{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  krybbebider
  • #1   22. jan 2020 Det smitter ikke til følle. Krybbebidning er ofte pga stress eller smerter.

  • #2   22. jan 2020 Jeg havde engang en god hestebog, fra 1930erne.
    "Hesten - bondens ven" hed den vist.

    Den forklarede, at det med at krybbebidning smitter vist er en skrøne "nok kan heste lære en del af hinanden, men man skal nok mere se på, om årsagen til krybbebidning er til stede i stalden, hvis det spreder sig!"
    Noget i den stil... Og, hvis føl og hoppe er en del på fold, så er der mindre anledning til at lære det.

    Jeg havde nok ikke bekymret mig.


  • #3   22. jan 2020 Heste kan godt lære unoder ved, at se på hvad den anden hest gør. Jeg havde en Shetter der aldrig gravede rødder op for at æde dem, men hun begyndte på det, da hun fik selskab af en anden pony, der gjorde det.
    Så jo mindre hoppen er i stalden, hvor hun kan dyrke sin last, jo bedre undgår du, at følle lære samme adfærd.
    Løsdrift er en go løsning på mange af den slags stress/ kedsomheds adfærd, da det ligner mere naturligt hesteliv, ala naturens frie liv på de åbne vidder.


  • #4   22. jan 2020 de kan lære og ja det kan smitte - men det er vist så vidt jeg husker ikke direkte bevist at det smitter - så og vil jeg ikke være urolig - men finde årsagen til at hun gør det

  • #5   22. jan 2020 Krybbebidning smitter altså ikke. Det en skrøne.

  • #6   22. jan 2020 Jeg tror ikke på at det smitter. Ofte får flere heste i samme stald det, FORDI de bliver holdt under samme dårlige forhold. For lidt foldtid, for meget uro i stalden, for lidt stråfoder, det er ting som gør at en hest afreagerer med stereotyp adfærd - og det er hvad krybbebidning er, det er ikke en unode det er stereotyp adfærd. Et symptom på stress og/eller smerter.
    Jeg håber du har haft en dyrlæge til at undersøge hoppen for at se om i kunne finde en løsning og hjælpe den.


  • #7   22. jan 2020 Det jeg har lært til adfærdsundervisning er at stereotopier godt kan være arvbare, ikke selve adfærden, men føllet er i risiko for at få samme stressniveau som hoppen og vil derfor være mere tilbøjelig til at arve hoppens adfærd, især hvis den vokser op i samme miljø. så nej det smitter ikke smiley

Kommentér på:
krybbebider

Annonce