{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.066 visninger | Oprettet:

Syg pony? {{forumTopicSubject}}

Igår da jeg kom hjem fra ferie, kom vi hjem til en pony der havde det virkelig dårligt. Hun har i nået tid stået med benet oppe, når hun spiser vi har undret os over det, men som sagt nogle gange stiller hun sig imens hun holder det ene ben oppe. Men da vi kom hjem gjorde hun det hele tiden, hende der har passet dem har sagt at hun hele tiden går rundt i boksen og løfter benet. Vi kigger lidt på hende i nået tid imens hun spiser, pludselig ville hun ikke spise, hun begyndte at sige mærkelig lyde og venne øjne. Hun prøvede så at ligge sig ned, vi skyndte og at få fat i hende. Vi tog hende ud og gik roligt rundt med hende, imens min mor ringede til dyrlægen. Så kastede hun slim op, og man kunne se hvor dårligt hun havde det. Det stoppede så hvor hun bare stod,vi satte hende ind i boksen hvor vi gav hende vand hun drak vand. Vi tror det har været en byld, men hun gør det stadig hvor vi mistænker kolik måske mavesår eller noget andet? Hun skal til dyrelægen og tjekkes efter, hun har det ikke lige så skidt som før. Men vi er stadig urolige, den der vagt hos dyrelægen var ikke særlig meget for at komme ud. Sikke en oplevelse:(( hun må ikke få andet ind hø/græs og vand, så hun skal til dyrelægen og gerne snart.
Hvad tror i det kunne være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg pony?
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   26. sep 2016 Det lyder som en spiserørsforstoppelse og det skal dyrlægen ud til, det er utrolig smertefuldt, en anden gang så bestemmer dyrlægen ikke om de vil komme, du er kunden og du ønsker besøg da du har en syg hest, de kan ikke se igennem telefonen hvad den fejler.

    Husk at få tjekket tænder da det sagtens kan have betydning for hestens evne til at tygge ordentlig, vi har lige været turen igennem med vores nye pasnings hest der kom hjem sidste weekend.

    http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/s/spiseroersforstoppelse/


  • #2   26. sep 2016 Heste kan ikke kaste op. Jeg ville straks tænke spiserørsforstoppelse.

  • #3   26. sep 2016 Min hest havde spiserørsforstoppelse i weekenden med nogenlunde samme symptomer. Vi fik af vide af vagtdyrlægen at hvis "gurgle" lydene ikke var væk efter en halv time skulle hun ud og ligge en sonde.
    Heldigvis klarede min hest selv at få blokaden væk.

    Men har det stået på mere end en halv time skal dyrlægen altså ud!


  • #4   26. sep 2016 det med at den løfter ben, tør jeg ikke give et bud på, hvad kan være.
    men de andre symptomer som kom da hun spiste, kan have været en spiserør forstoppelse, dette går som regl over af sig selv, og det bedste man kan gøre er at gå med hesten og evt. massere spiserøret.
    Min havde på et tidspunkt helt samme symptomer, og det var sådan en forstoppelse og man kunne mærke klumpen som sad fast når man masserede den ned af halsen.
    jeg gik med ham selvom han heletiden, lavede nogle voldsomme host og bevægelser hvor der ellers bare væltede ud med slim både fra mund og næse.
    15min senere spiste han igen som om ingenting var sket.
    alt dette var med råd fra dyrlægen som var i røret under hele hændelsen.

    håber i finder ud af hvad der er med din lille pus, aldrig rart når de ikke har det godt.


  • #5   26. sep 2016 Tak allesammen smiley jeg ved godt at heste ikke kan kaste op, men vidste ikke lige hvordan jeg ville forklare det. Men der kom slim ud af munden på hende... Det er bare mærkeligt for hun har næsten lige fået tandlæge besøg, men vi har tænkt lidt på det smiley

  • #6   26. sep 2016 Heldigvis kommer dyrelægen og kigger på hende idag:)

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   26. sep 2016 Hvordan går det med hesten smiley

  • #8   26. sep 2016 Der har jo været dyrelæge idag, og vi lavede en bøjeprøve af andre grunde. Hun er stiv i ryggen og har nået med piben, hun vil ikke blive ridepony. Hun ville blive selvskabs pony, eller så kommer hun ud på de evige græs makker smiley og vi tror hun havde spiserørsforstyrelse

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #9   26. sep 2016 Øv øv det er jeg ked af at høre smiley

  • #10   26. sep 2016 Det er noget rigtig øv, men hvis det er det bedste for hende såå.... :((

  • #11   26. sep 2016 Hvis han har konkluderet at ponyen ikke kan rides ud fra en bøjeprøve så er det da noget af en mirakel dyrlæge - det skulle da være første gang jeg har hørt en diagnosticere en hest død på så tyndt et grundlag

  • #13   26. sep 2016 Hun ville ikke kunne klare at bære en rytter, hun ville hun lide for meget, og hun er så god som hun er og siger derfra ikke fra. Men hvis vi kan finde nogle søde ejere som ville bruge hende som selvskabs pony, skal hun da det smiley

  • #14   26. sep 2016
    ..... En bøjeprøve kan intet sige om, om hesten kan klare og bære en rytter.


  • #15   26. sep 2016 Det er bare hvad jeg har fået at vide, jeg har ikke forstand på alt det der.

  • #16   26. sep 2016
    Enten har nogen forstået noget forkert fra dyrlægen, ellers har dyrlægen ikke været særligt dygtig.


  • #17   26. sep 2016 Han skulle ellers være rat dygtig

  • #18   26. sep 2016 Men han lavede også andre ting ind bøjeprøven, han tjækkede også tænder og sådan nogle ting.

  • #19   26. sep 2016 Med mindre han har røntgensyn og kan ligge en blokade med tankes kraft ville jeg ikke tage det han siger så tungt...

    Det var jo ikke engang det I fik ponyen undersøgt for som jeg læser det, så det virker lidt underligt at gå fra spiserørsforstoppelse til død...

    Ring til en ordentlig dyrlæge før I afliver medmindre I selvfølgelig ikke ønsker at have ponyen mere.


  • #20   26. sep 2016 Alså de skader der åbenbart sider i hende, Har været der hele tiden men vi har bare ikke vidst det. Men det med spiseforstyrelse er lige kommet tror vi, vi afliver hende ikke bare vi skal tage den helt rigtige beslutning for hende

  • #21   26. sep 2016 Det lyder simpelthen for underligt! Jeg kan slet ikke se hvordan I er kommet ind på at den skulle være uridelig.

    I rider normalt hesten uden problemer, og nu har dyrlægen kun ved at se og røre ved hesten fortalt at den har ondt? Er det korrekt forstået?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #22   26. sep 2016 Rolig rolig cornelia er 13 år synes lige vi skal holde inde med at beskylde hendes dyrlæge for inkompetance mm

    Der ligger sikkert en historie forud for det vi læser her er sikker på at mor og far er med inde over projektet og tager de nødvendige beslutninger for ponyen smiley


  • #23   26. sep 2016 Hvis det er henvendt til mig, så kan jeg næsten ikke blivende rolig. Jeg er teknisk set ligeglad med hvad der sker med ponyen, men netop fordi TS er så ung synes jeg det er vigtigt at hun forstår at det ikke nødvendigvis er en dødsdom, da hun sikkert er nervøs.

    Af samme grund spørger jeg ind til forløbet


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #24   26. sep 2016 Der er mange måder at udtrykke sig på Astrid men den var ikke møntet på dig men på indlæg generelt hvor jeg synes tonen bliver unødvendig hård.

  • #25   26. sep 2016 Jeg må erklære mig uenig, Jeg synes på ingen måde tonen er hård, og ingen af kommentarerne er en kritik af TS - nu er det så vidt jeg kan forstå ikke påkrævet at man tjekker brugernes alder før man svarer, og ej heller et krav at man censurere i henhold til dette, eller er jeg galt på den, JM?

  • #26   27. sep 2016 Okay, jeg kan da sige at mine forældre er ind over, og vi ikke har tænkt at sende hende op i himlen. Og jeg er faktisk ikke ligeglad med hende, hun er min lille pony og vi fejlkøbte hende. Og vi har efterfølgende fundet ud af en masse, vi vil finde et godt hjem til hende. Jeg skrev opslaget (syg pony?) for at folk måske vidste hvad det kunne være, men ved nu syntes jeg at den går lidt for langt (min mening)

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #27   27. sep 2016 Astrid, jeg skriver i denne tråd som mig selv ikke som HA, så det er min helt personlige holdning.

  • #28   27. sep 2016 Men det kan jo være at noget kiroprakter kan hjælpe, og det er jo ikke 100% at hun ikke bliver ridehest. Og hun er heller ikke dødsdømt, så kan ikke se hvorfor alt det her bliver ved? Vi har noglelunde fundet ud af hvorfor hun havde de symptomer, som hun havde i forgårs. Og det var endeligt bare det jeg sprugte om i starten

  • #29   27. sep 2016 Det er jo bare super Cornelia, Tror de fleste har svaret at du bør få en anden til at kigge på hesten fordi vi formoder at du er glad for hesten og derfor ked af at få at vide at den måske ikke kan blive ridehest og eventuelt bør aflives - ikke for at chikanere dig.

    Du skriver selv ...hun vil ikke blive ridepony. Hun ville blive selvskabs pony, eller så kommer hun ud på de evige græs makker hvilket er den del jeg reagere på - for mig lyder det meget endegyldigt.

    Det var blot en opfordring til at søge andre alternativer, da en dyrlæge umuligt kan komme med sådan en konklusion uden at have gjort andet end at bøje ponyen og se/røre ved den - det kræver en større udredning end den det lyder til at du har fået.


  • #30   27. sep 2016 Jeg kan godt se at jeg har forklaret det sådan at det lyder som om det er slut for hende. Men det er det bestemt ikke, jeg oversætter bare hvad jeg har fået at vide fordi der bliver spurgt ind til det smiley

  • #31   27. sep 2016 Det er også okay, men vi kan kun svare og forholde os til det du skriver, så det er liiiidt svært at vide hvordan det reelt forholder sig når du får det til at lyde så definitivt smiley

  • #32   27. sep 2016 Det ved jeg godt, og jeg undskylder også for det. Har været lidt presset og ikke tænkt mig om, og det gør jeg næste gang kan jeg sikre dig.

  • #33   27. sep 2016 Du skal på ingen måde undskylde, jeg ville bare forklare hvorfor jeg har svaret som jeg har. Håber det bedste for dig og din pony smiley

  • #34   27. sep 2016 Det er også helt okay at have sin mening :)) taktak

Kommentér på:
Syg pony?

Annonce