{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Første gang jeg selv skal lave føl {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har fået den fantastiske mulighed for at låne en super fin dressur hoppe til at ifole med Santos næste år, jeg har kun udgifterne forbundet med selve drægtigheden, hoppe ejer har altså stadig udgifterne for selve hoppen.

Men jeg har ingen idé om hvilke udgifter der opstår i forbindelse med drægtigheden smiley

Så ville høre jer med noget mere erfaring kunne have lyst til at besvare lidt af mine spørgsmål smiley

1) ville i ifole hoppen maj eller juni?
2) hvornår scanner man hoppen for føl første gang?
3) hvor mange gange scanner man hoppen i løbet af drægtigheden?
4) kender du en ca pris på scanningerne ?
5) jeg har fået fortalt der er nogle vacciner man giver drægtige hopper, kender du til dem ?
6) hvor mange ?
7) hvad gør de godt for?
8) priser på disse?
9) vil du anbefale at benytte disse vacciner til hoppen eller mener du det er unødvendigt?
10) andet jeg bør være klar over ved selve drægtigheden ud over ?

Hilsen
Nichole


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første gang jeg selv skal lave føl
  • #1   12. dec 2018 1) ville i ifole hoppen maj eller juni?
    • Jeg ville ifole i maj - så har du længere tid at løbe på, skulle det ikke gå i første forsøg og du skal prøve igen.

    2) hvornår scanner man hoppen for føl første gang?
    • På 16. dagen ca, hvor man bl.a. tjekker for tvillinger.

    3) hvor mange gange scanner man hoppen i løbet af drægtigheden?
    • Kommer an på flere ting, men 16. dagen og igen på 70. dagen er meget normalt.

    4) kender du en ca pris på scanningerne ?
    • Spørg din dyrlæge - det kan variere fra dyrlæge til dyrlæge.

    5) jeg har fået fortalt der er nogle vacciner man giver drægtige hopper, kender du til dem?
    • Det er mod herpesvirus - nogle giver dem, andre gør ikke. Jeg kender seriøse avlere der ikke giver den, og seriøse avlere der gør, så det er nok en smagssag; igen, snak med din dyrlæge.

    6) hvor mange?
    • Spørg din dyrlæge.

    7) hvad gør de godt for?
    • Læs om vacciner til drægtige hopper, eller spørg dyrlægen.

    8) priser på disse?
    • Igen, spørg din dyrlæge.

    9) vil du anbefale at benytte disse vacciner til hoppen eller mener du det er unødvendigt?
    • Det er en smagssag. Jeg kender seriøse avlere der bruger den, og seriøse avlere der ikke bruger den.

    10) andet jeg bør være klar over ved selve drægtigheden ud over?
    • Den drægtige hoppe skiftes ofte over på et foder beregnet til drægtige/lakterende hopper i 8. måned, snak med din foderstof om hvad de anbefaler.
    Ellers, snak med din dyrlæge.

    Generelt set - snak med din dyrlæge for at sætte dig bedre ind i det hele, og spørg evt. andre avlere, de fleste er ganske søde og vil gerne hjælpe.


  • #2   12. dec 2018 Tak for svar Cecilie
    Forumet her var netop tiltænkt at høre avlerne hvordan de gør, og der bliver også rådført med dyrlæge når vi kommer ind i det nye år ??


  • #3   12. dec 2018 Mht. priser på herpesvacc. så har jeg lige vaccineret min hoppe første gang (de vaccineres i 5. 7. Og 9. måned).
    Regningen lyder på lidt over 900kr i alt for første vaccine .

    Det er i Sønderjylland smiley
    Hvis du ønsker kan jeg godt finde det jeg har betalt for scanninger mm. men igen, det variere meget men så har man da en cirka pris.


  • #5   12. dec 2018 Lamhavegaards Fjordheste
    Det må du meget gerne, det her er netop bare for at få en fornemmelse af priser osv ??

    Line z
    Det er min egen hingst der kommer til at bedækket naturligt, så hingsteudgift har jeg ikke, så det er kun selve drægtigheden jeg er i vildrede hvad priserne er her ??
    Ja og så når føllet kommer så er det jo en hest ekstra jeg har udgifter på, men dem kender jeg jo ??


  • #6   13. dec 2018 Du skal huske at få hoppen svaberprøvet inden du lukke dem sammen, vær sikker på hun er ren, så hverken hun, hingst eller føl bliver syge! (det kan også være med til at hoppen er svær at ifole hvis hun er uren!)
    Husk også at indberette bedækning til SEGES, det er hingsteholders ansvar=dit smiley

    Med de andre ting er jeg sikker på at din dyrlæge vil være behjælpelig!

    Jeg ville starte i senest i maj, så er der tid at løbe på, hvis den ikke tager første gang. smiley


  • #7   13. dec 2018 Hvis du bruger en lånehest til avlshoppe, så hav en god = præcis kontrakt.

    Inklusiv - hvad gør I, hvis der kommer kommer komplikationer? I værste fald kan der være komplikationer, der rækker ud over den tid du har hesten - hvad gør man så?


  • #9   13. dec 2018 Lige i forlængelse af det med kontrakten. Få skrevet ind hvem der afholder hvilke udgifter, hvis det skulle gå så galt at hoppen dør. Risikoen er heldigvis lille, men hvis hun bliver aflivet i forbindelse med foling eller komplikationer efter, er det så dit eller ejers ansvar? Og hvad er erstatningspligten. Snakker vi kroner, en gratis bedækning på en anden hoppe, udgifter til dyrlæge og DAKA mv.
    Og hvor langt vil man gå for at redde hoppe og føl, hvis det går galt? Det er ejers hest, men din pengepung formoder jeg smiley


  • #10   13. dec 2018 Tak for svarende,
    Og det er ganske korrekt at hoppen ejes ikke af mig men det er mig der betaler for alle udgifter i forbindelse med at ifole hoppen samt hele vejen gennem drægtigheden, jeg sætter mig ned med hoppe ejer og laver nogle klare retningslinjer for det hele og hvad nu hvis uheldet er ude, vi kigger på det smiley


Kommentér på:
Første gang jeg selv skal lave føl

Annonce