{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.442 visninger | Oprettet:

Hvor tit holder jeres heste fri? {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid haft det sådan at mine heste som minium skulle have fri 1 dag om ugen.

Men min ene hest har EMS (glemte tidligere ejer at nævne) hun kan godt gå på græs sammen med de andre men kræver så en del mere mortion for at holde sig slank (de går ikke på fuldgræs, men 8 timer på langt gammelt græs og 16 timer på meget nedbidt mark)

Hun er normalt blevet redet 6 dage om ugen alt fra ½ time til 2 timer. en halv time når det er undervisning og op til 2 timer når jeg rider tur.

men hun tager stadigvæk på og tænker faktisk om jeg burde ride hende den 7 dag også?

Så hvor tit har jeres heste fri?

skal lige siges at mine 3 andre heste self. også tager på af græsset og bliver mortineret 5-6 dage om ugen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor tit holder jeres heste fri?
  • #4   14. jul 2013 Min har kun fri når den har gået stævne! Den kan slet ikke klare en fridag! smiley
    Men synes jo den skal have når den har gået stævne smiley

• #5   14. jul 2013 Jeg går efter at min slet ikke skal have fridage.
    Hvis hesten er træt og tvær, så tager jeg i skoven og rider løsgørende i stedet.
    Jeg har aldrig nogen siden hørt et ordenligt argument for at hesten har behov for at få fri, så længe den har musklerne og konditionen til at blive redet hver dag smiley

• #6   14. jul 2013 ok så en lille hyggelig skridt tur er ok den 7 dag her i sommeren..

• #7   14. jul 2013 personligt tænker jeg at det må være rart at have en fridag at musklerne lige kan få fred til at genopbygge og slappe af

• #8   14. jul 2013 Undskyld hvis jeg spørger dumt men hva ems?

• #9   14. jul 2013 Kan du ikke bare give hende/dem mindre græs tænker jeg?

• #10   14. jul 2013 Min for fri ca 1-2 gange om ugen smiley

• #11   14. jul 2013 EMS er en form for sukkersyge ligesom hos mennesker, hvilket kan medføre forfangenhed hvis man ikke passer på

• #12   14. jul 2013 JH. Jeg har desværre ikke mulighed for mindre græs da jeg ingen jordfold har samt ikke kan smide dem på langt græs 2 gange dagligt pga. arbejde

• #14   14. jul 2013 Jeg holder fast i, at hesten burde have mindst 1 fridag om ugen. Hesten mister lysten til at ride, hvis ikke den får 1 fridag, mener jeg smiley

• #15   14. jul 2013 Lige pt. går min på sommergræs døgnet rundt og skal d. 15 august på en mega stor løsdrift som også er fuld af græs, og ja selvfølgelig tager han på af det, men han får stadig cirka fri hver 3-4 dag, da han bruger meget energi ude på folden med hans venner..

• #16   14. jul 2013 Du kan sagtens ride den hver dag - bare varier det, så hestens muskler får tid til at komme sig oven på hård træning og den mentalt ikke brænder sammen smiley En skovtur fungerer rigtig godt som afveksling for min hest, men også bare en skridttur. Lav noget forskelligt hver dag, så tager den ikke skade af ikke at have en fridag:)
    Min har godt nok en enkelt fridag i ugen, men det er mest for min skyld. Jeg er svag i min ene arm, og det bliver meget slemt hvis jeg rider hver dag smiley Men den dag inddrages jævnligt til hyggeture, hvor vi ikke laver ret meget. Min hest er glad og tilfreds smiley

• #17   14. jul 2013 Ingen fridage, heste har brug for motion og så er sådan en hel dag i boksen, eller på folden ikke altid det sjoveste. En skridttur i skoven eller et smut til stranden er helt sikkert noget både dig og din hest vil nyde. Ligeledes hvis den har lavet noget hårdt dagen før, er det dummeste man kan gøre at give den helt fri, da mælkesyren derved forbliver i musklerne hvilket giver stiv- og ømhed. Evt, kunne du den sidste dag lave lidt arbejde fra jorden, det er godt for hestens hjerne, da den skal "tænke" mere smiley

• #18   14. jul 2013 Min egen har fri en dag om ugen for det meste smiley

De unge for fri 2-3 gange om ugen smiley

• #19   14. jul 2013 mange tak alle sammen stof til eftertanke

• #20   14. jul 2013 Mine kan helt sikkert rides hver dag minimum 2 gange dagligt.

Meeeeen det gider jeg ikke og kan jeg sørme heller ikke. Så de har fri 1 - 2 gange om ugen.

Overgange er jeg dog ude og ride ponyen både morgen og aften, men det er mest op til military eller jagter.

• #21   14. jul 2013 Min får 1-2 fridage om ugen, men det er kun fordi at jeg har brug for en fridag smiley
    Men hun ville sagtens kunne blive redet ugens 7 dage, uden problemer smiley Hvis min hest havde EMS vill jeg nok MAX give den 1 fridag om ugen, hvis jeg ikke havde mulighed får at skære ned på græsset smiley

• #23   14. jul 2013 Mia, hun har også "kun" haft en fridag indtil videre, men jeg tænker at begynde at ride/træne med hende hver dag sålænge der er græs. for hestens skyld.

Jeg har somsagt nemlig ikke mulighed for ren jordfold og græsset er skåret så meget ned det kan for at dække dagligt behov.

• #24   14. jul 2013 ¨å kan hun få en hel uge eller 2 fri til efteråret i stedet for når hun får wrap i afmålt mængde ;o)

• #25   14. jul 2013 Jeg skridter en halv time d. 7 dag. smiley
    Ved du at nedbidt græs (el. stresset græs som man kalder det) indeholder meget mere af græssets væksthormoner fruktan/sukker? I forhold til din EMS hest.

• #26   14. jul 2013 Min hest har ingen faste fridage. Vi træner forskelligt nogle dage, andre hygger vi, og når hans hjerne er ved at være overfyldt, så holder vi pauser.
    Det skal lige siges, at vi har små sessioner (15 - 30 min +-), og træner udelukkende fra jorden, eller skridter rundt. Under træningen holder vi tænkepauser, hvor han sænker hovedet og gumler/tykker ud i luften, samt gaber. Dette virker for os, og så har han tid til at gennemtænke det hele (-: Han er nemlig let at mærke på, hvornår han har brug for en lille pause på et par dage (-:

• #27   14. jul 2013 Præcis Victoria+Lukas. Har også hørt det er det hestene foretrækker mest, men det er nok fordi det indeholder lidt mere smiley

• #28   14. jul 2013 Mine heste får en fridag, da deres kroppe og muskler lige skal regenerere dem selv efter ugens løb smiley

• #29   15. jul 2013 Vitoria jeg ved godt det indholder meget fruktan da det jo kæmper for at gro, men ville du mene det er bedre at hun går på langt græs hele døgnet? jeg har desværre ikke mulighed for andet end de 2 muligheder.

deres nedbidte fold er græsset meget sparsomt og ikke tæt som en græsplæne, det er gammelt ugødet græs

• #30   15. jul 2013 Laura har kun fri, når jeg ikke har tid til at lave noget med hende. Hun har en meget varieret trænings"plan", så jeg risikerer ikke, at hun bliver træt af det. Hun går MAX 3 dages dressur om ugen, for det meste kun 2, springer 1 dag, har minimum 1 dag i longe/lange liner og resten er tur.

Medmindre hesten vokser eller har mentalt brug for fridage, tror jeg de fleste heste har godt af at blive brugt hver dag, så længe man varierer træningen. 5-6 dage i streg på dressurbanen gider de færreste heste og har sjældent godt af det heller.

Specielt med en EMS hest ville jeg mene, at det er bedst med daglig motion, da det er med til at holde forbrændingen oppe....

• #31   16. jul 2013 rider aldrig kun bane ;o) jeg er mest skovturs rytter

Kommentér på:
Hvor tit holder jeres heste fri?

Annonce