{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.241 visninger | Oprettet:

Fravænning af føl {{forumTopicSubject}}

Hej

Sagen er den at jeg har et føl på 6 måneder (i dag faktisk), han skal ud at gå sammen med et andet hingsteføl fra slutningen af november (det andet føl er først klar til fravænning her).
Jeg har planer om at føllet skal lærer at stå i egen boks om natten, men kan ikke finde ud af hvornår rette tidspunkt for dette er? Egentlig vil jeg gerne begynde nu, men hvad med hoppens yver? lige pt. kommer de ind kl. 19 og ud igen kl 8 ca. er dette for lang tid for hoppens yver ikke at blive diet ved?
Burde jeg vente til november måned?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fravænning af føl
  • #1   3. okt 2021 Jeg ville starte allerede nu, lad dem være skilt ad i et par timer, også lad dem sove sammen om natten de første par dage. smiley

  • #2   3. okt 2021 Jeg vil tro der nok lige så mange måder på det som der er heste folk smiley

    Nogle fortrækker at lave en "kold tyrker" og så tage dem fra hinanden , hoppen kommer på halm og ingen foder de første 3-5 dage og så når mælken væk og du kan starte let op igen med foder og hø.

    Jeg gør selv det at jeg har dem fra om natten i en hel uge
    - så 4 dage med fra om dagen , de får kun lige lov og malke hoppen af om morgen i de dage
    - så 2 dage hvor de først så malker af til aften

    Og ja så de helt fra , det selvfølgelig VIGTIGT at man hele tiden holder øje med hoppens yver under hele forløbet for at undgå yverbetændelse smiley

    Og når den allerede er 6 mdr så det bare igang ??

    Et par timer om dagen ville ikke være nok til hoppen begynder og ligge mælken , og ved de fra i hver deres boks om natten undgår du en masse ødelagt hegn samt hegsskader ved føllet - det kan jo sammenlignes med at vi ønsker vores små børn sover igennem om natten uden mælk og så gradvist trappes de ned så vi kan starte job og de kan komme i "pleje" smiley


  • #3   4. okt 2021 Struntze: de sulter simpelthen hesten i 3-5 dage samtidig med at føllet bliver taget væk (stressfaktor)? Det lyder virkelig ikke specielt sundt.

  • #4   4. okt 2021 Louise :


    Som jeg skrev så der jo lige så mange måder at gøre det på som der er heste folk , det er blot en af de metoder jeg er blevet fortalt af "gamle" avler at sådan gør de smiley
    - det tager 3-5 dage så der ingen mælk på hoppen mere så fodre de krybbe foder på igen , men imens de tager dem fra får de ingen krybbe foder nej

    - ligefrem en stressfaktor det ved jeg nu ikke om jeg vil sige , hoppen er jo på det tidspunkt oftest selv påbegyndt fravænning af føllet da de jo ved 6 måneders alderen lever hovedsagelig af græs , hø , wrap og foder så hoppen producere jo alligevel ikke meget mælk så sent - man står da værre når det et føl der dør inden for de første dage / uger , så det jo en nødvendighed hoppen ligger mælken hurtigt så ikke den får yverbetændelse og bliver alvorligt syg af det - tænker den lige overlever et par dage uden krybbefoder så frem for og kunne blive syg smiley

    Den "hurtigt" løsning er så hellere ikke sådan vi gør , jeg trapper ned over et par uger - men man bruger jo den løsning man selv føler er bedst smiley
    - og ved da at nogle sælger deres føl de køre dem da til ny ejer og det så den dag de fravænnes , så det sker jo at der er hopper som hurtigt og pludseligt skal ha mælken lagt smiley


  • #5   4. okt 2021 Min hoppe ville blive mega stresset af den metode. Hun fravænnede aldrig selv sit føl ved den alder. Men nu snakker jeg om den faktor oveni ikke at få mad (som jeg læser det). Det er jo en fin opskrift på mavesår

  • #6   5. okt 2021 Louise :

    Igen der er jo er hav af forskellige metoder , og dette er altså noget der foregår - jeg siger ikke hverken om det rigtig eller forkert blot at sådan ved jeg nogle os gør , og nu skal man jo os passe på med ikke og menneskelig gøre hesten for meget - den vil af naturen selv påbegynde fravænning af sit føl med tiden smiley

    At sige de får mavesår ved det er nok meget og ligge lige i kun det , hvis ikke hoppen stresser så meget som din lyder til og gøre , så er risikoen nu nok meget lille på de få dage her er tale om - der udsættes heste hvis for andre mere stress relaterende ting der kan gi mavesår så som ALT for lidt strå foder eller ridnings metoder som er over en meget længere periode end 3 dage smiley

    Og ja så jeg nok os af den skole at hvis ikke ens hoppe eller føl kan stå på boks mens der smed , dyrlæge eller at man rider den en lille tur så det måske ikke det helt rette hoppe materiale - den halve eller hele time burde de kunne undvære hinanden allerede som ret små , sådan undgår man stress senere hen ved fravænning samt når de bliver ældre og skal tages på stald alene , men sådan gør man jo hver sit forskelligt med hvad ønsker man har om ens hest / pony skal kunne smiley


  • #7   5. okt 2021 Altså som du skriver det, lyder det som om hoppen intet mad får, heller ikke hø. Hvis dét er tilfældet, synes jeg det er en unødvendig risiko at udsætte hoppen for i forhold til mavesår, når der findes bedre metoder.
    Jeg har nu mødt nogle hopper der stadig gik med deres føl, efter de er blevet et år, hvor de stadig får lov at spise hos hoppen engang i mellem.


  • #8   6. okt 2021 Louise :


    IGEN IGEN - som jeg skriver , mange heste folk = mange metoder smiley

    Jeg har ikke behovet for og skal rette på eller nedgøre hvad andre gør , jeg gav blot en oplysning om hvordan nogle gør , og hvad jeg så selv gør - så det jo op til TS hvilken løsning hun vælger , hvem ved måske en helt 4'er metode som hun syntes er bedre smiley

    Og selvfølgelig sker det da hvis de forsat går sammen de vil prøve af med at snuppe sig en lille mælketår , men det er altså ganske få det sker ved for det er naturligt for hoppen den ligger mælken når føllet lever hovedsageligt af andet som græs , wrap og foder smiley


  • #9   6. okt 2021 Tjae.
    Tjoe.

    Havde jeg en hoppe med føl, der skulle vænnes fra, kunne jeg nok godt finde på at tage al krybbefoder +grovfoder på boks fra, og indenfor kun servere halm - simpelthen for at stimulere til at mælkeproduktionen hurtigere stopper.
    Yverbetændelse, undvære grovfoder, pest, kolera.
    Jeg tager kolera..


  • #10   6. okt 2021 jeg er en af dem der har en seriøs stresshoppe der står med sit første føl... de er stadig på døgnfold men er inde en gang i døgnet og spise og der står de i hver deres boks uden problem. her ville jeg ikke kunne tage foder fra f.eks. men her trappe deres timer sammen ned dag for dag.

    der er millioner måder at gøre det på og man skal gøre det der føles rigtigt.


  • #11   6. okt 2021
    Føl der får mavesår ved fravænning er undersøgt - og det er bevist, at der er stor risiko for mavesår ved fravænning af føllet. Derfor skal det gøres så langsomt og så roligt som muligt. Så føllet ikke får mavesår.


  • #13   7. okt 2021 Jeg har forsøgt både den langsomme med fra hinanden om natten og sammen om dagen og den korte og kontante. Min hoppes yver foretrak klart den korte og kontante. Jeg har dog aldrig pillet stråfoderet fra, kun kraftfoderet.
    Inden var de vant til at være adskilt, når jeg havde hoppen inde til forskellige ting.
    Syntes faktisk den mest udramatiske fravænning har været når føllet kan blive tilbage i den kendte flok og hoppen fjernes.


  • #14   13. okt 2021 Vi fravænnede kort og kontant - men havde en makker til føllet, som den også stod i boks med, og deres mødre var stadig i stalden og stod på fold ved siden af dem. Har aldrig oplevet, at de gik igennem hegnet eller skreg efter hinanden.
    Hopperne fik kun hø den første uges tid og derefter blev de fodret som normalt.

    Vi brugte denne metode til syv føl på tre forskellige mødre.


Kommentér på:
Fravænning af føl

Annonce