{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.312 visninger | Oprettet:

Køre hest uden kørekort? {{forumTopicSubject}}

Min bedste ven har lige fået sit kørekort, og da jeg snakkede om det var trist jeg ikke kendte noget med en stor bil med krog sagde han straks at han havde en stor BMW der sagten kunne trække en trailer.

Så jeg går ind og kigger på reglerne og er ret forivret, her inde står der at vægten ikke må overstige 3500 kg på det alm B kørekort som han har.

http://www.jktrailerkort.dk/15725818

Så hvis bil + trailer + hest ikke overstiger 3500 kg må han godt køre med min ene hest?? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køre hest uden kørekort?
  • #1   28. feb 2014 ja

• #2   28. feb 2014 Men ville aldrig lade en uerfaren billist køre med min hest i en trailer bagi.

• #3   28. feb 2014 Jep, det er lige præcis hvad der står smiley

• #4   28. feb 2014 du skal have fat i registreringspapirerne for både bil og trailer

Den TILLADTE totalvægt sammenlagt må ikke overstige 3500 kg

Dvs. det IKKE den faktiske vægt der kigges på smiley - håber du forstår

mvh Ponymor

• #5   28. feb 2014 mener helt sikkert, at når kørekortet er så nyt, skal der trailerkort til.

• #6   28. feb 2014 hvis han lige har fået kørekort så nej.. der kom nye regler omkring at hvis du hade taget kørekort efter den og den dato i det år skulle man have trailer kørekort for at må køre med trailer... skal lige se om jeg kan finde den til dig smiley

• #7   28. feb 2014 kom der ikke nye regler i januar så alle der kører med trailer over 900 kg. skal have trailerkort eller blev det aldrig til noget ?

• #8   28. feb 2014 Kørekort fra før 1. maj 2009 – Kørsel i Danmark.
    Hvis du har kørekort fra før 1. maj 2009 og kun skal køre i Danmark må du køre efter disse lempeligere regler.

Hvis din bils ”Tilladte Totalvægt” og din bils ”Koblingsvægt” tilsammen ikke overstiger 3.500 kg, må anhængerne gerne have en højere ”Tilladt Totalvægt”, MEN anhængerens ”FAKTISKE Totalvægt” må ikke overstige bilens ”Koblingsvægt”.

Såfremt du ikke må køre med din anhænger på almindelig kørekort (Kategori B), er løsningen, muligvis at tage kørekort til kategori BE

• #10   28. feb 2014 ellers kan du læse mere om det inde på sikkertrafik.dk

• #11   28. feb 2014 Men de nye regler kom i 2013? altså alle der har taget kærekort efter 2013 gælder de nye reglerne vel for?

Jeg tror egentlig du har de samme regler som alle andre der har B kort, de kigger ikke på hvornår det er taget. smiley

Og ang hans nye kørekort, Det er min beslutning og ikke det jeg spøger om, jeg spæger om reglerne, for alle sige noget forskelligt. smiley

• #12   28. feb 2014 Ja det må han godt..
    Men ville nok overveje at få en der har erfaring med at køre med trailer til at køre den.
    Der er jo altså ikke så let som det umiddelbart ser ud til.

• #13   28. feb 2014 De regler er så forvirrende, godt jeg har udvidet mit kørekort så jeg må køre med trailer smiley

Men nej han må IKKE køre med det smiley

• #14   28. feb 2014 Men hvorfor stå der så at man må køre med 3500 kg? nå i siger man ikke må??

• #15   28. feb 2014 Har din far, eller lign ikke stort kørekort?
    Så ku I måske låne din vens BMW, men din far eller anden som chauffør? smiley

Det gjorde jeg da jeg ikke havde udvidet mit kørekort endnu.

• #16   28. feb 2014 men hvis i skal regne på om han må køre med den eller ej, tager du bilens total vægt og bilens træk vægt.
    Freks. Bilen vejer 2000kg og den må tage 1400kg på krogen vejer det tilsammen 3400kg.. ved at ligge de to tal sammen må ikke overstige 3500kg. så er det lige meget om traileren vejer 500kg eller 800kg i ejenvægt. det er ikke det politiet går efter.. de går efter bilens totalvægt og bilens træk vægt smiley

• #17   28. feb 2014 Nej desvære kender jeg ikke nogen med stort kørekort. smiley Min far har i sin gamle bil tit kørt min hest uden vi tænkte over reglerne. smiley

Men jeg forstår ikke at det står på hjemmesiden hvis det ikke er rigtigt??

• #18   28. feb 2014 Vægten gør, at du fx må køre med varevogne og kassebiler, hvilket jo egentlig er smart nok. Jeg må fx godt køre i min fars store kasse - På trods af at jeg så ikke gør det, lol

- Jeg ville give politiet et kald, og så spørge dem. Dé burde have styr på det i hvert fald.

• #20   28. feb 2014 Jeg vil lige sige ang. erfaring, så er det først efter jeg havde haft kørekort i 1½ år a jeg begynde at køre alene med heste og hestetrailer. I alt den anden tid, har min far været med på passagersædet til at guide mig, hvis jeg skulle være usikker på noget (afstand bedømmelse, var jeg f.eks. rigtig fårlig til i starten smiley )

Så få lige en erfaren med de første mange gange du som ny skal køre med hestetrailer, specielt hvis det er 2-hestes!

Jeg er så heldig det kun er en én-hests trailer jeg har og den er ikke så besværlig for begyndere som en 2-hestes smiley

• #21   28. feb 2014 Hedder det sig ikke at man ikke må have mere end 750 kg på krogen hvis man har fået kørekort efter 1maj 2009? Eller har jeg misforstået det smiley ?

• #23   28. feb 2014 Stald Lulle: Du bliver ved med at referere til en regel der gælder for folk med kørekort fra før 2009, men nu er der jo tale om en med nyt køre kort, så den dur ikke.

I må køre med samlet total vægt på 3500, ja, men husk det er totalvæg, altså bilens totalvægt, samt trailerens total vægt i skal kigge på, ikke hvad i putter i.

• #24   28. feb 2014 når han lige har fået kortet er reglerne følgende:
    Trailerens maksimale tilladte totalvægt + bilens maksimale tilladte totalvægt må IKKE overstige 3500 kg smiley

Alt hvd du kommer i bil og trailer har ingen betydning så længe du ikke har BE kortet smiley

• #26   28. feb 2014 Da jeg tog kørekort for 1½ år siden var der altså snak om nye regler var på vej som skulle blive gældende fra 1. januar 2013 og jeg er ret sikker på at de blev vedtaget.

De nye regler betyder at folk der har taget kørekort EFTER 1/1/2013 MAKS må køre med en trailer med en tilladt totalvægt på 750 kg.
    En hestetrailer har normalt en totalvægt på 1500 kg- 2000 kg. Og din ven må derfor ikke køre med en hestetrailer.

Da reglerne blev strammet fik jeg også trailerkort, da vi skulle være på den helt sikre side mht. reglerne.

Hvis du/I ikke forstår hvad der står i reglerne så ring til enten politi, eller en kørelærer. De vil altid hjælpe..

Jeg har ikke undersøgt om de nye regler blev gældende, men kan se der er flere her der også har hørt om dem.

Kig på nettet om hvad reglerne for kørekort taget nu er, og ellers ring til en kørelærer.

• #27   28. feb 2014 Det koster at bryde reglerne
    Fører du personbil med trailer, som kræver et B+ eller et B/E-kørekort, og er du kun i besiddelse af et B-kørekort, koster det som udgangspunkt en bøde på 2.000 kr. Bødesatsen for at køre med en overlæsset trailer er 75 kr. pr. pct overvægt til føreren og/eller 150 kr. pr. pct overvægt til brugeren/ejeren. Bøden rundes endvidere op til nærmeste beløb, der er deleligt med 500 kroner. Ved gentagelsestilfælde forhøjes med 300 kr. pr. fortilfælde inden oprunding til nærmeste beløb deleligt med 500 krone

• #28   28. feb 2014 Her...

profilbillede
  • #29   28. feb 2014 Hvis du er i tvivl, så tag registreringsattest på både bil og trailer med på politigården og få dem til at regne det ud. Så har du deres ord for at du/ han godt må køre med traileren og hesten. Det gjorde jeg og eftersom jeg har taget kørekort FØR 2009 måtte jeg gerne køre ked min trailer og hesten.
    Men tror umiddelbart det skal være en meget lille trailer, bil og hest, hvis din ven må køre med det når ganske kørekort er fra EFTER 2009.

• #30   28. feb 2014 750kg reglen betyder at du ALTID på et alm kort må køre med en trailer på MAX 750kg, også selvom den overskrider de 3500kg for et vogntog.

Hvis traileren vejer over 750 kg, gælder følgende regler:

Hvis du har taget kørekort før 2009 må du tage bilens totalvægt, og lægge sammen med bilens koblingsvæk ( det bilen må trække ). Dvs. At hvis bilen har eks. En totalvægt på 2000 kg, og din bil må trække 1400 kg på krogen, må du lægge de 2 ting sammen hvilket giver 3400 og gør det lovligt at køre med traileren på et alm kørekort. Også selvom din trailer har en totalvægt på 1600kg, fordi du kan se bort fra dette da dit kort er erhvervet før 2009. Selvfølgelig må du også kun læsse den, så den ikke vejer mere end de 1400 kg.

Hvis du vil køre samme vogntog med et kørekort erhvervet efter 2009 er det tilgengæld ulovligt eks. Bilens totalvægt 2000 trailerens totalvægt 1600 i alt 3600 og derved overskrider det de lovlige 3500 og kræver kørekort. Og det er uanset om der står en shetlænder i traileren, det er stadig totalvæten på begge køretøjer der tages højde for hvis dit kort er fra efter 2009. Hvis du tilgengæld kan finde en trailer med en totalvægt på under 1500kg er vogntoget lovligt, også med et nyerhvervet alm kørekort

Kommentér på:
Køre hest uden kørekort?

Annonce