{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

For eller Imod ?? {{forumTopicSubject}}

Ja , hvor vidt er i for eller imod aktivsdødshjælp??
og hvorfor ??


Min mening ..

Jeg er helt bestemt FOR .. uden tvivl , alle og en vær skal dog ikke ha mulighed for at bruge det.. men dygtige lægeren der forstår at bruge det, og bruge det rigtig skal ha lov til at bruge det.. jeg ønsker ikke se nogen fra min familie ligge og lide , fordi vi i Danmark ikke må brug aktivdødshjælp .. det noget pjat ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For eller Imod ??
  • #1   27. jan 2009 Det er et meget etisk svært spørgsmål... Jeg er sygeplejestuderende og vi har selfølgelig debateret det en del... Det er sådan en ting man aldrig kan blive enige om...

  • #2   27. jan 2009 Jeg syntes det burde være et valg. Ligesom donor er et valg man kan træffe. (: Mener at man i rette tid skal traffe valget om man ønsker aktiv dødshjælp vis det skulle blive en realitet, men ikk at det er familien der giver det. Det ska udføres af kvalificeret mennesker som ved hvad de gør.

  • #3   27. jan 2009 Jeg er også for, hvis man er døende og bare kan ligge og lide ville det være betryggende at vide man kunne få hjælp til at sove stille og rolig ind.
    selvfølgelig kan jeg også godt se problematiken i det, da man jo "slår ihjel" ved aktivdødshjælp.


  • #4   27. jan 2009 *Min Zaco* Vi savner Chasser... S

    ja men bliver aldrig enig om det .. men jeg er bare så oprevet, vi har en i familie som ligger med galloperende kræft, og er virkelig afkrætet , hun kan hverken snakke eller noget .. også bliver man sådan lidt sur over at skal se hende ikke ligefrem lide, men ligge og ha det virkelig skidt .. og det slet ikke rart for os pårørnde at hører på , at hun siger hun gerne vil dø , når vi ikke rigtig kan gøre noget jo /:


  • #5   27. jan 2009 Kun Til dem der har det virkeligt skidt! og er ved at dø og lider.!
    ikke til sådan nogen der ville dø fordi deres mand er død osv


  • #6   27. jan 2009 Det er et situations spørgsmål, så ja det er jeg vel? Nogle situationer er det jo i mine øjne korrekt.
    Der skal jo næsten sidde en hel komite´, og afgøre enhver situation hvor det er på tale.


  • #7   27. jan 2009 For.
    Hvorfor lade døende folk ligge og lide - med den viden om at de bare skal vente på den dag hvor de ikke kan mere?


  • #8   27. jan 2009 Jeg ønsker IKKE aktiv dødshjælp. Selvom det helt klart burde være lovligt i nogle få tilfælde. Har set min farfar og bedstefar lille og svinde ind pga kræft. Begge døde. Men min overbevisning er at hvis man giver op feks mod kræft så dør man af sig selv, forstå mig ret.

    Grunden til jeg ikke ønsker aktivsdødshjælp lovliggjort er at man glemmer at tænke på alle de psykiske syge mennekser som lider forfærdelig hver eneste dag. Alle dem som er så stærkt plaget af skizofreni eller vrangforstillinger osv og som konstant render ind og ud af lukkede afdelinger flere år i træk. Hvad med dem ? Mange af dem ønsker jo at dø, men kan man stole på de mener det eller er det pga deres sygdom ?? og hvad hvis de inderligt ønsker det, sakl de så ikke have lov ? her bliver det straks sværrer fordi man ikke fysisk kan vudere hvor syg personen er.



  • #9   27. jan 2009 Du siger hun ikke kan snakke, men hun siger hun gerne vil dø'???

  • #10   27. jan 2009 For - så længe det ikke er fordi der ligger en kæmpe arv og venter, så det er den eneste grund til at der slukkes ..

  • #11   27. jan 2009 svindel og humbuk

    Ja, den slog også mig.

    Anita W


  • #12   27. jan 2009 Og jeg tænker her på de mennesker som VIRKELIG er så psykiske syge og plaget at de slet ikke har et værdig liv. Dem har jeg set en del af de få gange jeg har været indlagt. Min veninde begik selvmord for 2 år siden. Min anden veninde har uden overdrivelse forsøgt selvmord omkring 70 gange. Hun har sammenlagt boet på den lukkede i 5 år. Hun er kun 22 å gammel. Selvom det er forfærdelig at tænke så tænker jeg nogle gange at de burde lade hende sove ind når de endnu engang forsøger at rede lever og nyre efter endnu en voldsom overdosis. HUn er så forfærdelig ramt og det gør så ondt at se når hun igen må bæltefikseret. ingen kan jo sige om hun nogensinde bliver rask. Men hun har været syg det meste af sit liv. Det er jo ikke noget liv at have. Eller hvad ?
    det er her spørgsmålet om aktiv dødshjælp bliver alvorligt kritisk.


  • #13   27. jan 2009 ¤ Svindel&Humbuk ¤ FORTIS ET FIDUS

    ja .. vi var oppe ved hende i søndags , hun sagde få ord , og der gik lang tid i mellem , hun fortalt hele familien at hun ønskede sig væk.. idag var vi der oppe igen , hun sagde ingenting .. retter sagt , kunne ingenting sige idag .. hun var helt væk .. er var ingen menneske tilbage der.. hun lå bare og kiggede op .. skulle ha hjælp til at dreje sig og ja .. forfærdeligt..

    men kan godt følge folk, men der burd være et eller andet .. ligesom vi kan aflive vores hest når de har det skidt , burd man kunne bedømme hvor vidt et menneske har det skidt ..


  • #14   27. jan 2009 jeg er for !
    hvis folk har en uhelbredelig sygdom ..
    såsom kræft, hvor folk kun ligger & venter på
    de dør.. sys det skal være et individuelt valg ..
    selvom det må være forfærdeligt svært, at beslutte sig.


  • #15   27. jan 2009 for, helt klart smiley

    der skal jo en helt sag til før man virkelig kan blive "aflivet"...


  • #16   27. jan 2009 er nok os for, men selvfølgelig kun ved folk der er døende og lider smiley

  • #17   27. jan 2009 Jeg er bestemt for. =o)

  • #18   27. jan 2009 Cs & Bs ! smiley C

    Det er virkelig ikke en rar situation...

    Prøv og overvej hvem du ville have til at gøre det??? Skulle det være sygeplejerskene eller et familiemedlem... Personligt ville jeg have meget svært ved at "slukke" for et menneske... Jeg tror pgså hurtigt man kan komme i problemer mht fanilien... Måske ønsker alle i familien det ikke... Og så vil den der slukker blive beskyldt for at være morder...

    Hvis jeg selv lå der og vidste jeg skulle dø og havde rigtig dårligt ville jeg nok også "ønske" at dø... Men jeg ville virkelig ikke kunne bede nogen om at slå mig ihjel... Det er ikke noget man sådan lige kommer over igen... Jeg ville ikke kunne gøre det overfor et andet menneske...


  • #19   27. jan 2009 Som sagt , det skal være et valg paitent tager og familien sammen med en læge der har udannet sig inde for et slags fag evt ??

  • #20   27. jan 2009 Er der overhovedet nogen som læser hvad jeg skriver ??

  • #21   27. jan 2009 Cs, følger med dig. Har selv stået i den situation.

  • #22   27. jan 2009 hmm, men min egen mening, er forskelligt fra sag til sag, har oplevet gamle med lunge cancer, der næsten ikke kunne trække vejret, hende jeg tænker på ville have vinduet på vid gab, midt om vinteren, hun håbede at en lungebetændelse, kunne stoppe livet.
    en anden jeg især holdt meget af, nægtede at indtage føde, i håbet om at dø, hun var MEGET dårlig, men man valgte at tvangsfodre via en sonde, hun var da 102 år.

    Er det et værdigt liv??? en værdig afslutning, ikke i mine øjne.

    Men, jeg har også oplevet folk med depresioner, der ville dø, men bare skulle have lidt prof hjælp, og de lever idag i bedste stil, og er meget glade for det, så man kan ikke være for eller imod, det afhænger helt af sitiotionen, og mennesket bag.

    Knus Anita W


  • #23   27. jan 2009 *Min Zaco* Vi savner Chasser... S

    Nej det selvfølgelig rigtig nok .. men skal os tænke over det, inden man bare indføre aktivdødhjælp.. Men hvis man evt kan skrive under på det , eks. paitent eller sådan noget .. så er det vel et sted i orden .. og familien har selvføgelig noget at sige, men den som ligger for døden har vel det sidste ord, for det jo den der enlig ligger og lider..

    men kan godt se.. at jeg nok heller ikke selv ville ha det for godt med at ta livet af et andet menneske, men stadigvæk et sted føler jeg at hvis det er det personen ønsker , og virkelig ikke har det godt.. så et sted ville jeg har det bedst med det, for ikke at se personen lide, og den vej så få det værre selv.. hvis du forstår ?


  • #24   27. jan 2009 Går klart 100% ind for aktiv dødshjælp...... har selv haft det for tæt inde på livet, så min mening er helt klar.....

  • #25   27. jan 2009 anita team Ahorn W

    ja selvfølgeli kan ting hjælpes hvor vidt det nu er for noget..

    men ligge du med kræft, der bare spreder sig hver dag, du for morfin hver anden time, for ikke ha smerter ??

    kan ikke andet end at ligge i en seng, kigge op i luften, folk kommer kysser dig på kinden , og holder dig i hånden , du har ingen gang kræfter til at dreje hovedet og kigge på dem??

    hvad ville du så helst selv ??


  • #26   27. jan 2009 Jeg kan godt se hvad du mener... Og jeg er sikker på jeg vil komme i situationer hvor jeg mener det er bedst at lade dem få fred... Men iegn er spørgsmålet hvem der skal gøre det??

    (ikke til debat: men persoligt tror jeg ikke man ønsker at dø... Man ønsker at blive fri for smerte, men ikke at dø)


  • #27   27. jan 2009 Frejafin .

    ja men man skal da os tænke på andre.. men alligevel ligger en personen for døden, og virkelig har det skidt ? hvaså ? smiley


  • #28   27. jan 2009 *Min Zaco* Vi savner Chasser... S

    rigtig nok , man ønsker nok ikke at dø. men at komme væk fra det man ligge i og den smerte ..

    nej det nok rigtig nok , vi mangler de folk til at gøre det, og tror næppe nogen folk har lyst til det.. men tænk , dyrlæge der afliver heste ?? ( ved godt man ikke kan sammeligne) men der alligevel lidt der ? en hest er vel et levne væsne ligesom os mennesker ??


  • #30   27. jan 2009 Jeg kan godt se sammenligningen med heste... Men man skal huske at vi mennesker er noget mere intellegente. En hest ved ikke at nu skal den dø, det gør vi, derfor føles det somom vi hjælper hesten ved at give den fred selvom den måske ville være ligeglad med at leve med lidt smerte.

    Det jeg mener er igen det med hvem der skal gøre det og hvordan det vil føles at ligge og vide at nu slukker ens mand, datter eller sygeplejerske for ens liv... Jeg ved godt man ikke tænker på det nåa man er død, men hvad med dem der står tilbage og er det etisk i orden at dø på den måde??


  • #31   27. jan 2009 Jeg er for aktiv dødshjælp og for dødsstraf.
    De fleste grunde er jo blevet nævnt, men ja mener egentligt valget er mit, hvis jeg ikke ønsker at leve mere, skal folk ikke holde mig i live, mod min vilje, det er dybt forkasteligt. og ja hvis folk er så psykisk syge som nævnes højere oppe, så vi ude i noget der ikke er nemt at beslutte. Men igen så må læger familie osv jo sætte sig sammen og lave en vurdering.
    og har folk i min verden gjordt ting, som er utilgivelige er 5-10 år ikke nok.
    Giv dem en human aflivning og de efterladte og ofre fred i sindet.
    syntes vores system er alt for vattet, nej nej ikke pille ved døden, hellere trække pinen og betale tiden frem for at tage den hårde beslutning folk som arbejder med dyr tager hele tiden. aflivning, den blir aldrig god igen. Aflivning den lider, aflivning den kan ikke reddes. Men mennesker lader vi lide, og mordere spærre vi inde mens ofrene lider og tæller årene til de blir sluppet ud igen! men igen vi har jo så et skønt land på mange andre punkter smiley må man jo ikke glemme


  • #32   27. jan 2009 hmm, hvad skal jeg svare uden at udlevere mig selv, jeg har skamt været der, både med kræften, og det psykiske, hvor man bare ikke orker mere, hvor man bare ønsker at dø, det er så hårdt, andre kan slet ikke forstå det. det er så svært at forklare, hvis man ikke selv har været i den del af livet.
    jeg lever heldigvis stadig.

    Knus Anita W



  • #33   27. jan 2009 tina C

    gir dig ret i meget af det du siger smiley


  • #34   27. jan 2009 tina c: problemet er bare hvis der ikke er nogen der vil slå dig ihjel... Så skal du gøre det selv, så blir det selvmord og det er ulovligt... Så hvis du ligger og er meget syg og afkræftet af kræft og du ikke selv kan slukke for dig hvem skal så??

  • #36   27. jan 2009 Jo søde ven det er det... Hvis du ikke dør af det blir du straffet...

  • #37   27. jan 2009 jeg er for...
    Hvis jeg har sagt på forhånd at ender jeg fx. lam i en hospitalsseng hvor jeg aldrig kommer til at hverken snakke eller bevæge mig mere....så vil jeg hellere have at en slukker....så syns jeg at det burde være lovligt



  • #38   27. jan 2009 Min Zaco - den ska du længere ud på landet med ! Kender en som har prøvet 2 gange, hver gang fik hun hjælp og nu begynder hjælpen rigtig at komme. Tror sgu ikk man får hjælp, hvis man ska straffes !

  • #39   27. jan 2009 min zaco nu er jeg ikke læge, men i min verden vil jeg da mene at det må være en del af deres job. de hjælper os ind i verden og de bør hjælpe os ud på den bedst mulige måde.
    Og var jeg læge, ville jeg helt sikkert byde muligheden velkommen må ikke være rart at rende rundt mellem folk hvis ønsker du ikke må efterleve på grund af loven.
    Selv om det etisk ligger dig naturligt.
    (Tror nu de hjælper mere end man ved, håber det ihvertfald)


  • #40   27. jan 2009 min zaco, ej nu må jeg le. Du bliver sku ikke straffet for at prøve at begå selvmord. Hilsen fra en som har forsøgt.



  • #42   27. jan 2009 Jeg kan hverken siger jeg er for eller imod... Men jeg siger at når jeg kommer ud som sygeplejerske vil jeg ikke have det hængende på mine skuldre at jeg har slået et andet menneske ihjel...

    Jeg udtaler mig om disse ting fordi jeg arbejder med det hverdag og kan høre at det ikke er noget i har skulle tage stilling til...

    Jeg siger det ikke for at blive rakket ned eller for at i skal komme med dumme bemærkninger, jeg holder mig til facts...


  • #43   27. jan 2009 Frejafin - har faktisk lige fundet ud af det muligt at blive straffet for det. /: Har ikk hørt om nogle som er blevet, men kan ske.

  • #44   27. jan 2009 Jeg kan love jer med 100 % sikkerhed at det er ulovligt... Tro et eller ej...

  • #45   27. jan 2009 Det har åbenbart ikke været slemt nok for dem af jer der har prøvet at begå selvmord...

  • #47   27. jan 2009 Hvis du ikke stoler på hvad jeg siger må du meget gerne undersøge det nærmere... Jeg har ikke tænkt mig at rode mere i det, jeg ved det er ulovligt...

  • #49   27. jan 2009 nej, selvmord er ikke ulovligt, men de pårørene får ikke udbetalt evt. erstatning.
    aktiv døds hjælp, som indlæget gik ud på, er forbudt.

    Anita W


  • #50   27. jan 2009 Nu siger du slå et andet menneske ihjel!
    Det er jo absolut ikke det man gør, men giver en fred, hjælper en vidre i livet cyklus efter eget ønske.
    Så siger du måske ja og hvad så med dødsstraffen. Jo ser du man kan jo vælge at sige, je måske jeg trykker sprøjten ind, så jeg ville fører hånden der tager hans liv,, men reelt set er det noget han har gjordt som har frataget ham retten til at leve. reelt set er det dommeren som har taget hans liv og ikke mig.
    Så det kommer jo helt an på hvordan man ser tingene.
    Men hvis du ville føle dig som morder hvis du slukket for en raspirator ja så vil jeg da i mit tilfælde bede om sygeplejeske der kan.
    Da jeg aflivede min første pattegris så den ind i øjnene øv det var ikke nemt. da jeg huggede hoved af min første høne havde jeg det skidt hele dagen men det er nu engang den vej vi alle skal en dag.
    Og jeg havde været en dyreplager hvis jeg ikke havde gjordt en ende på deres lidelser. Ja jeg kunne have hentet hjælp men dyret havde lidt længere, og igen nogle beslutninger skal bare tages, selv om de ikke altid er rare.
    Man ja misunder dig nu ikke dit job. Der sikkert meget lidelse og død involveret og ulykkelige skæbener.
    Venlig hilsen Tina


  • #51   27. jan 2009 Tina: Hvad giver så dommeren ret til at være morder?

  • #52   28. jan 2009 Han er blevet dommer for at udøve retfærdighed. hvis han mener det retfærdigt at manden skal dømmes til døden så giver det ham ret. Men igen det jo noget den skyldige selv har gjort der har bragt ham/hende i den situation. Altså er det ikke dommeren som gør det mod personen men personen som selv har gjort det mod sig selv.
    Hvis landets love siger overlagt mord og derefter man selv vedkender sig skyld, giver dødstraf er det jo personen selv der ene og alene er skyld i han bliver lagt til hvile eller hvad man siger. det så ikke dommeren det ikke advokaterne som arbejder på sagen det ikke dem der giver sprøjten det er personen selv. Og det går jeg ind for.
    Man ville jo vide inden man begår mordet hvad konsekvensen er.
    Blot min holdning.
    Men det jo en anden debat. Vi snakkede om aktiv dødshælp herinde og ja som sagt før er helt klart for.


  • #53   28. jan 2009 jeg for.
    hvis syge personer der ligger og bare venter på at dø, og lider, og gerne bare vil dø. så det okay hvis familien og det hele er enige.


Kommentér på:
For eller Imod ??

Annonce