{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

Hjælp! Fodring af en ung welsh-dreng? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en welsh cob, som jeg har store problemer med at fodre ordentligt op. Han er tydeligvis i en vækst-periode. han bliver 4 til juli, men ligner mere en på 2 år. Jeg ved godt at welsh'en vokser længe, men er frustrertet over han taber sig hele tiden.

Hvilken foder vil I anbefale og hvor meget?

Det skal gerne være så billigt, men også så godt som muligt.

Jeg har længe kørt med St. Hyppolyt Natur + Linamix, samt godt 7 kg wrap og frøgræs på folden.

Men har forsøgt mig med Videbæks Fiber Champ Mix(1,9 kg) + Horsespeed (0,6 kg), samt wrap og frøgræs.

Men ingen af delene virkede på ham. Skal han have ungheste-foder, på trods af han er det ældre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Fodring af en ung welsh-dreng?
  • #1   23. mar 2011 nu ved jeg ikke helt hvor du kommer fra, men jeg bruger horselux (det forhandles stort set kun i jylland, derfor jeg soørger), da jeg fik en hoppe hjem første marts som var noget tynd, hun får 1 kg horselux plus og 600 g fiberpiller om dagen (hun er wm) og hun har allerede taget en del på (omkring 20-30 kg) horselux plus koster 119 for 15 kg og fiberpillerne koster (alt efter hvor man køber dem) mellem 84-99 kr....

    håber det hjalp dig lidt smiley


  • #2   23. mar 2011 Vores cob, der også er noget af en ordenligt dreng, som har været i vokseperiode længe, blev fejlfodret som ung, med byg, hvilket gjorde ham fejlernæret. Derefter har vi prøvet hippolyt, hvilket har været fint til ham i de unge år, men da vi fik ham hjem, for nogle år siden, er vi gået over til roepiller (de skal opblødes så det bliver grød, roepiller må absolut ikke gives tørre, da de suger meget vand!) hvilket har været rigtig godt for alle vores heste, og vi har mange hestevenner der bruger det samme. Oven i har vores cob så fået Horsebalance, som har været godt under hans vækst (vi regner med snart at slutte det af da han har rundet de 160 utroligt nok, og sandsynligvis ikke vokser så meget mere) og så har han fået et bar urtebolsjer, eller ''vitaminpiller'' som vi kalder det, og lidt hvidløgsgranulat og gulerødder.
    - Det er hvad vi fodre vores cob med, og som vi har fået anbefalet af nogle venner, samt en foderkonsulent. Roepiller er i hvert fald godt og mættende, og har givet vores heste en sund huld på kroppen gennem vinteren, og så er det godt for tarmsystemet. smiley

    Jeg kan vist ikke sige så meget mere om det, da primært er min mor der fodre og har mest forstand på det, men håber da at du kan bruge det smiley


  • #3   23. mar 2011 Nu kan jeg se du kommer fra sjælland og der forhandles Toprun, Jeg ved at Bent fra Kildegaarden bruger dette foder og hans heste er i absolut topform, han bruger vidst pony musli..

  • #4   23. mar 2011 Glemte at skrive hans str. Han er pt 152 cm (sidst han blev målt). Han har en søster, som blev 168 cm (i følge, hvad jeg har fået fortalt) , men det tvivler jeg på at han bliver.

  • #5   24. mar 2011 hej

    jeg har også god erfaring med majs som tilskudsfoder, og også roepiller, men de feder jo ikke de giver en mæthed , det bruger man primært kun til dem der ikke mangler noget og som ikke mangler huld. du skla tage ud i en foderbutik og få et godt råd der og sig det som det er pengene ikke er så store, man kan sagtens købe noget der ikke koster en bondegård.
    held og lykke..


  • #6   27. apr 2011 Min tidligere cob fik mindre kraftfoder end anbealet. Han fik foder fra spillers + vitaminer fra Tjørnehøj Mølle. Jeg valgte bevidst at give mindre kraftfuder og wrap ad libitum, da jeg mener at grovfoder er bedre end for meget kraftfoder. Han var i super flot foderstand som 3½ års, da jeg solgte ham. Han var knap 150 cm. og vejede ca. 600 kg.

    Held og lykke med drengen.


  • #7   27. apr 2011 Istedet for at skifte foder mange ganger ville jeg heller prøve at give den mere wrap. 7 kg wrap er ikke nok til en stor welsh cob. Så jeg ville have prøvet med 10-12 kg eller af libitum. Han skal jo have noget da han stadig vokser og taber sig hurtigt da all energien bruges på at vokse.

    Min welsh får hø ad libitum via slowfeeder og er tilpass lige nu. Han får så kun ren vitamintilskud ved siden af.
    Jeg kan bedst lide og bruge grovfoder istedet for at fylde hesten med alt mulig kraftfoder. Men hvis min taber sig og tag på ville jeg bruge fiberpiller da der ikke er stivelse eller korn i.


Kommentér på:
Hjælp! Fodring af en ung welsh-dreng?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce