2.062 visninger
|
Oprettet:
Frieser dressur hest eller ikke dressur hest? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg er en pige på 14år, som muligvis skal købe en frieser. Men da jeg gerne vil noget seriøst i dressur, er jeg lidt i tvivl, jeg er velviden om de er svære at få om med ryggen, og div. andre ting.
Men er der mulighed for det kan blive en dressur hest der kan komme over LB niveau, for "normale heste".
Normalt ville jeg ikke gå efter en frieser, men nu har jeg haft en på prøve og jeg er bare blevet vild med hans temperament, og jeg føler mig tryg på ryggen af ham.
På forhånd 1000 tak for hjælpen
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.870
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Nu har jeg selvfølgelig ikke set hesten, men bare et lille råd
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.046
Hvis du ved, at den her er den perfekte hest for dig, så er det den du skal vælge. Det er utrolig vigtigt, at hest og rytter klinger sammen, ellers er det også svært at nå langt
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Den er meget svær at få til at bruge bagpart og ryg korrekt, den er meget højt stillet (hvor heste helst først må gå ved 10-års alderen), dens gang er heller ikke typiske og mange (de fleste) har meget svært ved balancen.
Hvis du vil dressuren vil jeg absolut ikke anbefale at gå efter en frieser. Købte min til shows, men efter et par år med det, trak dressuren.
Jeg begyndte at omtilride min for 3 år siden og jeg er ikke færdig endnu....de 3 år er gået med at slappe af og få hovedet ned fra den høje stilling og foran lod.
Det er ved at lykkes, men vi døjer med at få bagbenen med i sidebevægelserne (som jeg har erfaret, at mange friesere har)
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Og nu bliver jeg nok upopulær, men - jo højere kåret, jo bedre anlæg for dressur..
Hvis du kigger i mine profiler, så er Gaya og Canna no-go i bygning til dressur.. Dog kan Canna snildt gå en LA4-5 stykker uden problemer... Melle derimod er bygget til seriøst brug - herunder også dressur..
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
Men du ser ikke mange frieser til stævner.
jun 2008
- min kan også godt lide at galoppere og anspringer meget let, men han mangler balacen (og "putter" ligesom din - noget der er strengt forbudt i min ridestil)
Men lækker video!
jun 2008
Det er afsindig flot når de kommer med rejst hoved osv. men det er meget usundt for deres ryg.
Jeg købte min som næsten 4 års og han gik meget højtstillet og kunne øvelserne til en min. LA.
Jeg vil gerne have ham i mange år og er begyndt at træne ham op, så han kan bære sig selv - og det har nu taget 3 år og vi har ikke fået lagt en eneste øvelse ind i ham.
- og nej, det kan en 14-årig ikke. Har selv en datter, der hygger på ham osv. men ansvaret er for stort med så stor og stærk en hest.
nov 2010
Selvfølgelig er det nemmere at ''holde'' en pony fremfor en stor frieser, men det handler stadigvæk om teknik. Og hvis hun er en rolig pige der er frisk og modig, synes jeg da det er en frieser hun skal have, hvis det er den hest hun er blevet vild med.
Det er klart at det virker mere 'voldsomt' hvis en stor hest gør et eller andet, den ikke burde.
jun 2008
Nu var det i ridningen jeg tænkte.
Det er en tung og svær hest at arbejde med.
nov 2010
jul 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
En fjordhest går også bare hvis den ikke har lært den ikke må mase en ned :o) Zolo kan være noget af en kanøfler hvis der er noget han vil have - fx. mad. Så tager han ikke hensyn til NOGET.
Her handler det ikke om alder, men om teknik til at sige fra og ikke lade ham få sucess. Sådan er det med alle heste. Lader man dem kanøfle en og gøre som de vil, så bliver de ved og det bliver værre.
Så styrke er en ting, men om man kan opdrage på dem er en anden. Man kan være nok så stærk en mand men ikke ane en fis om opdragelse. Så muligt man kan holde hesten, men den lære ikke noget som helst og kanøfler videre med andre folk.
jul 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Sådan er mange heste - ikke kun friesere :o) Styrke kan igen betyde man muligt kan holde hesten, men man skal opdrage/vejlede/guide/lære, ikke kun holde. :o)
nov 2010
Emma som vi havde gik ind i sin boksdør når hun skulle ud, trådte en over tæerne når man gik med hende, gik tit ind i hegnet og var generelt sådan lidt kluntet i det.
Det er andre plage bare ikke på samme måde - ikke af hvad jeg har mødt.
jul 2008
Hehe.. På denne måde fik skraldemanden lært at køre ordentligt ind i vores gårdplads..
Pga min smadrede ryg kan jeg ikke gå med en hest, som "går mig ned", så i min verden handler det bare om opdragelse.. Og vi snakker om alle aldre..
jul 2008
Skrældebil... Øøøhhh... Vælg selv..
jul 2008
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.115
Jeg elsker frisere og når jeg en gang får penge nok til at købe en hest til mig selv også (lige pt. har jeg rigeligt i mine to pigers heste) så skal det helt bestemt og uden pis være en frieser (eneste der kan ovetgå det er en jyde, men så det som trækhest). Men jeg har heller ingen planer om at ride en masse højt dressur, vil måske kunne lidt småting, men mest bare have en hest jeg VED kan bære mig og som jeg kan hygge med og tage på ture og sådan :o)
Har set friesere til stævner, men egentlig ikke i højere klasser. Siger bestemt ikke at en 14 årig resulut skal købe en pony, bestemt ikke, har en 10 årig som rider hest ;o) men hvis du vil noget inden for dressuren så skal du altså ikke vælge en stor tung race som frieseren heller ikke selvom den er sindsygt smuk. Vælg en slankere mere elegant race hvis du vil højt i dressuren :o) Ved ikke hvilke racer, min personlige favorit er arabere, for har selv sådan en til min dressur pige, men det er ikke alle som kan lide dem eller ride dem, så ved ikke...
Valget er selvfølgelig dit (og dine forældres) men til dressur må jeg sige nej med de drømme du lader til og have, uanset hvor lækker hesten er :o)
jan 2011
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 5 Emner: 23 Svar: 24
Tak for alle jeres svar, de har hjulpet mig til at træffe den beslutning om at købe de klassiske varmblods hest:-)
sep 2007
Følger: 77 Følgere: 146 Heste: 12 Emner: 501 Svar: 2.247
hun er lige kommet hjem fra et alm stævne her i weekenden, med 2. pl i LB1 mod voksen rytter..
han kom også hjem med 2 fejlfrie runder i spring LE og LD.. (ingen placering da rytteren tog 1 ekstra forhindring)...
så er rigtig glad for min. han kan alt.. dressur, spring, skov, ringridning, hygge, min niece på 7 år kan trække ham og skridte ham alene...
jeg ville klart vælge en frieser igen..
sep 2007
Følger: 77 Følgere: 146 Heste: 12 Emner: 501 Svar: 2.247
kig evt forbi ham..
han har også været på jagt... har været klædt ud som brudgom, og enhjørning (se mine fotoalbum)...
Frieser dressur hest eller ikke dressur hest?