{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

Erfaring med at at avle føl selv? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en hoppe, der er udmærket kåret og som jeg egentlig gerne vil lave et føl på. Føllet skulle gerne blive min kommende ridehest efter min hoppe.
Men hvad har I af erfaringer på det punkt? Jeg ved ikke så meget om avl, men har en masse i mit netværk der gør.
Godt nytår


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med at at avle føl selv?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   1. jan 2017 at ventetiden fra føl til ridehest er ylidelig lang.

    og st man kraftigt skal overveje ens egne evner kontra hvilken ridehest man gerne vil ende med - hvis man ikke er den skarpeste inden for tilridning/ridning af ungheste, så skal dette også med i overvejelserne smiley


  • #3   1. jan 2017 jeg vil sige at det virkelig er en helt unik oplevelse, og noget meget specielt, dog kræver det rigtig meget smiley

    for det første er det meget dyrere at lave sin egen end hvis man går ud og køber, og så har man alle risikoerne selv smiley

    derudover er der virkelig lang ventetid smiley alene drægtigheden føltes mega lang haha

    og for det trejde kræver det at man selv kan ligge en masse træning i den, for man starter altså bare helt fra nul

    hvis man er obs på de tre ting er det altså så også bare en oplevelse for livet smiley


  • #4   1. jan 2017 At lave sin egen ridehest er en helt unik oplevelse - eller det er det i hvert fald for mig! Hele planlægningsprocessen er så spændende og man har muligheden for at præge på sin egen måde helt fra starten.

    Det er dyrt og der kan være mange udfrdringer undervejs, men jeg har ALDRIG haft samme forhold til en købt hest som til hende jeg selv har lavet.



  • #5   1. jan 2017 Ventetiden er jeg ikke så nervøs for, da jeg har andre, jeg kan ride i mellemtiden.
    Jeg tænker også, det er helt specielt at have lavet sin egen, men jeg tænker, det er svært at lave noget godt?


  • #6   1. jan 2017 nej ikke hvis man har det rigtige materiale at gøre det med, og at man vil ofre pengene det koster for en ordenlig bedækning smiley

    men det kræver selvføliglig også lidt held, for man ved aldrig 100 hvordan gener udarter sig, heller ikke selvom man bruger samne hoppe og hingst flere gange smiley


  • #7   1. jan 2017 Do it ??

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   1. jan 2017 bumle: jeg regner med at det er din DV du vil lave føl på?

    avlerne her hjemme - også de store er ofte rigtig rigtig venlige til at rådgive om et evt. hingsteemne, smiley

    men får at få chancer for et ordentligt afkom, kræver det selvfølgelig en del forarbejde. og så er det heller ikke billigt at avle selv hvis der skal være størst sandsynlighed for noget ordentligt smiley


  • #9   1. jan 2017 Det er nemlig hende.
    Jeg er villig til at lægge de penge i det, det kræver for at få det bedste afkom.
    Jeg må nok bare ud og spørge smiley


  • #10   2. jan 2017 Som det første skal du liste din hoppe op, hvor du finder ud af hvordan hun se ud i forhold til det du ønsker dig af føllet. De positive og negative sider. Temperament og hvilken farve det evt skal/ kan blive. Alt det din hoppe ikke har, skal du søge efter i hingsten. Så er du på vej.
    Måske hun ikke har så meget hår som du godt kan tænke dig? Måske du ønsker længere ben? Kraftigere krop? Eller mere spinkel? Skal dit føl være dressur eller spring hest? Højere eller lavere end hende? Er hun varm eller mere rolig? Måske du vil gå efter en anden race eller type end din egen?
    For så får du din egen helt specielle blandning med lige den farve eller brogede du ønsker.
    Så finder du en hingst der har de egenskaber hun mangler. Meget gerne en hingst der har vist resultater på banen, så du ved at hans blod godt kan prestere noget. Der er masser af hingste. Skal det være indseminering eller naturlig bedækning? Er der følgaranti eller er det en ommer for egen regning?
    Dertil kommer så dyrlægen der skal chekke om hoppen er med føl. Nogle ønsker 2 scanninger. En på 16. dagen for at konstatere om hoppen er drægtig. Og en igen på 70. dagen hvis bedækningen falder i rater.
    Derud over kommer der måske komplikationer som også skal med i beregningen. Eks kunne min hoppe ikke selv smide efterbyrden, den måtte dyrlægen hale ud.
    Men alt i alt er det noget helt særligt at være med til at skabe sit eget føl.
    Dyrt? Ja.
    Besværet værd? Ja smiley



  • #11   3. jan 2017 Tak for svar! Jeg skal helt sikkert have kigget på hingste og jeg er helt klar over, hvilke sider af min hoppe jeg ønsker opvejet bedst muligt smiley

  • #12   3. jan 2017 Det er rigtig svært og lave noget ordenligt. Ingen tvivl om det. Det er det selv for erfarrende avler og selv med ALT forarbejde med netop og skulle få et virkelig kvalitetes afkom kan det nemt ende helt anderledens ud. at avle er klart gambling man kan få større ods for det rette med rigtig meget forarbejde.

    Men jah.

    Men jeg elsker det jo og jeg vil sige selvom du har mange andre heste og ride på også vidre så er ventetiden lang fordi der normalt gerne ligger meget arbejde og ekstremt mange forventninger til dette føl især hvis det er for dig selv.


Kommentér på:
Erfaring med at at avle føl selv?

Annonce