det lyder som om du allerede har sådan et 'tungerækker' bid. Hmm.. Prøv med et lidt blidere bid, et tre-delt et fx. smiley

• #5   24. apr 2013 Det er nemlig et 3delt jeg har overvejet for at se om det er bidet der er for stort, eller om hendes tunge simpelthen er for stort. Vil prøve at se hvordan hun er uden også smiley
    Her er et billed af hende hvor man kan se tungen stikker ud. Det et altid den samme side den ryger til smiley

profilbillede
  • #6   24. apr 2013 Måske dit næsebånd er for stramt?? smiley

• #7   24. apr 2013 Havde også tænkt jeg skulle prøve et blidere, og mindre, bid.
    - har prøvet at løsne næsebåndet, det hjælper intet.

- Måske det er en vane hun har fået? En forventning om at det og det sker, og derfor ryger tungen ud. Det er trods alt lang tid hun har gjort det.

• #8   24. apr 2013 Hesten viser tydeligt at biddet ikke passer til den. Jeg ville prøve et mere stabilt bid som bevæger sig mindre, hvor et 3 delt er meget mere "levende" altså der er flere dele der kan bevæge sig som kan være mere forstyrrende.
    Desuden hvis du vil købe et 3 delt bid skal du måle laderne i overmunden (bredden) hvor midterstykket på det 3 delte bid skal være 1,5 til 2 cm mindre end ladebredden så midterstykkeringende ikke kommet til at røre laderne.
    Og tjek at der kan være 2 fingre på højkant på hestens næseryg under næsebåndet

• #10   24. apr 2013 Anette:
    Hvilket bid ville du så mene jeg skulle prøve hvis det skal være et mere roligt bid? smiley

• #11   24. apr 2013 Er hun stædig når du skal have hende til biddet, eller går hun fint til biddet selvom hun rækker tunge? Min venindes part rækker nemlig også tunge, ikke så voldsomt, men hun gør det udelukkende fordi hun har fundet ud af at hvis hun gør det kan hun ikke reagerer på signalerne min veninde giver hende ved tøjlen.
    Hun arbejder dog bare ekstra meget med hende, og driver hende godt fremad smiley

• #12   24. apr 2013 Det kan være mange ting, biddet, muskel spædninger: i nakken, pga sadel, pga andre ting..

Tungen er forbundet med nogle store muskelgrupper i hesten. Plus den er meget sensitiv og nogle heste vil hellere stikke den ud end at få den i "klemme" (hvis det er det som er tilfældet, jeg gætter bare).
    Hvis den stikker tungen ud og det som regel et tegn på at noget er galt..

• #13   24. apr 2013 Rider jeg med helt løse tøjler kan man stadig ane tungen i mundvigen. Tænker det så er en vane blandet med et for stort bid?:)
    Og så prøver jeg at tage næsebåndet af og se hvad der så sker smiley

• #14   24. apr 2013 Hun er ikke nem at få til biddet, nej. Har hun lange tøjler søger hun fint frem og ned, men samlet er hun ikke nem.

- Ja, kan jo selvfølgeligt ikke sige om hun spænder. Men vil da næsten gå ud fra at ejer har fået hende tjekket for det da hun blev ved i sin tid. Sadlen ligger fint på hende, men biddet kan det meget vel være.
    Det er netop derfor jeg spørger og vil prøve nogle forskellige ting, for vil ikke have hun har ondt..

• #15   24. apr 2013 Der er mange muligheder alt afhænger af hvor meget tungen fylder i munden, ganens udformning samt at finde den rette størrelse.
    eks. på bid som ligger mere stabilt/roligt i hesten mund
    2 delt D-ring
    Baucher bid
    2 delt Rockin-S-Snaffle som de fleste heste kan gå med

søg evt. på youtube efter hestemund.dks videoer

• #16   24. apr 2013 Det kan jo også være en vane? Min part rækker også hele tiden tunge når hun har bid i munden, men det er bare en vane. smiley

• #17   24. apr 2013 Okay. Tak smiley

• #18   24. apr 2013 Du kan også kigge på Mylerbiddene smiley Jeg skiftede til sådan et fordi min ikk havde plads i minden til dens kæmpe tre-delte.

• #19   24. apr 2013 Er bare af den overbevisning at det ikke "bare" er en vane. Vanen stammer fra noget, og det "noget" vil jeg gerne finde, så kilden kan fjernes smiley

• #20   24. apr 2013 Tak for tippet smiley

• #21   24. apr 2013
    Jeg kan anbefale dig at se de blogs og læse dem her, der er på www.hestemund.dk og især det indlæg der handler om at række tunge, nu det er relevant for dig.

Har du lyst, så har hun også www.bidtilpasning.dk som der ind imellem kommer små serier på omkring et bestemt emne hun tager op.

Men nej, jeg tror aldrig på det er en vane, aldrig. Oplever tit at det handler om selverkendelse, hvad en rytter måske ikke syntes er hårdt fat, syntes hesten. Der er faktisk lavet en undersøgelse omkring det hvor to dressur ryttere red og en western rytter red også målte man hvor man kilo - ja kilo, de havde i tøjlerne, det var en del kan jeg fortælle.
    Min oplevelse er at det er 80% hænderne og 20% spændninger i kroppen, forkert bid eller tænder der forårsager det.

Christina har iøvrigt også lavet en bog, super let læselig og lære en omkring hvad man skal kigge efter, når man skal kigge i hestens mund for at finde bid.

Har du målt hestens mund også? Det er også meget vigtigt at det passer, en del heste går med alt for store bid.

Men der er ikke meget andet og gøre, end prøve sig frem.

Kommentér på:
Rækker tunge - bid?

Annonce