Problemhest til 15 årig? {{forumTopicSubject}}
Jeg må lige til en start beklage mine evige indlæg om parter, alder, regler, osv. men da jeg leger lidt med ideén om at få part til min hoppe for tiden, kunne godt tænke mig at høre jeres mening.
Hesten er en 7 års hoppe. Hun er en rigtig sød hest, men har en problematisk fortid i bagagen som indebærer hård og forkert ridning samt dårlige opdragelse. Dette gør at hun især under ridning skal have MEGET klare grænser. Hun skal virkelig vide, hvad man må og ikke må, og behøver hundrede procent konsekvens. Hun kan på ingen måde sigtes for det, for hun gør jo blot hvad tidligere trænere har lært hende, men ikke desto mindre kan hun være en stor mundfuld. Hun er enormt fremadgående, og det er vigtigt at få markeret stopsignalet lige fra starten af. Derudover er hun temmelig tøjleangst hvilket betyder at hun skal rides for sæde og ben, alt andet resulterer i en oprørsk dame som skrider for fulde gardiner.
For to år tilbage da jeg fik hende, så det hele markant værre ud, og hun har virkelig forbedret sig ridemæssigt, hun kan nu godt rides fint både på tur og bane hvis rytter forstår at sætte grænserne prompte! Men usikkerhed eller tøven hører slet ikke hjemme i nærheden af hende, man skal vide hvad man vil og vejlede hende hele tiden og sommetider er der brug for en, der virkelig sætter sig igennem.
Så nu står der altså denne her 15-årige pige og siger, at hun gerne vil have part på hende. Hun har været oppe og prøve to gange nu, og har redet hende nogenlunde, men min hoppe har også vist sig fra sine pæneste sider de dage og de var kun på banen med mig ved siden af, hvilket som regel hjælper en del på min hoppes lydighed..
Jeg er simpelthen bekymret for, om så ung en pige vil forstå at håndtere hende rigtigt på hendes mindre gode dage, selvom pigen hårdnakket påstår at det ikke er noget problem.
Og jeg er fuldt ud klar over, at I ikke kan træffe beslutningen på mine vegne, men derfor ville det alligevel være rart med lidt meninger og evt. forskellige syn på sagen.
Så hvad ville I gøre?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det kommer vel an på om hun kan finde ud af og ride hesten, sådan som du har erfaret virker. Og kan hun det, så er der jo ingen problemer.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Samt for pigen sætte meget klare regler for at hun f.eks. skal have mobilen med når hun rider osv hvis der sker noget. Nu ved jeg ikke om din hest er en der reagere ved at stejle, løbe eller te sig dumt når man ikke er fast overfor den, men hvis det er tilfældet ville jeg ikke være tryg hvis parten ikke havde mobil på sig.
(man kan evt. kræve at hun installere en app der ringer op hvis hun ikke flytter sig og slår en alarm fra installeret når hun rider, som så ringer selvvalgt person (dig??) og alarmcentralen op :))
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Blogger
Online Tilmeldt:
sep 2007
Følger: 237 Følgere: 2155 Heste: 17 Emner: 202 Svar: 2.255
hvis hun har tålmodigheden og ansvarligheden og alt det andet der hører med, så ville jeg da sætte hende på en prøveperiode
okt 2009
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 116
Måske kan hun klare det. Måske kan hun ikke. Jeg har selv taget mig af en problemhest allerede som 13-årig, men ved at der jo er mange der slet ikke kan klare det og rigitg mange der sikkert kunne klare det meget bedre. Jeg synes du skal lade hende prøve, hvis hun altså er indforstået med at du kan tage parten fra hende hvis du ikke synes det går
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 602
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 4 Emner: 78 Svar: 462
mar 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 535
feb 2010
Følger: 25 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 70
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
Giv hende en chance og evt. undervis hende et stykke tid. Måske også finde en rigtig underviser, så du ikke er der hver gang, og hun oplever hesten, når du ikke er der
På et tidspunkt havde jeg en part, der var helt anderledes, når ejer ikke var der. Derfor jeg skrev at hun måske også skulle opleve hesten, når du ikke er der
mar 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 535
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Derudover er prøveperioden jo nok også et must, jeg er bare en smule bange for at pigen synes det er super træls, hvis jeg på et tidspunkt beslutter at det ikke går med dem, da hun selv siger at hun er blevet helt forelsket i hoppen, at det er hendes drømmehest, osv. Og da det sagtens kan ske, at jeg må bede hende droppe parten grundet manglende rutine og teknik fra hendes side (har jeg allerede måttet gøre med en tidligere voksen part) synes jeg det er synd at udsætte hende for. Det er jo ærgeligt, hvis hendes forventninger bliver skudt i vejret og det så alligevel ikke går. Men kan man tillade sig at forklare hende, at prøveperioden altså er en prøveperiode i groveste forstand, hvilket også vil sige at jeg muligvis må finde en anden part på hende hvis det ikke går?
For så har hun da fået en chance og muligheden for at vise sine kompetencer, i stedet for at jeg bare siger blankt nej allerede nu..
Rynkerosinen - Ja, hun løber hvis der er noget der ikke passer hende. Hendes flugtinstinkt er blevet overmotiveret, og nu er løb hendes umiddelbare reaktion på alt, der bliver problematisk, forvirrende eller usikkert
Sabine - Det er faktisk rigtigt forstået. Hun er en super sød pige, der har så meget gåpåmod med min hoppe, og hun siger helt sikkert intet i en ond mening, men måske kan hun ikke rigtig forstå, at der faktisk også er hold i, at denne hest kan have dårlige dage. Fin pointe
Tak for svar!
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Hun har også overført denne strategi med at løbe, til andre aspekter i ridningen, hvilket generelt vil sige, at hun stikker af for et godt ord, hvis ikke man forstår at ride hende rigtigt.
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
Problemhest til 15 årig?