{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

afhængig af foldmakker {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Jeg bliver nød til at spørge om hjælp og råd her inde, da jeg virkelig ikke ved helt hvad jeg skal gøre.

Jeg har en fjordhest/newforrest/araber blanding på 19 år på mandag. Normalt er hun god som dagen er lang og der plejer overhoved ikke at være nogle problemer med hende. Hun plejer at kunne rides ud alene og med andre, i regn og sol, med og uden sadel osv.
Men hun er blevet så sindssyg afhængig af hendes foldmakker at jeg dårlig nok kan tage hende ud fra folden uden at hun kaster sig rundt. Hvis hun ikke kan se sin foldmakker bliver hun meget stresset og hiver rundt med mig.
De går kun de to på folden da min hest bliver ”mobbet” da hun gik på fold med de store heste. – ( Havde en hest som virkelig hang med mulen og altid stod for sig selv i det fjerneste hjørne. Da jeg havde hestevisker ude følte hun det som om hun havde traume pga folden ) – lille sidespring.
Forleden da lukkede jeg min ind på ridebanen som er lige ved siden af deres fold, med kun ét hegn i mellem så hun har frit udsyn. Da hendes makker så gik ned i den anden ende for at holde øje med hestene som gik på græs, spassede min egen helt ud og løb med hoved inde over hegnet og vrinskede på livet løs. Da jeg så fik fat i hende igen blev jeg nød til at lave noget jordarbejde med ”voldsomme” ryk i træktovet fra siden til siden før at hun gad koncentrere sig. Hele tiden stoppe op og bede hende om at bakke. Hun blev ved med at hive mig over mod hegnet, indtil tilsidst hvor hun forstod at det nok lige var smart at holde fokus. Da hun holdte op med at fokusere på andre end mig og bakkede ordenligt sammentid som mig, så gav jeg hende fri som belønnelse. Det skal lige siges at hun plejer at bakke med det samme når man beder hende om det.

I Søndags var jeg ude og ride med hendes foldmakkers part. Da vi kom tilbage regnede det volsomt, så jeg lukkede min egen lige hurtigt ind i en boks, så jeg kunne få udstyret af. Da hendes foldmakker så ”ligepludselig” var væk begyndte hun at vrinske og gik rundt i cirkler i boksen, begyndte at skrabe med hoven og var ved at mase mig da jeg gik ind for at berolige hende. Det skal lige siges at hun har været boks hest i hele sit liv undtagen de sidste 4 måneder.

Jeg tør ikke lade andre tage hende ud undtagen min mor, da hun er blevet meget voldsom i forhold til før.
Jeg ved godt hvor problemet ligger, men jeg søger råd om til hvordan jeg kan lave nogle øvelser med hende.
Problemet er at hun er bange for at blive efterladt af den anden hest, bange for at skulle blive solgt eller komme ud til de store heste igen uden sin ven. ( Ord fra blandt andet hesteviskeren og egen tanke)

Spørg hvis der er noget I ikke forstår eller andet.

Stavefejl er gratis smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  afhængig af foldmakker
  • #1   22. maj 2013 Bliv ved med hvad du gør, måske lidt mere hårdt og kontant, altså sig til hende "nu gør vi sådan her og det gør vi bare", uanset om hun flipper eller hidser sig op, hvis bare hun gør det er det jo fremskridt i sig selv smiley Det bliver jo en øvelse i sig selv bare at tage hende fra fold og træne, så hvis du gør det hver dag og gør træningen til noget sjovt og måske lækkert (godbidder), så vil hun forhåbentlig i sidste ende begynde at slappe mere og mere af.

Men når man tager en hest fra sin flok eller makker, så afhænger hesten jo af én altså ens selv er lederen, derfor må du være striks og fortælle hende hvordan det hele hænger sammen, så hun ikke bliver usikker og savner sin makker for meget.

Min har haft noget af den samme adfærd som du beskriver, og han har stadig meget svært ved at stå i boks alene. Men det er så øv når de lige pludselig ændrer adfærd og bliver voldsomme, det er sgu lidt irriterende smiley

• #2   23. maj 2013 Tak for dit svar Emilie smiley
    Jeg vil forsætte og håbe på at det hjælper. Det er heldigvis kun 1 måned til vi flytter over til en mindre flok med mere ro, hvor hun også skal gå sammen med hende fold makker.

Ja jeg må indrømme at jeg er lidt forsigtig med min egen, da det jo er min lille pony. Så det er tit at det er hende som går tur med mig smiley - Kan godt være kontant over for andres heste, men min egen er jo min lille baby smiley

Må se i dag om jeg kan få hende med ud på tur alene smiley

• #3   23. maj 2013 Jeg har samme problem på daglig basis. Min pony er panisk seperationsangst. Det har været værre, men det er stadig slemt. Jeg er lige nu den eneste der kan tage ham ind. Hvis ikke det er mig, så ville personen skulle bruge styrke, kløgt og MAD. Men jeg har ikke turde forsøge. Er bange for at han stikker af fra vedkommende og løber tilbage til folden, og løber frem og tilbage på den forkerte side af hegnet. Jeg er virkelig heldig at min pony ikke er typen der braser igennem hegnet.
    Han kan nu godt være forholdsvis rolig alene, når jeg er der.
    Andre mennesker er han ligeglad med.
    Og det er bare træning *1000000000
    Godbidder/mad i lommen og så ellers ud og tage hesten lidt længere væk fra folden hver gang og massere af ros. Så hun kan se folden og kammeraten og lærer at hun nok skal komme tilbage og godt kan tage en slapper. smiley

Kommentér på:
afhængig af foldmakker

Annonce