{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

SHD - Udstyr? {{forumTopicSubject}}

Jeg er nok lidt tidligt ude, men jeg sidder allerede nu og gennemgår hvad vi måtte for brug for at udstyr og tøj til Store Heste Dag 2021.

Har nogenlunde styr på det, men jeg er lidt i tvivl ift mønstring. Jeg er godt klar over hesten skal bære trense, men hvad er reglerne for det?
Min hoppe er en blanding (Welsh cob/sportstinker type i bygning og hårpragt), så jeg har ikke rigtig nogle forbundsregler at følge.
Regner med hun skal bære bid, da hun er 7 år. Må hun gerne gå bidløs, hun er ikke videre vild med at blive trukket i biddet..?
Er der specifikke mønstringstrenser? Må den fx være hvid eller brun og hvor meget må den fylde i ansigtet?
Ift mig, hvad tøj skal jeg bære ifølge de generelle regler?

Billede af hende vedhæftet.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SHD - Udstyr?
  • #1   15. jun 2021 Som jeg er bekendt med er man altid klædt i hvid tøj.
    Hvordan reglerne er med heste, er jeg ikke klar over.


  • #2   15. jun 2021 Heste skal være iført bid.
    Og hvis man ikke er del af et forbund, som har farvekrav, bærer man som mønstrer hvidt tøj smiley
    Der findes mønstringstrenser. Jeg vil anbefale sort/brun, da hvid ofte fanger øjnene, og kan få dommerne til at kigge efter fejl i hovedet. smiley


  • #3   15. jun 2021 Så må træne lidt på det med bid...

    Hvide ridebukser eller hvide almindelige bukser?
    Alright. Er det et krav man bruger disse trenser eller? Og må man gerne have trense med bid i og bruge kæde fremfor tøjler eller skal tøjler bruges på trense?


  • #4   16. jun 2021 Jeg er (ikke på SHD) blevet trukket i point for påklædning fordi jeg mønstrede i hvide ridebukser - så køb et par almindelige hvide bukser til dagen, jeg fandt mine i genbrug til 30 kr., det er lige til at overkomme smiley

    Jeg tænker at i og med du ikke har et forbund at følge, så vælg en almindelig trense der er sort eller brun (jyder plejer jo f.eks. at blive vist i hvid, men det er der ikke så mange andre racer der gør normalt) - det behøver ikke være en mønstringstrense, mine er blevet mønstret i hannoveransk, engelsk og aachner, og det har intet problem været (og jeg mønstrede i den engelske med lak på næsebånd og bling på pandebåndet da pony blev stillet til kåring smiley ) Fordelen ved en decideret mønstringstrense er selvfølgelig at den er lavet til at fylde mindst muligt i hovedet, og dermed egentlig være så anonym som muligt smiley

    Mht. tøjler eller kæde så er det (synes jeg) mest behageligt at bruge almindelige tøjler, synes en kæde tit bliver noget halvlangt noget at have med at gøre - eftersom din hest ikke skal vises løs er det jo også ligemeget om det kan klikkes nemt af (til kåring af min pony havde jeg påsat karabinhager på tøjlerne, netop fordi de til kåring jo vises løse også) smiley

    Mht. bid så ved jeg ikke om der er specielle krav eller om alt må bruges - til kåring er der krav til hvilke bid der må anvendes, så for en sikkerheds skyld, så prøv at væn hende til at have et almindeligt trensebid, muffebid eller baucher bid i, de plejer gerne at være godkendt til det meste (min pony blev kåret med baucher, det var intet problem da det levede op til kravene) smiley


  • #5   16. jun 2021 Tusind tak for den uddybende forklaring

  • #6   16. jun 2021 Du kan også altid skrive til dem og spørge ??

    Jeg var af sted med min for to år siden. Han er headsharker og fungerer til tider bedst med et stramtsiddende mulenet.
    For at jeg bedst muligt kunne fremvise ham ønskede jeg at bruge nettet, men jeg var ikke klar over om det var godkendt.

    Jeg skrev til dem og fik svaret, at det kunne de ikke se noget problem i at jeg brugte.

    Det blev heller ikke omtalt af dommeren og hesten fik sine fortjente 7 i helhed ??


  • #7   16. jun 2021 De plejer at have en guide på deres hjemmeside, kan ikke lige finde den for i år.
    Men har fundet en af de gamle: https://www.storehestedag.dk/media/2383/moenstringsregler.pdf


  • #8   18. jun 2021 Min veninde har været på SHD flere år i træk, og har altid haft hvide ridebukser på til mønstring, så det ser jeg ikke noget galt i... Men jeg har jo heller aldrig selv haft hest med til SHD, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om noget smiley

Kommentér på:
SHD - Udstyr?

Annonce