{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.062 visninger | Oprettet:

Frieser dressur hest eller ikke dressur hest? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er en pige på 14år, som muligvis skal købe en frieser. Men da jeg gerne vil noget seriøst i dressur, er jeg lidt i tvivl, jeg er velviden om de er svære at få om med ryggen, og div. andre ting.
Men er der mulighed for det kan blive en dressur hest der kan komme over LB niveau, for "normale heste".
Normalt ville jeg ikke gå efter en frieser, men nu har jeg haft en på prøve og jeg er bare blevet vild med hans temperament, og jeg føler mig tryg på ryggen af ham.

På forhånd 1000 tak for hjælpen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frieser dressur hest eller ikke dressur hest?
  • #1   5. jun 2012 sagtens...

• #2   5. jun 2012 det kan du sagtens!:-)

• #3   5. jun 2012 Det kan du sagtens. Dog skal du være opmærksom på at friesere automatisk har en høj halsføring, og dette er ikke sundt for dem, ej heller under ridning. Så jeg ville arbejde med at den gik mere sænket med halsen. smiley
    Nu har jeg selvfølgelig ikke set hesten, men bare et lille råd smiley

• #4   5. jun 2012 Det kan du sagtens, men den er ikke bygget som dressurhest. Kender dog flere der rider dressur på deres frisere, og kender også en som red MB på sin.

Hvis du ved, at den her er den perfekte hest for dig, så er det den du skal vælge. Det er utrolig vigtigt, at hest og rytter klinger sammen, ellers er det også svært at nå langt smiley

• #5   5. jun 2012 Har frieser og ... frieseren er IKKE den fødte dressurhest.

Den er meget svær at få til at bruge bagpart og ryg korrekt, den er meget højt stillet (hvor heste helst først må gå ved 10-års alderen), dens gang er heller ikke typiske og mange (de fleste) har meget svært ved balancen.

Hvis du vil dressuren vil jeg absolut ikke anbefale at gå efter en frieser. Købte min til shows, men efter et par år med det, trak dressuren.
    Jeg begyndte at omtilride min for 3 år siden og jeg er ikke færdig endnu....de 3 år er gået med at slappe af og få hovedet ned fra den høje stilling og foran lod.
    Det er ved at lykkes, men vi døjer med at få bagbenen med i sidebevægelserne (som jeg har erfaret, at mange friesere har)

• #7   5. jun 2012 Det kommer HELT an på, hvilken type Frieser du kigger efter...
    Og nu bliver jeg nok upopulær, men - jo højere kåret, jo bedre anlæg for dressur..
    Hvis du kigger i mine profiler, så er Gaya og Canna no-go i bygning til dressur.. Dog kan Canna snildt gå en LA4-5 stykker uden problemer... Melle derimod er bygget til seriøst brug - herunder også dressur..

• #8   5. jun 2012 Frieser har ofte svært ved galop. Det er som en skriver længere oppe deres balance. Skulle jeg have en frieser, skal den have let ved at springe an i galop allerede i longe. Det endnu svære når først du sidder på ryggen af den.
    Men du ser ikke mange frieser til stævner.

• #9   5. jun 2012 Monty madglad....hvor er jeg glad for at se en anden frieserejer, der kan li' en RIGTIG frieser - med saft, kraft og fylde - og nej, de er ikke elegante dressurheste, men dejlige alligevel ;-D

- min kan også godt lide at galoppere og anspringer meget let, men han mangler balacen (og "putter" ligesom din - noget der er strengt forbudt i min ridestil)

Men lækker video!

• #10   5. jun 2012 Vi er fuldstændig enige, Monty smiley

Det er afsindig flot når de kommer med rejst hoved osv. men det er meget usundt for deres ryg.

Jeg købte min som næsten 4 års og han gik meget højtstillet og kunne øvelserne til en min. LA.
    Jeg vil gerne have ham i mange år og er begyndt at træne ham op, så han kan bære sig selv - og det har nu taget 3 år og vi har ikke fået lagt en eneste øvelse ind i ham.

- og nej, det kan en 14-årig ikke. Har selv en datter, der hygger på ham osv. men ansvaret er for stort med så stor og stærk en hest.

• #11   5. jun 2012 Jeg vil nu lige sige, at håndtering af heste ikke kommer an på hvor stærk hesten er, men mere om teknik.

Selvfølgelig er det nemmere at ''holde'' en pony fremfor en stor frieser, men det handler stadigvæk om teknik. Og hvis hun er en rolig pige der er frisk og modig, synes jeg da det er en frieser hun skal have, hvis det er den hest hun er blevet vild med.

Det er klart at det virker mere 'voldsomt' hvis en stor hest gør et eller andet, den ikke burde. smiley

• #12   5. jun 2012 Det er vi enige om - en pony kan ligeså let slæbe afsted med en, som en stor hest.

Nu var det i ridningen jeg tænkte.
    Det er en tung og svær hest at arbejde med.

• #13   5. jun 2012 Min far havde en frieser, der døde for en lille måned siden. Hun var af rigtig fin afstamning og super smuk, men hun var MEGET klodset. Selvom hun var 3 år gammel smiley Så ja, det er helt rigtigt. Men hvis det er en ældre hest der er håndteret noget mere, burde den så ikke bare være en smule mindre klodset? smiley

• #14   5. jun 2012 Hmmm.. Der er ikke EN af vores Friesere, der kunne drømme om at skubbe til os, hvis de kommer op og køre... Og det er en gang, vi rømmer os, så står de alle bomstille..

• #15   5. jun 2012
    En fjordhest går også bare hvis den ikke har lært den ikke må mase en ned :o) Zolo kan være noget af en kanøfler hvis der er noget han vil have - fx. mad. Så tager han ikke hensyn til NOGET.

Her handler det ikke om alder, men om teknik til at sige fra og ikke lade ham få sucess. Sådan er det med alle heste. Lader man dem kanøfle en og gøre som de vil, så bliver de ved og det bliver værre.

Så styrke er en ting, men om man kan opdrage på dem er en anden. Man kan være nok så stærk en mand men ikke ane en fis om opdragelse. Så muligt man kan holde hesten, men den lære ikke noget som helst og kanøfler videre med andre folk.

• #16   5. jun 2012 Lille mig (162 cm) har INGEN problemer med at trække 5 stk på en gang ind og ud fra fold.. Aldrig..

• #17   5. jun 2012
    Sådan er mange heste - ikke kun friesere :o) Styrke kan igen betyde man muligt kan holde hesten, men man skal opdrage/vejlede/guide/lære, ikke kun holde. :o)

• #18   5. jun 2012 Jeg tror også jeg blev lidt misforstået.. smiley Selvfølgelig skal den lære hvad den må og ikke må, men jeg tror generelt, at friesere (især plage) er ret klodsede iforhold til andre plage. Det er bare MINE personlige erfaringer.

Emma som vi havde gik ind i sin boksdør når hun skulle ud, trådte en over tæerne når man gik med hende, gik tit ind i hegnet og var generelt sådan lidt kluntet i det.
    Det er andre plage bare ikke på samme måde - ikke af hvad jeg har mødt. smiley

• #19   5. jun 2012 Uanset om alle 5 flyver rundt, fordi skraldebilen kommer ind i gårdspladsen for fulde gardiner, så kunne ikke EN af dem drømme om at skubbe til mig eller hive i dens snor..
    Hehe.. På denne måde fik skraldemanden lært at køre ordentligt ind i vores gårdplads..

Pga min smadrede ryg kan jeg ikke gå med en hest, som "går mig ned", så i min verden handler det bare om opdragelse.. Og vi snakker om alle aldre..

• #20   5. jun 2012 Skralde - Er det ikke med æ?
    Skrældebil... Øøøhhh... Vælg selv..

• #21   5. jun 2012 Tak tak, Monty.. Blev lige i tvivl.. Hehe..

• #22   5. jun 2012 Monty - det er en god video du har lagt ind :o) og han går rigtig flot, men må dertil også sige at han bestemt ikke går med den lethed og ynde som en dressurhest der går høje klasser bør gøre, no offence :o)

Jeg elsker frisere og når jeg en gang får penge nok til at købe en hest til mig selv også (lige pt. har jeg rigeligt i mine to pigers heste) så skal det helt bestemt og uden pis være en frieser (eneste der kan ovetgå det er en jyde, men så det som trækhest). Men jeg har heller ingen planer om at ride en masse højt dressur, vil måske kunne lidt småting, men mest bare have en hest jeg VED kan bære mig og som jeg kan hygge med og tage på ture og sådan :o)

Har set friesere til stævner, men egentlig ikke i højere klasser. Siger bestemt ikke at en 14 årig resulut skal købe en pony, bestemt ikke, har en 10 årig som rider hest ;o) men hvis du vil noget inden for dressuren så skal du altså ikke vælge en stor tung race som frieseren heller ikke selvom den er sindsygt smuk. Vælg en slankere mere elegant race hvis du vil højt i dressuren :o) Ved ikke hvilke racer, min personlige favorit er arabere, for har selv sådan en til min dressur pige, men det er ikke alle som kan lide dem eller ride dem, så ved ikke...

Valget er selvfølgelig dit (og dine forældres) men til dressur må jeg sige nej med de drømme du lader til og have, uanset hvor lækker hesten er :o)

• #24   10. jun 2012 Hej:-)
    Tak for alle jeres svar, de har hjulpet mig til at træffe den beslutning om at købe de klassiske varmblods hest:-)

• #25   11. jun 2012 min datter på 14 år rider min frieser på 169, kraftig og robust (som de skal være) til stævner..
    hun er lige kommet hjem fra et alm stævne her i weekenden, med 2. pl i LB1 mod voksen rytter..

han kom også hjem med 2 fejlfrie runder i spring LE og LD.. (ingen placering da rytteren tog 1 ekstra forhindring)...

så er rigtig glad for min. han kan alt.. dressur, spring, skov, ringridning, hygge, min niece på 7 år kan trække ham og skridte ham alene...

jeg ville klart vælge en frieser igen.. smiley

• #26   11. jun 2012 http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=105000

kig evt forbi ham..

han har også været på jagt... har været klædt ud som brudgom, og enhjørning (se mine fotoalbum)...

Kommentér på:
Frieser dressur hest eller ikke dressur hest?

Annonce