{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.506 visninger | Oprettet:

Omkostninger af hingst {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har et spørgsmål omkring hingste og omkostninger.

Men jeg har gået og tænkt en tanke i mange år nu.

Men jeg har gået og tænkt over om det kan betale sig at indkøbe en 2 års hingst (med samtavle) og derefter tilride den og derefter stille den tilrådighed for avl altså kåre hingst.

Mine spørgsmål er så:

Hvad ville det koste for mig at kåre den?
plus hvad med Championater?
kan det være muligt for mig at stadig bruge den til avl?
Plus hvis jeg gerne ville stille hingsten til rådighed for avl eller kunder, vil der være penge til det eller det bare en drøm ?

Plus jeg tænker at jeg ville gerne kaste mig ud i dansk varmblod eller måske knabstrupper eller mm.
Altså fine heste plus jeg er en dressur pige, så det er dressur jeg er målbevidst hen ad imod

Mvh fra en pige som søger Hjælp som muligvis gerne ville prøve og lære at avle og tjene penge smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omkostninger af hingst
  • #1   1. apr 2019 Uden at vide helt vildt meget om det, tror jeg det er ret dyrt.
    Du ska nok regne med, at finde et føl, for dem der ved noget om det, ved osse om deres 2 års ska gå kåring.
    Ska du tjene penge, ska du ha noget virkelig god hingst.
    Du ska påregne den ska tapes, du ska ha opbevaring af sæd.
    Hingstestatioere har jo alt det udstyr selv.
    Tænker livebedækning ka give problemer i forhold til stævner/hopper.
    Alt omkring klargøring op til kåring, ka godt løbe op i en del 1000, hørte engang omkring 100.000, måske alt efter hvor meget man ka selv og hvor meget man ved om det.
    I DV er der jo store navne med meget goe heste, så konkurrencen er osse derefter.

    Det ville være en fordel, at avle din egen hingst, igennem avl vil du sikkert lære en masse.

    Tror der vil gå en del tid, før du ka tjene penge på det, bla. fordi konkurrencen er hård, med Helgstrand, Blue Hors og Ask.

    Der er nok større chance med andre racer, men det er efterhånden nogle år siden, at jeg var i den verden.


  • #2   1. apr 2019 Umiddelbart kan du ikke tjene penge på at have én hingst.
    Der er store udgifter til træning, klargøring, kåring osv.
    Der er også en del administrativt, i og med at det er hingste holder der skal indberette bedækningerne.

    I hvert fald ville jeg vælge en race som er knap så udbredt som DV, der er meget stor konkurrence og de hingste som er hingstemateriale er enormt dyre.
    Kåringen er dyr og du skal huske at det kræver mere og bedre hegn end ved hopper og vallakker.
    Det er ikke noget man tjener en masse penge på, man skal gøre det fordi man brænder for avl, jeg ville samtidig have egen hoppe(r) at bruge samtidig, så man også har mulighed for at sælge egne føl.
    Og måske endda vente med at tilbyde bedækning til man selv har et-to afkom at vise frem efter hingsten.


  • #3   1. apr 2019 Jeg har ikke forstand på det.

    Men mistænker et svar i stil med nr 1.
    Hingsteføl med potentiale til avl - lyder som dyrt i indkøb osv.

    Hvis du gerne vil have økonomisk overskud, så skal du nok hellere gå efter en af de mindre racer.
    Eller en race, hvor man ser med milde øjne på at en hingst både bruges til renracet avl, på tværs af racer til privatpersoner der avler efter at deres ridehest skal ifoles med deres næste ridehest - eller gå direkte efter piratavl.
    Dvs en hingst der umiddelbart virker pæn og rask og så lad den bedække alle hopper, hvor ejer betaler sort...


  • #4   2. apr 2019 Du skal gøre det for oplevelserne, ikke for og ville træne på det.
    Køb du dig en god dressur hest til;)
    Og så brug tid sammen med din famillie, tiden hvor din datter vokser op får du aldrig igen:)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   2. apr 2019 bare indkøb at hingst - hvis vi snakker DV, vil løbe op i så mange penge, at du skal have rigtigt mange bedækninger i hus for at det går i 0.

    så skal du også pålægge træning, fremvisning, kåring, klargøring, stævner osv til.

    du kan selvfølgelig være heldig at købe et billigt føl, og den så bare udvikler sig til punkt og prikke, men chancen er så lige 0.


  • #6   2. apr 2019 i forhold til hvor mange varmblods der bliver avlet er det kun ganske få der slipper gennem nåleøjet og bliver færdigkåret som avlshingst. Det kræver stor erfaring (og en masse tid og penge) hvis man vil "lave" sin egen avlshingst.
    Prøv feks. at kigge på hvor mange hingste Helgstrand Dressage havde med i Herning og hvor mange af dem der blev kåret.

    Herefter skal det være en hingst som avlerne gerne vil bruge (og mere end ét år) for at det skal hænge nogenlunde sammen.


  • #7   2. apr 2019 Den varmblods hingst jeg brugte på min hoppe kostede 600000 kr af få frem til avlsgodkendelse og så skal den stå på hingstelisten som vist nok koster 10000 kr pr år. Den skal samtidig gå stævner, hele tiden, for at opnå resultater for at gøre den stadig mere attraktiv, da der hele tiden kommer nye hingste til, den skal konkkurere med. I og med den bliver 17 år i år, så er det nok steget en del siden dengang.

    Så hvis du vil holde hingst, og spise kirsebær med de store, skal du ha pengene i orden og endnu mere i orden, hvis du vil avle varmblod. Det vil nok blive noget nær umuligt at finde en 2 års, der også vil egne sig, da avlerne selv ved hvad de har avlet og ved hvad de kan opnå.
    Vil du gerne prøve, så køb en go hoppe med afstamningen i orden, evt en med en skade. De findes til fornuftige priser og find en monster lækker hingst og lav dit eget føl og håb på det bliver en hingst og start der.

    Alternativt så find en race der ikke koster himmelflugt priser, men stadig er populære.

    Men tjene penge på det? Det forbliver nok en drøm for mange.


  • #8   4. apr 2019 Nu tænkte jeg måske osse andre racer altså knabstrupper, PRE, mm. Eller måske helt i frem for pony størrelse og racer måske og desuden tænkte om det var muligt at måske tjene sæd fra 5000,--6000,- på sæd ?? Vil jeg så stadig skure ned for den høje forventning omkring med at avle stort??

  • #9   4. apr 2019 Det er nok PRE eller lusitano du skal satse på så. De er meget billige i Spanien og Portugal sammenlignet med Danmark. Du kan godt finde en middelmådig Grand Prix uddannet hest dernede til 100.000. Så en suveræn 2 års hingst kan du sikkert godt finde til det samme. Og gennemsnitlige unghingste kan du få endnu billigere. Men tænker du skal ha HINGSTEN og ikke bare en tilfældig hingst.

    Spørgsmålet er så, om der er hoppeejere nok til sådan en race. Men du kan i hvert fald godt få en god pris for bedækning fra en suveræn PRE eller lusitano. For de få heste af de racer som sættes til salg herhjemme, sælges jo til 50.000 uden de kan en dyt, har grim bygning og ingen bevægelser.


  • #10   4. apr 2019 Du har nævnt knapstrupper et par gange, måske det er værd at undersøge nærmere, prøv at kontakt avlsforbundet eller en avler og forhør dig.
    Jeg synes personligt at det et en fantastisk race og en race som er værd at promovere, den er desværre ikke så udbredt mere. Der er ikke ret mange hingste at vælge mellem, så hvis der kom noget nyt blod til, vil jeg se det som en god ting, dog skal man jo så være sikker på at det ikke er samme blodlinier som ligger i nuværende hingste. smiley

    PRE er der ved at være ufatteligt mange af her hjemme, jeg ser så mange salgs annoncer og de ligger længe, om der er et marked for avl af dem er jeg usikker på, mange PRE avlere har hingst selv.


Kommentér på:
Omkostninger af hingst

Annonce