{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Procentklasse?
  • #1   30. aug nej - det er ikke det samme. Procentklasse i dressur er når der kan rides forskellige programmer i samme klasse fx LB1+LB2+LB3. Højeste procent vinder.
    Der kan i dressur også udskrives sløjfeklasser hvor fx alle der opnår en mindste procent får en sløjfe.

• #2   30. aug Argh mange tak! Ved du så om det bedst kan betale sig at ride et højt program ift at ride et lavt fx LC1+2

• #3   30. aug hvad mener du med om hvad der bedst kan betale sig? man rider vel det man må og er klar til ?!

• #4   30. aug Procent klasserne er typisk opdelt i en LC klasse (LC1+2+3), en LB klasse (LB1,LB2 og LB3) og så en LA klasse (LA1, LA2 og LA3) og så endnu en LA klasse (LA4, LA5 og LA6) og sådan kan det forsætte der ud af...

Mener ikke at man må lægge forskellige sværhedsgrader i samme klasse.

• #5   30. aug Karin
    Det mener jeg godt man må, nok ikke til de høje stævner, men jeg har været til mange stævner (e og d) hvor lc+ lb, eller lb+la var lagt sammen på grund af for få starter smiley

• #6   30. aug Du kan sagtens vinde en procent klasse selvom du rider det "letteste" program i klassen.
    typisk ligger de jo LC -klasserne for sig, LB-klasserne, LA1-2-3 og LA4-5-6. netop for at der ikke skal være så store spring i sværhedsgrad.

Der du tænker på med om alle får rosetter hedder "sløjfe klasser". Noget der er kommet til efter min tid. Og som jeg ved Gud synes er noget værre pjat.

• #7   30. aug Dressurklasser, som svarer til B0, kaldes "sløjfeklasser" smiley

Mht. procentklassserne, så skal du starte det niveau, du er "kommet til", og OUT-regler gælder dér ligesom i almindelige klasser.

• #8   31. aug Ja okay, tænkte bare på om man gerne må start en lc selvom man rider lb derhjemme når nu det er ponyens andet stævne.. Bare for den gode oplevelses skyld og ikke for rosetten eller det at vinde.

• #9   31. aug Der er en del steder der afholder procentklasser/sløjfeklasser på en måde hvor at alle der rider til over 60% får en roset. Derudover er klasserne altid slået sammen så alle der rider LC rider mod hinanden fx. Jeg har altid lært at man skal starte ca et niveau under det niveau man rider derhjemme i både dressur og spring, så du kan sagtens ride en LC uden nogen bliver fornærmede smiley

• #10   31. aug Det er jo en uerfaren hest, hvis det kun er dens andet stævne. I princippet måtte du stille op i LD1 - som du så må vinde 3 gange. Herefter kan du så gå videre til LD2 og vinde den 3 gange, inden du SKAL rykke op i LC.

Dog synes jeg også, man bør have sin moral med sig. Jeg har mødt diverse "rosetjægere" i min tid som ponyrytter. Synes ikke altid klubberne har været lige gode til at følge op på udklasningen, så det ansvar ligger i høj grad på ens egne skuldre.

Men nej. start du bare et LC program med GOD samvittighed.

• #11   2. sep C. mortensen, du har ret. Det er netop med moral med. Fordi jeg har faktisk dårlig samvittighed over at starte så lavt, når nu hesten går ret stabilt derhjemme. Plus jeg før har startet op til Lb og en enkelt LA (hvor rytteren red forkert...)

Her er de ting jeg har med i tankerne omkring det kommende stævne.

nr. 1 ponyen er lidt utryg ved traileren, men klubben vi starter på kan man heldivis skridte hen til.
    nr. 2 sidste gang ponyen red stævne var dens første stævne hvor ejer kun havde trænet dagen før. Og red en LC1 til 62%
    nr. 3 det er mit første stævne lige på den her pony.

Så føler lidt jeg er for god ift. de andre der starter. Men vil også gerne give ponyen en god oplevelse. Plus jeg går altså ikke efter at vinde, en roset for mig er ligemeget så længe det har været sjovt, og en god oplevelse for både mig og pony. smiley

• #12   2. sep Du skal slet ikke have dårlig samvittighed. Heller ikke om du så skulle vinde klassen med 74% .. så kan du jo så bare passende sige "okay. næste gang rider vi vist LB1".
    Jeg tror vi alle har prøvet at have den følelse. men når det er første gang, du er afsted med og på den pony, så har du jo ingen anelse om, hvad der sker.

Den episode med dårlig samvittighed for mig selv, der står klarest, var da vi meldte til stævne i et andet distrikt. Jeg var vant til hård konkurrence her i mit eget, hvor jeg nok havde ligget midt i klassen med de præstationer. Men jeg vandt så klassen på den ene pony, og blev nr 2 på den anden... med overlegne procenter. men hvor skulle vi vide det fra på forhånd?

Og så husker jeg en anden episode med en pige, der egentlig skulle starte sydjysk for kat 3 (det var i LB3 på det tidspunkt, ved ikke om det er sådan mere). Så de skulle lige have " en god oplevelse inden", og gik altså ind og lammetævede os andre små piger i LC1, og ponyen var altså B-pony. Dét var lige for meget af det gode.

• #13   2. sep Nej præcis, normalt ville jeg aldrig tilmelde en procentklasse, men den klub der afholder stævnet har kun de klasser den weekend da størstedelen af klasserne er noget finale. og noget vm i holdcup.

• #14   2. sep Det er Vindinge rideklub der afholder stævnet.

• #15   2. sep Så er det jo bare sådan, det er. langt de fleste klubber kører med procentklasser til klubstævner i dag, for at holde udgiften nede, fordi der alligevel er så få tilmeldte.
    Så igen, det skal du slet ikke have dårlig samvittighed over.

• #16   2. sep Ja og jeg syntes det er ærgerligt. Gik ind på DRF i dag, og ingen af de stævner jeg har redet de sidste par år ligger derinde fordi de er fra før equipe.. virrkelig ærgerligt! Og få at tilmelde mig til stævne skal jeg da liiiige betale 250 kr i licens.. For et stævne man

• #17   2. sep Lige præcis. men det er en ond cirkel. DRF har ikke oplevet så lav tilslutning siden starten af 1990'erne. Ridning er (igen) blevet en sport for de rige.

• #18   2. sep Altså, det er da en syg kultur, har en ældre veninde og hun fortæller om dengang distrikts stævner var for alle, og det var "nemt" at starte stævner.. Synes det er synd for klubberne der kommer så mange mærkelige tiltag!

• #19   2. sep
    Det er ikke dyrt og starte DRF stævner og jeg betaler GERNE prisen det koster, når jeg starter 1-2 stævner om året. For at mine resultater registres selvom det kun er D stævner.

Det eliminere folk der til klubstævner har startet selvom de er outet ( fordi man med manglede sted og søge resultater ikke kunne bevise det, når de ikke kunne slås op ) og nu kan salgsheste også slås op, så siger folk den har gået MB men der intet er også finde på den, eller den har gået elendigt i alt den har startet, så er det måske en sandhed med modificationer.

Islænder stævner, kørsel, distance og western stævner kan let koste over 1000 kr, for en enkelt start. Så folk der starter spring og dressur stævner, skal være vældig glade for at prisen er som den er.

Der er ihvertfald masser af starter til D stævner her på Fyn, ved klubber der har godt ry, gode faciliteter mm. og de der ikke har så mange, de klare den også smiley

• #20   2. sep Jep. men det er jo for at holde økonomien i flow. Når der også skal være sløjfeklasser, så alle curlingbørnene får en roset med hjem, så skal der jo medregnes en ekstra udgift i start af klasserne, for at klubben kan holde pengene hjemme. Ved godt det selvfølgelig er begrænset, hvad sådan en papskive koster, men alligevel. Det er jo ikke de små, billige, fra Danroset som vi andre fik smiley

Da jeg red stævner de sidste ponyår, gav jeg 40 kr pr start til klub og 70 pr start til distrikt... I dag giver du 90-100 kr for at ride en B0 til klubstævne.

Hestene er blevet dyre pga pas og chip og nye vaccine regler....og økonomi generelt. Vi andre fik sgu en import pony fra Holland eller et marked og så red vi sgu stævner på den. Den fik lige to vacciner og så var vi flyvende. Røngten? Ja, det var for de fine heste.
    I dag skal du diske op med 50k, for at få en god pony. Som selvfølgelig har været i røngten, for folk tør ikke købe noget med de mindste skavanker. Og det forstår jeg godt. Mine egne har dog aldrig haft en sygedag, men har så også været væsentligt billigere, så de enkelte tab, vi har haft, har vi taget som det var.

Så det er vist over hele linjen, finanskrisen har sat sine spor. Men jeg er ærgelig over det. Mine ponyår var de BEDSTE.

• #21   2. sep Krikken godt for dig smiley Men jeg holder nu på at det er dyrt at betale 250 kr for licens 190 kr for selve starten. 300kr i benzin osv osv. Nu snakker vi jo ikke om islænderstævner, kørsel osv. Men om alm ridning. Men er da glad på dine vegne over du er rig og har lysten til at punge ud for et system som reelt set kun tilgodeser de mere dygtige rytter.

Vil man noget med sin ridning skal man starte c stævner og det kan du ikke argumentere imod. Men godt for dig det fungere på fyn. Det er så andre steder det ikke fungere ligeså godt.

• #22   2. sep
    Jeg er ikke rig, det er en spøjst konklusion - men jeg betaler gerne det det koster, for at få det der er med i prisen. Hesteejere giver gerne penge til fys, sadelmager, dyrlæge, dyrt udstyr osv. men saaatme nej og betale for og starte stævne.

Og ja vi snakker dressur og spring - men derfor skal du stadig, hvis du synes dressur og spring er dyrt, være glad for at du ikke starter islænder, western eller kørsel for det er meget dyrere og det er bare prisen for de der starter de stævner, de ville være lykkelige for de priser det koster ved spring og dressur.

En is kostede 2 kr i 80'erne koster 20 kr nu ( tænkt eksempel ) - priserne ændre sig og udvikler sig, ting kan ikke koste det samme som for 10 år siden. Det er sådan verden fungere - vi kan ikke sidde fast i hvordan tingene var en gang. Så gik verdens økonomien i stå.
    Før i tiden var lønningerne også en anden - derfor var priserne en anden. Tingene skal matche. Hvis vi havde priser som i 80'erne men løn som i dag, så hang verdensøkonomien ikke sammen.

• #23   2. sep Tak for skolelektionen, men du syntes ikke det er dyrt, men det syntes jeg. Især for at starte et kedeligt klubstævne. Ja jeg har da også startet stævner dengang tiden var anderledes. En ad de ting der fx. ærger mig helt vildt er at de resultater jeg har redet som pony rytter IKKE står på drf længere. Så hvis folk søger på mig, kommer der ingenting op. Hvilket er mega ærgerligt.

• #24   2. sep
    Hvorfor de netop har sat prisen op og lavet en D licens, så der nu er kommet resultater på alting. Man kan let være bagklog og sige det skulle have været indført for længe siden.

Men jeg er bare glad for de er kommet på det nu smiley

• #25   2. sep Ja , men engang stod resultaterne der. Og ved ikke om det fungere sådan at betaler man d licensen så kommer de tilbage?

Men stadig ærgerligt at de ikke beholdte de gamle resultater også kunne man betale for at bibeholde sine resultater og få de nye ind også.

• #26   3. sep 190 kr i startgebyr? For et klubstævne? smiley
    Hold da op. Det er væsentligt mere end det koster i det nordlige Jylland, her er 80 mere normalt.

• #27   3. sep Mimre:
    De fleste klubstævner koster 100,- i startgebyr pr klasse og ikke 190,-
    I hvert fald i Roskilde området, som hvis jeg husker rigtigt, er der hvor Nikoline skal starte. smiley

• #28   3. sep Nikoline:
    Så er jeg nødt til at spørge.. Men er det Store Heste dag weekenden du skal starte, for så koster det ekstra knaster. smiley

• #29   3. sep Stævnet afholdes på Roskilde Dyrskue plads, hvor ryttere fra hele Danmark er velkomne til dette kæmpe store udv. Klubstævne, med C-klasser om fredagen, samt en enkelt C klasse lørdag (Grand Prix).

For de 175,- får du et gratis armbånd til selve dyrskuepladsens arrangement som i sig selv alene koster 180,- for voksen hele weekenden. (gælder kun lørdag+søndag)

Udover det er der beløb gavekort til vinderne af D-klasserne...

+ som startende ekvipage har du mulighed for at tilkøbe et hjælperarmbånd som koster 150,- for hele weekenden.
    Samt hjælperbillet 85,- (1 dag) - som normalvis koster 120 kr.

..Så mens du får glæden af at starte og nyde arrangementet som byder på diverse opvisninger, shows og clinics samt shopping.
    for 175 kr. (for hele weekenden)

Så kan vi andre "nøjes" med at betale normale priser 180 kr. smiley

• #30   3. sep Nåh okay - så forstår jeg bedre. Det meldte historien jo ingenting om smiley

• #31   3. sep Nej, det skal jeg ikke. Men med de 190 kr mener jeg 2 klasser af 80 kr stk. også det der gebyr på drf go på 30 kr. Så vidt jeg kan regne ud bliver det da 190 kr. smiley

Så for til et klubstævne syntes jeg 190 kr. er dyrt for 2 starter.

• #32   3. sep Jeg vil også gerne starte stævner snart, det er dælme også dyrt (islænder). Første start inkl. foldplads (med eget hegn) koster typisk 400-600 kr. + ca. 200 for efterfølgende starter.. Derudover rytterlicens, som ligger på alt fra 50-370 kr, alt efter om du er medlem af lokalklubber eller hovedforeningen, vil have engangslicens eller årslicents, og til hvilket niveau. Man kan slet ikke købe licens, uden at være medlem af en klub eller hovedforeningen, så det er der også lige udgift til, hvis man vil prøve et enkelt stævne.

Jeg regner med at mit første stævne komme til at koste omkring 1000 kr. for én start..

Der findes dog også nogle få D-stævner, som er billigere - og det er jo meget fint for sådan en som mig, som bare gerne vil prøve det af, og se om det er noget for mig/os, og ofte køber klubben klublicens til D-stævnerne smiley Så kan jeg måske komme ned på 500-700 kr. for én start.

• #33   3. sep Nikoline:
    Kunne heller ikke se dit navn på Equipe Online da jeg tjekkede op.
    Forvirringen opstod da du nævnte du skulle starte på vindinge som iøvrigt koster 125 kr for start, så du skal regne med noget mere, hvis du starter 2 klasser. smiley
    (Hvis det er næste stævne du vil starte)

Om det så er fordi de samme weekend holder VM for hold og fredags cup, at prisen er steget til 125 kr i stedet for de vanlige 100 kr. kunne tænkes smiley

• #34   3. sep Nej, jeg skal ikke starte på store hestedag. Men hvorfor også tage udgangspunkt i storehestedag? det er jo ikke det eneste stævne de afholder. Når jeg skriver nogle tal er det self nogen jeg har regnet på. Og ja det er sikkert dyrer at starte islænder stævner, men det ændre ikke på at det også er dyrt at starte alm klubstævner. Begge dele koster mange penge og det er mega ærgerligt.

Nu er vindinge rideklub en klub jeg heldgivis kan ride hen til så det sparer jo lidt penge i benzin smiley

• #35   3. sep Jeg nåede op 980 kr sidst jeg startede.

2x95 kr for 2 starter på ROR (Roskilde Rideklub)
    + 40 kr i transaktionsgebyr
    230 kr i alt for start alene.
    - Det synes jeg egentlig er fair nok. Jeg har ikke så mange skrupler over start priserne.

Men så var der rytterlicensen hvor jeg ikke synes jeg kunne nøjes med D-licens og endte med at købe ABCD-licens.
    Prisen er 600 kr for licensens alene også kom der tilæg oven i for oprettelse/generhvervelse 150 kr.
    Så licensen endte på de 750 kr.
    - Det er nok det jeg synes der gjorde ondt, men vil man starte, så må man jo betale. smiley

• #36   3. sep ISRH syntes det er lidt sært at du ligefrem tjekker op på om jeg skal starte.. Men fair nok.

• #37   3. sep Jeg kan godt lide at tjekke op på om det jeg antager er sandt.
    Det var det jo så ikke.
    Det synes jeg ikke der er noget mærkeligt i.

• #38   3. sep Ja, nu har jeg efterhånden godt forstået at hvis man vil starte så man betale. Men tænker da det helt klart er smartest at betale tingene lidt af gangen. Så man ikke ender med at skulle af med 1000kr.. fordi så kommer jeg da ihvertfald aldrig ud og starte, men godt i andre har rd. Fordi jeg har ikke hvis jeg skal smide 1000kr af på en weekend..

• #39   3. sep Det u antog var sandt var aldrig noget jeg havde skrevet. Jeg skal ikke starte til SHD men har OVERVEJET at starte til det næste stævne de afholder i oktober.

• #40   3. sep Men har startet på SHD for 4 år siden efterhånden og det var dyrt ja. Men der vil jeg også gerne betale ekstra for at starte men til alm d stævne syntes jeg 80kr er fint for en klasse.

• #41   3. sep Jeg er helt enig i, at det er dyrt. Der er bare desværre ikke så meget at gøre ved det, hvis man gerne vil starte stævner..

Jeg har ikke bare lige 1000 kr. til at smide på en weekend når jeg har lyst, men jeg kan godt spare op til det smiley Jeg forudser til gengæld et problem, hvis jeg får lysten til at tage til stævner jævnligt, av i pengepungen!

• #42   3. sep Milla, der er jeg helt enig. Nej men derfor kan vel godt pointere det er ærgerligt der er blvet så dyrt. Det udelukker os som ikke kan eller vil betale så meget for det, eller har lysten til at konkurrere på et højt niveau

• #43   3. sep Lige præcis.
    Det er det der menes med at jeg antog.
    Jeg troede noget uden at have viden om det.
    For mig var det vigtigt at tjekke op på om jeg antog noget forkert.
    Hvilket jeg gjorde.

Min pointe var egentlig bare at jeg ikke synes prisen for start på SHD var urimelig.
    Taget i betragtning af hvad det vil koste at komme ind til arrangementet som alm. besøgende.

• #44   3. sep Det er vi enige, jeg kan ikke hske hva jeg betalte for det for 4 år siden men dyrt var det. Men havde også sparet op længe og glædet mig noget så forfærdeligt. Trænet og trænet og det betalte sig også fordi vi hev da en 1 og 2 plds med hjem i de klasser vi startede.

• #45   3. sep Tænker bare at starte 2 klasser til et af de stævner vindinge afholder her i efteråret. Ved du om Nordgården i tune stadig afholder stævner?

• #46   3. sep I mine ponyår red jeg stævne mellem 2-4 gange pr måned. På 2 ponyer med 2 starter hver.

Med de regnestykker I selv har siddet og gjort op, så virker det ikke videre realistisk for flertallet i dag. Med undtagelse af de, der selvfølgelig har viet hele deres liv til hestesporten

• #47   3. sep Jeg kender ikke stedet og der kommer heller ikke noget frem når man søger på stævnekalenderen så vil umiddelbart sige nej.

Himmelev afholder et 18/10 - 20/10
    Vallensbæk (SIV) holder også 19/10 - 20/10
    Vestegnens Rideklub holder 02/11 - 03/11

Så ved jeg ikke lige hvor langt du kører og i hvilken retning,
    men der er også
    GLK (Glostrup)
    Skibby rideklub
    og Vestervang.

• #48   3. sep C. Mortensen:

230 x 4 = 920 kr
    Det er måske ikke for alle.
    Men det er heller ikke alle der har lyst til at starte hver weekend om måneden.

460 kr ( 2 stævner om måneden) Er hvad nogen giver for undervisning om måneden.
    Helt urealistisk synes jeg ikke det er.
    Men jeg siger heller ikke det er billigt.

De 750 kr for licens skal jo ikke betales hver gang. smiley

• #49   3. sep Overså selvfølgelig lige at det var 2 starter hver på 2 heste..
    Det bliver selvfølgelig en helt anden pris.

• #50   3. sep Og så kom undervisning på begge ponyer selvfølgelig oveni. I perioder to enetimer i ugen pr pony.

Det havde været umuligt i dag. men da hver start kostede 40-50 kr (d-stævne) og 75 kr (c-stævne) var det noget mere spiseligt.
    Jeg havde c-licens, men det kostede ikke nær det samme som i dag. og der var ikke yderligere tilmelding gebyrer.

Så jeg kan sagtens forstå, at stævner er blevet noget virkelig specielt i dag.
    Men jeg synes stadig det er virkelig ulykkeligt, at der sidder så mange små piger i det danske land, der ikke får de samme helt fantastiske minder, som jeg selv har fået. For det VAR sgu noget specielt. Stemningen, Fællesskabet, succeserne og nedturene.

Håber det vender igen engang

• #51   3. sep Nikoline
    Der bliver ikke afholdt stævner på Nordgården i Tune længere da vi lukkede klubben i 2017. smiley

• #52   3. sep
    Igen igen - en liter mælk kostede også 2 kr for år tilbage, men det gør den ikke mere. Tingene kan ikke blive ved med at koste det samme, i og med verdensøkonomien udvikler sig.

Det er ærgerligt du har så negativ en oplevelse C Morstensen - jeg oplever ikke noget negativt og ser masser af børn, uden forældre med masser af penge der starter stævner. Og jeg oplever ikke, at stævner er blevet til noget specielt overhovedet.
    Det er stadig lige så standard og starte et D stævne som jeg oplever det altid har været. Der er masser af blandede folk der starter det - folk med fancy heste, masser af undervisning og fancy udstyr, folk der kun starter få gange om året, folk på en ikke fancy hest osv.

Med prioritering når man langt smiley Heste er dyrt i forvejen og have. Uanset hvordan man vender og drejer det. Jeg gad godt have en speciallavet sadel, men det har jeg ikke råd til. Men jeg har fint råd til at starte et stævne, så kunne jeg måske lade være med at købe noget unødvendigt udstyr istedet - og jeg får en ret standard offentlig lønmodtager løn.

• #53   3. sep På SU og fritidsarbejde er det begrænse hvor meget man tjener, når man også går i 3g på hhx, har en kæreste og også gerne vil ride og se sine veninder. Så er der ikke altid nok dage på ugen til at gå på arbejde i..

• #54   4. sep
    Næ - det skal der vel heller ikke være. SU gør man har nok penge til det man skal have ( og nogle gange ikke en gang, derfor må man arbejde ved siden af ). SU skal ikke gøre, at man har råd til alverdens ting.

Jeg har været på SU og fået udbetalt 1500 kr om måneden trods jeg boede ude - der kunne jeg heller ikke lige alt det jeg gerne ville, men sådan er det. Samt da jeg var på kontanthjælp og fik 5000 kr om måneden og boede ude, der kan man heller ikke lige.

Sådan er det en gang imellem, at man sidder økonomisk stramt i det og ikke kan alt det man gerne vil. Men DRF skal ikke ændre priserne for at folk på SU skal kunne starte flere stævner.

• #55   4. sep Krikken, hold nu op. Har jeg sagt det? Har jeg skrevet de skulle sætte prisen ned fordi JEG er på SU og fritidsarbejde? NEJ. læs nu forhelvede hva jeg skriver og stop med at komme med de der åndsvage kommentarer. Jeg skriver omkring min situation og jeg at jeg syntes det er blevet lidt krydret med stævnestart.. Jeg er da mega ligeglad med at du ikke syntes det er dyrt. I forvejen var det slet ikke det det her forum handlede om. Lige nu er du bare på tværs for at være det. Jeg er ligeglad med dine skolelektioner og at du hele tiden er så bedrevidende. Nok er nok. Og du skriver gang på gang ting jeg ikke hverken har sagt eller skrevet. Så farvel og tak til dig smiley

• #56   4. sep Jeg meldte mig ud af DRF da de begyndte på det der licens pjat. Ja, jeg kan godt forstå hvorfor de gjorde det. Men så stort et problem synes jeg ærligt talt heller ikke det var.
    No way jeg gad at give 250 kr for medlemskab i en klub, og så ligge ekstra udgifter oveni - det var dyrt nok at starte stævner før smiley
    Jeg plejede glædeligt at punge ud, for at starte 2 stævner årligt, men da licensen kom gav jeg simpelthen op. Jeg har ikke tid eller penge til at starte flere stævner end det, og med det nye gebyr, var det mest realistisk kun at starte et stævne om året. 500 kr + startgebyr for et stævne årligt? Nej tak.

Så daffede jeg af fra DRF. Skrev dem endda en pæn mail om at jeg ikke brød mig om den nye licens, men fik aldrig et svar.
    For dem der starter en masse er det sikkert super lækkert, men for os der lå og startede en 2-3 stævner om året, dræbte det aktiviteten.

Kommentér på:
Procentklasse?