{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

emilie
emilie
Tilmeldt:
13. mar 2012
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99

ride på hestens primisser? {{forumTopicSubject}}

hej, har længe tænkt på at alle dem der fx siger at de rider på hestens primisser eller søger part til deres hest men man kun må få part hvis man rider på hestens primisser.

men så tænker jeg, hvem har bestemt at det lige er den "ridestil" der er hestens primisser eller hvad man siger. ? altså er der beviser for at hesten bedre kan lide det? eller er det bare nogle der har fundet på det?

altså jeg synes personligt at det kommer an på hvilken hest eller hvad man er til, jeg synes da "alm." ridning kan være ligeså godt for hesten.

igen hate! smiley rider selv både, med bid, bidløst og med benene smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ride på hestens primisser?
  • #1   4. apr 2013 Jeg vil da mene det betyder blot at man ikke skal gå og krølle hesten sammen og bruge vold.

  • #2   4. apr 2013 det er ve lfx hvis man nu ride ren tur og hesten er mega træt men der e ret sted man lige vil nå hen for ens egen skyld. ja så rider man ikke på hestens primisser. mit bedste bud smiley

  • #3   4. apr 2013 Det er et temperamentsspørgsmål tror jeg.
    Jeg vil da mene at jeg gør hvad der er bedst for min hest, og du gør evl hvad der er bedst for din. Men vi gør sikkert ikke det samme..


  • #4   4. apr 2013 Næ jeg vil ikke mene det er en bestemt ridestil. Men det handler om ikke at ride på måder der er uretfærdige og påtvungende for hesten.

  • #5   4. apr 2013
    Den er der mange versioner af; den bidløse, den anatomiske/biomekaniske, den efter hestens hjerne, den konkurrence venlige osv.

    Jeg vil tro at hvis man spørg en hver rytter, så er det på hestens præmisser :o). Nogen gør så mere ud af det end andre, og fortælle andre om at de rider på hestens præmisser.


  • #6   4. apr 2013 Jeg vil mene at på hestens præmisser er at tænke på hesten først og ride og træne med hensyn til dens fysik, og hestens måde at tænke og lære på, det behøver ikke være en fast måde

  • #7   4. apr 2013 For mig betyder det at man lytter til de signaler hesten giver en, også de helt små, at man vurderer om hesten fysisk og psykisk er klar til det man forlanger af den og at man ikke presser hesten til noget den ikke er klar til, at man sætter sig ind i hestens anatomi og fysiologi og har det for øje i al omgang med hesten.
    At man opbygger hesten i stedet for at nedbryde den - fokus på hvilke muskelgrupper der skal i spil. Hesten skal være klar til at kunne bæreen rytter.
    Træningen skal varieres. At man fodrer hesten optimalt og skaber det optimale miljø for lige netop den hest.
    At man ofre den tid og de penge der skal til for at hesten har indiviuelt tilpasset udstyr.

    Kort sagt hestens trivsel skal være i højsæde smiley

    Og garanteret en hel masse jeg har glemt smiley


  • #8   4. apr 2013 At ride på hestens præmisser dækker jo ikke over en bestemt ridestil, men det betyder, at man f.eks. ikke presser hesten unaturligt meget, stopper når den siger fra og ikke forlanger mere af den, end hvad der er fornuftigt smiley

  • #9   4. apr 2013 Jeg vil vove og påstå mine børn rider på hestens primisser smiley

    For mig betyder det ingen tvang (og ja ved godt han har indspændinger på billedet, men de bruges ikke mere!). Det betyder at man lytter til sin hest og siger den fra overfor rytteren og træningen så er der nok en grund til det. Selvfølgelig kan det være "trods" og noget som skal trænes væk, men hvis den virker som om den har ondt så finder man årsagen inden man fortsætter.
    Det betyder også man ikke sidder og hamrer sporer dybt ind i siden på hesten. Glidetøjler er bandlyst fra mine børns ridning da de kan lave stor skade på hesten hvis man ikke bruger dem korrekt.
    Jeg vil under ingen omstændigheder se dem tænske med pisken, den skal bruges til guiding og vejledning af hesten, og ikke/aldrig til afstraffelse.
    Man saver ikke i munden på hesten eller på anden måde tvinger den på ubehagelige måder som kan skade hesten.

    Kort sagt det skal være rart for hesten og rides, det skal være sjovt og den skal have lov til at sige fra ligeså vel som rytteren har lov til at sige fra.

    Håber det gav lidt mening, om hvad det betyder for mig at ride på hestens primisser smiley


  • emilie
    emilie Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99
    #10   4. apr 2013 er helt enige med jer, har bare en veninde der siger hun rider på hestens primisser og hun mener at man så ikke må bruge bidet kun benene, hvilket jeg undrede mig oveer smiley

  • #11   4. apr 2013 At man sørger for at få gode oplevelser, at man stopper mens det går godt, at man ikke bruger tvang/vold. At div. hjælpemidler ikke misbruges.

  • #12   4. apr 2013 Kommer jo an på hvordan man bruger biddet og tøjlerne. Det skal bruges til at vejlede hesten i hvordan den skal gå, men ikke til at tvinge den smiley

  • emilie
    emilie Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99
    #13   4. apr 2013 altså igen er jeg enig, bruger kun bid til at vejlede og nulre kun fingre i ret løse tøjler da jeg ved det gør ondt hvis man bare hiver smiley

  • #14   4. apr 2013 Alle mener jo de rider på hestens præmisser. Der er jo aldrig nogen der vil sige at de ikke gør. Når nogle siger de rider på hestens præmisser kan det være alt fra LDR til ridning uden udstyr.
    Det betyder noget forskelligt for alle.

    smiley


  • #15   4. apr 2013 Jeg vil mene at man rider uden at tvinge hesten og bruge vold.

  • #16   4. apr 2013 Set med hesteøjne, er der ikke noget der heder at "ride på hestens primisser", så skulle vi stå af og trække den. smiley

    Det er ikke for hestens skyld at vi rider den, men for vores, altså menneskenes.

    Men set med menneskenes øjne, er det at ride, på hestens primisser, at ride med hensyntagen til hesten, unde at slå, sparke, piske eller override den fysisk.

    smiley


Kommentér på:
ride på hestens primisser?

Annonce