{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mix af welsh og ox??
  • #1   31. dec 2014 Så får du sådan en smiley smiley bedste dreng

profilbillede
  • #2   31. dec 2014 hvad race er den så under?

• #3   31. dec 2014 lidt dressur

profilbillede
  • #4   31. dec 2014 Den ser fin ud smiley
    overvejer selv det mix...
    Men hvad race er det så?

• #5   31. dec 2014 Springe kan han da også se evt flere billeder på min profil smiley

profilbillede
  • #6   31. dec 2014 Anden særlig race bare smiley Min dreng er mega rolig og nervefast i dressur og spring men kan samtidig komme op i højt gear. Dog hvis han bliver vild løfter han halen og opfører sig som en Araber osv. Bare spørg hvis der er noget smiley

• #7   31. dec 2014 hvordan er mixet da?
    har hørt om nogen der får fuld stamtavle på.

• #8   31. dec 2014 faren er ox moren welsh mere ved jeg ikke hvad mener du^^

• #9   31. dec 2014 Det kan blive en Welsh Partbred Sec. F smiley

Maggie på min profil er 25 % araber og 75 % welsh, kig gerne forbi hende med en kommentar ^_^

• #10   31. dec 2014 Wow Maggie ligner faktisk ikke en araber meget smiley i forhold til min dreng o.O

• #11   31. dec 2014 Nej det gør hun ikke smiley
    Hun gjorde mere da hun var yngre smiley

profilbillede
  • #12   31. dec 2014 Igen smiley

profilbillede
  • #13   31. dec 2014 Ja det kan jeg se ^^:)

• #14   31. dec 2014 Jeg har en pintoaraber med stamtavle, men hun ligner da godt nok hværken en pinto eller en araber smiley

profilbillede
  • #15   31. dec 2014 Ja, de kan få Welsh Partbred sec. F stamtavle/pas, så det er en "ren" race smiley

Dolf på min profil er blanding af araber (om det er OX ved jeg ikke) og welsh. Han har ikke stamtavle så derfor "Anden særlig race". smiley

• #17   31. dec 2014 En Welsh Partbred er en blanding af en hvilken som helst Welsh Sec. og en anden race. Kravet er bare, at der skal være mindst 12,5 % welsh smiley

• #18   31. dec 2014 Dette beskriver en WPBR smiley

Selvom dyrene i alle fire sectioner i stambogen varierer i størrelse og masse, viser de alle præg fra deres fælles ane - nemlig Welsh Mountain ponyen. De bedste arver den stærke konstitution, gode piber, modet, energien og det medgørlige temperament, som har givet dem verdensry. Det er derfor ikke overraskende, at de er efterspurgt til krydsning med andre racer, og der findes i foreningen et krydsningsregister for heste og ponyer, hvor mindst 12,50% skal være registreret Welsh blod. Disse dyr har vist meget stor værdi på mange områder, ved bl.a. at vinde mange Europa- og Verdensmesterskaber i dressur.

Ponyer/heste af krydsningsblod kan registreres i foreningens register for welsh krydsninger (WPBR), når de opfylder følgende krav:
    En welsh part bred (WPBR) er en hest eller pony med en afstamning med min. 12,5 % registreret welsh blod, stammende fra enten far eller mor eller beregnet fra dem begge. Brogede WPBR ponyer/heste kan accepteres.

Welsh krydsninger uden 3-leddet afstamning optages i F1, F2 og F3 register, og der tildeles blå pas med foreningens logo. For at opnå blåt pas med foreningens logo skal moderdyret være godkendt til avl af welsh part breds. Formular kan hentes via foreningens hjemmeside og udfyldes af moderdyrets retmæssige ejer og derefter indsendes til Landscentret Hest. Dyr registreret i F1, F2 og F3 kan deltage i shows, dyrskuer, ridestævner o.lign. Afkom efter F3 moderdyr eller med 3-leddet afstamning får tildelt rødt pas med foreningens logo. Hopper og vallakker registreret i F1, F2 og F3 kan kåres. Hingste registreret i F1, F2 og F3 kan ikke tildeles livstidsavlslicens eller kåres, men kan deltage i foreningens aktiviteter på lige fod med de øvrige sectioner.

• #20   31. dec 2014 En welsh sec f(WPBR) Da det er en krydsning og der skal bare være 12,5% welsh for at det kan blive en WPBR. Har selv en og hun er drægtig med en OX'er og det bliver en skøn WPBR. smiley En WPBR er nemlig den sporty welsh aka dressur modellen.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #21   31. dec 2014 Du kan ikke komme med en facit på blandingen.

Men ofte vil en ox'er bare gå ind og ædle hesten lidt

• #22   1. jan 2015 Okay... Så det ville blive en sec f?

rart lige og vide lidt ;);)

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
    #23   1. jan 2015 Min dreng her er en Fèr . Hans mor er 100 % Welsh cob og hans far er ca 70 % OX , 10 % XX og så resten Irsk Hunter .

profilbillede
  • #24   1. jan 2015 Hende her er også Welsh Partbred - 50% Welsh sec B & 50% OX araber

Det lidt sjove er, at Welsh sec A ponyen oprindelig er forædlet med araber blod - det var faktisk et avlsarbejde sat i værk af Julius Cæsar. Han ønskede en mere forfinet og lidt større pony end sec A´eren

Hans avlsarbejde har resulteret i sec B ponyerne - som også beskrives som mini arabere i avlsbeskrivelse med kæk haleføring og buet næseryg.

profilbillede
  • #25   1. jan 2015 Ham her er også 50% welsh og 50% ox araber smiley det er bare top lækre ponyer med super temperament

profilbillede
  • #26   1. jan 2015 Så hvis man mixer en ox'er med en sec a. bliver det til en??

• #27   1. jan 2015 Sec. F smiley

Og det ligemeget om du mixer en Sec. B med en OX'er eller hvad det er, så længe der er mindst 12,5 % anerkendt welshblod smiley

• #28   1. jan 2015 Okay
    tak for svar.. ;)??

• #29   1. jan 2015 Avalon er ren welsh b. Men når jeg kigger tilbage på hans tiptipoldefar eller sådan noget er der et strejf araber i ham. Han kan nu også godt gøre det godt på dressurbanen, han går militarystævne med mig. Han er 19 år på billedet og nu. De holder ret godt smiley

profilbillede
  • #30   2. jan 2015 Min lille pony dreng er cirkus en ren welsh a/b:)) men jeg er ligeglad med hans race han er en fantastik pony!!??

profilbillede
  • #31   5. jan 2015 Vi har avlet mange WPBR ponyer gennem tiden, du kan se dem på vores hjemmeside www.aastrupgaard.dk (under hingstenes afkom osv.)

• #32   5. jan 2015 Overvejer selv mixet nemlig - men ville bare gerne vide hvad det blev af race ved det..

• #34   6. jan 2015 Jo tak.
    overvejelser er altid godt og en masse råd med på vejen er dejligt smiley
    tak for det ??

• #35   6. jan 2015 Hvis du mixer en f'er og vi siger den bliver 155 cm. Så kan du både kåre den inde få welsh og inde få sports araberen mener jeg. Hvilket jo er en fin mulighed at vide, da der jo er araber i hesten. Jeg synes selv det er fint hvis f'erne kommer op i en lidt højre højde(Gerne over 145 cm), men hvis man ville ride stævner osv skal man nu tænke over om højden er vigtig da en lille hest ikke altid er det fedeste. smiley

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

#36   6. jan 2015 Jeg kan nu slet ikke se, hvad det gode skulle være ved at blande med araber , da welshen har det hele i sig selv .
    Ved godt at jeg har et mix selv, men det var mest pga farveavl . For temperamentet skifter med brug af araber .
    Bare MIN mening .
    Desuden så koster det alt næsten det samme at købe en GOD plag , som det koster at avle et føl selv .

• #37   6. jan 2015 jeg har så kun araber... Og kunne ikke finde nogen med bedre sind.. Ja undskyld mig... Men nok om det...

Vil bare gerne vide mixet og sådan for om det var noget der evt kunne blive en børne pony ??

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

#40   7. jan 2015 Stald Abli , det er hvad de store Welsh avlere siger . Men du kan sagtens få skide gode Cère og ´Dère , der er fine ridemodeller og som kommer lang . Jeg har da selv lavet nogle og også købt nogle fra England . Bla har de jo netop den fylde og gang , der skal til for at være med i toppen . Min den gamle hingst gik da Mb og Ma klasser i spring og La klasser i dressur til over 70 % .
    Har da også en kommende en på vej . Og det er Dère jeg har . Min gamle hingst blev da kåret i 2a, også selvom han var en ridetype .Og ikke en kampvognsmodel , som de fleste show dyr er inden for cobberne .

• #41   7. jan 2015 Det er vist et spørgsmål om smag om man er til den ene eller den anden type.

McCoy er en cob type smiley og en lækker en af slagsen.

Personligt er jeg ret vild med sec B erne som ridemodeller - men oplever at de er en anelse for små, efterspørgslen på kat 1 pony er bare størst. Min avl har derfor været med målet om at lave en sec B i kat 1 størrelse igennem tilførelse af araberblod.

Det er så min erkendelse at der skal mere end 1 generation til at øge højden på B´ere smiley

Efter min mening skal man begynde at arbejde mere målrettet med Welsh partbred avlen og måske overveje om de skal være mere end slutprodukter.

Nightfall

• #42   7. jan 2015 spørgsmålet lød på hvad man fik ved og mixe araber med welsh ??

• #43   7. jan 2015 Der for du enten et gadekryds.

Hvis forældrene med stamtavle så kan du få en Welsh Part bred - den der tidligere hed Sec. F - det kræver dog at forældrene overholder de krav Welsh foreningen stiller, samt at der er ansøgt om brug af dyret uden Welsh stamtavle - samt at slutproduktet har en welsh andel på min 12,5%

Nightfall

• #44   7. jan 2015 hvis de begge er avlsgodkendt..

• #45   7. jan 2015 Som jeg husker det, så skal der 3 leddet afstamning til - dyret skal være avlsgodkendt i egen forening. Det vil sige en New Forrest hingst skal have opnået kåring - hvor an araber hingst blot skal godkendes i dyrlæge tjekket - fordi der er forskellige krav til avlsgodkendelse i deres respektive foreninger.

Welsh hopper er som udgangspunkt avlsgodkendt mens hingste skal opnå kåring.

Deruover anerkender Welsh foreningen ikke farveforbund - det vil sige kåring opnået i forbund som Pinto, Palomino og lignende gælder ikke.

Nightfall

• #46   7. jan 2015 Hvis det er fordi du har en araberhoppe, som du vil lave en welsh partbred på - så vil jeg anbefale en welsh sec A eller B hingst.

Det er min erfaring at welsh er meget mål faste - det er ikke sådan at gøre dem højere - så du skal ikke forvente at et afkom blive gennemsnitlig højde af mor og far. Der skal du nok mest forvente at welsh blodet har størst indflydelse på sluthøjde på følle smiley

Har du en OX hingst - så skal du finde en Welsh hoppe - og her vil jeg nok sikre at det ikke er en første gangs hoppe - når man laver afkom hvor far er større en mor - så skal forskellen helst ikke være for stor og mor skal have prøvet det før.
    Mange siger at føllet tilpasser sig hoppen og det passer - men kun i nogen grad - og der er stor risiko ved foling af et meget stort føl.

NF

• #47   8. jan 2015 jeg har ox hoppen... Ved nemlig ikke endnu hvilken hingst jeg ville smide på... Den skulle forhåbentligt blive en god børne pony ??

• #48   8. jan 2015 Med adresse i Østjylland ville jeg tage kontakt til Stutteri Bjerregård. De kan hjælpe med det hele - både så du får ansøgt korrekt inden bedækning, så hoppen bliver godkendt - og de har hingste nok at vælge i mellem i forskellige størrelser.

Welshb.com

Nightfall

• #50   8. jan 2015 A B og Partbred

hvis du vil i cob typerne kan Stutteri Fjordglimt og Gribsvad anbefales.

• #51   10. jan 2015 Til Nightfall En lille rettelse: Maccoý er ikke welsh af cob type, han er en welsh cob sec D, en welsh af cob type er en sec C= højst 137 cm, det er mig der har avlet og ejet Maccoy's far: Kildegaards Columbus, han døde desværre sidste år, et stort tab for mig men jeg har heldigvis flere sønner og døtre efter ham.
    Der er ret store forskel på om du bruger en sec B eller en sec C hingst, de har samme højde ( max 137 cm ) men der er stor forskel på typen, i England og Holland bruger de ofte sec C eller sec D hingste til deres OX hopper og laver meget smukke og velgående ponyer.

• karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

#52   10. jan 2015 Du har da fuldkommen ret Bent T . Vil dog sige at det mest almindelige er at bruge xx på en Welsh cob . Men klart at man kan blande OX i også . Sådan en har jeg selv og han er nu ganske fin .

• #53   10. jan 2015 Tak for rettelse Bent - han er top lækker - godt avlet også farmand smiley

Kommentér på:
mix af welsh og ox??

Annonce